Jump to content

Oppussing båt/motor (sjekte)


Danielspan

Recommended Posts

Heihei! :) Skaffa meg en Teleplast 23 (sjekte) med volvo penta MD11c i.

Denne trenger opppussing, både motor og sjekta selv. Dette skal jeg da visse her inne hvoradan fremdriften går. Sjekta blir henta på Mandag så da vill det komme bilder og sånt av den.

 

( Hvordan laster man opp bilder :P ? )

Link to post
Share on other sites

For å laste opp bilder, begynner du med å aktivere "Legg inn svar" boksen. Så velger du "Laste opp bilder", som du finner opp til venstre når du står aktiv i "legg til svar" boksen.

 

Du vil da få opp en ny fane, og du kan her velge hvilke bildefiler du vil ha med fra din PC.

 

Når bildet er lastet ned via "Uploadify" fanen, trykker du en gang på bildet du har lastet ned. Bildet kommer da fram midt i skjermen, og du trykker "kopier", og så lukker du bildet.

 

Når du har kommet så langt, går du tilbake til "Legg til svar" boksen og klikker på bildesymbolet i menyen (ned til venstre for smileyen). Du får da opp en tekstboks, og i denne høyreklikker du og velger "Lim inn". Du vil da se at filnavnet på bildet kommer opp. Så trykker du OK, og bildet er med. Går ganske fort når du har gjort det noen ganger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:smiley: Da har vell sjeta vært i hagen 2 uker! :) å på tide og begynne og skrive litt! :smiley:

 

Ja sjekta kom de 1 september kvart på 3 for og være presis. Gikk ganske greit og få den å plass selvom det var første gang e har sjekte! Hadde skaffa en gammel krybbe men viste seg at V-ene var for langt nede og ikke sto inntil skroget (bunnen). Så støtta midlertidelig opp med 1 pall på hver side. Dagen etter sikra sjekta og bygget på V-ene. Tenkte e skulle ut imorra og ta en siste titt for og være HELT sikker på at den faktisk "står" DER i vinter og ikke ligger i bekken ved sidna. Nokk om det..

 

Fått gjort en del på 2 uker da synes jeg! Lakka motoren kjøpte motor lakk på biltema (y) håper det holder en stund (Bare midlertidelig lakk ) Skal nokk for sandblåst den og få den i skikkelig VP GRØNN.

 

Vaska den en gang.. Etter det har jeg fiksa skade i baugen 20 cm under fenderen. Ikke fornøyd med resultatet enda så skal se på det imorra. IDAG har jeg pussa og olja Lister.. Rivd ut stoffe fra veggende i karbinen. ingenting er jo gjort med båten så skal få det nytt stoff.. Også sjært til plata der instrumentende skal sitte siden den andre var brekt i 2. og alt elektriske skal jeg legge om ( HELSIKKES ROT VAR DET) Har ikke mye peil på elektriske men klarer det nokk til slutt. Men kappa til plata og skal sjære hull til istrumnter og Konsoll imorra. skal også få pussa ned alt av treværk og olja det. ( eller skal det lakkes ) noen som har erfaring med det ?? Tar veldig imot råd og hjelp!! :confused:

 

 

[bILDER KOMMR I NESTE INLEGG. EVT REDIGERS DETTE]

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Må vell oppdatere litt :)

 

Kabin: Har jo revet ned alt av "stoff" som var i kabinen og skrapt vekk limet og rester sånt at det så og si bare var topcoat igjenn.

Etter og ha skrapt vekk, kjøpte jeg nytt stoff på "Industri-søm" på Stoa (arendal) og en 1000lapp. Fikk en god del stoff. Har gjort ferdig taket i kabinen. Samt Halve veggen. Strever litt med Der vinduet er så tok en pause fra karabinen. Reiv ned lampene som var der før e la nytt stoff og tok alt elektriske vekk. og la opp nytt + en ekstra til forsterkeren til Subwooferen. etter og ha lagt det elektriske tok jeg da og la nytt stoff. og satt lamper og sånt tilbake.

 

Skaden på baugen under fenderlista: Den skaden er fikset sånn halvveis. ble ikke helt fornøyd så skal pusse ned og lakke på nytt. (Skal lakke helebåten fordi er ikke så veldig fin i lakken) Men tror ikke det blir i år fordi mangel på Penger.

 

Rev ALT elektriske ut av båten og lagt opp nytt. Tilogmed fra motoren. Motoren kommer jeg tilbake til etterpå

 

Lys: Lys er viktig så kjøpte 8 kraftige led lys på Clash ohlson for 400,- Som skal ha 4 bak og 2 i midten ( har 2 lamper og en taklampe i Karbinen) Skal også ha blått ledlys UNDER båten "forgøy" når e gidder og montere det. har ALT liggenes. så har bare jobb igjen.

