Jump to content

Å rulle inn på genoaen i sterk vind, ikke bare bare.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Enda mer ettepåklokskap. Presset på rullelina blir meget stor. En kompis som seilte på den måten opplevde at lina holdt, men profilen snurra i korkrekkerfasong rundt staget. Seil, rulle og hele greia gikk i stykker. På Hulda finner jeg også at presset blir for stort, Enten full genoa eller helt innrullet. Har kutterrigg med hardvindsseil på krok som alternativ.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, si at rullelina låser seg, hva pokker gjør man? I slik vind er det vel relativt stor sjanse for at genoaen revner når den blafrer. Å få den ned når den er delvis rullet går jo ikke. Da må den helt ut. Å ta den ned og ut av skinna manuelt i slik vind er høyrisiko.

 

Så da er vel det beste å ta den helt ut og prøve å rulle inn igjen, så må en heller gamble på at den ikke revner, i det minste slipper man å gå på dekk og bli pisket i filler av seilet.

----

 

Og se på skjøtene, de er rene kråkereir. Vil de klare å skjøte inn i det hele tatt om de først klarer å rulle inn igjen på genoaen? Lett å si i etterpåklokskapen men lo skjøte burde vært holdt igjen under prosessen slik at det ikke ble sluppet ut for mye, men da mangler de vel egentlig et par hender. Skipperen kunne kanskje holdt etter.

 

Om det var en le kyst her så kunne dette blitt problematisk.

Link to post
Share on other sites

Min genoa i kevlar ville antakelig revnet for lengst under slike forhold. For meg er dette pining av seil.

 

Jeg tror jeg ville prøvd å falle av og fått genoa i le for storseilet. Da kunne man fått en anledning til å rulle helt ut - og inn igjen - uten for mye blafring. Man ville tapt en del høyde selvsagt, men det er jo en liten pris i forhold til en revnet genoa. "Alt blir enklere i medvind."

Link to post
Share on other sites

Enig med tor, det er en mulighet. Men en kan vel spørre om rullesystemet er riktig dimensjonert dersom hele greia går i stykker ved reving i hård vind. Vi har vel revet genoa opp i over 30 knop, ett slit, men det gikk uten skader. Ett hardvær-fokk på et kutterstag er selvfølgelig en bra ting å ha, men vi er vel tilbake til en smule etterpåklokskap igjen ;-)

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enten full genoa eller helt innrullet. Har kutterrigg med hardvindsseil på krok som alternativ.

 

Har bare en III'er og det er tungt nok å rulle inn hvis man har ventet for lenge ... Hvis lina låser seg har det noen ganger å gjøre med hvordan seilet ble rullet ut, hvis det går for fort, og lina får lov til å rase inn på rulla kan det bli vas.

Link to post
Share on other sites

Når en ruller ut seilet er det viktig å bremse revelinen, slik at den legger seg stramt rundt trommelen. Er den slakt opprullet vil revelinen bli presset inn mellom de slakke tørnene og kan bli sittende fast i de. De slakke tørnene vil også strammes, når en tar hardt i og låse enda bedre fast den tørnen du prøver å få dratt av trommelen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, så hva lærer vi?

 

1. Rullegenoa må rulles inn på en ordentlig måte, husk å bremse revelinen.

2. Rev i tide, helst med en gang en tenker tanken...

3. Om mulig, snu med vinden og rev i le av storseilet

4. Om mulig, hold igjen på fokkeskjøtene når en ruller inn/ut

5. Om mulig ha en annen hardvindsløsning på forseil enn rullefokk

 

Sånn ca?

Link to post
Share on other sites

En kompis som seilte på den måten opplevde at lina holdt, men profilen snurra i korkrekkerfasong rundt staget. Seil, rulle og hele greia gikk i stykker.

 

om mulig, velg rund forstagsprofil, de er ofte sterkere enn disse avlange.............men rund er kanskje ikke så 'regattavennlig' mht til fart

 

jeg har valgt åpne ruller (Profurl) på både Genua og Kutter.....da ser man hvordan linen ligger rundt trommeln.

