Jump to content

Meningsløse priser på brukte småmotorer!


ko-stens

Recommended Posts

Er det flere enn meg som synes prisene på brukte små utenbordsmotorer er meningsløse? Sitter og ser på 8 - 10 hk påhengere for moro skyld, og selv motorer ned på tidlig 2000-tall koster jo fort vekk ti tusen. Feks står en 2006-modell Yamaha 9,9 totakter, manuell med kort stamme til 15 000,-. En får jo ny motor for den prisen... Jeg kjøpte feks en 2013 Tohatsu 9,8 firetakter til 12 900,-. Sparte altså ikke mye, og kunne like godt kjøpt ny etter 1. juli, for prisen datt fra 15 990,- til 13 990,-. Men gjort er gjort. Motoren er grei den. Burde kanskje tenkt på at også motorer under 15 hk gikk ned i pris. Ellers står en maken til min, men 2014-modell, kjøpt i juli, til salgs for 11 900,-. Innbiller meg at dette er et bedre kjøp enn den åtte år gammel totakteren nevnt over, men mulig jeg tar feil!?

 

Ellers ser jeg at også de minste motorene er høggende dyre. 4 hk Yamaha fra 90-tallet til 3 - 4 000,- kan vel ikke sies å være rimelig. Jeg "solgte" min 2005-modell til 4 000,- i juni. Var kanskje litt kjapt ute, for det var flere interesserte som ville by etter at jeg slo til på førstemann som ville gi det jeg forlangte. (Men, fyren har verken betalt eller hentet, men sier hele tiden han vil ha den. Irritert, men altfor snill og har latt han få sjanse på sjanse. Må jo nesten legge ut ny annonse til 279,- på Finn.no og. Men, jeg vet ikke om jeg selger nå. Ingen hast med salg, men om noen absolutt vil ha den...) ;-)

 

Hvorfor koster disse småttingene så uhorvelig mye, selv om de er gamle? Er det et vanvittig marked for eldre totaktere, slik at folk går av hengslene når de blir lagt ut for salg? Er eldre totaktere bedre enn nye firetaktere? Har et lite inntrykk av at "midt-på-90" Yamaha 4 hk er en bedre motor enn firetakts av samme type og størrelse. Hadde en 95-modell før denne siste. Virket som et solid håndverk og ga bedre kvalitetsinntrykk enn den nyere. Men det er kanskje mer følelse enn fakta?

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt feil snekkerbod, driver og ser etter ny motor og har derfor satt meg litt inn i det.

De nye yamaha sport og suzuki sport er veldig spreke og kan lett oppgraderes til 15 og 20 hestekrefter.

De koster heller ikke særlig mer enn en 9.9 hk kostet de siste årene de var i salg.

Disse motorene har litt mer kubikk og litt mer vekt, typisk 350 kubikk og litt over 50 kg.

du kan gå for en 210 kubikk vanlig 9.9 eller 9.8 (merke spiller ikke så mye rolle da noen av motorene faktisk er helt like, f.eks tohatsu og mercury)

Dette er en noe svakere motor enn f.eks Mercury viking 2 takter, 262 kubikk. Vekten er noenlunde lik.

 

når det gjelder finn så er det ganske riktig ganske stive priser for brukte 2 taktere, det er jo tilbud og etterspørsel som det sies.

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2-taktere holder seg VELDIG godt i pris nettopp pga. vekten. Selv oppgraderte jeg nettopp fra 70 hk 4-takt til 100 hk 2-takt og selv om begge disse motorene var den minste i sin serie (70, 80 og 90 hk med samme blokk og 100, 115 og 130 hk med samme blokk) så var vekten bare 3-4 kg i forskjell.

 

For noen år siden skulle jeg selge en gummibåt med 8 hk Suzuki 2-takt. Båten var der liten interresse for men men jeg ble nedringt av folk som ville ha påhengeren. Det endte med at en kar betalte for hele pakken men tok bare med seg påhengeren. Hvorfor? Jo, en 8 hk 2-takter er den største i sin serie og 9.9 er som regel den minste i sin serie og derfor BETYDELIG tyngre. Slike motorer blir jo ofte løftet av og på båten med muskelkraft og 10 kg fra og til betyr ganske mye...

