Jump to content

aq 170 hvilken motor kan brukes


penta trøbbel

Recommended Posts

Det baller vel på seg med kostnader som langt overstiger båtens verdi ved motorbytte. Men det er vel mulig å få plass til en volvo v8 der, de er det mulig å få tak i for en grei penge. Spørs jo litt hva slags drev du har og om det tåler større motor. Hvis du får tak i en b30 er jo det billigst, de satt i Volvo164 bla. De begynner å bli utgamle, så det er ikke noe jeg ville satset på.

Link to post
Share on other sites

Du må bytte motor, drev og clutchhus. Drevet er annerledes giret på rekke 6 versus V8. Men har du plass til en B30, har du fint plass til en V8. V8 er vel det billigste å skaffe da det er mange av de. Du kan også sette inn V6 og rekke 4, men i utgangspunkt må det byttes det jeg nevnte, Du skal ha flaks om utvekslingen på drevet passer den motoren du kjøper inn, om du ikke kjøper B30 da. Vil jeg ikke anbefale, da dette nok er en av de dårligste Volvo penta motorene. I tillegg riktig som Stålmarken sier, den blir nok vanskelig å få tak på i brukbar tilstand.

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å få tak i deler til en B30 idag, men ville vel ikke gått for det. Jeg hadde vel gått for en V6 4.3.l. Disse får man til en grei pris. Tror kanskje også jeg hadde gått over til Mercruiser sånn for drevets skyld. Da finnes det mange Alpha drev som er greit priset og du får trim med på kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke være bedreviter, men å bruke penger på en AQ170 er bortkastet bruk av penger. Jeg har selv totalrenovert en av disse motorene. B20 var en fantastisk motor fra Volvo (samme var etterfølgeren B21/B23). B30 var dessverre tilsvarende dårlig som B20 var fantastisk. B30 er en B20 som bare har 2 sylindre mer. Den er kjent for å ete kamaksler da oljekanalene ble for trange og gav tilsvarende for lite smøring til kammen på en rekkesekser. Det var spesielt de to innerste sylindrene som fikk ventilhavariet pga slitt kam. Eller det som i praksis skjedde, de ble veldig tungstartet. I tillegg har denne motoren tre forgassere som hele tiden må synkroniseres da de ujusterer seg. Bruker også ett hav av bensin pga disse tre forgasserne. B30 rekke sekser bruker mye mer en V8, vanskeligere å få tak i deler, dyrere deler, ikke så solid motor, så for meg hadde valget vært enkelt; Jeg hadde ikke brukt en krone på en havarert B30, prøv heller og selg deler fra den, vanskelig nok skal du merke, da det nesten ikke finnes slike motorer igjen. Jeg hadde en havarert i garasjen i mange år, endte med at jeg kjørte den på dynga for en 3-4 år siden, var ikke noe etterspørsel etter deler til den.(Bortsett fra oljekjøler, disse kan man få en god pris på, da de er dyre nye og er samme som på B20 og blir ødelagt av tidens tann.)

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...