Jump to content

Hvor" intelligent" er batteriladeren fra Biltema?


Andersaj

Recommended Posts

Hei

Jeg har en såkalt "intelligent" batterilader fra Biltema som lader med 8 amp. Men jeg er litt i tvil om hvor smart den egentlig er. Når vi ligger i havn lader den greit opp batteriene. Vi bruker ikke mye strøm ombord, kanskje et par ampere til litt lys og en Wallas. Da begynner batteriladeren å lade. Vil denne smarte laderen da gå i gang med fulle 8 amp, mens forbruket kun er kanskje 2 amp og dermed tørrkoke batteriet med tilhørende gasser og uhumskheter? Så lenge vi har forbruk, lader den hele tiden.

Redigert av Andersaj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strøm (Ampere) er ikke noe problem.

Tvert i mot et "må" for en lader hvis den også skal virke som strømforsyning.

 

Men spenningen, Volt, den må kunne holdes nede når ladeprosessen er avsluttet og batteriene er toppladete.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Noen batteriladere hopper over fra floatladningsmodus (et sted mellom 13.2V og 13.8V avhengig av lader og batterier) til bulklading (typisk 14.4V, avhengig av temperatur) når det tas ut forbruksstrøm, ettersom laderen ikke ser forskjell mellom forbruk og lading. Om dette også gjelder din lader kan du eksperimentere på ved å la båten stå med landstrøm og uten forbruksstrøm til batteriet er fulladet, observere på spenningsmåleren at laderen er i float-modus, og deretter skru på masse forbruk og se hva som skjer med spenningen.

 

14.4V vil degradere batteriene om det får stå slik i ukesvis (ikke så ille for åpne battericeller - de kan alltids etterfylles med batterivann), eksempelvis dersom man kobler båten til landstrøm, lemner kjøleskapet på og går sin vei. De fleste "smarte" ladere har egen "strømforsyningsmodus", det er tryggest å sjalte over til denne når båten står tilkoblet landstrøm over lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar. Dette ble jeg faktisk mye klokere av. Min lader har en funksjon for forbruk som kan levere 6 amp kontinuerlig. Så da forstår jeg det slik at dersom jeg etter endt lading kobler over til forbruk, så vil volten være lavere, batteriet vil ikke lade, og det vil heller ikke utvikles knallgass. Er det korrekt forstått?

 

Men da har jeg et lite dumt spørsmål til. Alt er jo koblet sammen i en krets. Når jeg da kobler over til forbruk, hvordan kan strømmen vite at den skal ta veien fra laderen og ikke fra batteriet?

 

Beklager umiddelbart den klønete bruken av terminologi jeg ikke behersker. Driver man med seiling driver man visst egentlig med mye forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Som du selv sier, ved lavere spenning fra laderen, vil ikke batteriet koke (og utvikle knallgass) og dermed ikke ta skade. Og når batteriet er "mett", forstår det dette selv og vil ikke ta imot noe særlig strøm slik at strømmen fra laderen kan gå til forbrukerne dine i stedet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flott. Takk for svar. Og for å bruke ord jeg forstå :-) Har lest mye om strøm i båt på disse sidene, og det er mange meninger. Laderen min har ikke jording. Så all strøm går altså via lader og batteri, og alt er altså 12v. Jeg har i tillegg en liten jordfeilbryter foran laderen. Er dette et greit oppsett, eller er det noe jeg burde gjøre i tillegg?

Link to post
Share on other sites

Strøm og spenning er enkel fysikk :-) En vanlig analogi er å sammenligne spenning med vanntrykk og strøm med ... gjett hva ... vannstrøm. Strømmen ønsker å gå fra høyere spenning til lavere spenning, akkurat som vannet ønsker å søke ned mot bakken. Dersom spenningen fra laderen er høyere enn spenningen fra batteriet, vil det gå strøm fra laderen til batteriet. Hm, jeg tror kanskje det finnes nettsteder der ute som kan forklare dette bedre enn meg.

 

Ettersom det går relativt tykke ledninger mellom laderen og batteriet, vil spenningen over laderen være tilnærmet helt lik spenningen over batteriet.

 

En smartlader har tre "modus" - i første modus leverer laderen så mye strøm som den makter (8A i ditt tilfelle) og batteriet bestemmer i praksis hva spenningen blir. Etterhvert som batteriet ikke lengre er i stand til å ta i mot 8A vil spenningen øke opp mot 14.4V. Laderen setter da bremsene på - mer enn 14.4V er ansett som skadelig. 14.4V er ansett som helt trygt så lenge batteriet ikke er fullt, og man kan kjøre på med 14.4V i kanskje et døgn eller to etter at batteriet er blitt fullt uten noen signifikant skade på batteriet.

 

Når laderen tror at batteriet er fullt, senker den spenningen til et sted mellom 13.2V og 13.8V. 13.2V er anbefalt for AGM-batterier. Dette er såkalt "float"-spenning, og antageligvis vil laderen også levere samme spenning på "strømforsyningsmodus". Denne spenningen vil forårsake lading av batteriene - men dersom batteriene er helt fulladet vil ladestrømmen bli minimal, og batteriene skal tåle å stå i mange år med slik spenning uten at de tar signifikant skade av det.

 

Ved floatspenning går det som sagt strøm fra laderen til batteriet - batterispenningen faller dersom man kobler vekk laderen. Derfor går strømmen fra laderen og ikke fra batteriet dersom strømbruket er mindre enn hva laderen kan levere. Dersom strømforbruket er høyere, vil det gå strøm både fra laderen og batteriene.

