Jump to content

Yamaha 40 2t 1986 sviver på to av tre sylindre


Eirik Hustad

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg en Selco 13 og hadde en yamaha 40hk stående som jeg satt på. Problemet er at når jeg hadde fått båten på vann og skulle teste den fant jeg ut av at den kun funker på to sylindre (Mesteparten av tiden). motoren er klassiske yamaha 40 2 takt fra 1986 med 3 sylindre, 3 coiler og 3 forgassere. Problemet er når jeg skal legge båten i plan så sparker den ifra på alle sylindre i et kort tidsrom (ca 5 sekunder) før den kutter ut den nederste sylinderen. dette skjer når jeg har kjørt litt rolig og skal gi gass for å plane. har byttet alle pluggene, nylig byttet olje og siden motoren sparker på alle tre sylindre nesten hver gang jeg prøver å plane utelukker jeg nesten at det kan være coilen til nederste sylinder. motoren fungerer på to sylindre, bare at den iblant virker som den ettertenner eller hoster når den går på tomgang eller jeg rev'er motoren og så slipper ned turtallet igjen. er det noen som har vært borti noe lignende eller kan komme med tips til hva det kan være? på forhånd, takk!

Redigert av Eirik Hustad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bensintank er ren og fri for kondens? Drenert forgassere? Du skriver forgassere er rene, har du rengjort de i år, eller var de rene i fjor? Skal ikke mye skitt eller avleiringer til før du kan få noe fusking. Er også mange små luftkanaler i forgasser som kan tette seg. Ren tank, litt kondensfjerner på, og drenering av forgassere kan i mange tilfeller være enkel løsning.

 

Ville sjekket membran i bensinpumpe (akselerasjonspumpe).

 

For å ekskludere coil, kan du skru av og bytte om posisjon på f.eks. coil nr 1 og 3 for å se om motor da kutter på nr 1.

Link to post
Share on other sites

Men vil ikke pluggen tenne feil da stempelene mest sansynlig ikke er på samme punkt på tredje sylinder som på første når den første pluggen tenner (Hvis du forstod hva jeg mente). stempelene går vel i tre forskjellige takter og hver coil vil vel da ha hvert sitt tenningspunkt på dynamoen? har bare ikke lyst til å få en hard ettertenning og ødelegge noe. men hvis det er trygt kan jeg gjerne teste dette :)

 

hvis ikke kan jeg bytte om coilene som skrevet av søringen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...