Jump to content

Neste båt - Hvilke muligheter finnes?


BingoBonzo

Recommended Posts

Satt og tenkte på hvordan neste båt skulle være og kom opp med følgende som bør være på plass:

  • Soft -eller hardtop
  • Solseng
  • Jollegarasje (Kan til nød byttes ut med stor nedsenkbar badeplattform)
  • Bakdør til salong/cockpit
  • Ikke flybridge
  • Min 30 knop
  • 2008 modell eller nyere
  • Ønsker å ligge mer og mer i uthavn, må derfor ikke være "for stor"
  • Mindre enn 50 fot

Jeg synes at Princess V48 og Fairline T48 blir litt for store, spesielt med tanke på å ligge i uthavn.

Princess V45 er en meget god kandidat, det eneste som mangler er bakdøren.

 

Er det andre kandidater og hvor liten båt kan man få med denne konfigurasjonen?

Link to post
Share on other sites

Eneste alternativ til de nevnte britiske som tilfredsstiller alle kriteriene ovenfor, er så langt jeg kjenner nye Galeon 445. Tror den er utstilt på messa til helga.

Ja, den 445 ser spennende ut!

 

Har sjekket utstillerlisten og det ser ut som den ikke er med (på listen i hvertfall).

Link to post
Share on other sites

NordWest 430 sport top med landgang. Legg jolla på badeplatformen. Jollegarasje stjeler altfor mye plass i cockpit.

 

NW430 mangler dessverre solsengen, det er blitt et av våre favorittområder på båten :smiley:

Hvis man har solseng så har man jollegarasje under denne og de fleste båtene jeg har sett

på klarer fortsatt å ha en stor og god nok cockpit for vårt bruk tross dette.

 

NordWest 430 sport top med landgang. Legg jolla på badeplatformen. Jollegarasje stjeler altfor mye plass i cockpit.

 

Ikke flybridge er jeg uenig i. Hvorfor vil du ikke ha det?

 

Veldig enkelt, det er to ting:

- Jeg foretrekker SportsCruiser utseende/linjeføring

- Alle flybridgebåter jeg har sett har ikke en salong nede, dette fører til at det kun er 1 oppholdsrom

inne i båten, ønsker 2 for å kunne dele voksne og barn.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har V45 og stortrives i den. Seilte sammen med en V52 i sommer. Denne har bakvegg, men ikke solseng og jollegarasje. Med kanonsommeren vi hadde i år er jeg ikke i tvil om at solseng er tingen. På kalde høstdager ville jeg sannsynligvis ha byttet standpunkt og kost meg innenfor døra. Jolle på platform er og blir en uting. Vedr. størrelse i uthavn tenker jeg motsatt. Du ligger bedre med litt tyngde. Så lenge vi snakker båter på 40 + fot er longside det eneste fornuftige om man ønsker sove godt og er redd for skiftende vindretninger. I sommer lå vi enten longside eller på svai. I fjor hadde vi et par nødavganger med baug mot fjell og kjetting ute akter og det er kun slitsomt og stressende. Du kan si ja takk begge deler og gå for V57 :-).

Link to post
Share on other sites

V45 din er meget fin mhemil og er absolutt en god kandidat da den oppfyller alle med unntak av bakvegg + at den ser meget bra ut!

 

Ser dette med tyngde, men med større båt blir det mindre tilgjengelig plasser og spesielt langt ned til fjellet fra rekka. Hmm, skal ikke være lett dette...

 

Klart, flott med en V57, men den ligger nok gaaaanske så langt unna innkjøps -og driftskost som jeg ser for meg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Windy 48 er en nydelig båt med 2 salonger, 3 kabiner, bakdør og HT med stor luke. Ikke garasje eller solseng, dog. Dyr er den også... Kommer vel ofte med 2 x IPS og D6.

 

Kk

Enig, nydelig båt, men selv med solseng og bakdør så tror jeg denne også faller ut av budsjettet...

Link to post
Share on other sites

Så lenge vi snakker båter på 40 + fot er longside det eneste fornuftige om man ønsker sove godt og er redd for skiftende vindretninger. I sommer lå vi enten longside eller på svai. I fjor hadde vi et par nødavganger med baug mot fjell og kjetting ute akter og det er kun slitsomt og stressende.

