Jump to content

gh 15, vann mellom skrogene


Tegler

Recommended Posts

Jeg har alltid drømt om å ha båt,og i sommer endte jeg opp med å kjøpe en gh 15 i alder av 40 år.

Har hatt mange fine turer i sommer med båten, men nå er det kommet masse vann mellom skrogene. Når jeg tråkker ved styrekonsollen pipler det en god del vann ut. Jeg mistenker at tidligere eier har tatt noen snarveien når han festet styrekonsollen. Sliter litt med å få den i plan, det var i utgangspunktet det som gjorde at jeg mistenkte at det var en del vann der. Båten har utover sommeren blitt litt vanskeligere å få i plan. Sitter en 50 hk mariner motor på båten.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal få vannet ut.

Har og tenkt å ta ut konsollen og skru den fast i en treplate og lime den i båten på nytt når vannet er borte

 

Powertilten er også blitt veldig treg i kjøre seg ned, opp går helt fint. Når jeg trykker på ned-knappen skjer det ingenting i det hele tatt og noen ganger tar det 10 sek før det skjer noe. Når jeg først har fått motoren ned og kjører, kan jeg tilte opp og ned uten problemer.

 

Dørken er føles og ganske bløt, vet ikke om det er noe jeg må fikse eller om det skal være sånn.

 

Siden dette er min første båt er jeg helt blank på båt.

Link to post
Share on other sites

på båter med dobbelt skrog/bunn så er det gjerne en eller annen mulighet for å drenere ut vannet , kan feks være nederst i hekken. Men antar du har studert båten nøye og ikke funnet noe ?

 

høres jo ikke helt bra ut at dørken føles bløt, reger med det er i betydningen myk?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dørken gir etter når man går på den. Bøyer seg litt.

Eneste jeg finner på hekken er motorfesteplaten. Jeg har prøvd å skjenne etter under den, uten noe hell.

Nå skal jeg ta opp båten for vinteren til onsdag, blir kanskje lettere å finne bunnpluggen da. Hadde kanskje vært en ide å lage en inspeksjonsluke som er lettere tilgjengelig.

 

Gh'en er fra 1985, så den begynner å dra på åra...

Link to post
Share on other sites

Det kan også være at det er en dreneringsplugg som sitter under båten på en av sidene langt bak. Hvis ikke det er plugg noe sted, kan du skaffe deg en plugg med innsats fra en båtutstyrsleverandør (f.eks. Maritim.no eller andre), bore et passende stort hull på ønsket plass. Monteres med f.eks. Sikaflex / Tec7 og rustfrie skruer. Blir fint som snus det.

Link to post
Share on other sites

ja var vel omtrent da den debuterte på markedet.

 

Husker ikke hvor disse ble produsert i starten , men senere ble de vel i en årrekke produsert på Hemnesberget hos Rana-Plast om jeg ikke husker feil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

powertrimen , kanskje en service med ny olje er tingen..?

 

når du sier det ikke skjer noe, klikker det i releet da eller er det stille?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er kanskje sannsynlig at dørken under glassfiber er utsatt for råte. Det beste er jo å kappe ut dørken, støpe fast noen nye stivere/spikerslag under og skru på plater som er impregnert med epoksy oppå. Så legge ny glassfiber oppå. Men er arbeidskrevende.

 

Vedr. powertilt, regner med denne er hydraulisk (?) I tilfelle ville jeg sjekket at det er nok hydraulikk væske på trimsylinder. Ellers kan det være en ventil som slipper inn / ut væske som er delvis defekt. En rens kan hjelpe, ellers må den byttes.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke væske på powertrimmen. Det jeg synes er så rart er at det ikke skjer noe, helt dødt. plutselig starter powetrimmen. Men siden den virker når jeg kjører er vell lite væske feilen, håper jeg.

 

Hvis jeg skal bytte dørken, hva slags materiale bruker jeg under glassfiberen?

 

Er som sagt helt fersk på båt, så takker for råd.

Link to post
Share on other sites

det at det ikke skjer noe først , og så starter det, kan tyde på dårlig kontakt i ledninger/kontakter fra bryter og bak til releet. normalt skal det klikke i releet med en gang du toucher bryteren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Noen slike småting er helt normalt når du har båt. Neppe noe problem å fikse, og prisen høres helt kurant ut.

 

Litt svikt i dørken er vel ikke unormalt, men om den føles direkte myk er noe galt. Mulig at vann i bunnen over tid kan ha fått evt innstøpt kryssfinerdørk til å råtne. Jeg ville først og fremst ha konsentrert meg om å få ut vannet, deretter fikset skruehullene med f.eks Sikaflex/Tek7. Ville heller ha montert en innvendig luke i stedet for utvendig plugg. Da kan du inspisere og evt lense fra innsiden, og faren for lekkasje utefra er mindre.

 

Tiltproblemene skyldes nok dårlig kontakt. Gå over alle elektriske kontakter, puss rene alle kabelsko og sett inn med vaselin før du monterer igjen. Da tipper jeg den virker som den skal etterpå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde en GH15 selv på slutten av 80 åra....

 

Den fikk jeg også vann i dobbeltbunn. Vi hadde da vært altfor mange personer i båten (tror det var nærmere 20 stk....) og bunnpluggen begynte å lekke.

Bunnpluggen på min båt satt helt nederst på akterspeilet. Jeg tok opp båten og parkerte hengeren i en bakke slik at alt vann rant ut. Deretter satte jeg inn bunnpluggen med litt Sika.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Dreneringspluggen var på min båt helt nederst på akterspeilet, altså utvendig.

For å tømme båten, så må båten opp av vannet, skru ut pluggen, og vannet renner ut.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Link to post
Share on other sites

Jeg vill satt inn en inspeksjonsluke i bakkant av båten. Kjøp en slik rund luke som de selger på Maritim eller andre båtutstyr forettninger f.ek med diameter 160. Bruk hullsag til å sage ut. Da får du samtidlig Sett oppbyggingen av dekket og om eventuell finer begynner å bli dårlig

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten i dag og noen bilder av båten som illustrerer hvor mye vann det var mellom skrogene.

Lagde en luke ved siden av bensintanken og tømte mange liter vann. Men når jeg endelig fant bunnpluggen og tok ut den rant det enda mer. Før jeg tok ut bunnpluggen, tok jeg en kjøretur og etter å ha fjernet vann via luken hoppet båten mer eller mindre i plan.

D

Tok og bilde av bunnpluggen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56874/20140903_115417.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56874/20140903_143935.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56874/1409761797.jpg

 

 

Det innvendige skroget er og veldig ruglete, er det en grei jobb å få den slett og fint?

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56874/1409761727.jpg

Redigert av Geir Tegler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...