Jump to content

Finnes det sjøkreps i indre Oslofjord?


kjetillunde

Recommended Posts

Det er nok dårlig med taskekrabbe nord for drøbaksundet, men fra Oscarsborg og utover finnes det krabber.

 

Hummer og kreps finnes dog i indre Oslofjord så vidt jeg vet, det å finne krepsen er nok vanskeligere, og som Pinkvin nevner ville jeg nok vært skeptisk til å spise noe av det ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pga lite salt i sjøen er det ikke taskekrabbe i indre oslofjord, men hummer skal det visst være en del av. Det blir satt mye hummerteiner under sesongen og det antyder jo at folk spiser gladelig hummeren i indre oslofjord. Men har aldri hørt om noen har fått sjøkreps der?

Link to post
Share on other sites

Tråling etter reker ble først startet med seilskuter i Bunnefjorden og hvis jeg ikke tar helt feil

er det vi på vestlandet kalte for rekekonger det samme som sjøkreps og var en vanlig bifangst ved reketråling.

Spiste i hvertfall ofte slike da jeg var liten siden de ikke kunne leveres.

Siden fjorden stadig blir bedre og renere er det ikke umulig at både reker og sjøkreps tar seg opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tråling etter reker ble først startet med seilskuter i Bunnefjorden og hvis jeg ikke tar helt feil

er det vi på vestlandet kalte for rekekonger det samme som sjøkreps og var en vanlig bifangst ved reketråling.

Spiste i hvertfall ofte slike da jeg var liten siden de ikke kunne leveres.

Siden fjorden stadig blir bedre og renere er det ikke umulig at både reker og sjøkreps tar seg opp igjen.

 

Den ble renere og renere i en periode frem til for en del år siden, lurer på om det var 2007, så har den blitt mer og mer forurenset, er nå på et ganske dårlig nivå. Og ren er det vel uendelig mange år siden den har vært.

Link to post
Share on other sites

 

Den ble renere og renere i en periode frem til for en del år siden, lurer på om det var 2007, så har den blitt mer og mer forurenset, er nå på et ganske dårlig nivå. Og ren er det vel uendelig mange år siden den har vært.

Hvor har du dette fra, for meg fremstår det som synsing og sludder. Har du noe som helst bakgrunnsmateriale for en slik påstand?

 

Se f.eks. denne NIVA-rapporten fra i fjor:

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/194149/3/6593-2014_72dpi.pdf

 

Vannkvaliteten i Indre Oslofjord er generelt bra, men den positive utviklingen i bedret vannkvalitet pga. renseanlegg flatet ut på begynnelsen av 2000-tallet (fordi renseanleggene kom opp i maks. kapasitet). De siste årene har det blitt registrert en svak økning av tilsig av forurensing, men ser man på kurvene for fosfor og nitrogen (side 17 i rapporten) er økningen foreløpig helt marginal og utslippene ligger på nivå med tallene fra 1910. Det er en helt annen situasjon enn det du antyder med ditt "mer og mer forurenset".

 

Sammenlignet med andre norske kystfarvann og fjorder er Indre Oslofjord på et veldig bra nivå. Noe som er grunnen til at den f.eks. ikke finnes på denne listen her:

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/oversikt_over_havner_fjorder_og_innsjoer_med_forurensning

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvor har du dette fra, for meg fremstår det som synsing og sludder. Har du noe som helst bakgrunnsmateriale for en slik påstand?

 

Se f.eks. denne NIVA-rapporten fra i fjor:

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/194149/3/6593-2014_72dpi.pdf

 

Vannkvaliteten i Indre Oslofjord er generelt bra, men den positive utviklingen i bedret vannkvalitet pga. renseanlegg flatet ut på begynnelsen av 2000-tallet (fordi renseanleggene kom opp i maks. kapasitet). De siste årene har det blitt registrert en svak økning av tilsig av forurensing, men ser man på kurvene for fosfor og nitrogen (side 17 i rapporten) er økningen foreløpig helt marginal og utslippene ligger på nivå med tallene fra 1910. Det er en helt annen situasjon enn det du antyder med ditt "mer og mer forurenset".

 

 

Du besvarer deg selv såvidt jeg kan se. Rapporten du viser til ga forsideoppslag i riksavisene.

 

Oslofjorden ble veldig mye bedre men fra begynnelsen av 2000 tallet har det flatet ut og blir nå stadig mer forurenset. Folk husker dårlig og husker vel best at vannet ble veldig mye bedre fra et svært dårlig nivå. Nå er fjorden på vei ned igjen. Den har ikke hatt positiv utvikling på over 10 år. Tolk det som du vil.