 

Varme:Skal kjøpe en liten gass ovn på Maritim. ( https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VPJbU_mG_zE )

 

Motoren: Ja.. MD11c er kjent for og få tette kjølekanaler som jeg har sittet og lest VELDIG mye om på en annen blogg her inne. Men vill helst slippe og "SKRU" så mye. Men har en "venn" som jobber på VP Tromøya. som skal hjelpe meg med det. Men skal koble fra manifolden for og sjekke omfanget. Og stake litt inni der. Skal også skifte olje og impell når jeg kommer så langt. Som sagt har det liggende. (Motoren skal pusses og lakkes også)

 

Puter og stoler: De stolene som sto i var det rift og litt råte i. Tok de ut IDAG og "prøvde" og trekke om fordi har en del stoff igjen som e kan bruke. Ble ikke akkurat vellykket men det holder for "meg" ut denne sesongen skal kjøpe nye stole på Maritim for 550,- stykket. (skal ha 2 ) Trenger også skumgummi som e skal lage en "av-lang" pute av som e legger oppa teaken bak i båten. har 2 "sofaer" baki som trenger puter.

 

 

Gulv: Tokk idag ut de 2 platene som er gulv bakerst i båten og trakk de om i svart stoff. ble VELDIG fornøyd med resultatet. setter de ikke ut enda fordi e skal pusse ned alt av Treverk til uka. (DRITT JOBB)

 

Vegger: Veggene UTE i båten har e lagt stoff på ble fornøyd må bare liste 2 steder for at det skal bli perfekt.

 

Anlegg: Jeg er jo "ungdom" så har selvfølgelig anlegg med "basskasse/sub" Har en 15" sub ( Sony Explod 1400 Peak ) Laga kassa selv og ble fornøyd. Kjøpte ny spiller og forsterker Pioneer spiller og Mammut Forsterker. og 2 Høyttalere 6x9 (husker ikke merket akkurat nå) Tror de var på 230Watt. Spiller helt greit (vurderer og sette høyttalere inne i kabinen men vett ikke helt

 

Vann: Har også en 40L vanntank i båten. Egentlig bare av praktiske årsaker. med vannkran og vask.

 

 

 

Ønskeliste: Kartplopper, ekkolodd, lensepumpe /m vannmåler. Kjøleskap. og 1. eller 2. batterier på 110Amp

 

Bilder kommer. ( IKKE MOBB/KOMMENTER SKRIVEFEIL. )

Link to post
Share on other sites

Ut og handle litt: :smiley::thumbsup:

1. Pussepapir

2. Slipeskiver

3. Hvit sillikon (som dere ser på veggene lekker det vann inn),

4. Kanskje solfilm.

5. Kabler 2x10m hvit/rød 1,5mm2

6.Pensler

( blir sikkert litt ann også :yesnod: ... )

 

Skal pusse og slipe litt idag. Skal se om e får lagt ut bilder av det e får gjort.

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk silikon. Tec7 tetter bedre, limer bedre, limer også på fuktige flater, kan males. Silikon kan ikke males og sitter dårligere på gelcoat.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Kjøpte sillikon ( som kan males over stod det på den ) Så dessverre ikke inlegget ditt. 5 min etter jeg skrev hva jeg skulle handle dro jeg. Takker for Inspill! :)

 

Hva jeg har gjort idag? Jo jeg har pussa venste "sitteplass bak og hele "det" partiet. og skal ta andre delen imorra. Tok også og pussa ned litt av gelcoaten som er over sitteplassene viss dere forstår? DRITT JOBB og pusse og SÅ kjedelig og vanskelig og koble til enkelte plasser men satser på at resultatet blir BRA.

 

Pussa bare ned "litt" av gelcoaten sånt at den ble HVIT igjen. Så etter jeg har vært på skolen imorra er det 4-5 timers pussing og "ting" i båten.

 

Tetta småhull med Silikon idag (over Fenderen) Er jo kaldt og sitte og pusse også må jeg si 2-4 Grader Brrrr

Link to post
Share on other sites

For en dag... pusse pusse og pusse. Drittlei det nå. og endel igjen. Gleder meg til og bli ferdig. også plassert koppholdere :clap: Har også lagt Hoved-Strømledning til batteriet som jeg har i kabinen. Har lyst og jobbe i kabinen og bli FERDIG der først men prioriterer andre ting.

 

Prøvde for gøy og starte sjekta. men tror jeg hadde for lite strøm på Batteriet. sota godt ut av eksosen.

 

 

Det jeg strever mest med er og få på plass kontrollboksen (Gass,fri og revers.) får ikke montert den skikkelig og vanskelig og håndtere den også er den oppa "boksen" der ved "instrumentene" (dum plass) istedenfor på høyreside. ved døra.

skal ut etterpå igjen og rydde og kanskje inn i kabinen en tur og surre :smiley: Kanskje ta litt bilder viss e husker det og poste senere på kvelden.

Link to post
Share on other sites

Yep, tok ingen bilder. Pussa vekk "Tele" som det stod på bardbord og styrbord side på båten.

 

Tatt vekk platene som også var på begge sider. (Skruene var rusta "vekk") men var noe igjenn så borret litt og tokk de av. (dette gjorde jeg for et par dager siden) og fått tørka litt så pussa de nå. Skal lakkes imorra. og så skal de monteres igjen.

