Jump to content

Rekordforsøk Oslo - København pågår nå


sap_2000

Recommended Posts

Nå pågår det et rekordforsøk Oslo - København. Målet er på 5 timer og båten er en Goldfish 36 RIB. Snittfarten må være 51-52 knop for å greie de 262 nm på 5 timer. Visstnok skulle de prøve å ligge på ca 60kn.

 

Båten og et helikopter dundret forbi Oscarsborg nå for 15 min siden. Var visst live på TV2 Nyhetskanalen for de som har den tilgjengelig.

Ser dessverre ikke noe på Marinetraffic.

 

Dette var det jeg fant på nettet etter et kjapt søk. Noen som har mer info?

 

http://www.moss-avis.no/nyheter/ma-ha-snittfart-pa-60-knop-om-de-skal-sla-rekorden-1.8562151

 

http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=2182334

 

http://www.vvsaktuelt.no/spektakulaert-rekordforsok-oslo-kobenhavn-78558/nyhet.html

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så på TV før jeg gikk på jobben i morges og da syntes båten å ha havarert

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Burde absolutt hatt AIS !

Har forsøkt å google om det er noe nettsted som oppdaterer posisjon, men finner ikke noe.

Kan virke som om Nyhetskanalen til TV2 har noe av og til, men der får jeg ikke fulgt med.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er lavere snitthastighat enn Tegdan og Marcussen kjørte tur retur Tvedstrand - Hirtshals med i 1982 . Med en Windy 22 Junior og 2x235 Johnsson. Riktignok er distansen kun 142 nM. I 2013 ble deres rekord slått. Da med snitthastighet på 87 knop.....

 

http://skagerakacross.wordpress.com/category/norsk/

 

http://www.tvedestrandsposten.no/lokale_nyheter/article6756454.ece

Link to post
Share on other sites

Fra Moss Avis:

 

"De klarte det! Terje Jordfald og Truls Kristiansen har kjørt lynraskt fra Oslo til København i formiddag. En 11 år gammel rekord er dermed slått.

– Nå føler vi bare glede, vi er veldig glade for å ha slått rekorden, sier Truls Kristiansen, i Tuborg havn i Hellerup i København.

Etter fem timer og 22 minutter på havet kom endelig Kristiansen og fører av båten en Goldfish 36 P1 Supersport, Terje Jordfald, til målet i København. Det etter flere tekniske problemer.

– Det første problemet var min feil. Vi la ut som om vi trodde vi kjørte rallycross-VM, ikke med fem timer foran oss på sjøen. Vi kjørte derfor med maks fart inn i en hekkbølge og det gikk ikke bra, forteller Jordfald.

Det resulterte i at en ledning falt ut av dashbordet, som skapte problemer med den ene motoren. I tillegg løsnet de to ekstratankene til dieselen de hadde fått satt inn i forbindelse med rekordforsøket.
– Vi måtte faktisk få hjelp fra Goldfish på telefon og brukte derfor 26 minutter på å ordne det. Men så gikk det fint lenge, sier Jordfald videre.

Klokken 08:01 var Team VV Teknikk å se i full fart forbi Jeløy, før de krysset foran Bastø Fosen og gikk bak Revlingen og videre mellom Kollen og Larkollen og så ut mot Koster.

Litt nedover svenskekysten måtte også to propeller byttes. Dessuten ble været forholdsvis tøft mot slutten med grov sjø.

– Vi hadde klart det raskere uten tekniske problemer, så nå skal vi fort hjem og jobbe for en ny rekord, sier de to og håper på konkurranse:

– Vi håper jo noen prøver å slå oss. Det er en fin tur, men helt klart en utfordring både mekanisk og fysisk, sier Kristiansen."

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten har brukt ca 1 time lenger enn forventet grunnet tekniske problemer.

Først elektriske problemer og løse dieseltanker etter et vanvittig hopp i hekkbølgen på en cruisebåt i Oslofjorden og deretter skifte av propell til havs 2 ganger i løpet av turen. Ruskete vær og 2-3 meter bølger over Kattegat gjorde også at de ikke kunne trykke til maks.

Link to post
Share on other sites

Får litt blandede følelser når jeg leser om dette... :giggle:

Hadde jeg eid en G36 SuperSport så ville dette være slike turer jeg hadde annenhver helg. Hvorfor oppstyret? :confused:
Så er det det faktum at jeg er riktig imponert over at de klarer å skape såpass oppstyr rundt dette. Skulle ønske jeg hadde innsikt/mulighet til å skape samme oppmerksomhet selv. :saint:
Bragden i dette er vel at de klarer å skape oppmerksomhet rundt noe som er/bør være en gøyal heisatur! :thumbsup:

Nå vet jeg vet ikke hvem noen av disse personene er. Det virker jo helt amatørmessig å kjøre på full trottle rett inn i større (hekk-)bølger. Uansett, klarer man først å skaffe seg så mye oppmerksomhet at man får følge(-heli-)kopter med mer, hekt nå på AIS, 3G/4G streaming av film bilder fra GoPro ol.

Høres jeg noe misunnelig ut? Det er jeg :blush:


Vet noen hva "rekorden" Stryn -> Trondheim (550 km / ~300 nm) er i åpent 29-fots båt?
Jeg er rimelig sikker på at den "rekorden" har jeg (6 timer og 30 minutter). Det inkluderer "pit-stop" ved Måløy og Ålesund for litt mat, diesel og motorkontroll.
https://www.youtube.com/watch?v=Y3EqZOcnR-4

PS.
Nå vet jeg hvem han ene er... Vært i kontakt angående kjøp av båten.
Det øker ikke akkurat salgsprisen :lol:

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Jeg må krype til korset og innrømme at ikee jeg heller tok dette "rekordforsøket" helt alvorlig. Det var nok mer to karer på guttetur.

Uegnet båt, en RIB er veldig utsatt for slag fra bølger og kantring. Båten var dårlig preparert. Elektrisk utstyr og tanker løsnet.

At de går på fullt pådrag inn i sjøer sier vel sitt.

Hvor lang tid hadde Relekta brukt på samme strekningen? 4 timer?

Link to post
Share on other sites

Mulligan, jeg tenkte samme tanken. Men har man nokk penger tilgode og vil utleve guttedrømmen sin med raske båter er jo det helt ok!

I en sånn type båt er det jo været som er den største rissikofaktoren.

Synes likevel det er arttig med eventyrere som fullfører sånt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det gjelder vel det meste av distanse og hastighetsrekorder, men fortsatt er den endel av de som jeg finner fascinernede :-) Noen med båt f.eks rett og slett pga at man er båtinteressert.

 

Richard Bransons forsøk på å ta Blue Ribband med Virgin Atlantic Challenger I og II f.eks. Den første endte med forlis, den andre greide rekorden med litt margin.

 

For den som har litt tid å slå ihjel :-)

 

VAC II

 

Kortversjonen:

 

Båten ble nylig funnet forfalt i Spania, og noen ildsjeler bestemte seg for å få den tilbake til livet og England

http://www.virginatlanticchallenger2.com

 

 

 

 

VAC I

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...