volvo_penta_ Startet 20.August.2014 Del på Facebook Startet 20.August.2014 Skal muligens se på en Princess 286 med 2 x VP 41. Hva er forskjellen på a/b/p? event. flere varianter, og når ble de produsert fra og til? Hvordan ser man forskjell på motorene utenom serie nummer? Har søkt opp her på forumet at A utgaven ryker en del, ved oppstart, hva ble gjort når de utbedret dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Kanskje du finner noen svar her: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/NORWAY/NO-NO/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/PAGES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES.ASPX Søk på AQAD41 under Motor type (ikke mellomrom mellom AQAD og 41) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøga Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 P utgaven heter bare AD41p og er produsert i A og B. AD41p A og AD41p B. Siste har vertfall filtrering av olje til underspyling av stempler. Ellers er det vel forskjellige kompresjon på A,B og P. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 ... og P'en står vel for "pleasure duty" ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 A ble vell produsert frem til begynnelsen av 93, tror jeg. B har høyere komp, og røker mindre. Enkleste måte er å se dette på er om det er røykbegrenser, DVs en solinod ventil som stenger på eksosen på eksoskrøket. Så er det en braket med med micro bryter som er montert oppå diesel pumpa. P er siste modell, og mindre justeringer, mener jeg. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 ok, takk for svar! Bør en styre unna A, eller er den ok hvis en kan leve med røyken? Synes det er rart de er oppgitt med eksakt lik effekt på nettsiden til volvo, (200 hk.) om komp er forskjellig. Hvis det ikke er filtrering av olje, antar jeg det er nøyere med oljeskift osv. for ikke å tette dyser, samme problem som kad 42 hadde? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 (redigert) Her er det en del ymse svar. Ikke det at jeg kan alt, men noe tror jeg er riktig oppsummert nedover: 41A tok over for 40. Det var vel slik ca 1986. Da økte HK fra 165 (40) til 200 (41). Min båt som er 92 og antakelig bygd i 91 har 41B motorer. Ergo kom 41B hvertfall i produksjon i 91 antakelig allerede rundt 89/90. I 92 kom så de første KAD42, så antakelig igjen var 1992 ett år som både Kad 42 og 41B ble solgt i parallell og som valgfrie options (hvertfall hos Princess). Kan hende at også overliggere i 93 ble solgt med TAMD41B, men da var det slutt med motoren i produksjon. Så pga mye trøbbel med elektronikk i KAD motorene (må antakelig være tidlig KAD44) ble 41B gjenopplivet en kort periode rundt år 2000. Denne fikk betegnelsen 41P (også 200 HK og mekanisk), men tror dette ble veldig kortvarig par-tre år kanskje? KAD300 erstattet etter hvert 41P, men var med elektronikk og 270 HK. (sikkert andre forbedringer med). I 2005 var det vel slutt for KAD serien da D-serien tok over. N.B. alt dette er tatt kjapt i fra hodet og årstall er ikke sjekket opp, slik at tilgi om jeg ikke treffer akkurat på året, men gangen er vel så noenlunde riktig. For øvrig er jeg eier av to 41B, og de soter de også. Ikke så mye ved start som 41A, men mye i det intervallet turboen slår inn. Sotingen er irriterende da hekken til stadighet blir svart, ellers en veldig solid motor. Redigert 21.August.2014 av Jori (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Søker man opp AD41/AQAD41 på volvosiden (http://www.volvopent...ON_ENGINES.ASPX), ser det ut til at 41 motoren er produsert non stop ifra 1986 til 2005. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 31 og 41 motorene ble vel produsert parallelt med kad serie frem til d serie overtok? Bortsett fra elektro biten på kad serien har vel den også kompressor for mellomområdet. Noe 31 og 41 ikke har. Korrigere meg gjerne om dette er feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Stemmer det at 41A og B ikke har kompressor. Tror heller ikke 41P har kompressor. 41A produsert 1986-1989 41B produsert 1989-1993 41P produsert 1994-2005 i forskjellige utgaver. Vet ikke hvorfor P da er så lite solgt/brukt av båtprodusentene. Ble jo KAD serien som tok helt over det markedet fra innføring i 1992. Hvertfall i vår del av verden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 (redigert) Helt riktig at 41P ikke har kompressor. Er det kompressor på disse, heter det KAD 42-43 Redigert 21.August.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 TAMD er samme som AQAD bare levert på aksel? Hva er forskjell på 41 B og P da? Noen som har bilder av eksos spjeld som skiller A og B utg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
windy26 Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Det er riktig , tror eksos spjeld bare var på A versjon da denne er kjent for mye oppstart røyk til den begynte å bli varm , dette var for det kompresjonen var for lav noe som ble bedre på b versjon her er det som jeg kan huske ikke eksos spjeld , P versjon har bedre forbrenning mellom stempel og topp kammer , tror det er stempelet som var avgjørende , den har også større eksos krøk (utblåsning) en A og B versjon , P versjon er å anbefale vis du skal kjøpe en brukt motor B er også et bra alternativ men den har i tillegg filter for veivhus utlufting noe som også A versjon har men ikke P , alle 41 motorene er solide og bra motorer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 21.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2014 For å gjøre forvirringen komplett: etter hva jeg kan lese finnes det en AQD 41 versjon også uten intercooler? Mindre vanlig kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.August.2014 Del på Facebook Svart 21.August.2014 Ja så det, det er den som har 150 HK, men aldri sett den i noen båt i våre markeder. Kan jo tenkes at forskjellige motorer har blitt tilbudt til forskjellige markeder rundt om på kloden. I Europa ble jo også KAD montert selv om det tydeligvis fortsatt fantes en 41 versjon. Men egentlig burde man se på salgstallene av motorene, og da vil man antakelig se at det kun er brøkdeler solgt av 41 i samme periode som KAD? (vil jeg tippe og hvertfall i europa) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 22.August.2014 Del på Facebook Svart 22.August.2014 B er også et bra alternativ men den har i tillegg filter for veivhus utlufting noe som også A versjon har men ikke P Veivhusfilteret fantes på tidlige B-motorer, men ble etter hvert erstattet med slange inn i luftfilteret. 1992 modell 41B som jeg hadde tidligere hadde ikke veivhusfilter. Dette er solide motorer som holder lenge om de får normalt vedlikehold. Jeg hadde foretrukket B eller P utgaven om jeg skulle kjøpe båt der disse motorene var aktuelle. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
furhan Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Interessant tråd!! Jeg har en AQ41P-A. I følge Volvo Penta ble den solgt i 2001 og montert i båt (tatt i bruk) i 2002. Den har tidligere stått i en av Kystverkets båter. Den ble totaloverhalt av Sørlandets Sylinderservice før jeg kjøpte den. Noen som vet om den kan ha filtrering av oljen til underspylingen? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 15.Mars.2015 Del på Facebook Svart 15.Mars.2015 Det er oljefilter huset som avgjør om filtrering skjer før eller etter underspylinga, sjekk delenummer på filterhuset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 (redigert) Den enkleste måten å kontrollere om det er filtrert stempelkjølingsolje er å ta av oljefilter og se om det er en boring oppover i kanalen som går rett inn fra senter av oljefilter. Finnes denne boringen noen cm inn fra filteret, er det den nyeste filterbraketten med stempelkjølingsoljen filtrert. Redigert 16.Mars.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.