Hva er det dere driver med egentlig? Vi ligger stort sett bare i uthavner og alltid med baug inn. Vi har 50 meter kjetting på et 25 kilos brucekopi og har enda tilgode og løsne på natta. Skaff deg ett skikkelig anker og legg ut tilstrekkelig med kjetting og du ligger trygt. Trekk deg et par meter ut på natta, og fortøy ekstra sideveis hvis det forventes sidevind ila. natta. Sjekk også at du har godt feste når du går mot land.
Link to post
Share on other sites

Ser d :smiley:ette med tyngde, men med større båt blir det mindre tilgjengelig plasser og spesielt langt ned til fjellet fra rekka. Hmm, skal ikke være lett dette...

 

Klart, flott med en V57, men den ligger nok gaaaanske så langt unna innkjøps -og driftskost som jeg ser for meg

 

Langt ned eller høyt opp? Er fjellet lavt benyttes plattformen for ilandstigning, er fjellet høyt er det ofte fint å ha høye fribord. Ellers benyttes jolla.

 

V57.......ja. Skal vi kalle det en drøm :wink: .

 

 

Hva er det dere driver med egentlig? Vi ligger stort sett bare i uthavner og alltid med baug inn. Vi har 50 meter kjetting på et 25 kilos brucekopi og har enda tilgode og løsne på natta. Skaff deg ett skikkelig anker og legg ut tilstrekkelig med kjetting og du ligger trygt. Trekk deg et par meter ut på natta, og fortøy ekstra sideveis hvis det forventes sidevind ila. natta. Sjekk også at du har godt feste når du går mot land.

 

REM, Siden du spør:

 

Den ene gangen i fjor sommer var ved Vasholmarna (sørvest for Lysekil), vi lå flere båter med baug mot fjell. Vi våknet i 5 tiden om morgenen av dunkelyder fra to seilbåter som lå og slo mot land. Begge hadde mistet festet totalt og lå sidelengs og slo mot fjellet. Båten rett oppvinds oss, også en seilbåt, hang kun på spring til vår båt. Vi slapp ikke (30 m kjetting ute og Brucekopi), men 10 m/s rett i siden uten mulighet for ektra sideveis fortøying drar det godt. (Sideveis fortøying er ofte ikke mulig om man ligger tett. Det er en fordel å ligge tett for å stabilisere, men det fordrer at flere har godt feste. Der man har mulighet for å sette ekstra fortøying, dvs. at man ikke har båter ved siden av seg kan man ligge longside gitt at dybdeforholdene tillater dette). Seilbåtene ble hjulpet av grunn og vi kom oss av gårde.

 

Den andre episoden var i Middagsbukta! i fjor der omtrent alle som lå mistet feste (20+ båter), inkludert oss. De som ble liggende lå enten longside eller benyttet maskinkraft for å holde seg ute.

 

Det er mange tråder som omtaler ankring her inne, og mye god info å finne der. Poenget er at med 10 m/s rett i siden på stor båt med høye fribord er seilføringen stor og det blir noen hundretalls Newton i sideveis krefter. Kanskje ikke avskrekkende, men dekomponerer man denne kraftvektoren for å finne ut hvor mye som skal tas opp av ankerkjettingen blir tallet høyt! Det tror jeg de fleste med større båt har erfart, ja bortsett fra deg da REM. Spenn opp en stram line mellom to trær og hopp oppå. Mål så kreftene i linen eller se på innfestingen ved treet. Her får man en idè om poenget. Dette er også grunnen til at å ligge på svai er en helt annen greie. Her blir det små krefter uansett da strekket på ankeret alltid er i retning av kraften og man slipper denne dekomponeringseksersisen. +At vindfanget er en brøkdel.

