Jump to content

"Tresfjord 26" med VP md21b, usikker på valg av gir?


B.J.

Recommended Posts

Har en Tresfjord 26 med Volvo Penta md21b motor og 30mm aksling. Det jeg er usikker på er hvilket gir jeg kan bruke i denne forbindelse.

Jeg har et Borg Warner reduksjons gir (hydraulisk) i tillegg til et Volvo penta MS 3 gir tilgjengelig.

Om jeg skal bruke Borg Warner giret så må jeg kappe 7-8 cm av propellakslingen.

 

Som jeg har forstått av det lille jeg har lest ang info om hydrauliske gir så skal det på mange måter være bedre enn mekaniske gir.

Håper derfor noen her inne har kunnskap til å kunne hjelpe meg med et konkret svar på mitt dilemma ang valg av gir.

 

Takknemmlig for alle fornuftige svar.

 

Mvh

 

B.J.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det som kan være greit i sjekke er om begge har riktig dropp i grader og at høyden utgangen fra gearkasse mot akslingen. Hvis den høyden i forhold til senter på veiv/svinghjul er forskjellig fra det som har stått fra før kan vinklene på motor bli feil.

Jeg byttet motor og gir og glemte å tenke på den lille forskjellen i høyden.

Jeg valgte å løse det med fleksible koblinger, veldig bra løsning men kostet noen kroner.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei der!

 

Takker så mye for svar.

 

Det ble til at jeg monterte MS3 giret, rett og slett fordi det ble den enkleste løsningen.

 

Med tanke på vinkel mellom gir/motor og aksling så passet altså Borg Warner giret også, men klemflensen på akslingen satt så fast samt + umbrakoskruene var så runde at de var umulig å skru av slik at flensen måtte bli skiftet med en ny. Derfor tok jeg valget med å montere på MS3 giret. Så nå har jeg et Borg Warner gir i reserve :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...