Jump to content

Draco 20 med B20 Volvo. Trenger råd og tips.


gamor69

Recommended Posts

Hallo der ute.

 

Etter tre fine sesonger med min Delta 22 med Sabb 10 HK i, har jeg tenkt å bytte båten.

Mulighethene er mange men det er en båt som jeg egentlig har lyst på.

 

Vi snakker om en Draco 20 med B20 Volvo penta motor i. Båten har jeg kjørt og kjenner godt. Det er en kompis av meg som eier og vi kommer ganske sansynlig å forhandle.

 

Jeg har sett følgende:

 

1- Motor har oljelekassje. Litt usiketh om motoren "blåser" pga feil på kompresjon eller om det rett og slett er bare dårlig packninger.

2- Bruker mye bensin. Det er av sånn type som har 2 små forgassere.

3- Drev er en Volvo 270 som ikke har automatisk tilt men fungerer veldig bra ellers.

4- båten elleres er helt strøken untatt det som er med motoren

 

Da kommer jeg med mine spørsmål

 

1- Jeg tenker om å demontere motoren for å se hvordan dette er og samtidig overhalle det hvis jeg må. Er det riktig å tenke sånn?

2- hvis jeg må overhalle motoren, hvor vanskelig er å få tak i delene?? Kjenner en Båt mekanikker som sa til meg "Ufff, hold deg langt unna" også sa at det er så vanskelig å finne deler til det. Stemmer det????

3- Tenker om å bytte de forgassere for en av type Weber forgasseren. Er dette også riktig å gjøre??. Har hørt at de to små forgassere er så vanskelig å justere.

4- Ang. drev er det anbefalt å bruke det samme eller kan det byttes???

5- motoren har vært kjør i ferskvann før men de to siste åra har båten gått på sjøen og det har blitt gjort vinter konservering til.

 

Har lest om mange som har fått gode resultater av åoverhalle sine motoren og tenker på at jeg kan også få samme resultat.

 

hva syns dere???

 

Råd og tips mottas med stor takk.

 

Gamor69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Generelt er vel b20 motorene godt på vei ut. ville ikke brukt myetid og penger på den motoren. Skal du først overhale så viljeg anbefalle deg å bytte til b23 da det fortsatt lages mande deler til denne. 270 drevet vet jegikke mye om men ville nok skaffet et nytt drev, helst 290.

Husker jeg det riktig om motoren bare sitter i drevet og ikke med "vanlige" motorlabber ned i eller er det b18.

Link to post
Share on other sites

Hei Grufolf og takk for svaret.

 

Hvor kan jeg få tak i i så fall en b23 som er klar til å monteres??

Koster det ikke mye penger??? Kan ikke det være billigere å overhalle den jeg allerede har??

også drev koster jo en del hvis det er enkel å få.

Hvor kan jeg starte søken??

 

Flere som vil bidra med sine kommentarer og råd?

 

Nekter å tro at overhalling av motoren kan koste mer eller i hvertfall like mye som en ny motor og drev.

 

Gamor69

Link to post
Share on other sites

Jeg vil da anta at det er to SU gassere som står der. Å skulle sette på Webere, tror jeg neppe vil minke forbruket akkurat. Deler til B20 skulle jeg tro ikke var noe problem og de er enkle å skru på.

Husker jeg ikke feil, så har disse motorene orginalt 80-90hk. Med en annen kam (som jeg ville ha byttet hadde jeg vært deg) så blåste de opp i 120hk (med D-kam)

 

Enkle motorer å trimme, men du hellige jul de sluker bensin. Men som sagt, ikke noe problem å ta ut opp 200hk på disse.

Men jeg ville kanskje anbefalt deg å ikke legge for mye penger i en så gammel motor slik som Grufolf sier.

 

Her er noe jeg fant på Finn etter ett kjapt søk.

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51001757&searchclickthrough=true

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=50630888&searchclickthrough=true

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=50552120&searchclickthrough=true

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret da Roger og og Olina.

 

Tror motoren er nok 120 eller 130 HK allerede hvis jeg ikke huske feil.

Hvis jeg bytter motoren,

 

1- må jeg også bytte drev??

2- Passer den ny motor i rommet og noyaktig på festene?

3- mye å modifisere på båten for å ha ny motor på plass?

4- tror den har drev 270 hvis jeg ikke husker feil. Er det mulig å sette på automatisk tilt på det??

 

Det er mye jeg må passe på før jeg starter med jobben for å vurdere om det er lønnsomt eller ikke.

 

båten som sagt ellers er helt strøken utvendig i fra kalesje til gulv. eneste som er igjen er saken med motoren som lekker olje og bruker bensin, noe som i beste fall kan bare fikses ved å justere forgassere og å bytte packninger.

 

men jeg tenker på at jeg må kanskje også overhalle alt i verste fall.

 

Tar imot veldig gjerne flere kommentarer, råd og tips.