Link to post
Share on other sites

Joda, kjøleskapet får strøm fra laderen (uansett om det er satt til "lading" eller "strømforsyning"). Som sagt, den eneste risikoen er at enkelte "smarte" ladere kan tolke kjøleskapsforbruket dithen at batteriet enda ikke er fullt oppladet, med det resultat at det leveres "bulklading", og batteriet kokes bort. Dersom laderen har et "strømforsyningsmodus", og man forlater båten i lengre tid med kjøleskapet på og laderen koblet til landstrøm, så bruk strømforsyningsmodus og ikke vanlig lademodus.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til alle som skal ha batteridrevne kjøleskap slått på over lengre tid mens de ikke er på båten.
En lader kan svikte, sikringer både på land og båten kan ryke, eller støpslene kan nappes ut, solceller kan få fult treff av f.eks. detsomkommerutpåandreenden av fugler, mm.

Tvertimot kjøleskapets eventuelt innehold, som da kanskje blir mer og mer over tid,

blir også batteriene tømt i nullkommanix når strømforsyningen forsvinner.

 

Minste katastrofen blir da et nytt sett batterier, billige ladere kan også ordne at denne katastrofen går videre når strømmen kommer tilbake.
En burde i alle fall montere et vern slik at batteriene ikke utlades når landstrømmen er borte, hvis kjøleskapet (aller andre forbrukere) må være på.

 

Det finnes "klassiske" utladningsvern, enheter som er fast innstilt til å skille ved f.eks. 11,5V.

Obs: Batteriet er da blitt tømt likevel, brukes derfor kun når kontrollen skjer alle få dager.

 

Men det finnes også programmerbare releer, eller normale releer som bare styrer når landstrømmen er borte, mm. etc. pp.

Da blir kjøleskapet (og andre forbrukere) avskjæret før det skjer noe mer med batteriene.

I så fall ville jeg også bruke et termometer med min/maks-visning, slik at man unngår å spise mat som kanskje fikk romtemperatur imellom. :worry:

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg har et veldig godt poeng. Jeg har en kjøleskapsregulator som slår over i "økonomimodus" avhengig av batterispenningen - jeg vet ikke, men jeg håper den også kobler ut kjøleskapet helt dersom batterispenningen blir uansendig lav.

 

Jeg ønsker meg et oppsett hvor jeg får alarm (f.eks. epost) dersom batterinivået synker under et visst nivå.

 

I utgangspunktet ønsker jeg å fikse dette selv ... kom meg så langt som å kjøpe et par ras'pi'er og Beaglebone ... men jeg har alt for mange uferdige prosjekter og alt for lite tid. Burde ikke kaste bort tid på fjasediskusjoner på baatplassen.no ... ;-)

Link to post
Share on other sites

Dette kan ordnes omtrent uten kostnader og helt enkelt. Alle har sikkert en batterieliminator som gir 12VDC ut. Og et Biltema-rele for 12VDC har mange liggende, eller koster minimalt. Plugger en det inn på et 230V uttak i båten, og lar kontaktene bryte 12V spenningen til kjøleskapet ved manglende 230V, er en garantert at kjøleskapet ikke går uten landstrøm. Men kommer strømmen tilbake etter et døgn eller to etter at matvarer er blitt varme, løser ikke det dette problemet. Men batteriene tømmes i hvert fall ikke. Jeg har en slik kobling i Trudelutt. Den kutter ikke strøm til kjøleskapet, men gir en klar akustisk alarm om at landstrømmen er borte aav en eller annen grunn.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, men da er batteriene også tomme. :smiley:

11,5 volt under belastning er ikke det samme som tomt batteri. Vurderte å koble kjøleskapet via solcellekontrolleren som har en utgang som kutter, men fant at det var samme kontrollen direkte på kjølekompressoren.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Skal vi drive med flisespikkeri da burde man nå spørre hvor mye kapasitet dette forutsetter.

Praktisk og mht. batteriets levetid derimot kan man også tenke den "riktige" veien.

Du har rett, med f.eks. 50Ah ville 11,5V fort bli nådd hvis man bruker tosifret Ampere belastning på den.

Men med "hele" 2 - 4A som de fleste kjøleskap trekker og et normal batteribank som pleier å være større enn 150Ah tilsvarer 11,5V trolig minst DoD60 / SoC40.
Det gjelder t.o.m. på bly-syre, og er enda verre med Gel, eller AGM, eller med alle batterier som har noe høyre svevespenning enn bly-syre.

Dvs. alle, siden bly-syre står lavest.

 

Så burde man også huske at batterier begynner sulfateringen akutt ved ca. <12,4V allerede.

Et batteri som står med 11,4V t.o.m. i flere uker er blitt skadet, ingen vei går rund det.
Det minste er at dette batteriet har mistet et stort antall ladesykler,

som igjen er verre for bly enn for AGM, men uansett helt uønskelig for begge.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lader til bilen som står på i 4 uker av gangen når jeg er på jobb. Hadde først en billig "intelligent" lader fra Biltema, den holdt i 4 uker. Kjøpte så en litt dyrere modell fra C-tek via NAF butikken, den har virket nå i snart 2 år. Har aldri hatt noe problemer med den, tror jeg gav rundt 1100,- for den.

Link to post
Share on other sites

25A-laderen til Biltema finnes det også mange negative brukererfaringer på her på forumet. Jeg har så langt kommet over én negativ CTEK-brukererfaring, og mange lovord om CTEK - så konklusjonen virker ganske klar dersom man skal kjøpe ny lader: styr unna Biltema, og velg heller CTEK. (ctek selges mange steder).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...