 

Men når det er sagt så synes jeg også at mange motorer er hysterisk overpriset. Min 100 hk (med noe mangler) var priset til 30.000.- "ferdig prutet" men selger gikk umiddelbart med på å selge for 20.000.- etter at jeg hadde kommet med litt fornuftig argumentasjon...

Link to post
Share on other sites

Det er dette med vekt, da. Fremdeles mange som er opptatt av det. Har en 9.8 hk totakt tohatsu og den veier 26 kg. Det er populært blant alle som løfter jollemotoren av og på, og slik motor-vekstsammenheng er ikke til salgs lengre nytt. Skal legge ut den før ferien neste år, så da får jeg se hvor villt markedet er. Ble tilbudt nesten 11' for den for litt siden uten å ha annonsert - gjetter på at omkring 12 vil være mulig. Enig i at det er ganske villt, men det er markedskreftene som avgjør dette. Har selv betalt grovt for en 2 takt 15 hk i høst, og valgte det fremfor en ny og tung 4 takt. Så her bidro jeg selv på etterspørselssiden.

Link to post
Share on other sites

Solgte for en tid siden denne Yamaha 4 hk 1999 modell og den gikk for 5500.- Kunne lett solgt den flere ganger.Markedet bestemmer prisen.Hvis noen synes det er for dyrt så ligg unna.Fikk en mail fra en fyr som irettesettende forklarte att denne motoren var alllltfor dyr.Hvorfor selge billig når man kan selge "dyrt"?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ser litt etter 4-5 hk yamaha totakter nå, og har sett motorer fra før 1985 på Finn til 4000,- og høyere. Det er motorer som nå er veteraner, og fremdeles vil noen ha 1000,- pr hk. Tror ikke disse oppnår så høy pris når 20 år nyere motor kan kjøpes (hvis man er rask) for 5-6000,-.

Link to post
Share on other sites

Har en 9.8 hk totakt tohatsu og den veier 26 kg. Det er populært blant alle som løfter jollemotoren av og på, og slik motor-vekstsammenheng er ikke til salgs lengre nytt. Skal legge ut den før ferien neste år, så da får jeg se hvor villt markedet er. Ble tilbudt nesten 11' for den for litt siden uten å ha annonsert - gjetter på at omkring 12 vil være mulig.

Koster 10800.- fette ny, haken er at man må seile tur til Karibien eller få noen man kjenner som seiler bortom der å å slenge med en ekstra i lasterommet :smiley:

 

Evnt seile innom Litauen i ferien, ordet på gata skal ha det til at det også der står slike på utstilling i butikk

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse motorene har litt mer kubikk og litt mer vekt, typisk 350 kubikk og litt over 50 kg.

Hvor kraftig er de letteste totakterne på litt over 50kg da? Yamaha 25hk totakt veier vel rett under 48kg såvidt jeg husker, mer effekt i forhold til vekta. Enig med Ivar i at innførselsforbudet for disse mindre motorene er meningsløst. Totaktere opp til f.eks. 30hk skulle fremdeles vært lov å selge nye, globalt sett har de ikke den største påvirkningen på miljøet i forholdt til mye annet.

Link to post
Share on other sites

Enzo: du har vel fremdeles ikke lov å ta den inn? Ljøpte min 9.8 ny i 2006 eller 2007. Den kostet mer enn det ny i Norge. Men tror nok at bruktprisen ikke ligger så veldig mye lavere i dag slik det virker. Solgte en 6 hk i våres. Ble revet bort - kunne sikkert solgt 15 av dem i i fra henvendelsene. Solgte en 3.3 hk i fjor, og den ble revet bort.

 

Ivar: det er bare å by overpris så har du en lett 9.8 hk...

Link to post
Share on other sites

Typisk veier en 2 takter 25 hk rundt 50 kg. Mariner f.eks 52 kg.

Det har jo noe å bety med lavere støynivå, slippe oljeblanding og halvparten av bensinforbruket.

25 hk motorer henger vel mest fast på båten uten

Å løftes av.

