Jump to content

Båtkjøp 1-1,3 mill. Bavaria, Princess, Fairline etc., tips?


KevinM

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg skal invistere i ny båt. Prissjiktet ligger mellom 1 til 1,3mill.

I denne prisklassen er det mye å velge, nesten litt for mye...

Kalesje eller tett båt. Fly eller ikke....

Har kikket litt på diverse Bavaria, Princess, Fairline, Windy.

 

Kanskje noe andre har vært i samme situasjon og har et og annet tips å komme med??

Link to post
Share on other sites

Tenk ført igjennom hvilken bruk du vil ha av båten. Lag en kravspesifikasjon. Korte turer, lange turer med / uten barn.. Antall køyeplasser, kun bruk i sommer sesongen? Har du behov for å forflytte deg fort, eller holder det med 7-8 kn?

 

Er du usikker på om du ønsker fly, så bør du ta en tur men fly. Da vil du ikke lure på det lenger.

Link to post
Share on other sites

Noen krav jeg har er følgende:

Min 1 lukket lugar. Iallefall mulighet for 4 sengeplasser.

Min marsj fart 25 knop.

Helst ikke for gammel, eldre enn 1995.

Vil aller helst ha med flybrigde, men prisen øker jo også da.

Stort sett sommerbruk. Lange og korte turer. Ingen familie med.(for øyeblikket iallefall,hehe)

Link to post
Share on other sites

Har eid Sealine i en sesong nå. Godt fornøyd. Skal ikke prakke på andre egne valg, men du får en del båt for pengene med Sealine. Verdt å ta i betrakning i allefall. Har båter med kallesj, fly og skyvetak. Jeg falt for det siste og synes det er en god og rask løsning med skyvetak under skiftende værforhold.

 

Ellers anbefaler jeg alle å kjøpe så liten båt du kan men som samtidig er komfortabel under de betingelser og forhold du vil opere under. Mindre båt gir mindre arbeid, vedlikehold og kostnader og er enklere å håndtere singelhanded ved ankomst utehavn og havn. Bare tenk på poleringsjobben med stor mot litt mindre båt.

 

Mvh

Sushi

Link to post
Share on other sites

Kanskje du skulle gjøre som vi gjorde, vike litt på kravet til fart, få en helt annen ro på fjorden og nyte livet i ro og mak med en slik variant:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50167922

 

Her får du "Hytte på vannet". Du er på tur i det du legger fra kai og målet er ikke å nå den neste havnen, men kose deg under veis og virkelig senke skuldrene.

Etter en sesong med Trawler savner vi ikke å haste fra A til B slik mange rundt oss gjør.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg KevinM. Forøvrig har jeg problemer med å se at det skal være noen stor ulempe om båten kan gå i 25kn. Freden og roden på fjorden i 6 kn. kan man til det fulle nyte også i en hurtiggående båt. På den annen side, hverken kona, bikkja eller jeg synes det er videre kos og senkte skuldre i 6 kn. når det begynner å plystre rundt øra og fjorden går hvit.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en bavaria 33 sport 08 modell kjøpt i fjor.

Den er jeg iallefall veldig fornøyd med, utrolig romslig båt og godt utnyttet både ute og inne.
God marsjfart , lite forbruk osv osv.

Bavaria gir iallefall mye båt for pengene, satt med samme budsjett som deg i fjor og angrer ikke. kunne kjøpt en fairline targa 37 til samme pris men gjerne 9-11 år eldre båt.

Lykke til uansett :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Sealine bør i alle fall vurderes før den forkastes. Vå er bygget over de samme prinsippene som Fairline og Princess, men dog litt annerledes allikevel. For vårt vedkommende var kravene flat dørk inne, ikke trapper til salong, hekkport, skyvedør, strake aksler, og et par småting til som gjorde at vi landet på Sealine.

 

Lykke til i jakta

Link to post
Share on other sites

Denne Nord West 355 har ligget ute en stund. Fantastisk båt ! Kanskje han ønsker seg noen bud snart ? 1.250 ?

