Jump to content

Mercruiser hvit og sort, er det en viktig forskjell?


Sjøbliss

Recommended Posts

Titter på to Schaefer 290, begge med samme motor og årsmodell. 4,2l mercruiser 320 hester men en hvit og en sort. De var også forskjellige å se på, den sorte noe lenger. Har hørt at det er en forskjell på disse og at hvit er best?

 

Den hvite gjør 32 knop og den sorte 35. Dette syns jeg er rart da båten er helt lik. Må sjekke med eierene men den med den hvite motoren har fått på et bravo 3x drev, virker som om dette er gjort i etterkant men dette må jeg verifisere. Kan det være noe med gir/utveksling e.l.?

 

Kan noen si noe om hva som er fordelen med hvit vs sort samt om hvorfor den hvite gjør dårligere maks fart.

 

Noen som vet hva Schaeferene ble levert med originalt?

Link to post
Share on other sites

De skal jo gjøre samme fart forutsatt samme utveksling i drev og samme propellstigning/type, samt lik vekt osv.

Men den raskeste kan jo være chippet/omprogrammert for mere effekt.

Bravo 3 X er jo det vanligste drevet å bruke på disse motorene, evt. helst Bravo 3 XR som er en forsterket utgave (standard på QSD 350).

 

Hvit motor (QSD) kom vel i 2006 og har common rail diesel injection, så altså en nyere og potensiellt bedre teknologi totalt sett vedr. forbruk, støy osv.

Men antagelig også dyrere å reparere hvis noe skulle skje, så om forskjellen er positiv totalt sett kan jo diskuteres.

Finnes som 270, 320 og 350 hk.

 

Sort motor med elektronisk styrt dieselpumpe (D-tronic/ES) kom i 1998 som 250 hk. 300 hk versjon kom i 2002 og 270/320 hk et par år etter.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ligger jo en med Yanmar 315 hk på finn som gjør 35 knop.

Så da er nok 32 knop noe lavt.

 

Pussig at den som gjør 32 knop ligger ute med to annonser (tilsynelatende men det er jo forskjellig reg.nr og andre bilder da). Svart motor i den ene og hvit motor i den andre.

Samme hovedbilde i de to nederste annonser.

Muligens har den med svart motor stjålet bilder fra annonsen til den med hvit motor :-)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=schaefer

 

Det er ingen bilder av motor på den som gjør 35 knop så det er jo vanskelig å si hva den har.

 

Bravo 3X har vært standard på disse motorene siden årtusenskiftet eller før det, men de hvite burde jo ha XR drev men det er vel litt variabelt.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner. Har merket meg det samme med bildene. Tenker at jeg skal ta en sjekk ... problemet er at det er den på Nøtterøy jeg har mest lyst på (hvit motor og indikert 32 knop, manglende og kopierte bilder i annonsen). Jeg har sett på båten selv, motor og interiør ser bra ut. Rent og pent overalt men eier siste to år er litt ukyndig. Alt arbeid satt vekk.

 

Får ta en prat med han og ta båten en runde på fjorden tenker jeg.

 

Noe å være obs på med denne motoren? Ganske trygg motor mhp drift og kostnader? Har sett den i mange men har vel håpet på å ende opp med Volvo d-serie motor ... Volvo høres så trygt ut :P men er nok ikke slik i praksis alltid.

 

Tusen takk for gode svar!

Redigert av sbarmen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men pass på at du ikke kjøper denne ;-) http://www.havna.com/wip4/ny-baat-med-skader-og-mangler-ved-levering/d.epl?id=239286

 

Her kan du laste ned en test av båten helt gratis http://netthandel.seilas.no/photoalbum/view2/P3NpemU9b3JnJmlkPTE0NTI2OA

 

De fikk over 35 knop med 320 hk.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener motorene ble hvite under samarbeidet med Cummins. De kalte seg da Cummins Mercruiser Diesel (CMD)

4.2 og nedover var VM/ Mercruiser. Nå heter de vel bare Mercury Diesel og 4.2 er den største. 2 og 3 literene er vel i dag fra VW etter at VW marine kastet inn håndklet.

5.9 og opp er og var Cummins.

 

I dag er merkene skilt, men de samarbeider fortsatt med fremdriftsystemer. Mercury har de mindre, hurtigående motorene (4.2 og ned), og Cummins har de større, saktegående motorene (5.9 og opp).

 

Litt info her: http://investor.cummins.com/phoenix.zhtml?c=112916&p=RssLanding&cat=news&id=1635486

Link to post
Share on other sites

Motorene ble hvite samtidig med at de fikk common rail innsprøytning (QSD) i 2006 men om de fikk common rail kun pga. samarbeidet med Cummins vet jeg ikke.

Disse motorene har jo ingenting med Cummins å gjøre teknisk sett, sånn i utgangspunktet iallefall.

Tror nok heller det var fordi VM da hadde ferdigutviklet sin egen MR motorserie http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html

 

I noen markeder selger Mercury/Mercruiser både VM 4,2 R6 og VW 4,2 V8 diesel men i andre markeder kun den ene utgaven.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at samarbeidet med cummins går på at mercruiser bruker cummins sitt distribusjonsnettverk rundt i verden. That`s it. Motorene er jo bare hvitmalte VM Marinemotorer. VM Selger disse selv, men bare i italia. Der er de vel grå, og ikke klistret på noen andre merker enn VM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...