Jump to content

Hvor viktig er det med dato stempling på propanslanger


windy26

Recommended Posts

Jeg skifter de ut etter ca 3år selv om de ser fine ut, er det en ting det ikke kompromisses med så er det sikkerheten :yesnod:

 

Kostnaden ved slangskift er meget liten, betalte 75 kroner for Ø10 slange (600mm) på Hydroscand siste jeg kjøpte slange i forbindelse med ombygging som var for 14 dager siden. Dog har vi god avtale med Hydroscand gjennom jobben

 

Husk propanvettreglene:

1. Les og følg bruksanvisningen på propanutstyret.
Før du monterer og tar i bruk propananlegget, bør du forsikre deg om at alle anvisninger følges. Spør forhandleren hvis du er i tvil om noe. Ikke forsøk å reparere eventuelle skader på apparat, regulator eller flaske selv.

2. Sjekk for lekkasjer, spesielt slanger og koblinger.
Propanslangen skal være EN- eller SIS-merket. Internasjonalt godkjente propanslanger har oransje farge. Før hver sesong tar man en lekkasjetest på slangen og koblingene. Dette kan du gjøre med sterkt såpevann, eller bruke egne propanlekkasjesprayer som er å få kjøpt i faghandelen. Bøy/knekk slangen mellom tommel og pekefinger. Dersom det har kommet sprekker i slangen skal den skiftes. Både AGA og Teknologisk Institutt as Norsk Gassenter anbefaler at det gjøres hvert 3. år.

3. Bruk kun CE-merket propanutstyr.

4. Ikke utsett flasken for kraftig varme.

Alle propanflaskene til AGA har en sikkerhetsventil. Denne slipper ut overtrykk som måtte oppstå ved unormal varmepåvirkning slik at beholderen ikke eksploderer. Stiger trykket inne i flasken til ca 25 bar vil ventilen åpne og slippe ut propangass inntil trykket/temperaturen synker igjen. Dette tilsvarer en temperatur på ca 65 grader.

5. Propanflasken skal alltid stå.
Sikkerhetsventilen er designet for å slippe ut propan i gassfase hvis trykket blir for høyt. Dersom flasken ligger vil det komme flytende propan ut av sikkerhetsventilen, og denne vil da ikke avlaste trykket slik det er tenkt. Flasken kan da eksplodere.

6. Ha alltid grillen eller gasskomfyren under oppsyn.
Som med all annen bruk av varme skal man ved bruk være oppmerksom. Dette for å unngå uønskede hendelser. Tar det fyr i utstyret skal du forsøke å stenge gasstilførselen eller ta av koblingen til flasken om mulig.

7. Etter bruk, koble regulatoren fra flasken.
Om utstyret ikke skal brukes innen rimelig tid anbefaler AGA at regulatoren kobles fra og flasken oppbevares på et sikkert sted med god ventilasjon.

8. Ha alltid nok gass, eventuelt en reserveflaske.
Det er kjedelig å gå tom for gass når man er midt på sjøen eller på hytta. Sørg derfor for å alltid ha en liten reserveflaske sånn for sikkerhets skyld.

9. Du kan oppbevare inntil 22 kilo propan inne, og samme mengde i uthus, garasje eller liknende

 

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slangene varer veldig lenge, men myndigheter og forsikringsselskap følger kravene. Så om man har gamle slanger kan de komme etter deg og kreve avkorting i evt erstatningssum. Skulle du bli årsak til en stor brann i en havn med tragiske utfall kan sikkert en politijurist finne på å komme etter deg.

 

Personlig tar jeg det ikke så høytidelig.

Link to post
Share on other sites

Gass på avveie er vel den enkelthendelsen jeg er mest redd for - og tar ingen sjanser. Risikovurdering: RØD.

 

Barnebarna er ofte med i båten, og det skal ikke skje at de unødvendig eksponeres for risiko. Hvis jeg kan gjøre noe med det, så gjør jeg det. Så slangene skiftes, kontrolleres jevnlig, vi har alarm og fjernstengning, og rutiner for bruk av gass.

 

Er jeg hysterisk?

Link to post
Share on other sites

Jeg oppdaget at grillen vår, som er en Weber på noen år, men godt under 10, lakk gass når brennerne var avslått. Hørte lyden i flaska, og det lukta mye. klarte aldri å finne ut hvor på grillen det lakk hen uansett hvor mye lurium jeg sprayet på de tenkelige og utenkelige steder. Men så gikk det opp et lys: kan det rett og slett lekke fra slangen? Så ingen opplagte sprekker, og tilsynelatende ikke lekkasje fra koblingene. Men den lakk jevnt over, så problemet ble løst med ny slange, som allerede lå på vent i garasjen.

 

Så gass-slangene byttes på rutine i båten. Det gjorde de i og for seg før bryderiet med grillen også.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg mistenker at produsentane lagar slangane slik at ytterste laget skal krakkelera. Dette for å få folk til å skifta slangar ofte.

 

 

Ask

Det tror jeg nok at kan stemme. Hvem tør la være å bytte en gass-slange som ser dårlig ut? Selv om det helt sikkert går lang tid før en slange lekker av den grunn.....

