hvit Startet 2.September.2014 Del på Facebook Startet 2.September.2014 Kan noen hjelpe med en innføring i start og kjøring med denne motoren. Den har en Sem magnet og jeg sveiver den i gang. Problemet er at når den først har startet gå den ikke mer en liten stund (5-30 minutter) før den dør ut. Deretter er det helt umulig å få den i gang igjen. Må gjerne vente et døgn. Før jeg kjørte motoren første gang skiftet jeg tennpluggene, da den ikke ville starte med dem som var i. Brukte da NKG plugger som skulle erstatte Bosch M12B. Motoren startet da med en gang. Men etter en stund stoppet den, og ville ikke starte igjen. Deretter demonterte jeg forgasseren og gjorde den ren. Magneten ble kontrollert, gnist når stempelet er på topp. Fant fremgangsmåten her på forumet, sigarettpapir osv. Det er gnist på begge sylinderne. Skiftet deretter tennplugger til Bosch M12B, da de som satt på var blitt svart, etter 30 minutters gange??? Motoren startet på første sveivtak. Men akk, gikk bare noen minutter før den stoppet. Ville ikke starte igjen. Er det så enkelt eller vanskelig at dette har med innstilling av magnet og forgasser å gjøre. Og at jeg har gjort galt i så henseende? Forgasseren er stilt 1,5 gang på fullfartskruen. Lufteskrue 1,5 gang. Magneten: Forrige eier sa at jeg ikke trengte å tenke på den, trengte ikke stille på lavtenning/høytenning?? Sett forfra, når magneten står til venstre går motoren fort på tomgang, og sakte når den står mot høyre. Hva er lavtenning og hva er høytenning, høyre/venstre. Skal motoren startes i en stilling for så å skifte til en annen stilling? Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 2.September.2014 Del på Facebook Svart 2.September.2014 Har du byttet konsensator? Når motoren stopper og ikke vil starte igjen, har du fremdeles gnist på pluggen? Da er det nok forgasser-innstilling vil jeg tippe. Har du sjekket at du har korrekt klaring på ventilene også, bare for å eliminere feilkilder. Tyder på at ett eller annet skjer når motoren går varm, og hvis du har gnist tipper jeg at den får litt feit blanding. Når motoren er varm, kjør bånn gass og juster dysa innover til du hører turtallet synker en anelse. Deretter skrur du dysa 1/4 omdreining ut igjen. Da er du "in the ballpark". Når du har justert full-fart, må du kanskje justere tomgangen igjen. Litt finjustering for å finne riktig kombinasjon, deretter holder du fingrene langt fra fatet. Brukte 1 times tid på å fikle dengang jeg kjøpte snekke med Marna, deretter rørte jeg ikke dysene de neste fire årene jeg hadde båten. Obs: se på koningen på dysespissen din, er den synlig slitt er det bare å bytte med en gang. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
hvit Svart 2.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2014 Kan noen hjelpe med en innføring i start og kjøring med denne motoren. Den har en Sem magnet og jeg sveiver den i gang. Problemet er at når den først har startet gå den ikke mer en liten stund (5-30 minutter) før den dør ut. Deretter er det helt umulig å få den i gang igjen. Må gjerne vente et døgn. Før jeg kjørte motoren første gang skiftet jeg tennpluggene, da den ikke ville starte med dem som var i. Brukte da NKG plugger som skulle erstatte Bosch M12B. Motoren startet da med en gang. Men etter en stund stoppet den, og ville ikke starte igjen. Deretter demonterte jeg forgasseren og gjorde den ren. Magneten ble kontrollert, gnist når stempelet er på topp. Fant fremgangsmåten her på forumet, sigarettpapir osv. Det er gnist på begge sylinderne. Skiftet deretter tennplugger til Bosch M12B, da de som satt på var blitt svart, etter 30 minutters gange??? Motoren startet på første sveivtak. Men akk, gikk bare noen minutter før den stoppet. Ville ikke starte igjen. Er det så enkelt eller vanskelig at dette har med innstilling av magnet og forgasser å gjøre. Og at jeg har gjort galt i så henseende? Forgasseren er stilt 1,5 gang på fullfartskruen. Lufteskrue 1,5 gang. Magneten: Forrige eier sa at jeg ikke trengte å tenke på den, trengte ikke stille på lavtenning/høytenning?? Sett forfra, når magneten står til venstre går motoren fort på tomgang, og sakte når den står mot høyre. Hva er lavtenning og hva er høytenning, høyre/venstre. Skal motoren startes i en stilling for så å skifte til en annen stilling? Takker for alle svar. Har du byttet konsensator? Når motoren stopper og ikke vil starte igjen, har du fremdeles gnist på pluggen? Da er det nok forgasser-innstilling vil jeg tippe. Har du sjekket at du har korrekt klaring på ventilene også, bare for å eliminere feilkilder. Tyder på at ett eller annet skjer når motoren går varm, og hvis du har gnist tipper jeg at den får litt feit blanding. Når motoren er varm, kjør bånn gass og juster dysa innover til du hører turtallet synker en anelse. Deretter skrur du dysa 1/4 omdreining ut igjen. Da er du "in the ballpark". Når du har justert full-fart, må du kanskje justere tomgangen igjen. Litt finjustering for å finne riktig kombinasjon, deretter holder du fingrene langt fra fatet. Brukte 1 times tid på å fikle dengang jeg kjøpte snekke med Marna, deretter rørte jeg ikke dysene de neste fire årene jeg hadde båten. Obs: se på koningen på dysespissen din, er den synlig slitt er det bare å bytte med en gang. Har ikke byttet kondensator. Hvor kan jeg kjøpe ny? Der er gnist på pluggene. Dysespissene ser helt fin ut. Magneten høy eller lav ved start. (høyre/venstre). Har ikke sjekket ventilene, hvordan gjøres det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Treskolars Svart 3.September.2014 Del på Facebook Svart 3.September.2014 Du hører forskjell på høy og lavtenning,høyest turtall på høytenning. Kondensator? vet ikke men kanskje Fredrikstad vikleverksted kan hjelpe. For øvrig høres det ut som om det er noe med bensintilførselen, er ikke sikker. Drit i tanken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
valvolainen Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Enig med taler over, start med bensinen. Går den på tomgang / lav fart lenge? Dør når du gir mye gass? Antageligvis er det en kopp under tanken med vannavtapping. 1. Tømt denne for vann? 2. Er det dritt i/rundt slangeuttaket kan du løsne bensinslangen og blåse andre veien. 3. Fyll på med mye bensin, slik at bensinen får litt trykk bak seg. 4. Finnes det et bensinfilter, bytt det. Hvis du ikke har fjort disse fire tingene, start her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Hei, jeg hadde en slik FM motor noen år - har aldri hatt en motor som har gått så stille - men som jeg hadde mye trøbbel med da toppakninga gikk. Jeg fikk forbausende mye deler til denne motoren fra Sleipner motorfabrikk i Fredrikstad, de satt på delelager til FMene, og var greie ha med å gjøre. I tillegg til de gode rådene du har fått her, vil jeg tro de kan skaffe deg den kondensatren du trenger. PS: Da toppakninga gikk merka jeg det med at motoren veksla mellom å gå jevnt og fint og så gå veldig ujevnt og være på nippet til å dø (bare så du veit det og) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.