Eirik Hustad Startet 20.August.2014 Del på Facebook Startet 20.August.2014 (redigert) Har nylig kjøpt meg en Selco 13 og hadde en yamaha 40hk stående som jeg satt på. Problemet er at når jeg hadde fått båten på vann og skulle teste den fant jeg ut av at den kun funker på to sylindre (Mesteparten av tiden). motoren er klassiske yamaha 40 2 takt fra 1986 med 3 sylindre, 3 coiler og 3 forgassere. Problemet er når jeg skal legge båten i plan så sparker den ifra på alle sylindre i et kort tidsrom (ca 5 sekunder) før den kutter ut den nederste sylinderen. dette skjer når jeg har kjørt litt rolig og skal gi gass for å plane. har byttet alle pluggene, nylig byttet olje og siden motoren sparker på alle tre sylindre nesten hver gang jeg prøver å plane utelukker jeg nesten at det kan være coilen til nederste sylinder. motoren fungerer på to sylindre, bare at den iblant virker som den ettertenner eller hoster når den går på tomgang eller jeg rev'er motoren og så slipper ned turtallet igjen. er det noen som har vært borti noe lignende eller kan komme med tips til hva det kan være? på forhånd, takk! Redigert 20.August.2014 av Eirik Hustad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 vil tippe coil, har opplevd at det kutter når den blir varm og over et visst turtall du har sjekket forgasserne, at de er rene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik Hustad Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 Problemet er der uansett om motoren er varm eller kald. forgasserene er rene og motoren hadde filterskift i fjor.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Bensintank er ren og fri for kondens? Drenert forgassere? Du skriver forgassere er rene, har du rengjort de i år, eller var de rene i fjor? Skal ikke mye skitt eller avleiringer til før du kan få noe fusking. Er også mange små luftkanaler i forgasser som kan tette seg. Ren tank, litt kondensfjerner på, og drenering av forgassere kan i mange tilfeller være enkel løsning. Ville sjekket membran i bensinpumpe (akselerasjonspumpe). For å ekskludere coil, kan du skru av og bytte om posisjon på f.eks. coil nr 1 og 3 for å se om motor da kutter på nr 1. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 skal gå an å bytte om på ledningene uten å flytte coilen mener jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eirik Hustad Svart 20.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2014 Men vil ikke pluggen tenne feil da stempelene mest sansynlig ikke er på samme punkt på tredje sylinder som på første når den første pluggen tenner (Hvis du forstod hva jeg mente). stempelene går vel i tre forskjellige takter og hver coil vil vel da ha hvert sitt tenningspunkt på dynamoen? har bare ikke lyst til å få en hard ettertenning og ødelegge noe. men hvis det er trygt kan jeg gjerne teste dette :) hvis ikke kan jeg bytte om coilene som skrevet av søringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Søringen Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Må bytte rundt på coiler, ikke bare ledninger. Tenner 120 - 240 - 360 grader på veiva / stempelposisjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 må jo selvfølgelig bytte om på ledninga mellom CDI og coil også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
zoltan Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Dette kan være lekasje på nederste simmering på veiaksel, der er rimelig vått miljø rundt drivaksel, om denne lekker vil den suge inn vann hver gang stempelet går opp, ganske vanlig feil som også knerter veivlageret rimelig fort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 da vil den gjerne nyse/hikste på lave turtall samt at plugg og stempeltopp vaskes rene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Synes dette kan høres ut som dårlig kontakt mellom coil og plugg,eller cdiboksen som fusker. Ville sjekket pluggledningene,og kontaktpunktene på cdiboksen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.