 

" Båten har gjennomgått fullstendig "recond" på Nordwest fabrikken . Her er alt utstyr gjennomgått og/eller skiftet ut til nytt."

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50112349&searchclickthrough=true

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg KevinM. Forøvrig har jeg problemer med å se at det skal være noen stor ulempe om båten kan gå i 25kn. Freden og roden på fjorden i 6 kn. kan man til det fulle nyte også i en hurtiggående båt. På den annen side, hverken kona, bikkja eller jeg synes det er videre kos og senkte skuldre i 6 kn. når det begynner å plystre rundt øra og fjorden går hvit.

 

Da har du enten ikke sett værmeldingen, veldig rart mønster for når du skal gå, eller planlagt dårlig i henhold til returen.

En eller annen gang vil man kanskje måtte gå i dårlig vær, men det er mere unntaket enn regelen så jeg ser ikke helt problemet.

Ulempen med å kunne gå i 25 knop er at man har muligheten og bruker den.

Det er den roen man får i en båt som ikke går fort som er vanskelig å få en "med muligheten" til å skjønne. Det er faktisk en stor forskjell og jeg har hatt raske båter tidligere så jeg har prøvd begge deler.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vanntro - det er vel ikke så enkelt. Vi drøyde en solskinnsdag i Kragerø i sommer, og skulle ha en fantastisk kvelds/natt-tur på fly hjemover til Oslo med kveldssol fra blå himmel, vindstille og uten bølger - i følge meldingen. Det startet fint, men endte med 14 sekundmeter, høljeregn og en intenst tordenvær. Helt i strid med meldingen. Da økte vi fra de planlagte 8 knop og opp i et godt tempo. Hadde muligheten til det, selvom det ikke var planen opprinnelig. Glad for muligheten, selvom vi ikke brukte den så ofte i sommer.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også inne på det nordan family 27, det er ikke mulig å unngå å bli overrasket, men det hører til unntakene.

Skal vel for øvrig ikke la dette bli en tråd om type båt siden trådstarter har slått fast at han ønsker en rask båt, men jeg fikk bare lyst til å nevne at vi ikke savner farten.

Skal man strekke den økonomiske strikken litt hva angår en potensiell båt til trådstarter, har jeg sansen for Rodman 38. Dette er volumiøse båter med godt renommé og her er et eksemplar som er godt utstyrt og gir "mye båt for pengene": http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51202750&searchclickthrough=true

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Hei Worry

 

Såg ikke dum ut den Nord West'n. Litt usikker om han er villig til å gå ned så mye, men verdt å prøve kanskje.

 

Jeg har hatt båt før og det var vel ytterst sjelden jeg lå i fart mellom 6-17 knop, så derfor ønsker jeg en minimum marsjfart på 25. Folk er forskjellig og heldigvis for det;)

Link to post
Share on other sites

Og skulle du vurdere åpen båt må du sjekke kalesjeløsningen. Er den tett langs vindskjerm i regn og motvind? Hvis det drypper vann inn, renner det da ut i drenser eller bakover og ned på dørk og eventuelt i teppe. Grunnen til at jeg nevner det er at dette er eneste ting jeg kan sette fingen på ved vår båt, drypper litt inn når kulingen står rett på mens det regner. God plass både oppe og under dekk og grei fart.

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Mener du denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50796943

 

kontra denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50352067&searchclickthrough=true

 

Det blir vel litt som hva som er best av reker og jordbær :smiley:

 

Hvis du skal sammenligne den Windyen med en Princess er det kanskje greit å sammenligne med en V-serie? Ikke noe tvil om hva jeg mener, men du bør kanskje gjøre deg opp en mening om kalesjebåt kontra flybridge, drev kontra strak aksel osv. Dvs., for deg som bor på vestlandet er vel valget innlysende, men det har du jo vært inne på tidligere også :wink:

 

Lagt til:

Den Windyen har jo en helt annen bredde enn en P40, så å sammenligne disse to båtene som 40-fotere blir jo litt søkt.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...