 

 

(sen kan man hvis man ligger langt ute og alt har 'hengt seg' det går att snurre hele båten, det tar tid, men man får rullet in den !)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sterk nok til å holde igjen genoaen på Hulda når den vil ut. Men forstaget er såpass stramt at det lar seg gjøre å få den inn igjen. Men båten på videoen er såpass liten og lett at der burde det være håndterlig.

Hvis det blåser litt er det greit å legge revelina et eller to tørn rundt en vinsj og holde igjen mens man slipper ut genoaen. Da kan man slippe seilet kontrollert ut og samtidig sørge for at lina rulles stramt i rulla.

Denne videoen minner meg litt om da vi som nybegynnere mistet begge skjøtene til genoaen, da vi skulle reve i stiv kuling utenfor Koster. Vi klarte ikke å reve så vi måtte gå for motor med blafrende seil. Vanvittig bråk og store bølger..... ikke særlig hyggelig opplevelse :nonod:

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mage har hatt problemer med at fallet tvinner seg rundt i toppen av forstaget når dere skal rulle forseilet inn eller ut ?

 

På Tabita var opphalet til spinakerbommen dratt opp til fallet på forseilet. det for å kunne holde igjen når forseilet skal rulles inn/ut. I sommer festet vi også et øye litt ned på masta som genuafallet går gjennom før det går ut til svivelen i toppen av rulleforseilet. Det hjelper noe, men spørs om ikke hele systemet med rulle er klart for utskifting på Tabita. Samtidig er det snart på tide med nytt forseil, og da er det en god mulighet for at det blir å bytte til kroker.

 

På Tafatt har vi stagkroker på forseilene, og beholder det.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale rull med endeløs line, av ca 12 mm tau.. funker fett å reve med den.. (Y).

 

Dette brukes vel mest på code zero osv, men jeg synes det fungerer strålende til forseil også. Etter å hatt slike problemer som nevnt over på forrige båt, ville ikke jeg bytta..

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale rull med endeløs line, av ca 12 mm tau.. funker fett å reve med den.. (Y).

 

Dette brukes vel mest på code zero osv, men jeg synes det fungerer strålende til forseil også. Etter å hatt slike problemer som nevnt over på forrige båt, ville ikke jeg bytta..

Med endeløs line kan man vel ikke bruke vinsj til å reve hvis det blåser skikkelig?

Link to post
Share on other sites

Med endeløs line kan man vel ikke bruke vinsj til å reve hvis det blåser skikkelig?

Jo, det kan man. Ved reving må det stå presse på rullen, så problemet er kanskje at en må ha nok vinsjer.

Jeg rever, og har da rullen på en vinsj. (har mer enn nok tilgjengelig. )

Link to post
Share on other sites

Jo, det kan man. Ved reving må det stå presse på rullen, så problemet er kanskje at en må ha nok vinsjer.

Jeg rever, og har da rullen på en vinsj. (har mer enn nok tilgjengelig. )

 

Skjønner ikke helt. For å reve med endeløs line så må linen være skikkelig stram rundt rullen. Hvis du setter den "ene siden" av linen på vinsjen, hva holder da den "andre siden" stram, slik at ikke linen spinner på rullen? Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nei. Tenkte på at den må være ordentlig på rulla for å ikke låse seg når man skal rulle inn og det blåser mye. Dvs at man bør rulle fint inn etter hver tur for neste tur kan de jo blåse grasat.

 

Hvis lina ikke skal låse seg når man ruller seilet INN, betinger det at man ruller seilet pent UT først, og gjerne holder litt igjen på lina, så den rulles opp litt stramt. Når man ruller seilet inn påvirker det selvsagt hvordan det går når man skal rulle det ut igjen neste gang, men jeg tror ikke det er en vanlig problemstilling at man ikke får rullet det ut ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...