Jump to content

Forslag til nybåt, daycruiser/weekencruiser


lurvetass

Recommended Posts

Fantastisk sommer og vi bruker vår Askeladden 605 Explorer mer en noen gang.

Egentlig perfekt båt til vår bruk. Åpen, lett adgang til bading, plass til alt mulig rart vi har med oss og vi kan overnatte.

Men det er en ting vi savner og det er et toalettrom. Føler at bruken til overnatting blir begrenset av at vi mangler toalett og jada vi har oppdaget at vi har en bæsj and carry nede i kabinen, men det er jo knapt nødløsning.

 

Så utfordringen blir å finne en båt som ikke er så mye større, er omtrent like billig å ha og bruke, har omtrent samme fasiliteter og toalettrom. Båten blir hovedsakelig brukt som DC så vi må beholde farten også.

Ønskene blir oppsummert:

 

Ikke mye over 7 meter.

Toalettrom

Planende skrog

Helst utgang til fordekk via vindskjermen så vi får utnyttet bredden til stor uteplass.

Hvis vi må oppgi utenbordsmotor og bytte til innenbords så må vi ha diesel.

Akterport for adgang mot badeplattform.

Ikke targabøyle eller hardtop, ønsker åpen båt.

 

 

Forslag mottas

 

 

Link to post
Share on other sites

Du som allerede har Askeladden vet jo at dette er bra! Sjekk ut 705 Voyager.

4 faste senger, eget toalett og masse uteplass :thumbsup:

 

Hadde en med 180 Hk diesel tidligere. Grei fart, men ingen racerbåt. Så jeg tror Askeladden satte opp disse med noe større motorer på modeller fra 2003-04.

Link to post
Share on other sites

Har sett på Askeladden 705 og enig i at den ser fin ut og er utrolig bra utstyrt. Vet noen hvor lenge den ble produsert?

Må kalesjen stå som en targabøyle sammenslått?

 

Skibsplast er også flotte båter og bra utstyrt, men virker litt dypere og mer lukket på bildene jeg har sett.

Nidelv har vel en 725 som ser fin ut, men mangler stikkabin?

 

Men det burde jo være flere??

Link to post
Share on other sites

Drago fiesta 660 har toalettrom. Finnes med diesel og bensin. Ikke noe vakker skute kanskje. Men praktisk!

 

Har selv skibsplast 655, med toalett i kabinen. Funker fint det også, så lenge vi ikke må akutt på do når vi en sjelden gang sover.

Jeg er så lang at toalettrommene på så små båter er så små at jeg kommer ikke inn i de med lukket dør uansett;)

Her en skjærgårdsjeep med toalett i konsollen. Jeg måtte skjæres ut nesten.. bilde

Link to post
Share on other sites

Har sett på Askeladden 705 og enig i at den ser fin ut og er utrolig bra utstyrt. Vet noen hvor lenge den ble produsert?

Må kalesjen stå som en targabøyle sammenslått?

 

Skibsplast er også flotte båter og bra utstyrt, men virker litt dypere og mer lukket på bildene jeg har sett.

Nidelv har vel en 725 som ser fin ut, men mangler stikkabin?

 

Men det burde jo være flere??

725 er vel ganske mye dyrere enn den du har? 690 og 710 har vel separat toalettrom mener jeg.
Link to post
Share on other sites

Her er en perfekt båt:)

 

Aquador..

 

22 C

 

The smallest Aquador with a fully-enclosed cabin, the impressive 22C incorporates a surprising number of features for its size. The bright, walk-through cabin and effortless all-round access above deck, coupled with high performance and excellent driveability, make this compact boat a wise choice for leisurely daycruising and overnight excursions. The boat features berths for four, a swim-platform and ample grabrails throughout.

 

Har selv båten Bella "kopierte", en MV- Marin 6600 FC. Vi har feriert i opptil 4 uker i strekk i bår båt og er kjempefornøyd. Bakdelen er at jeg ikke vet om Bella nå produserer MV-Marin båter etter at de kjøpte opp fabrikken i fjor vinter..

Link to post
Share on other sites

Har sett glalaks sitt engasjement for skibsplast og ventet på en kommentar :)

Aquador er jo flotte båter, men ikke sett på 22C. Har sett på 25 foteren WA og synes den ser flott ut, men de kaster jo bort masse plass med walkaround på begge sider av kabinen. Håper å holde meg rund 7 meter også så den er litt stor. Ønsker jo helst båt som ikke er for gammel heller. Gjerne 3-5 år kanskje.

Hvorfor har produsentene kuttet ut å lage kompakte DC/weekendcruisere i denne størrelsen?

GP har jo en fin 23 foter med aksling så den er jo med i vurderingen.

Men fins det ikke flere?

Link to post
Share on other sites

Toalettrom i dette segmentet er det ikke mange med. Stort sett dass for åpen scene i forkabin. GP 700 er flotte båter med fast aksling, men med begrenset overnattingsmulighet for en liten familie. Her er det få båter under 25 fot av typen daycruiser, som slår Skibsplast 685/690 og Askeladden 705.

 

Du har selvsagt lukkede båter som Beneteau Antares 750/780, som har eget toalettrom. Problemet er da overnattingsmulighetene.

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50711322

 

Eller en annen traust Askeladden, som jeg personlig ikke synes er fin, men mange liker den:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50213917

 

Dette er masse båt for pengene. Disse lå godt over 700 000 som nye, for noen år siden:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49459443

 

Tilsvarende med utenbords, som du nok med tålmodighet, kan få for godt under 400 000:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50334693

Redigert av Bergen dørk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Bergen dørk at Drago ikke var noe. Både targa og dollbord som ødelegger.

Mange fine båter med hytte og hardtop Bergen dørk, men det er åpen båt vi ønsker oss.

Er vel riktig som ehrnst skriver at Nidelv 725 er dyrere, men synes den ser bedre ut en 690 utgaven.

 

Men koselig kveldssyssel å lete etter ny drømmebåt :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tar opp denne tråden igjen da tittelen passer fint fortsatt. 

Vi bråsolgte vår 605 explorer midt på sommeren i 2015 og kjøpte Aquador 23 dc med VP D3 på 200 hk. Flott båt og motor med eget toalett og går billig og fint. Snittforbruk på litt over 100 timers kjøring i fjor lå på i underkant av 8 l/t og vi går ikke bare på tomgang. Men 3 fot syken river i kroppen og vi har lyst på større båt. Nesten flaut etter bare en og en halv sesong i Aquadoren, men båtlivet er fantastisk. Budsjettet kan strekkes til i overkant av en million. 

Tror at ca 30 fot er passe. Da kan den både fungere som DC og dagsturbåt, men også på litt lengre ekspedisjoner.

 

Greit med targabøyle

Passasjeren må sitte i kjøreretningen

Marsjfart 20-25 knop

 

Har sett på noen kandidater, men trenger forslag og kommentarer.

Marex 290

Bavaria 29

Joda 290

Nidelv 300

 

Fruen synes Joda ser fin ut på bilder på finn, men ingen tilsalgs i Fredrikstad distriktet som vi kan dra og se på. Noen som har en og vil vise oss?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...