 

Det er tidligere kommet rapporter som viser for store nivå av miljgifter i fett og musklatur på fisk fra indre Oslofjord. Før trodde en at det i hovedsak var et problem i fettet og dermed ikke så farlig med mindre en spiste lever osv, det har de måtte revurdere. I sommer var vannkvaliteten på flere populære badeplasser dårlig, og akkurat det er gjenganger.

----

 

En trenger uansett ikke være rakkettforsker for å skjønne at en såpass trafikkert og innelukket fjord med en storby innerst og tett befolkning rundt hele veien vil være utsatt ifht forurensning.

 

Voksne folk gjør som de vil og jeg hadde ikke vært redd for å spise pelagiske arter fra indre Oslofjord. Men lokal torsk osv, og evt kreps hadde jeg skygget unna til jeg var godt over pensjonsalder og uansett hadde kort vei til penalet.

----

 

Nå er jeg kanskje i overkant kritisk, badet ved Kalvøya sommeren 94 og kom opp slimete og stinkende med ny farge på kroppen. Har aldri opplevd noe liknende og det myldret med happy bæringer i sjøen. Men man venner seg vel til det meste...

Link to post
Share on other sites

 

Du besvarer deg selv såvidt jeg kan se. Rapporten du viser til ga forsideoppslag i riksavisene.

 

Oslofjorden ble veldig mye bedre men fra begynnelsen av 2000 tallet har det flatet ut og blir nå stadig mer forurenset. Folk husker dårlig og husker vel best at vannet ble veldig mye bedre fra et svært dårlig nivå. Nå er fjorden på vei ned igjen. Den har ikke hatt positiv utvikling på over 10 år. Tolk det som du vil.

Leste du rapporten? Det virker ikke slik på det du skriver, evt. har du rett og slett ikke forstått det som står der.

 

Det er registrert en svak økning i tilsig av forurensning. Dersom du ser på grafene i rapporten, vil du se at veldig svak ville vært enda mer dekkende. Å hevde at fjorden "blir stadig mer forurenset" som du sier, er i beste fall en grassat overdrivelse, eller evt. ren villeding. Som du vil se av grafene er vi på omtrent nivået fra 1910, altså før kunstgjødsel og vannklosetter ble vanlig og med betydlig mindre befolkning enn i dag. Tilsiget av nitrat og fosfor er små brøkdeler av hva var på 70-tallet.

 

Det er selvsagt foruroligende at nytt renseanlegg ikke vil være klart før 2020, slik at vi fort kan få 6-7 år til med dagens situasjon. Samtidig er det lov å håpe på at det nye anlegget vil bidra til igjen å redusere tilsiget i flere tiår fremover.

 

At det ble dårlig vannkvalitet på tettbefolkede, grunne badestrender med vanntemperaturer på opp mot 25 grader i sommer er neppe oppsiktsvekkende. Ei heller at vannkvaliteten blir dårlig rett efter store regnskyll som vasker mengder med løsmasse ut i fjorden. Men det er ikke representative forhold for hele fjorden eller året sett under ett.

 

Når det gjelder fisken i Indre Oslofjord er den av generelt god kvalitet og jeg har ikke sett noen forskningsrapporter som konkluderer med at det er farlig å spise den, selv i store kvanta - i motsetning til fisk fra svært mange andre fjorder og bynære kystområder. Har du sett noe slikt, og kan du peke på en referanse til det?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Torsken i indre Oslofjord er markant forgiftet av kvikksølv, pbc og bly:

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2010/Mars_2010/Mindre_miljogifter_i_fisk_og_blaskjell_/

 

Hvis fisken du fanger i indre Oslofjord ikke ser helt jævlig ut så kan du spise den: Litt ekstra PCB må man da tåle, sikkert bra for noe...

 

http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article472472.ece

 

Er vel bare å ønske god fornøyelse med måltidet :-). Selv sier jeg neitakk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aner ikke. I Norge har vi en rar policy i forhold til varsling om giftig fisk osv, om noen i det hele tatt. Er en haug med innsjøer osv hvor miljøgiftene i fisk er langt over anbefalte grenseverdier, ingen merking noe sted. Det samme gjelder en del fjorder oppover kysten hvor feks Brosme og Lange har alt for høye verdier. Ingen varsling eller advarsler.

 

Tipper hobbyfiske er ansett som en så marginal risiko ifht folkehelsa at man velger å ikke gjøre noe.

 

I forhold til næringsfiske så er det en annen dans.

 

Selv tror jeg det kunne vært en god øyneåpner og miljøsak å kreve merking på populære fiskeplasser der fisken overstiger en grenseverdi, feks den verdien som er satt for gravide. Da ville jeg ikke latt unger heller spise fisken.

------

 

Konkret i forhold til Matportalen så har det vel sikkert noe med grenseverdier å gjøre, hvor høyt de er satt før man går ut med en generell varsling.