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vassholmerna kan være en utfordring med forventet vind ila natta. Enig i det. Mye fjellbunn og vrient å få skikkelig feste. "Pilgrimen" i samme område (S av Gullholmen) er også utfordrende ved vind. Derfor viktig å teste feste når man ankommer. Ligger man flere i sammen kan man fortøye internt mellom båtene akter, og la båten i lo avlaste mot land, evt eget avlastningsanker. Vi har eget 20kg avlastningsanker ombord med 50m blytaug. Vi løsna med gamle Escada en gang på Hui ved Bolerne, med ganske like bunnforhold som på Vassholmerna. Vi ligger lite på svai fordi vi har bikkje, og fordi vi liker å gå turer og sitte på fjellet om kvelden. Går man med baug mot land og dregg bak har mann dessuten mange flere plasser og velge blandt, enn om man må konkurrere med seilbåter og trawlere om få longsideplasser. Hos oss er det vel blitt slik at når det varsles vind på natte unnviker vi slike plasser med dårlig feste. Men for all del, longs, på svai eller med hekkanker, allt er bedre en svette gjestehavner på sommeren, og Vassholmerna er en av favorittene. :yesnod:

Redigert av REM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den andre episoden var i Middagsbukta! i fjor der omtrent alle som lå mistet feste (20+ båter), inkludert oss. De som ble liggende lå enten longside eller benyttet maskinkraft for å holde seg ute.

 

Det er mange tråder som omtaler ankring her inne, og mye god info å finne der. Poenget er at med 10 m/s rett i siden på stor båt med høye fribord er seilføringen stor og det blir noen hundretalls Newton i sideveis krefter. Kanskje ikke avskrekkende, men dekomponerer man denne kraftvektoren for å finne ut hvor mye som skal tas opp av ankerkjettingen blir tallet høyt! Det tror jeg de fleste med større båt har erfart, ja bortsett fra deg da REM. Spenn opp en stram line mellom to trær og hopp oppå. Mål så kreftene i linen eller se på innfestingen ved treet. Her får man en idè om poenget. Dette er også grunnen til at å ligge på svai er en helt annen greie. Her blir det små krefter uansett da strekket på ankeret alltid er i retning av kraften og man slipper denne dekomponeringseksersisen

Hehe. Skjønte lett hvilken episode du siktet til ;-) Den kula som kom i Middagsbukta i fjor var heftig.

 

Vi lå 5 båter i 30-40 fots størelsen ved siden av hverandre med ankere ute fremme og hekken inn mot land med 2 tamper fra midterste båt. Så kom alle bygers mor omtrent ut av intet og ga monsunlignende regn og 15-20 m/sek rett fra vest så det blåste tvers gjennom sundet rett i siden.

 

Eneste muligheten vi hadde var å kappe tauene til land eller starte opp min båt og seilbåten ved siden av som lå lengst nedvinds. Vi valgte det siste.

Vi var mest redde for at seilbåtens ror skulle ende i molbakken. 1800 rpm på seilbåten og litt over tomgang på min ga oss det momentet vi trengte for å holde oss ut fra land og opp mot vinden.

 

Både tau i land og ankerkjettingene stod som pianostrenger. Var bekymret for at tauene skulle ryke. Jeg hadde kniven i lommen og var et nanosekund unna å kappe tauene til land, men var bekymret for at vi alle 5 skulle drive avgårde i en stor anker og tausalat, så bestemte meg for å drøye i det lengste.

 

Like brått som det kom var det over og vi registrerte at de fleste andre båtene var borte. Igjen lå drivende joller og tau som var kastet på land. 2-3 båter på svai og null båter til land bortsett fra oss. 20 minutter tidligere tipper jeg det var 30-50 båter der...

 

Vil underskrive på det mhemil skriver. Momentet og kreftene på anker og fortøyninger blir enormt under slike omstendigheter. Jo større båt og vindfang, jo værre.

Jeg hadde helt klart følt meg tryggest på svai alene i en slik situasjon eller aller helst fri med motor i gang. Jo flere man ligger sammen kompliserer det hele om man må evakuere kjapt.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å velge sted etter forholdene med omhu samt følge med på værprognoser og himmelen rundt meg, men noen ganger kan man bli slikkelig overrasket.

