Jump to content

Prosjekttråd : Coronet 21 DC


Coronet 21

Recommended Posts

Gikk på en smell her i våres og kjøpte en usett Coronet.

 

Skuta manglet motor, indikatorer mm, men kalesje og puter var ganske nytt og bra.

 

Lakken derimot, hadde gamle eier gjort et forsøk på å utbedre uten spesielt godt resultat - bildet lyver...

 

Uansett her lukter det mye arbeid.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Bildet er faktisk fra mai...

 

Har gjort unna demontering av det meste og kommet godt i gang med arbeidet de to siste ukene.

Og ja, jeg sparklet igjen festene til den uoriginale pulpiten/haifinna, da den ikke passa båten.

 

 

Slipt ned gammel lakk:

bilde

 

 

 

Grunning på:

bilde

 

Måtte sparkle litt mer....

 

bilde

 

 

Siste steg med primer.

bilde

 

 

Skal hjem å ta første toppstrøket i kveld.

Link to post
Share on other sites

Oj oj, så stilig!

Som hyttebåt har jeg selv en Nimbus 21 DC, dvs. en mer moderne variant (i litt negativ forstand..) som er basert på samme skroget men med et litt lavere overbygg. Muligens er også styreposisjonen i Nimbus npr lenger akterover også, men hovedsakelig er det mer plast og mindre tre.

Nimbus overtok skroget etter Coronet. Den originale Coronet DC har mer sjarm, men uansett er det et fantastisk skrog og en herlig sjøbåt som går tungt og verdig gjennom det meste. I vår er det en kraftig VP V8 med nok reserver, og det er ofte jeg opplever å kjøre smidig og stilig gjennom guffen sjø der andre båter strever med sprut og stanging. Mange som har nyere båter vil ikke helt tro at en 40-50 år gammel Jim Wynne-klassiker er så bra, men dette kan du bare glede deg til. Men - du trenger trimplan/-flaps. Selv bruker jeg dem ganske mye for å korrigere med fart og vindretning. Det som er riktig trim i 25 knop er ikke riktig i 35 knop f.eks. I tillegg har jeg lært meg å godta litt lening, særlig under forhold der båten vil lene seg mot vinden. For min del trimmer jeg helst slik at rattet blir nøytralt, dvs. jeg ikke trenger å holde i mot med rattet mens båten går rett frem - heller enn å absolutt ha båten i vater sideveis.

Link to post
Share on other sites

Jim Wynne hadde nok peiling :smiley:

 

Senere konstruerte han Master 670 Miami, og tror også han har en svensk båt eller 2 på samvittigheten også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Master Miami er også en fantastisk båt. Ligner påfallende på Coronet 21 også...

JW har dessuten fått mye av æren for selve Aquamatic-drevet. Da Volvo Penta var helt i oppstarten, var det mye testing nettopp med Coronet-båter.

 

Skal vi trekke oss litt over til Norge igjen, var vel Norges svar på danske Botved (Coronet) faktisk Kåre Drangsholt og hans fantastiske eventyr Draco. Her er det på litt samme måte snakk om å kombinere tidsriktig glamour med sjødyktige skrog fra tegnebordene til de beste designerne (Coronet - Wynne og Draco - Linge, derfra litt endringer og videreutvikling til større modeller...), og ikke minst en salgbar innpakning og godt salgsarbeid overfor forhandlere og publikum + mye bra PR-stunt (kjøre en Coronet over Atlanteren, heise en båt inn i et svømmebasseng med helikopter, deltagelse i fartsrace etc. etc. (dagens uniforme båtkonsern blir kjedelige i sammenligning))...

 

For meg står både Coronet og tidlige Draco som samleverdige objekter, men hvem kan holde på med slike samlinger "på privaten"?

Link to post
Share on other sites

Har sett flere 21 fotere med den pulpiten så tror den er en av originalvariantene. Er enig at den ikke er av de peneste.

 

Coronet skrogene er som regel svært bra ja, menm de trenger ofte godt med motor og trimflaps ja. Min 24Midi hadde en 5 liters V8 som nesten ble litt snau med sine ca 200 HK.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er toppstrøket ferdig på skroget.

 

Ble sånn passe fornøyd. Jeg sliter med at glansen i lakken ikke blir helt jevn. Mulig dette kan rettes opp med en god maskinpolering, noen som kan noe om dette?

Jeg tror jeg kommer til å slipe ned lett en gang og legge på et siste strøk og så skal jeg teste en annen type tynner.

 

Resultatet ble sånn:

bilde

 

 

Når det gjelder motor og drev så leitet jeg lenge på finn, blocket etc for å finne en passende.

Etter lang tid uten resultater så kjøpte jeg en båt til... en Clipper 2100 med 5,7 liters V8 komplett med Volvo Penta DP 290 drev som passer til båten.

 

Jeg har brukt denne skuta i sommer, forøvrig den verste båten jeg har kjørt (og en av de raskeste) da jeg er nesten 2 meter, og trange bøtteseter der du sitter i vannlinjen blir litt for uoversiktlig for min del. Tar den på land neste uke og begynner overflytting av drev og motor.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Flott arbeid på en flott skute :thumbsup: Hvilke type lakk bruker du? For å få perfekt finish, kan du

vannslipe med eks. 1200-1500 korning. Så maskinrubbe og maskinpolere. Voks til slutt.

Jeg bruker International 1-komp den heter vel Toplack. Det var 1 komp på båten fra før og for å slippe å slipe ned alt så falt valget på denne. Fin å jobbe med og virker overraskende hard til å være 1-komp.

 

Jeg prøver tipset ditt, for da kommer jeg meg videre i prosessen her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Startet et beinkjør for å bli ferdig med lakkeringen i helgen. Fryker et dropp i temperatur, noe som gjør det vanskeligere å lakkere.

 

Fikk maskert opp det siste og kjørte på.

 

bilde

 

ENDELIG FERDIG:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Nå blir neste prosjekt å få lirket en liten 5,7 liters V8 + drev oppi her, samt å bytte alt elektrisk.

 

Fortsatt ved godt mot!

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
P. K. skrev On 20.8.2014 at 21.42:

+ mye bra PR-stunt (kjøre en Coronet over Atlanteren

 

Her kan man lese mer om denne "friske" turen  :giggle:

https://www.si.com/vault/1965/08/02/606410/he-drives-a-hairy-race

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 7 timer siden:

 

Her kan man lese mer om denne "friske" turen  :giggle:

https://www.si.com/vault/1965/08/02/606410/he-drives-a-hairy-race

 

Takk skal du ha Ivar. Artig artikkel som også beskrev ganske nøye hvordan min egen båt (Formula 233) ble unnfanget i krysningen mellom Wynne og Aronow tidlig på 60-tallet. 

 

Tibake til tråden: En meget spennende start på dette prosjektet som jeg ikke hadde sett før. Men, med nesten fire år siden siste oppdatering kan det være mange utfall her. Vi får håpe på en oppdatering...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...