Jump to content

Diesel aggregat eller brenselcelle?


bergetun

Recommended Posts

Jeg skal investere i bedre strøm opplegg i båten min i vinter, men er litt usikker på hva jeg skal velge av diesel eller brenselcelle.

I dag har jeg bare 2 x 210 amp

Hva ville dere valgt om dere kun hadde mulighet for en?

 

Brenselcelle ; Pluss

Billigere : 50 000,-

Kan installere selv

Bråker ikke

Kan ta med seg i neste båt

Automatisk

Lite eller ingen servicekostnader

 

Brenselcelle : Minus

Kun 12v . (Ikke kaffe, stekeplate, varmtvann osv osv)

Spesielt drivstoff som man ikke har i båten fra før (som diesel)

Kanskje ikke minus, men det skjer en rivende utvikling på brenselcelle og prisen vil gå kraftig ned etter hvert.

Prisen av drivstoff og mangel på tilgjengelig om du skulle gå tom på tur.

 

Aggregat : Pluss

Man har drivstoffet med seg. Slipper å tenke på det.

Kan bruke 220v forbrukere (Varmtvann, stekeplate, micro og nespresso) + at man lader batteribanken

 

Aggregat : Minus

Koster mer : 75 000 ink montering

Bråker og irriterer andre

Er ikke særlig miljøvennlig

Enda en dings som krever årlig service

Enda en dieselmotor som koster enorme summer visst den ryker.

 

 

Hadde jeg hatt råd til det så hadde jo brenselcelle + aggregat vært det aller beste :)

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

brenselcelle med inverter blir mitt valg i vinter uten tvil.

Største får man ned i 42.000 med litt krangel, mellomste til ca 30.000

En generator blir som regel ett tap ved båtsalg senere, mens cella tar man lett med til neste båt så slipper man tenke på det:)

Brenselcelle og varmekolbe til varmtvann så er det viktigste på plass, nok strøm og varmt vann til kona :)

Link to post
Share on other sites

Nå har vel lagt litt vel mye på for å få det rimeligste aggregatet synes jeg, og montere kan du jo gjøre selv.

 

Men Efoy, ekstra diesel vannvarmer og skikkelig inverter så har du jo en løsning som ikke plager så mange. Men om summen blir noe lavere enn aggregat når du summerer dette er jeg usikker på.

 

Har aggregat så jeg slipper å ta stilling til det. Men ville ikke valgt Efoy uten en vannvarmer til varmtvannet, og da er prisen brått litt ekstra, og jobben straks litt mer omfattende.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Disse to alternativ har klart begge sine fordeler.

Så hva trådstarter skal kjøpe bestemmes av type båt, båtbruk som havn/utehavne som mest er i bruk, familie forhold med mer.

Så om trådstarter kan beskrive bedre kan jeg komme med erfaringer.

Selv solgte jeg agregatet i fjor og kjøpte Efoy i min 42 foter og angrer ikke.

mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg rundt 100Ah i døgnet, og ligger sjelden mer enn tre døgn uten lading. Jeg har inverter, gasskomfyr og dieselvarmer på berederen. Jeg mener at jeg fint kunne klart meg med den minste Efoy'en. Da blir ikke prisen så ille.

 

Tror faktisk jeg kommer til å avertere aggregatet hvis jeg ikke selger båten i høst.

Redigert av oivindg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye kjeft å få for kjøring av aggregat dessverre. Man må planlegge det litt, kjøre på dagen og tidlig ettermiddag da det er generelt høyt støynivå. Tror jeg hadde valgt efoy skulle jeg kjøpt nytt i dag. Samtidig vil jeg ikke bytte ut aggregatet med efoy. Aggregatet høyner verdien på båten, og brukt er det begrenset hvor mye man får for det. Kan hende jeg kjøper efoy om noen år når prisene har dalt enda mer. Det er vel største minus, bedre teknologi flere tilbydere og prisene kommer til å bli kraftig presset ned.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha agregat må du gjøre en skikkelig installasjon med separator, utslipp under vann og dempere. Jeg ligger ved siden av folk i uthavn og kjører agregat uten at de merker at det er i gang. Til et slikt agregat hører også en skikkelig inverter og lader slik at du kan benytte 230V ombord. Vi kjører inverter 24/7 og har kastet ut allt av 12V. Vi ligger typisk to døgn i uthavn før vi trenger å kjøre agregat. Kjører da et par timer slik at banken er oppe på 80%.

Å starte et støyende knatreagregat for å koke seg en kopp kaffe mener jeg er en uting. Da heller en Efoy om ikke forbruket er for høyt.