I etterkant var det en artig episode å ta med seg i erfaringsarkivet :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var ekstremvær i en kort periode. Noe uvanlig, både styrke og retning. Middagsbukta pleier å være en andedam. Uansett er det lurt å ligge i le for dominerende vindretninger, f.eks. sørvesten ettermiddag og nordavind tidlig morgen. Vindmeldinger er viktige, men disse kan man ikke alltid stole på, dessverre. Vi lå i le på Vasholmarna bortsett fra en sektor mellom 30 og 50 grader, altså en åpning på ca. 20 grader, dvs. vi lå helt perfekt i forhold til nordavind, men noe utsatt til for nordøstlige vinder. Noe det ikke var meldt. (Forøvrig var det heller ikke meldt nordavind, men dette kalkulerer jeg alltid med vil inntreffe om morgenen). Retningen om morgenen - Nordøst - rett inn i feil sektor....selvfølgelig :smiley: .

 

Hadde samme opplevelse ved Schweigårdsholmen noen år tilbake i tid. Nordavinden dro godt igjennom sundet og nabobåten mistet feste og tok litt gelcoat i baugen. Vårt anker hold, men vi måtte forhale og la oss longside inn til berget, med den ulykkelige seilbåten utenpå oss. - Så la vi oss til å sove igjen.

 

 

Å ligge for anker fungerer stort sett bra. Man finner seg en fin plass, skjermet for de fleste vinder og sover godt. Men, personlig og med den båten vi har nå sover jeg bedre når jeg ligger longside, evt. på svai :smiley:.

 

Og tilbake til trådstarter og diskusjon vedr. størrelse på båt ligger man bedre med en stor, tung båt longside i uthavn. Man ligger rett og slett roligere. -Og, det kryr at flotte longsideplasser langs kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg erfarer at vår akkurat er så stor som det er plass til i gjestehavnene.

Tenk også på dypgående i naturhavner. Jeg merker at vårt dypgående på 1,4 m er til hinder enkelte steder - ikke minst fordi maks dybde er relativt nære skrogsiden. Ved longside kan det kreve et anker for å trekke hekken litt ut fra fjellet.

 

Også må du forberede deg på den psykologiske effekten av å måtte tanke for 8-10 tusen kroner flere ganger i sesongen. Stor båt drar fort 120-150 liter i timen på marsjfart.

 

Det er ulempene. Fordelene med større båt er uendelige :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

IPS stikker dypt. Vår båt med drev stikker kun ca. 1.1 m. Ingen problemer i gjestehavner. Utgiftene til diesel er en relativt liten fraksjon av det totale driftsbudsjettet på slike båter. I alle fall med vårt kjøremønster. Vi bruker 90 l/timen på marsj, men oftest putrer vi i 7 knop og da flytter ikke tankmåleren seg. Enig med Bitteliten, fordelene med stor båt er uendelige :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Gode innlegg her folkens!

 

Ser fordeler/ulemper med båtstørrelse og det var litt av bakgrunnen for at jeg ønsket å finne den minste båten som hadde alle de kvalitetene vi har satt oss som viktige. Optimalt sett skal vel båten ha en innvendig størrelse som en 80foter, se ut som en 35foter og ha sjøegenskaper i toppklasse parret med Offshore 1 hastigheter :smiley:

 

For øyeblikket er det kun Galeon 445 HTS som er innenfor alle parametere jeg satte, synd at den ikke kommer på messen nå da det hadde vært spennende å ta den i øyesyn. Noe her som har vært ombord/testet/eier en slik?

 

Kom gjerne med flere andre tips hvis dere har, skal forsøke å sette opp en liten liste etterhvert slik vi kan få en enkel oversikt i klassen 40-50 fot.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Tar opp igjen denne tråden, har jo tross alt vært på messa og fått ny inspirasjon + at vi har gått noen runder hjemme som har ført til justerte prioriteringer.

 

Det viktigste elementet er nå bakdør til salong og cockpit slik at båten kan lukkes helt og dermed forlenge sesongen i hver ende (og det er jo positivt!).

 

Kikket på Marex 375 og må innrømme at den absolutt falt i smak med tanke på utseende og mange smarte løsninger.

 

Så da har vi følgende kandidater (inntil videre):

  • Marex 375
  • Princess V45/V42/V39 (Ja, selv om de ikke har bakdør)
  • Prestige 420/440/450

 

Tar gjerne i mot tips til andre båter!

 

Andre, som ikke klaffer for oss (av en eller flere årsaker):

  • Nimbus
  • Saga
  • Galeon
  • Bavaria
Redigert av BingoBonzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...