 

Min mening er at prisene er høye fordi mange tror at 2 taktere er overlegne 4 taktere, det er ikke tilfelle lenger. Dermed er prisene og etterspørselen høy

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte påhengsmotorer har stort sett alltid vært overpriset (samme med båt-hengere!) så derfor har jeg alltid kjøpt nytt og solgt brukt. Like overrasket hver gang over prisen jeg har fått, ikke minst med tanke på at jeg da har hatt en driftssikker motor og minimalt med vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Det er dette med vekt, da. Fremdeles mange som er opptatt av det. Har en 9.8 hk totakt tohatsu og den veier 26 kg. Det er populært blant alle som løfter jollemotoren av og på, og slik motor-vekstsammenheng er ikke til salgs lengre nytt. Skal legge ut den før ferien neste år, så da får jeg se hvor villt markedet er. Ble tilbudt nesten 11' for den for litt siden uten å ha annonsert - gjetter på at omkring 12 vil være mulig. Enig i at det er ganske villt, men det er markedskreftene som avgjør dette. Har selv betalt grovt for en 2 takt 15 hk i høst, og valgte det fremfor en ny og tung 4 takt. Så her bidro jeg selv på etterspørselssiden.

Er det så stor forskjell på to- og firetakt når det gjelder vekt? Min veier 37 kg. 11 kg forskjell på samme merke...

 

Forstår at vekt og akselerasjon er interessant på en liten jolle. Personlig ville jeg nok ikke lagt i haugevis med tusenlapper for en gammel motor uansett. Har hatt nok av gammalt ræl. Men, de jeg synes er meningsløst dyre, er nok også i god stand. I hvert fall bør de være det!

 

Edit: Når det gjelder vekt, jeg synes da ikke det er noe problem å ta av og på motoren og hive den i bagasjerommet på bilen under transport, selv om den veier 37 kg. Det er ikke veldig uhåndterbart det heller. Skal jeg bære den hundre meter, som jeg måtte da jeg skulle ha den på jolla første gangen (lå ved vannet uten at jeg kunne komme meg ned dit med bilen), måtte jeg bare ta en ekstra pause. Nå er denne motoren den "lille" tihesteren, ikke den som kan oppgraderes til 15/20 hk.

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etterspørsel etter små totaktere kan, i tillegg til vekt, også komme av at de ofte er lettere å dra i gang med startsnor enn 4-taktere, greit for småtasser.

 

Solgte en 4 hk Yamaha for et par måneder siden til en kar som hadde flere båter på småvann (gode fiskevann), han skulle flytte motoren mellom disse båtene. Er jo greit med lav vekt da.

 

Ellers har jeg en eldre Yamaha 9,9 / 15 2-takt jeg snart skal testkjøre etter en overhaling, mulig jeg sitter på en gullgruve altså :cheers: Hvis jeg ikke beholder den sjøl, som et klenodium, og bruker den av og til av nostalgihensyn for å kjenne litt på totaktslukta :giggle:

Link to post
Share on other sites

Solgte for en tid siden denne Yamaha 4 hk 1999 modell og den gikk for 5500.- Kunne lett solgt den flere ganger.Markedet bestemmer prisen.Hvis noen synes det er for dyrt så ligg unna.Fikk en mail fra en fyr som irettesettende forklarte att denne motoren var alllltfor dyr.Hvorfor selge billig når man kan selge "dyrt"?

 

1408544706.jpg

Svarte! Jeg solgte min 1995-modell, helt maken, for 3 300,- i 2006... Ikke så rart den gikk fort da, kanskje, men prisene lå jo lavere da enn nå likevel, mener jeg å huske.

 

Om noen er interessert i 05'en til fire lapper, bare kontakt meg... ;-) Men det er jo en firetakter da.

 

Kanskje en skal samle litt på små totaktere. Er jo gull detta!

 

Kan jo vise forskjellen mellom 1995 og 2005 og da. Synes nok den gamle var en flottere motor:

 

7be0638a-ffab-4766-8312-f2a290137287_zps Yamaha2_zps88c76461.jpg

 

Men merket ingen forskjell på vekt og styrke/akselerasjon. Hadde jo begge samtidig en stund. Vekten er vel omtrent identisk og. Gammern gikk faktisk litt stillere og jevnere, men den andre virker like driftssikker som den gamle. Mer kjedelig plast på 05'en, og en noe "pussig" utseende. Ligner på 2014-modellen, men det har skjedd litt med designet nå, har jeg sett.

 

Sånn sett synes jeg nok at fem tusen for en 15 år gammel firehester er rimelig vanvittig! Men, markedet bestemmer... Kjett for kjøper, fint for selger!

Redigert av ko-stens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...