Link to post
Share on other sites

I motorbåtverden er det nok ingen grense for energibruk kan det høres ut som. At en også trenger 220V ombord i en fritidsbåt ligge nok litt utenfor mitt univers. Men trenger man det kan en selvfølgelig kjøpet et bærbart som ikke bråker stort mere inn et fastmontert. Har man derimot 220V el utstyr i byssa m.m. ombord er det kun to hjelpemotorer som duger.

Link to post
Share on other sites

brenselcelle med inverter blir mitt valg i vinter uten tvil.

 

Største får man ned i 42.000 med litt krangel, mellomste til ca 30.000

 

En generator blir som regel ett tap ved båtsalg senere, mens cella tar man lett med til neste båt så slipper man tenke på det:)

 

Brenselcelle og varmekolbe til varmtvann så er det viktigste på plass, nok strøm og varmt vann til kona :)

Hvor får du største Efoy for 42000?

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Vi kjøpte et brukt aggregat, MASE Mariner 8000 for en del år tilbake. Prisen var kr. 25 000. Monterte det og siden har det stort sett stått nedi der. Mener at det var produsert rundt 1985. Jeg har lagt det opp slik at via vender går det på båtens 220 V system. Altså batteriladere og alt annet kjører som vanlig. Det er ovn for koking, vannvarmer, luftavfukter- fint nå om høsten, etc. etc. vaskemaskin, tørketrommel, heisen opp til cockpit osv. Men for å være litt seriøs. Vi kunne ikke tenkt oss en erstatter for dette aggregatet. Det skal noen alvorlige invertere og gedigen batteribank til for å kompensere for det forbruket vi har lagt oss til. Og aggregatet tusler og går på en halvliter diesel i timen. Og det behøver ikke å gå så lenge av gangen. Vi hadde en ti timers seilas nå for leden. Kartplottere og radar tuslet og gikk sammen med autopilot etc. etc. Av forskjellige grunner ønsker vi ikke propananlegg i båten. Heller ikke andre kilder som lett kan gi brann.

 

Motoren til aggregatet vårt er en steinaldersak. Det lukter av eksosen. Men jeg testkjørte en del saker før vi dro på ferie. Nabobåten i hjemmehavnen lurte 'kjører du aggregat'? Han syntes han hørte en låt da han sto en meter fra båten vår. Ja, skal straks stanse. Jøss, går eksosen under vann? Nei, kommer ut akter en meter fra der du står nå. Hm, da må den gå på 1500 rpm. Nei, det er en gammel italiener som går på 3000 rpm. Så hvor alt dette bråket kommer fra, skjønner ikke jeg.

 

Men det er sikkert fint med en dings som kan levere noen watt i timen, passer ikke for oss. Selv om den kan gå kontinuerlig noen uker i slengen.

Link to post
Share on other sites

Å basere seg på hjelpemotor (aggregat) er et skritt over i yrkesbåtverden og har selvfølgelig klare praktiske fordeler. Men en kan spørre ut fra et støy-ressurs-milø perspektiv om behovet i en fritidsbåt? Jeg har fremdeles til gode å ligge ved siden av den lydløse aggregat kjører. Da vi var på vår 6 år lange tur lå vi i måneder uten annen energi enn selvprodusert fra solceller og motorens dynamo og savnet aldri strøm . Det handler selvfølgelig om et gjennomtenkt forbruk under solrike forhold. Dette året i hjemlige farvann har jeg knapt brukt landstrømmen i hjemmehavna, men selvfølgelig har det vært en spesiell sommer. I våre farvann vil jeg vurdere å supplere med enda flere solcellepanel og muligens en lyløs vindgenerator. Ett bærbart aggregat er også en mulighet for batterilading når en ligger for seg selv .Det kan plasseres i gummibåten for å redusere støy.Forøvrig er det all grunn til å ønske bceller velkomne, men på nåværende tidspunkt er prisen i oppstartnivåtet og for høy i forhold til andre alternativer.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg stått helt fritt hadde det blitt et skikkelig aggregat og null gass og nullmetanol ombord, men 220 v komfyr osv. Men det koster jo mye og veier 150 kg eller mer. Oppfatter at trådstarter vurderer et lite aggregat som ikke kan fylle en slik funksjon.

 

Mhp støy fra aggregat kan mye gjøres hvis man vil. Mitt aggregat står foran motorene, eksosen går i egen potte, derfra i slange langs hele båten og kobles på eksosen til en av motorene, som kommer ut i en eksosstøvel med noen hull i. Ingen eksosstøy whatsoever fra meg - støyen kommer gjennom skutesiden. Her kunne motorlabber etc gjort mye - vurderer det.