:smiley:

Det var ikke et SVÆRT hull under plata Alexander L.R :lol:

 

Noe nytt: Simringene må skiftes/forbedres på akselen. Drypper vann inn 1 dråpe i sekundet. ( Fått vite dette av tidligere eier som er hyggelig og gir meg råd og tips :smiley: )

 

Prøvde også Starte motoren idag. Tror e hadde litt lite strøm på batteriet men den gikk rundt osv men startet ikke. (Røyk bare endel ut av potta.)

Link to post
Share on other sites

MOTOR idag. Idag har jeg tatt av manifoilen. Det var faktisk bare EN bolt som ikke ville ut så hentet da bare lufttrykk og fikk den ut på 2 sekunder.

 

Det var egentlig en smal sak og ta av. Kjølekanalene var "POTTE TETTE" og en del rust. som jeg har Erfart ved og lese MASSE på andre innlegg inne på baatplassen. Har ihvertfall tatt den ut og spraya med Rustløser inne i manifoilen og i kjølekappene. og håper på det beste. :smiley: Pakningene skulle sikkert ha vært bytta men som en 17åring uten penger må det vente. Målet er bare og få den til og gå gjennom sommeren. For når høsten kommer så skal den nye Garagen være ferdig og da skal motoren inn der. og OVERHALES skikkelig.

 

Tanken er og sandblåse hele manifolien. og få vekk rust. og så lakke den og sette den på igjen.

 

Men vill egentlig fjerne alt inne i kjølekappene også. Vett ikke hvordan e skal gjøre det uten og fjerne toppene og demontere alt. men tenker Høytrykksspyler/trykkluft/ståltråd/syre. Båten SKAL ut før 17Mai. bilde

 

( BILDE ER STJELT :lipseal: MEN MIN ER I SAMME TILSTAND )

 

Motoren starter og går fint men blir varm ved høyt turtall.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg gjør så mye jeg kan klare Fyrlykten :thumbsup:

 

Tok av manifolien igår 20:00 og spraya VELDIG mye rustløser i den og lot den stå i et døgn. Tok og spylte i 15 min med høytrykksspyler. og (( JA )) det kom MASSE flak ut. så nå skal jeg ikke gjøre noe mere med den tror jeg før motoren skal ut. Vett ikke hvordan jeg skal gå frem med kjølekappene men blir vell ståltråd og trykkluft. Gjør jeg noen skade da ??? Evt med høytrykk spyler rett inn i kjølekappa og gjennom systemet.. ? Noen erfaringer ?

 

"kabin"

Skaffet lister idag. Ikke i teak fordi har ikke penger til det :lol: men i eik. Skal ha de UNDER vinduet og OVER vinduet ved taket. Mellom de listene skal det males Hvitt.

 

"utseende på båt"

Platene er lakket nå ( De på sidene ) så skal montere det så fort jeg får sjansen samtidig som Lanternene skal kobles opp.

 

Vurderer også og pusse med "120 slipepapir" på hele båten under fenderlista for og få frem fargen igjen. Ser noen har prøvd og lakkere båten men flasser noen steder. Men får se hva jeg gjør.

 

"Bak i båten"

Lys er koblet opp. Må kjøpe 10 hengsler for lukene som er der. og sette de tilbake. :smiley:

 

Må jo også at e har kjøpt et nytt oppussing prosjekt idag. Nytt innlegg om den når jeg kommer så langt.

Redigert av Danielspan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering!!! :saint: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

 

Manifolien er montert tilbake etter "rens" av den. Nå har jeg kjøpt systemrens på maritim og håper den tar "noe" men toppene skal nok av til høsten uansett. Klarte og ødelegge "hodet" på banjo.boltene som dieselen går igjennom for og komme inn til Høytrykk-dysa :thumbsdown: Så får skaffet 2 stk "nye" av Forhandler som jeg kjenner på Tromøy(a) :smiley:

 

Kabin: Kabinen har jeg lista "litt" i og må si at jeg ble veldig fornøyd men var vanskelig og "feste" de fordi så tynn "vegg" så redd for at skruene skal gå igjennom men gått fint så langt.

Tok og trakk stoff over Eik listene og satt de på og blitt fornøyd så langt.

 

Generelt så er datoen for sjøsetting forsatt 29. April. Noe jeg selvfølgelig gleder meg til. :thumbsup:

 

bilde

Handla Idag:

Sillikon.

Systemrens

Avfetting

M4bolter med låsemutter.

 

Oppdatering kommer etterhvert. Video av oppstart og bilder av sjekta når jeg "gidder" :lol: :clap:

Link to post
Share on other sites

På min sto den nede til jeg fikk start så skvatt den opp igjen, fikk du den ned i det hele tatt. ser at motoren din er malt siden den var ny, det var min også så det var så mye maling på når jeg endelig ble gjort oppmerksom på denne at det måtte lit skraping runt den før jeg fikk den til og virke. Søk lit runt her inne på bp så kansje du finner en vet noe mere om dette, min motor ble i allefall mye lettere og starte kald når jeg fant denne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...