 

Men 3 år? Kan slike slanger være så "kleine"? Hvis disse slangene er så dårlige, så virker gass å være en mye større sikkerhetsrisko enn det jeg har tenkt. Også jeg som har en plan om å legge inn gass i båten. :confused:

Link to post
Share on other sites

Etter 5 år så ville jeg byttet de uavhengig lysforhold, krakilering etc. Har gass i boligen hjemme og etter 5 år i lukket gass-skap som igjen står i skygge så var slangene blitt så dårlige at de slapp ut store mengder gass. Har vanligvis en 11 kilos flaske i 6-9 måneder og den var plutselig tom etter 1 uke etter skifte. Byttet da umiddelbart alle slangene.

 

-Xlnt

Link to post
Share on other sites

Gass er ikke noen sikkerhetsrisiko om man har kontroll på risikoen, er man derimot så sløv at man ikke følger produsentens anbefalinger. vel da har man ikke kontroll på risikoen enkelt og greit og dermed kan det selvsagt være farlig..

 

Forebyggende vedlikehold, kontroll og testing er viktig her.. Samt at man vet hva man driver med selvsagt, noe som dessverre ikke alltid er tilfelle.. Dette er ofte grunnen til ulykker med gassinstallasjoner forårsakes

 

Det at man skifter en gasslange til 100 kroner hvert 3. år er billig, selv skifter jeg oljefilter og olje hvert år, det koster betydelig mer..

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skifter til nye slanger..husk sjekk datoen på dem. Dessverre selges det også mye "gamle" slanger.

Ett meget godt poeng det der,vær oppmerksom på dette,har "for morro" sjekket dette hvis jeg har vært i butikker som fører slike slanger.

 

Det "værste" jeg så var 4,5 år gamle slanger som lå i ei butikkhylle.

Link to post
Share on other sites

Skift gassslangen når det er tegn til sprekker på yterslangen.

Dette sier forskriften.

 

3) Gassfyrte anlegg i kontrollpliktig fartøy skal prøves og kontrolleres av installatør minst en gang hvert femte år etter retningslinjene i denne paragraf. Slanger og pakninger skal etterses og skiftes ut hvis nødvendig, og skal i tilfelle erstattes med materiale som er bestemt til bruk for lette kullvannstoffer. Installatøren plikter å påse at anlegget er i samsvar med denne forskrift. Når anlegget er funnet forskriftsmessig skal installasjonsbevis utstedes.

Slangene skal være festet til slangesokkel med slangeklemmer av rustfritt stål (dobbelt sett klemmer der hvor dette er mulig) eller med påpresset kopling. Slangesokler og slanger skal være tilpasset hverandre. Slangene skal være gassbestandige og være merket med gasstype samt maksimalt trykk, henholdsvis 3 MPa (ca. 30 bar) og 0,6 MPa (ca. 6 bar)

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

 

Link to post
Share on other sites

Ps.

Denne forskriften tror jeg er kun for ikke CE godkjent fartøy (Gamle båter)

CE godkjent fritidsbåt har som mange hevder 5 års inntervall på slanger og gjennomgang av gassfyrt annlegg og slangene skal byttes ut med slanger med ferdig klemte koplinger (Ikke slangeklemmer) Det er også en max lengde på slangen: tilsammen 1,5 meter,

Link to post
Share on other sites

Dette handler ikke om myndigheter eller forsikringselskaper. Men om sikkerhet enkelt og greit. Noen er ikke opptatt av sikkerhet og dermed tar de ikke hensyn til det som anbefales. Slik har det alltid vært og vil alltid være. Den siste idioten er ennå ikke født.

Levetiden på gasslanger har veldig mye å gjøre med miljøet, spesielt temperatur og sollys, og mekanisk påvirkning (sterke bøyer). Det er ikke tiden alene som ødelegger slangen. Det kan derfor ikke uten videre være fornuftig å bytte slanger etter dato. Jevnlig inspeksjon er nok vel så viktig. Det må være lov å bruke hodet uten å bli idioterklært her på forumet.

 

Når du skifter til nye slanger..husk sjekk datoen på dem. Dessverre selges det også mye "gamle" slanger.

En bør kunne regne med at slanger fra butikken blir oppbevart slik at de ikke ødelegges nevneverdig over tid.

Link to post
Share on other sites

En kan ikke regne med at slanger blir oppbevart forskriftsmessig på butikker, med mindre man bruker bannerkjente slangebutikker.. Propanslanger selges på et hvilket som helst hagesenter i dag og butikker som selger griller, og det naivt å tro at alle disse oppbevarer slanger slik de skal.

 

Visuell kontroll er selvsagt viktig og det kan gjøre at man må skifte tidligere enn anbefalt tidsintervall om man kan se krakkeleringer/skader.. Noen velger å gamble med sikkerheten, og drøyer skifte lengst mulig i håp om spare en 200 lapp .. De som er vant til å jobbe i sikkerhetskultur gambler aldri med sikkerheten, og inngår ikke kompromiss på sikkerheten

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men 3 år? Kan slike slanger være så "kleine"? Hvis disse slangene er så dårlige, så virker gass å være en mye større sikkerhetsrisko enn det jeg har tenkt. Også jeg som har en plan om å legge inn gass i båten. :confused:

Nei - følger du forskrifter og anbefalinger til punkt og prikke er gass ombord temmelig trygt. Svært sjeldent at ting går galt, og når det går galt er det nesten uten unntak fordi noen har vært sløv med å følge forskriftene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...