Jump to content

Fortsatt forlatte blåskjellanlegg i Østfold?


Sofaseileren

Recommended Posts

I oppstartsfasen i et miljøprosjekt jeg er med på, skal vi blant annet undersøke miljøeffekten av blåskjelliner i sjøen, som ikke høstes.

Jeg vet Østfold har hatt en rekke forlatte blåskjellanlegg. Jeg vet også at det endelig har vært en ryddeaksjon her fra myndighetenes side:

 

http://www.nrk.no/ostfold/forlatte-blaskjellanlegg-fjernes-1.11335826

 

Spørsmålet er om alt er tatt, eller om det fremdeles er anlegg igjen, og hvor disse eventuelt befinner seg?

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med fare for å avspore tråden, nysgjerrigheten min trigger litt her ...

 

Hvilke kostnader er forbundet med blåskjelloppdrett? Hvorfor er anleggene blitt verdiløse? Hvorfor er lønnsomheten lavere enn hva man i utgangspunktet har trodd?

 

Hvordan fungerer blåskjelloppdrett rent teknisk? Er det bare å "slenge noe tau i havet", eller er det mer som skal til? Jeg regner med at det ikke pøses på med fôr og medisiner?

 

Jeg håper vi blir holdt oppdatert med resultatene av prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Kan man sjøsette en 16 fots gummibåt i Holtekilen? Eller andre steder i nærheten?

(trenger ikke veldig opparbeidet rampe, og har firehjulstrekker)

Gammel rutebåtanløpsbrygge på sørsida av kilen, adkomst fra vegen forbi Brekke og Kjølholt. Vet ikke om det er brukbart å sette ut jolle der men for en del år siden satte vi ut en del VG-joller til et sjøspeiderkurs der, så det er nok mulig. Så har du rampa i Skjærhalden, da.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok ikke den rette til å svare på hvorfor blåskjellanleggene langs kysten har gått konkurs

 

http://www.nrk.no/nordland/_-blaskjellanlegg-utgjor-en-risiko-1.11873387

 

Det er nok en blanding av lave marginer kombinert med høyt kostnadsnivå, et marked som er skeptisk til blåskjell pga fare for algegift, og manglende kultur for å håndtere produksjon og merkevarebygging/salg til sluttbruker / detaljist samtidig.

Jeg vil også tro at strukturen i norsk dagligvarehandel er med å gjøre sistnevnte problematisk.

(Men svenskene får det til.... http://www.scanfjord.se/ )

Blåskjellanleggene er nok relativt miljøvennlige, de klarer seg selv på næring i sjøen, og så hvidt jeg vet, tilfører man ingen ting. ( blåskjell har en enorm kapasitet på å filtrere og rense vann, så i motsetning til fiskeoppdrett er faktisk sjøvannskvaltiteten merkbart bedre i områder med blåskjellanlegg...) Man sanker blåskjellyngel som fylles i lange nett (hule luftige tau) som henges vertikalt i horisontale rep, spent opp mellom store blåser. Skjellene trives best i de øvre vannlagene (0-10 meter) så anleggene tar opp en god del plass i fjorden. Anleggene er enkle og såpass spesialiserte at kostnad med å fjerne disse er langt høyere enn mulig pris på markedet.

 

Prosjektet vi skal i gang med dreier seg ikke om kommersiell dyrking, men utplassering av enkelte kulturer på nettingrammer og tau ( sukkertare og blåskjell) samt senking av kunstige revelementer, enkelte plasser i indre Oslofjord, for å se hva slags virkning dette har på miljøet. Det er i utgangspunktet et "prøve ut og se" i liten målestokk- prosjekt, for å få erfaringer, før vi forhåpentligvis skalerer det opp. Målsettingen er naiv og ambisiøs: se om vi kan bidra til å få tilbake det rike marine livet som Oslofjorden engang hadde... ;)

Vi vet at det kan være en utfordring med aerop forråtnelse på bunnen av områder med mye blåskjell som ikke høstes, og dette er noe av det vi vil finne ut. Samt om feks sekkedyr har fortrengt noe av skjellene på linene.

Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte bare dele denne oppdretts historien selv om den kanskje blir litt vel OT

 

på 80 tallet var det en gladlaks som startet opp med blåskjellanlegg, selv invisterte han med arbeidsinnsatsen, mens staten sto for finansene..........hans 60 fotst skøyte ble behørlig oppgradert, anlegget lå 800m fra land så behovet for båt var jo en selvfølge. Og båten fikk ny motor, pentry, 2 bad, Captains Cabin, salong, radar og satelitt anlegg, redningsflåter og det som "må" være på plass for å drive med oppdrett 800 m til havs innerst i trondheimfjorden.

Desverre gikk også dette prosjektet galt, og ble aviklet og bokstavelig forlatt, og det var vel komunen som foretok den siste oppryddingen etter at mesteparten bokstavelig fikk seile sin egen sjø ett par år.

Heldigvis hadde driveren av anlegget fått staten til å foreta de "nødvendige" oppgraderingene på båten så at kunne eieren dra direkte fra Trøndelag til portugal hvor båten viste seg tilfeldigvis å være godt egnet og ikke minst utstyrt for charter traffikk.

Og i Portugal er man veldig glad i nordmenn, så i havnebyen fikk han subsidiert havneplass og personelig skattefritak de første 10 årene. Så for denne "oppdretteren" ble det en lykkelig slutt

Link to post
Share on other sites

Noen vet å karre til seg, men jeg håper og tror at denne karen ikke er representativ for aktørene i næringen. Bare å konstantere at enkelte vandrer rundt i livet med påmontert sugerør...

neida :lol: , jeg tror nok han der er unntaket, men jeg delte historien siden jeg hadde førstehånds kunnskap om prosjektet, da hans kone faktisk er ett eller annet sted i slekta mi :pray:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...