 

Takk til dere for svarene.

Link to post
Share on other sites

Drev har jeg ikke så mye greie på, så der må noen andre ta stafettpinnen :smiley:

Ingenting passer som regel nøyaktig på de samme festene. Det er alltid noen tilpassninger som må gjøres. Men med samme motor, så er det minimalt.

Det er ikke mye justeringer på disse forgasserne. De er laget i en tid det ikke var så nøye med forbruk for å si det sånn. Noe er det selvfølgelig, men som sagt... ikke mye.

 

Å bytte pakkninger på disse, er en enkel sak om det ikke er for trangt. Men hadde jeg vært deg, så hadde jeg tenkt meg om. Vil du bruke penger på en så gammel motor (de første kom i 1971) eller vil du legge i noen kr på f.eks en dieselmotor. Det du brenner av i drivstoffutgifter, vil du fort kunne ta inn om du bruker båten mye. Weber gassere er åpne forgassere. Får du tilbakeslag, så er det lett å ta fyr i dem. Så du burde ha ett automatisk brannslokkings anlegg og ett par gode avtrekksvifter slik at det ikke samler seg gass i motor rommet.

 

Kanskje du burde revurdere kjøpet av denne båten og se etter en med nyere type motor, eller diesel?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50641782&searchclickthrough=true

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51111861&searchclickthrough=true

Link to post
Share on other sites

Hei Igjen Roger.

 

Ærlig sagt er båten jeg ønsker Langt Mye Finere og bedre enn det su sendte fra finn på siste post.

I tilleg ser ut som jeg kan få denne båten for rundt kr 30000,- og i det skal jeg innbytte en Yamaha påhengsmotor og andre ting som dekker rundt 50 % av beløpet.

 

Båter bruker jeg ikke ganske mye. Tar til sammen ila sesongen 2 til 3 lange turer (3timers turer)

og ellers bruker jeg den i området jeg befinner meg til litt kos og fiske.

 

I alt blir båten ila en sesong blitt brukt maks 10 timer til sammen på rent kjøring.

 

Hva ville du konkludere etter denne vurderingen???

 

Takk igjen for veldig god råd og beklager mye mas.

 

Gamor69

Link to post
Share on other sites

B20 motoren er en av de bedre gamle motorene på markedet.De er veldig holdbare og enkle å skru på. Jeg hadde vurdert å overhale hvis jeg var deg. Koster lite å få den i stand. Finnes fortsatt deler å få tak i. Husk at dette er en vanlig volvomotor som det finnes utrolig mange av.De kan bores helt opp til 2.2 liter å gi rundt 200hk hvis man ønsker. Ja de bruker mye bensin men med ditt bruk er ikke akkurat noe problem.

Link to post
Share on other sites

Med så lite bruk, så ser jeg at du heller vil bruke noen kr på motoren. Så den støtter jeg. Som jeg har skrevet tidligere, så er det rimlige deler til dem. Men er litt usikker på om du skal bytte de gasserne. Kommer litt ann på hvilken type det er. Kan du ikke ta ett bilde av dem? Så om du skal ha av toppen, om det er der du har oljelekkasje da.. Så hadde jeg byttet kammen også. ( sette på f.eks en D eller en K kam) Slipe ventiler osv. Dette er enkelt og du kan fint gjør det med pasta fra biltema med godt resultat.

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilslipepasta-fingrov-191383/

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Ventilslipepinner-191393/

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kjøpt meg en slik: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

Så får du testet kompen før du handler.

 

Men billig er det :smiley:

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Med så lite bruk som du skisserer, er ikke drivstoffutgifter utslagsgivende for båtøkonomien. Jeg hadde prøvd å få skikk på den volvoen du har. Det kan ikke koste mange kalorier å finne ut hva oljelekkasjen kommer av. Du har mange muligheter for å utbedre motoren på en forholdsvis rimelig måte fordi tilgangen på delemotorer fra både båt- og bilmarkedet må kunne karakteriseres som veldig god. Dette blir ikke noe stress, hvis du bare har litt tid på deg. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Husket nok feil i farten når det gjalt deler til motor. Men drevet ditt er et heller større problem. Hyraulisk tilt på drevet er nesten umulig å oppdrive. Du finner det nesten ikke til modellen etter (280) som kom med elektrisk tilt. Da er det bare for å løfte opp drevet under vedlikehold. Første modellen med tilt man bruker når man kjører er 290. Med så lite bruk ermdet nok bedre å fikse litt på den motoren du har nå. Deletilgang på drevet mener jeg er vanskelig men regner med ar belger ikke er noe problem å skaffe. Ta en kikk på volvo sine marineparts ogmsemhva som fortsatt er tilgjengelig.

 

Ellers er jo Draco en fantastisk båt som man bør ta godt vare på

Link to post
Share on other sites

Hallo alle sammen igjen.