Link to post
Share on other sites

Som du er inne på pettersand. Vi snakker om forskjellige filosofier og bruksområder. Hulda seiler så lenge hun ikke er frysi fast. Det elektriske anlegget blir nå bygget opp som om det skulle vært en yrkesbåt, tilnærmet. Ombord her skal alt elektrisk kunne kjøres 100 % uten bekymring for start av hovedmotor. Og da har vi 1500 W ankerwinch forut, 1000 W akter, skøtewincher, komfyr, luftavfukter etc. etc. Og dette kommer til å bli et slit for en batteripakke som jeg ønsker å holde på en ikke altor gigantisk størrelse. Nå har vi 440 Ah, passert 10 år, skal skiftes og kommer ikke til å overstige 360 Ah. Vi har 2 kW aggregat på hytta, blir ikke samme greia.

 

Jeg har også hatt båt som har vært helt i andre enden av skalaen. Med stearinlys og parafinlanterner. Eneste batterier var de som var i lommelykta, som skvalpet rundt i bunnvannet.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Vi kjøpte et brukt aggregat, MASE Mariner 8000 for en del år tilbake. Prisen var kr. 25 000. Monterte det og siden har det stort sett stått nedi der. Mener at det var produsert rundt 1985. Jeg har lagt det opp slik at via vender går det på båtens 220 V system. Altså batteriladere og alt annet kjører som vanlig. Det er ovn for koking, vannvarmer, luftavfukter- fint nå om høsten, etc. etc. vaskemaskin, tørketrommel, heisen opp til cockpit osv. Men for å være litt seriøs. Vi kunne ikke tenkt oss en erstatter for dette aggregatet. Det skal noen alvorlige invertere og gedigen batteribank til for å kompensere for det forbruket vi har lagt oss til. Og aggregatet tusler og går på en halvliter diesel i timen. Og det behøver ikke å gå så lenge av gangen. Vi hadde en ti timers seilas nå for leden. Kartplottere og radar tuslet og gikk sammen med autopilot etc. etc. Av forskjellige grunner ønsker vi ikke propananlegg i båten. Heller ikke andre kilder som lett kan gi brann.

 

Motoren til aggregatet vårt er en steinaldersak. Det lukter av eksosen. Men jeg testkjørte en del saker før vi dro på ferie. Nabobåten i hjemmehavnen lurte 'kjører du aggregat'? Han syntes han hørte en låt da han sto en meter fra båten vår. Ja, skal straks stanse. Jøss, går eksosen under vann? Nei, kommer ut akter en meter fra der du står nå. Hm, da må den gå på 1500 rpm. Nei, det er en gammel italiener som går på 3000 rpm. Så hvor alt dette bråket kommer fra, skjønner ikke jeg.

 

Men det er sikkert fint med en dings som kan levere noen watt i timen, passer ikke for oss. Selv om den kan gå kontinuerlig noen uker i slengen.

 

Hulda, jeg har også en gammel italiener med Hatz motor, fastmontert. Det som bråker hos meg er eksosen som kommer ut over vannlinjen. Har to Vetus vanndempende potter, Dvs potte to er vel mer som en vannlås å regne for. Hva slags lyddemper har du på din motor? Tipper jeg kan gjøre mye her. Støyen inne i båten kan jeg leve med, men vil gjerne minimere mest mulig ute, slik at irritasjonen blir ett minimum

Link to post
Share on other sites

I motorbåtverden er det nok ingen grense for energibruk kan det høres ut som. At en også trenger 220V ombord i en fritidsbåt ligge nok litt utenfor mitt univers.

Jeg tenker litt det samme ... men skal ikke skjære alle over en kam, Hulda er i allefall seilbåt, og det finnes motorbåter som greier seg fint med solceller - dog, det er kanskje mest snekker og ikke store cabincruisere eller trawlere ;-) Uansett, vi båtfolk er jo så forskjellige. Personlig synes jeg det virker utrolig inelegant å bruke aggregat for å generere strøm som igjen brukes for å lage varme - og personlig synes jeg gass er langt mer komfortabelt i bruk enn en vanlig elektrisk kokeplate.

 

Konklusjonen på spørsmålet i emnefeltet virker i allefall ganske klar, dersom man har planer om å bruke strøm for å generere varme så trenger man et aggregat (har man god batteribank er sikkert inverter + efoy tilstrekkelig for bl.a. nespresso, kortvarig bruk av mikrobølgeovn, etc). Dersom man har gjennomsnitts strømforbruk på over 100W, så bør man ha aggregat. Bryr man seg om kostnader, så velger man solcellepaneler.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Personlig synes jeg det virker utrolig inelegant å bruke aggregat for å generere strøm som igjen brukes for å lage varme - og personlig synes jeg gass er langt mer komfortabelt i bruk enn en vanlig elektrisk kokeplate.