 

Det er ingen varsling i Matportalen i forhold til ferskvannene rett ved der jeg bor heller. Men jeg har lest rapportene og Gjedde/abbor over en viss størrelse bør ikke spises pga miljøgifter. Men man må virkelig lete og lese på nett for å orientere seg.

Link to post
Share on other sites

Torsken i indre Oslofjord er markant forgiftet av kvikksølv, pbc og bly:

 

http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/Old-klif/2010/Mars_2010/Mindre_miljogifter_i_fisk_og_blaskjell_/

 

Det finnes grenseverdier for disse stoffene og de er relativt strengt satt. Det er ikke noe som er kokt sammen av en liten mafia av kystfiskere og lokalpolitikere, men laget på vitenskaplig grunnlag av forskere og politikere i EU hvor forbrukerhensyn har veid tungt. Så lenge nivåene er under grenseverdiene er det trygt å spise fisken, som en del av et normalt kosthold ikke bare en sjelden gang. En forsker kan godt si at torsken er markant forurenset, selv om det er helt greit å spise den. Det er forøvrig en distinksjon mellom forurenset og forgiftet.

 

Hvis du hadde lest den siste NIVA-rapporten ville du sett at nivået av PCB og kvikksølv i torsk fra Oslo Havn fortsatt ligger under maksimale grenseverdier for disse stoffene, selv om det blir betegnet som markert forurenset. Derfor er det heller ikke utstedt noen advarsler mot å spise fisk herfra.

 

Når det gjelder torskelever er status slik (sakset fra siste NIVA-rapport om Indre Oslofjord):

 

Det har tidligere vært kostholdsråd for fisk i Indre Oslofjord pga. høye konsentrasjoner av PCB i

blåskjell og i torskelever. Mattilsynet råder i dag på generelt grunnlag de som fisker til eget bruk

ikke å spise lever av fisk fra skjærgården i Norge.

 

 

Altså er ikke dette et spesielt problem for Indre Oslofjord/Oslo Havn, det gjelder hele kysten i Norge.

 

Dine påstander får det til å virke som om Indre Oslofjord er spesielt ille i forhold til andre kystnære farvann. Slik er det ikke, snarere tvert i mot.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke. I Norge har vi en rar policy i forhold til varsling om giftig fisk osv, om noen i det hele tatt. Er en haug med innsjøer osv hvor miljøgiftene i fisk er langt over anbefalte grenseverdier, ingen merking noe sted.

Hva med å sjekke fakta, før du synser vilt og uhemmet?

 

Det er utstedt generell advarsel mot å spise større innlandsfisk (ørret, gjedde og abbor) mer enn en gang i måneden. Gravide anbefales å unngå slik fisk fullstendig. Dette gjelder for hele landet.

 

Se her:

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/ikke_spis_mye_ferskvannsfisk

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en lokal fisker i Indre Oslofjord idag (Pelikan) som lå inntil kaia ved rådhusplassen. Han sa det ikke var noe værre i Indre Oslofjord enn andre fjorder. Han nevnte Røkke hadde sjekket alt av fangst i hele norge og Indre Oslofjord kom ut sånn midt på tre sa han.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hva med å sjekke fakta, før du synser vilt og uhemmet?

 

Det er utstedt generell advarsel mot å spise større innlandsfisk (ørret, gjedde og abbor) mer enn en gang i måneden. Gravide anbefales å unngå slik fisk fullstendig. Dette gjelder for hele landet.

 

Se her:

http://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/fisk_og_skalldyr/ikke_spis_mye_ferskvannsfisk

 

Merking, som jeg skrev, feks skilt på populære fiskeplasser hvor det feks står "fisk, skalldyr osv fanget i området må ikke spises regelmessig eller av gravide".

 

Merker at du engasjerer deg veldig. Du må tåle fakta og gjerne lese det jeg skriver før du fyrer løs. Mye er målt i indre Oslofjord og det er mye dritt der, også i fisken.

 

Om du ikke har andre plasser å finne maten så er det jo synd, selv bryr jeg meg lite og kommer ikke til å spise sjømat fra indre Oslofjord, men fakta er greit å ha på bordet.

 

Selv er jeg halvgammel og sikkert full av miljøgifter allerede. Men husk, mange av disse giftene lagrer seg i kroppen og forsvinner aldri. Enkelte av de lagrer seg og kan felles ut fra fettet når man feks ammer sitt spedbarn, det er en dårlig start på livet. Enkelt og greit er dette ting man ikke kødder med og finnes det alternativer, hvorfor velge noe så dårlig som kan skade både en selv og ens etterkommere?

 

Ingen kan nekte noen å spise noe som helst, men når man vet at det innebærer faenskap som disse miljøgiftene i konsentrasjoner man ikke bør ha i seg så gi i det minste ikke til unger eller andre som ikke vet hva det er.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Merking, som jeg skrev, feks skilt på populære fiskeplasser hvor det feks står "fisk, skalldyr osv fanget i området må ikke spises regelmessig eller av gravide".