 

Igår var jeg på båten og tok en liten tur samt en del bilder som jeg legger ut her rett etter helgen.

Takk alle sammen for støtte og ode tips.

 

Anders_o: Jeg leste hele din tråd. Fantastisk bra jobb du har gjort og jeg får nesten lyst å gjøre det samme.

Skal sikkert kommer til deg med en god del spørsmål. Om jeg for lov da..... he he

 

Takk også Grufolf og Adeneo for tipsene. Kommer sikkert med en god del spørsmål ang. deler og hvor jeg kan skaffe de.

 

Kan fortelle dere slik:

 

jeg kjørte båten i går og merke noe som jeg ikke likte idet hele tatt. Båten går på 2000 omdreninger i cirka 6 knop. tok det til full gass og fikk ikke mer enn 3000 men hastigheten gikk ikke mer enn 7.2 knop. stemmer dette??? Også virker det som motor blir overbelastet på denne hastighet og turtall. Motoren bruker mange krefter for å få båten å bevege seg. Da vil jeg tro at båtmotoren er egentlig ikke i god form og den skal rett og slett overhalles.

 

har dere noe forklaring på det som skjer??

 

i tilleg lukter noe volsomt med bensin men ikke inn i selve motor rommet. Lukter som det er ut i eksosen besin kommer. det vil si bak på båten og narmest badeplatform.

 

ellers er båten i så pent tilsatd at jeg kan si det er noen av de fineste draco båter jeg har sett.

fikk igår linkene fra Finn.no på to båter som er til salgs nå som er alt for langt unna min når det gjelder interior og oppusing.

 

Hører mer gjerne fra dere.

 

Takk alle sammen. Bildene på hvordand et er nå kommer etterhvert og som sagt mest sannsynlig etter helg.

 

Gamor69

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du har flere ting som krever en sjekk. Ville trodd at du skulle ha høyere fart enn godt 7 knop ved 3000 omdr. Sjekk propell med tanke på dimensjoner og at den ikke slurer på gummiforingen (hvis propellen har noe slikt). Du burde også få høyere turtall på motoren (den burde vel komme opp i 4500 omdr i hvertfall), så den krever en gjennomgang, men det vet du jo. Det første å gjøre er å få fastslått potensialet for å få en grei motor ut av det du har. Juster ventiler, sjekk eksos-systemet og ta en kompresjonstest. Er det fornuftige tall på kompresjonen, så får du sjekke opp tenning, og gå over forgasser-system og kjøling. Men som det tidligere er nevnt, er motoren ferdig, så kan det være enklere å skifte blokk enn å overhale.

Link to post
Share on other sites

Vil tro at den er enten helt nedgrodd under eller har et tenningsproblem. Overhaling er neppe nødvendig, kun en liten service. Dette er enkle, solide og pålitelige motorer. Så lenge den ikke er rustet i stykker pga saltvannskjøling burde det ligge an til et problemfritt båthold.

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan nok gjøre 25 knuter når båt er ren og motor er frisk, men etter mitt syn en alt for liten motor til båten, Nå er det som tidligere skrevet enkelt å skru og skaffe deler til B-20, så hvis fart ikke er så nøye for deg, er det jo enklest å beholde b20 motoren, Kan du skru litt selv blir det ikke veldig dyrt heller.

et lite tips, 123 ignition har elektronisk tenning til denne motoren, og hvis forgasserne trenger rep, kan du få gjort dette hos forgassersevice i drøbak, så forresten på tv at han hadde planer om å selge bedriften, men holder nok på til det er solgt. mener også misab i sverige har innsug for weber, evt komplett satts

 

trimflaps på båten er også å anbefale så sant det ikke er montert fra før da.

 

Hvis det er som du sier at båten er veldig pen, og du kan få denne for 30 000,- høres ikke dette veldig ille ut:-)

Link to post
Share on other sites

Da er det flere ting jeg må sette meg inn i.

 

Må skjekke på alt fra motoren til drev og propell. Tar muligens båten av vannet om et par uker.

 

Båten har elektriske trimflaps montert allerede.

 

Skal se på alt dette og fortelle dere utvikling på det.

 

Takk igjen alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor motoren lekker olje? Var ute for en B20 for noen år siden der en eller flere stempelringer hadde satt seg, så kompresjonen gikk rett i bunnpannen. Dette førte igjen til at bunnpannepakningen blåste ut og oljen ble blåst ut.. Men det du merket det best på var at motoren var nesten umulig å starte når den var varm..

 

Kan gi et annet tips og, sikkert mange entusiaster som river seg i håret men det er å hive ut både motor og drev støpe igjen hullet i hekken og sette utenbordsmotor på brakett.

Dette er gjort på en Draco 17 der jeg har båten, den går i 32-33 knop med 70 hk evinrude av eldre modell..

Nærmest hopper i plan.. og bruker lite bensin i fohold til en innenbordsmotor.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...