Jump to content

Tett dass, mulig uten demontering?


Baylife

Recommended Posts

Så, dassen er tett, og vedkommende som tettet den følte ikke helt for å si ifra om det, så dassen er nå full av 2 uker gammel dritt...

 

Er det noen triks for dette som gjør at jeg slipper øsing? Er en halv flaske jif avløpsåpner nedi nå, men den ser ikke ut til å løse det opp.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du må øse, skru løs toaletten og prøve å stikke opp rett i slangen.

Om du ikke får det opp, kan du prøve med en avløpsåpner rett i slangen, men pass deg - det spruter opp vann og syre med en gang. Ha en bøtte klar til å holde over slangen - dette skjer lynkjapt!

Kjenn på slangen hvor langt avløpsåpneren har kommet, så vet du ca hvor proppen sitter.

 

Avløpsåpner må du bruke som siste utvei.

 

Søk her på forumet - det er mange tråder på dette

Link to post
Share on other sites

Etter øsing av skålen ble det mulig å få pumpet ut heldigvis, så slapp demontering. Mistenker at avløpsåpneren tok proppen, og siden pumpen ikke var låst men bare ikke pumpet tyder jo det på at proppen var foran pumpen.

 

Men avløpsåpner, er det fyfy i båt? Tok sjansen da rørene hadde overlevd en vinter med frostvæske i og alt skulle løses idag uansett, men hvordan er den generelle oppfatning om plumbo etc?

Link to post
Share on other sites

Takk for tilliten. Ja, mye av det jeg har "predikert" her på forumet har jeg funnet på nettet hos eksperten Peggie Hall. Hun er/var en guru på septiksystemer og rent drikkevann i båter. Og etter mange år med båt selv, har jeg jo litt egen praktisk erfaring som jeg forsøker å dele med andre. Og ja, jeg har hatt tett dass og pumper som ikke virker og lekker selv flere ganger.

 

For de som vil se hva nevnte dame skrev, finnes den såkalte "Dassens bibel" på http://trudelutt.com/linker/phall_sanitation.pdf

Og nyttig info om renhold av ferskvannsystemet finner du på http://trudelutt.com/linker/phall_freshwater.pdf

 

Lars H.

pt. Grebbestad

(hvor jeg hadde tett dass en sommer med 28oC)

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har også tett do, etter å ha lest her på forumet har jeg valgt å ikke bruke avløpsåpner men ser nå at det refereres til aluminiumstank. Jeg har plasttank,vil det da si at avløpsåpner (typ Plumbo gel e.l.) vil være OK?

 

For the record, jeg har prøvd både staking og sugekopp men kommer ikke skikkelig til. Jeg vet hvor proppen sitter og kan lett komme til den med flytende avløpsåpner. Også skylle veldig, veldig godt før jeg introduserer bakteriekultur til å bryte ned driten seinere.

 

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Ikke mellom do og slange, der er det fint og åpent. Fra septiktanken (som er full) går det en slange med en gren til sjø (via en ventil) og en gren til tømming fra dekk. Det er denne slangen som er tett, et sted mellom septik og grenen. Om jeg lukker ventilen til sjø har jeg kort sagt en slange fra dekk og inn til septiken, så om jeg heller noe støff ned her når det proppen men jeg klarer som sagt ikke å nå den med stakefjær e.l.

 

Tror den store feilen besto i å begynne å bruke septiken i tom tilstand, har lært min lekse der gitt..

 

Da du sa ikke Plumbo regnet jeg med du tenkte på pulveret, hva anbefaler du som alternativ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt anbefalt et lignendet produkt (husker ikke navnet, flasken står hjemme ubrukt) av rørlegger. Så vidt jeg har forstått skal dette "tungtvannet" (1 liter veier 1,6kg) ha en helt annen virkemåte enn Plumbo. Jeg tror jeg ville gitt det en sjanse. Har du noen formening om hvorfor det er tett, gjengrodd av urinstein eller noe som har havnet i systemet som ikke skulle vært der?

Link to post
Share on other sites

Prøver og gir tilbakemelding!

 

Det er egentlig en teit greie. Lå til kai i Kirkwall i sommer og ville at tanken skulle vare så lenge som mulig, så tømte den helt og brukte minimalt med vann. Lurt.

 

Kommer også til å prøve å introdusere bakteriekultur i tanken etter dette, i stedet for å bruke sånn blå væske. Biltema har en, noen innspill?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...