Har du tenkt gjennom dette forslaget ditt? Hvordan tenker du deg å gjennomføre dette på en nasjonal basis? Det blir noen vann og elver å skilte.

 

Legg spesielt merke til følgende fra Mattilsynet:

 

De fleste norske innsjøer får det vesentligste av kvikksølvet fra lufta. Av lufttilførselen kommer i størrelsesorden 80 prosent av kvikksølvet fra andre land. Kvikksølvet som avsettes på bakken i innsjøens nedbørfelt blir fraktet med bekker og elver, og samles opp i innsjøen.

...

Mattilsynet har ikke oversikt over kvikksølvnivået i samtlige innsjøer i Norge. Kvikksølvnivået kan også variere fra fisk til fisk i det samme vannet. Ut fra den kunnskapen vi har i dag er det ikke mulig å gi detaljerte råd.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler Pinkvins bekymring om miljøgifter som lagrer seg i kroppen og aldri forsvinner. Men jeg ser på dette som et mer utvidet problem som gjelder hele kysten i tillegg til innsjøer. Det virker ikke som indre Oslofjord er noe spesielt værre eller bedre enn andre fjorder. Å spise stedbunden fisk som torsk ofte vil jeg være forsiktig med, men en gang i blandt skader ikke. Pelagisk fisk som makrell og sjøørret er det ikke noe fare med. Men at det i det hele tatt er fare tilknyttet til å forsyne seg av hva havet har å tilby ser jeg på som et problem jeg håper vi er i stand til å eliminere totalt!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

http://www.osloby.no/nyheter/Advarer-mot-fisk-fra-Oslo-omradet-7723749.html

 

De siste kjente undersøkelsene om vannkvalitet fra Oslofjorden viser at situasjonen for en del miljøgifter er blitt bedre, men i noen tilfeller verre.

«Flere av miljøgiftene ligger over grensen for dårlig eller svært dårlig status for deler av Indre Oslofjord, spesielt nær Oslo havn», heter det i NIVA-rapporten fra mars, med henvisning til miljøgifter som kvikksølv, PAH (polyaromatiske hydrokarboner), PCB (polyklorerte bifenyler), PFOS (perfluoroktylsulfonat) og TBT (tributyltinn). For sistnevnte havner samtlige 65 målepunkter i Indre Oslofjord i kategorien «svært dårlig».

Rapporten tar også opp statusen for fisk i Oslofjorden og viser at innholdet av kvikksølv i fisk økte markant fra 2006 frem til 2012, da målingen ble tatt.

«Kvikksølv i torskefilet fra Oslo havn har økt i perioden, og er nå i klassen markert forurenset», heter det i rapporten.

Professor Thrond Haugen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet reagerer på at gravide ikke allerede fra da målingene ble kjent, er blitt advart mot å spise torsk fra Oslofjorden.

- Det er ikke grunn til å skremme opp befolkningen flest, men gravide bør ikke spise denne fisken. Situasjonen er litt bekymringsfull og verdiene er på grensen til at det skal være et generelt kostholdsråd. Hele Oslofjorden er rammet av dette, helt ut til Færder. På Mattilsynets nettsider er dette underkommunisert. Det er altfor dårlig, synes jeg.

---------------

http://www.aftenposten.no/okonomi/Bekymret-over-solkrem-funn-i-torsk-og-reker-7702110.html

Kan spise fisken

Forskerne peker spesielt på at de to UV-kjemikaliene BP3 og oktokrylen kan medføre en miljørisiko. Disse er funnet i Oslofjord-torsken.

- At de tas opp i organismene, er i seg selv en uheldig egenskap. Vi vet lite om hvor skadelige disse nivåene er, men disse stoffene kan generelt være hormonforstyrrende og forbindes med økt kreftfare, sier Nordbø.

-----------

Bon apetit!

Link to post
Share on other sites

Forskerne peker spesielt på at de to UV-kjemikaliene BP3 og oktokrylen kan medføre en miljørisiko. Disse er funnet i Oslofjord-torsken.

- At de tas opp i organismene, er i seg selv en uheldig egenskap. Vi vet lite om hvor skadelige disse nivåene er, men disse stoffene kan generelt være hormonforstyrrende og forbindes med økt kreftfare, sier Nordbø.

 

Et slikt sitat får det til å høres ut som om det er farlig å spise fisken pga. disse stoffene. Da er det verdt å ta med følgende fra artikkelen også:

 

Du får i deg mye mer av disse stoffene når du smører deg som solkrem, enn det du får fra fisken

...

Dette er et miljøproblem, mer enn et mattrygghetsproblem.

Verdt å tenke på neste gang man smører seg inn med solkrem.

Redigert av oslolosen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...