Jump to content

Hva er forskjellen på Volvo penta 41 a/b/p?


volvo_penta_

Recommended Posts

Skal muligens se på en Princess 286 med 2 x VP 41.

 

Hva er forskjellen på a/b/p? event. flere varianter, og når ble de produsert fra og til?

Hvordan ser man forskjell på motorene utenom serie nummer?

 

Har søkt opp her på forumet at A utgaven ryker en del, ved oppstart, hva ble gjort når de utbedret dette?

Link to post
Share on other sites

A ble vell produsert frem til begynnelsen av 93, tror jeg. B har høyere komp, og røker mindre. Enkleste måte er å se dette på er om det er røykbegrenser, DVs en solinod ventil som stenger på eksosen på eksoskrøket. Så er det en braket med med micro bryter som er montert oppå diesel pumpa.

P er siste modell, og mindre justeringer, mener jeg.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

ok, takk for svar!

 

Bør en styre unna A, eller er den ok hvis en kan leve med røyken?

Synes det er rart de er oppgitt med eksakt lik effekt på nettsiden til volvo, (200 hk.) om komp er forskjellig.

 

Hvis det ikke er filtrering av olje, antar jeg det er nøyere med oljeskift osv. for ikke å tette dyser, samme problem som kad 42 hadde?

Link to post
Share on other sites

Her er det en del ymse svar. Ikke det at jeg kan alt, men noe tror jeg er riktig oppsummert nedover:

41A tok over for 40. Det var vel slik ca 1986. Da økte HK fra 165 (40) til 200 (41). Min båt som er 92 og antakelig bygd i 91 har 41B motorer. Ergo kom 41B hvertfall i produksjon i 91 antakelig allerede rundt 89/90. I 92 kom så de første KAD42, så antakelig igjen var 1992 ett år som både Kad 42 og 41B ble solgt i parallell og som valgfrie options (hvertfall hos Princess). Kan hende at også overliggere i 93 ble solgt med TAMD41B, men da var det slutt med motoren i produksjon.

Så pga mye trøbbel med elektronikk i KAD motorene (må antakelig være tidlig KAD44) ble 41B gjenopplivet en kort periode rundt år 2000. Denne fikk betegnelsen 41P (også 200 HK og mekanisk), men tror dette ble veldig kortvarig par-tre år kanskje? KAD300 erstattet etter hvert 41P, men var med elektronikk og 270 HK. (sikkert andre forbedringer med). I 2005 var det vel slutt for KAD serien da D-serien tok over.

 

N.B. alt dette er tatt kjapt i fra hodet og årstall er ikke sjekket opp, slik at tilgi om jeg ikke treffer akkurat på året, men gangen er vel så noenlunde riktig.

 

For øvrig er jeg eier av to 41B, og de soter de også. Ikke så mye ved start som 41A, men mye i det intervallet turboen slår inn. Sotingen er irriterende da hekken til stadighet blir svart, ellers en veldig solid motor.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer det at 41A og B ikke har kompressor. Tror heller ikke 41P har kompressor.

 

41A produsert 1986-1989

41B produsert 1989-1993

41P produsert 1994-2005 i forskjellige utgaver.

 

Vet ikke hvorfor P da er så lite solgt/brukt av båtprodusentene. Ble jo KAD serien som tok helt over det markedet fra innføring i 1992. Hvertfall i vår del av verden.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig , tror eksos spjeld bare var på A versjon da denne er kjent for mye oppstart røyk til den begynte å bli varm , dette var for det kompresjonen var for lav noe som ble bedre på b versjon her er det som jeg kan huske ikke eksos spjeld , P versjon har bedre forbrenning mellom stempel og topp kammer , tror det er stempelet som var avgjørende , den har også større eksos krøk (utblåsning) en A og B versjon , P versjon er å anbefale vis du skal kjøpe en brukt motor B er også et bra alternativ men den har i tillegg filter for veivhus utlufting noe som også A versjon har men ikke P , alle 41 motorene er solide og bra motorer

Link to post
Share on other sites

Ja så det, det er den som har 150 HK, men aldri sett den i noen båt i våre markeder. Kan jo tenkes at forskjellige motorer har blitt tilbudt til forskjellige markeder rundt om på kloden. I Europa ble jo også KAD montert selv om det tydeligvis fortsatt fantes en 41 versjon. Men egentlig burde man se på salgstallene av motorene, og da vil man antakelig se at det kun er brøkdeler solgt av 41 i samme periode som KAD? (vil jeg tippe og hvertfall i europa)

Link to post
Share on other sites

B er også et bra alternativ men den har i tillegg filter for veivhus utlufting noe som også A versjon har men ikke P

 

Veivhusfilteret fantes på tidlige B-motorer, men ble etter hvert erstattet med slange inn i luftfilteret. 1992 modell 41B som jeg hadde tidligere hadde ikke veivhusfilter.

 

Dette er solide motorer som holder lenge om de får normalt vedlikehold. Jeg hadde foretrukket B eller P utgaven om jeg skulle kjøpe båt der disse motorene var aktuelle.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Interessant tråd!!

Jeg har en AQ41P-A. I følge Volvo Penta ble den solgt i 2001 og montert i båt (tatt i bruk) i 2002.

Den har tidligere stått i en av Kystverkets båter. Den ble totaloverhalt av Sørlandets Sylinderservice før jeg kjøpte den.

 

Noen som vet om den kan ha filtrering av oljen til underspylingen?

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måten å kontrollere om det er filtrert stempelkjølingsolje er å ta av oljefilter og se om det er en boring oppover i kanalen som går rett inn fra senter av oljefilter. Finnes denne boringen noen cm inn fra filteret, er det den nyeste filterbraketten med stempelkjølingsoljen filtrert.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...