 

Tja? Bruke agregat til å produsere elektrisitet til å..... Er det ikke det vi alle gjør daglig da? I heimen? Større agregater kanskje, men alikevel. Mange av de benytter vel også brunkull og annet svineri som vel ikke akkurat er miljøvinnere? Gass for vår del skal ut av vår båt pga. eksplosjonsfaren.

Ellers må jeg si til dette at vi bruker båten mye. I sessongen har vi flere overnattinger i båten enn vi har hjemme. Jeg hadde ikke fått med meg kona på dette hvis jeg ikke hadde hatt annet å by på enn primus, pumpedass og parafinlamper.

Link to post
Share on other sites

Tja? Bruke agregat til å produsere elektrisitet til å..... Er det ikke det vi alle gjør daglig da? I heimen?

Her til lands brukes høykvalitets vannkraft som regel benyttet til å generere lavkvalitets varme - egentlig også veldig inelegant. Å bruke vannkraft til å drive varmepumper er mer elegant. Ellers er co-generering i skuddet, både her til lands og i utlandet. Søppelforbrenningsanlegg og kraftstasjoner leverer fjernvarme til boligstrøk. Det meste av nye kraftstasjoner som bygges i strøk hvor overskuddsvarmen kan komme til nytte bygges slik at overskuddsvarmen kan komme til nytte.

 

I Utlandet er det ikke fullt like vanlig å bruke elektrisitet til boligvarme (aircon, derimot ...). Elektrisitet til matlaging, vannvarme og vannkoking er vel mer vannlig. Jeg vet i allefall at i Russland blir det som hovedregel ikke lagt gassrør til nye boligbygninger pga eksplosjonsfaren, og da velger folk ofte elektrisitet fremfor gass for matlaging og varmtvann. Elektriske vannkokere (for tevann) er også populært da de skrur seg av automatisk, også blandt folk som har innlagt gass uten forbruksmåler på gassen.

 

Ellers må jeg si til dette at vi bruker båten mye. I sessongen har vi flere overnattinger i båten enn vi har hjemme. Jeg hadde ikke fått med meg kona på dette hvis jeg ikke hadde hatt annet å by på enn primus, pumpedass og parafinlamper.

Det er skole, barnehage, fritidsaktiviteter for barn og tildels jobb som setter begrensingen for vår del - pendleavstanden blir for lang fra båten - men jeg kjenner meg mye igjen, det er langt lettere å få med resten av familien ut på tur og fruen har gått over fra å insistere på å sove over i gjestehavn til å synes det er helt OK å sove over i uthavn.

Link to post
Share on other sites

Her til lands brukes høykvalitets vannkraft som regel benyttet til å generere lavkvalitets varme - egentlig også veldig inelegant.

Akkurat det er vel en sannhet med modifikasjoner. Mye av den vannkraften vi produserer blir eksportert, og i retur får vi elektrisitet basert på forurensende gass og kull i tilegg til kjernekraft.

Link to post
Share on other sites

Det er en helt annen komfort med et aggregat derom hersker ingen tvil. I helgen strakk vi også en kabel fra naboen inn i båten og han satte så pris på det at han kom med en flaske rødvin(som vi for øvrig nektet å ta imot). Nå som vi går inn i september måned kan vi skru på varmeren når vi går fra kai og ikke tenke mer på det før vi stenger den på søndag. Lys og varmt vann er heller ikke noe som man trenger å spare på og slik sett blir komforten er ikke noe dårligere enn hjemme. Dette gjør at man kan ta det været man får og likevel ha en komfortabel og hyggelig tid på vannet også når det er mere høstgufs i lufta. Gass kommer ikke på tale, og når jeg hørte smellet i pipa til en nabobåt som forsøkte å få startet parafinovnen sin skvatt jeg litt må jeg innrømme. Først en masse hvit røyk og deretter et smell som fikk meg til å kaste meg rundt....

Link to post
Share on other sites

 

Hulda, jeg har også en gammel italiener med Hatz motor, fastmontert. Det som bråker hos meg er eksosen som kommer ut over vannlinjen. Har to Vetus vanndempende potter, Dvs potte to er vel mer som en vannlås å regne for. Hva slags lyddemper har du på din motor? Tipper jeg kan gjøre mye her. Støyen inne i båten kan jeg leve med, men vil gjerne minimere mest mulig ute, slik at irritasjonen blir ett minimum

Jeg har ikke montert eksospotte. Kun en vannlås som sitter rett etter motoren. Og så har vi montert vannutskiller på eksosen slik at vannet renner ut under båten. Teoretisk tørr eksos kommer ut av røret nederst på hekken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...