Jump to content

utenbordensmotorer- single vs twin installasjon på fjordling


MMM

Recommended Posts

Er nye her på forumet å tenkte jeg kunne spørre dere om dere viste noe!

Jeg har forelsket meg i Jan Herman Linges fantastiske Fjordling (17 ht og 18 fotern), og tenker at det er båten for meg. Noen ble jo levert med bredt akterspeil med mulighet for twin montasje. Tenker at en 90/115hk er et topp valg for denne båten, men det tøffeste måtte jo ha vært twin innsalasjon. Tenker da at 2x 50hk eller 2x 60 hadde vært midt i blinken for denne båten. Så spørsmålene mine er:

 

1. hvordan blir toppfarten med 2x 50 hk mot en 90hk? vil 10 hester mer gjøre opp for den ekstra vekten av to motorer?

 

2. Hvordan blir forbruket med 2x 50 hk i forhold til en 90 hk? kommer selvfølgelig ikke til å kjøre på full gass hele tiden men på mest optimale fart/forbruk. så hvilke motor alternativ blir mest optimalt? Vil to motorer bruke mye mer bensin enn en motor, eller vil de bruke mer i det hele tatt?

 

2. hvordan blir det med støy? vil to motorer være mer høylytt enn en?

 

4. twin instalasjon har selfølgelig sine klare fordeler. sikkerhet, styre evne og ikke minst utsende. Men det er jo ulemper også. høyere vekt, dobble service kostnader og noe høyere bensinforbruk (?). Så er dette lurt? eller er det bare gøy i starten og så bli kun frustrasjon?

 

Uansett, hvis noen har noen erfaringer, opplevelser eller kunnskap om dette så hadde det vært kjempe fint om dere skrev dem ned her! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

har sett tester som viser at 1 motor oftest er best på fart og forbruk

 

skal man ha full sikkerhetsgevinst må man vel også ha dublert fuel og elektrisk...

 

båtmagasinet har litt om det:

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/eivind-amble-en-eller-motorer

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/dobbelinstallasjon-–-en-smart-trend

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/påhengertest-en-stor-eller-små

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dobbelt installasjon er alltid tregere enn singel - samme hk og optimert propell løsning på begge. Både vekt og motstand i vannet gjør dette.

 

1. Ja, jeg mener at 10 hk forskjell ikke vil gjøre 2x raskere enn 1x

2. Drivstoffforbruk vil være høyere, hvor mye avhenger av hastighet

3. Usikker da det er avhengig av hvilken 50 mot hvilken 100 du snakker om. Mye grunnet motorvolum og hvordan det merket du vurderere er på å plassere sin 50 hk og tilsvarende 100 hk i volum. Her er det bare å lese!

4. Ja, det er artig med dobbeltinstallasjon, men ikke 2x50hk (IMO) ... 2x 200 derimot er kult! Da har du bare dobbelt så mye trøbbel og ingen oppside. Annet om du er på havet hele tiden og ikke vil gå for 1 x 100hk + vhf.

 

Jeg har en kompis med 2x150hk Yamaha og han brenner vesentlig mer bensin enn singel 300hk. Men bruker det så lite at det ikke er noe moro å skifte til singel. Men han titter på finn.no og amerikanske siter for å se hva et skifte vil utgjøre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...