Jump to content

FM L2 8-12hk motor vil ikke starte/gå mer enn noen minutter.


hvit

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med en innføring i start og kjøring med denne motoren. Den har en Sem magnet og jeg sveiver den i gang.

Problemet er at når den først har startet gå den ikke mer en liten stund (5-30 minutter) før den dør ut. Deretter er det helt umulig å få den i gang igjen. Må gjerne vente et døgn.

Før jeg kjørte motoren første gang skiftet jeg tennpluggene, da den ikke ville starte med dem som var i. Brukte da NKG plugger som skulle erstatte Bosch M12B. Motoren startet da med en gang. Men etter en stund stoppet den, og ville ikke starte igjen.

Deretter demonterte jeg forgasseren og gjorde den ren. Magneten ble kontrollert, gnist når stempelet er på topp. Fant fremgangsmåten her på forumet, sigarettpapir osv. Det er gnist på begge sylinderne. Skiftet deretter tennplugger til Bosch M12B, da de som satt på var blitt svart, etter 30 minutters gange??? Motoren startet på første sveivtak. Men akk, gikk bare noen minutter før den stoppet. Ville ikke starte igjen.

Er det så enkelt eller vanskelig at dette har med innstilling av magnet og forgasser å gjøre. Og at jeg har gjort galt i så henseende?

Forgasseren er stilt 1,5 gang på fullfartskruen. Lufteskrue 1,5 gang.

Magneten: Forrige eier sa at jeg ikke trengte å tenke på den, trengte ikke stille på lavtenning/høytenning??

Sett forfra, når magneten står til venstre går motoren fort på tomgang, og sakte når den står mot høyre. Hva er lavtenning og hva er høytenning, høyre/venstre.

Skal motoren startes i en stilling for så å skifte til en annen stilling?

Takker for alle svar.

Link to post
Share on other sites

Har du byttet konsensator?

Når motoren stopper og ikke vil starte igjen, har du fremdeles gnist på pluggen? Da er det nok forgasser-innstilling vil jeg tippe.

Har du sjekket at du har korrekt klaring på ventilene også, bare for å eliminere feilkilder. Tyder på at ett eller annet skjer når motoren går varm, og hvis du har gnist tipper jeg at den får litt feit blanding.

Når motoren er varm, kjør bånn gass og juster dysa innover til du hører turtallet synker en anelse. Deretter skrur du dysa 1/4 omdreining ut igjen. Da er du "in the ballpark".

Når du har justert full-fart, må du kanskje justere tomgangen igjen. Litt finjustering for å finne riktig kombinasjon, deretter holder du fingrene langt fra fatet. Brukte 1 times tid på å fikle dengang jeg kjøpte snekke med Marna, deretter rørte jeg ikke dysene de neste fire årene jeg hadde båten.

Obs: se på koningen på dysespissen din, er den synlig slitt er det bare å bytte med en gang.

Link to post
Share on other sites

Kan noen hjelpe med en innføring i start og kjøring med denne motoren. Den har en Sem magnet og jeg sveiver den i gang.

Problemet er at når den først har startet gå den ikke mer en liten stund (5-30 minutter) før den dør ut. Deretter er det helt umulig å få den i gang igjen. Må gjerne vente et døgn.

Før jeg kjørte motoren første gang skiftet jeg tennpluggene, da den ikke ville starte med dem som var i. Brukte da NKG plugger som skulle erstatte Bosch M12B. Motoren startet da med en gang. Men etter en stund stoppet den, og ville ikke starte igjen.

Deretter demonterte jeg forgasseren og gjorde den ren. Magneten ble kontrollert, gnist når stempelet er på topp. Fant fremgangsmåten her på forumet, sigarettpapir osv. Det er gnist på begge sylinderne. Skiftet deretter tennplugger til Bosch M12B, da de som satt på var blitt svart, etter 30 minutters gange??? Motoren startet på første sveivtak. Men akk, gikk bare noen minutter før den stoppet. Ville ikke starte igjen.

Er det så enkelt eller vanskelig at dette har med innstilling av magnet og forgasser å gjøre. Og at jeg har gjort galt i så henseende?

Forgasseren er stilt 1,5 gang på fullfartskruen. Lufteskrue 1,5 gang.

Magneten: Forrige eier sa at jeg ikke trengte å tenke på den, trengte ikke stille på lavtenning/høytenning??

Sett forfra, når magneten står til venstre går motoren fort på tomgang, og sakte når den står mot høyre. Hva er lavtenning og hva er høytenning, høyre/venstre.

Skal motoren startes i en stilling for så å skifte til en annen stilling?

Takker for alle svar.

 

Har du byttet konsensator?

Når motoren stopper og ikke vil starte igjen, har du fremdeles gnist på pluggen? Da er det nok forgasser-innstilling vil jeg tippe.

Har du sjekket at du har korrekt klaring på ventilene også, bare for å eliminere feilkilder. Tyder på at ett eller annet skjer når motoren går varm, og hvis du har gnist tipper jeg at den får litt feit blanding.

Når motoren er varm, kjør bånn gass og juster dysa innover til du hører turtallet synker en anelse. Deretter skrur du dysa 1/4 omdreining ut igjen. Da er du "in the ballpark".

Når du har justert full-fart, må du kanskje justere tomgangen igjen. Litt finjustering for å finne riktig kombinasjon, deretter holder du fingrene langt fra fatet. Brukte 1 times tid på å fikle dengang jeg kjøpte snekke med Marna, deretter rørte jeg ikke dysene de neste fire årene jeg hadde båten.

Obs: se på koningen på dysespissen din, er den synlig slitt er det bare å bytte med en gang.

Har ikke byttet kondensator. Hvor kan jeg kjøpe ny?

Der er gnist på pluggene.

Dysespissene ser helt fin ut.

Magneten høy eller lav ved start. (høyre/venstre).

Har ikke sjekket ventilene, hvordan gjøres det?

Link to post
Share on other sites

Enig med taler over, start med bensinen. Går den på tomgang / lav fart lenge? Dør når du gir mye gass? Antageligvis er det en kopp under tanken med vannavtapping.

1. Tømt denne for vann?

2. Er det dritt i/rundt slangeuttaket kan du løsne bensinslangen og blåse andre veien.

3. Fyll på med mye bensin, slik at bensinen får litt trykk bak seg.

4. Finnes det et bensinfilter, bytt det.

 

Hvis du ikke har fjort disse fire tingene, start her.

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg hadde en slik FM motor noen år - har aldri hatt en motor som har gått så stille - men som jeg hadde mye trøbbel med da toppakninga gikk.

Jeg fikk forbausende mye deler til denne motoren fra Sleipner motorfabrikk i Fredrikstad, de satt på delelager til FMene, og var greie ha med å gjøre.

I tillegg til de gode rådene du har fått her, vil jeg tro de kan skaffe deg den kondensatren du trenger.

 

PS: Da toppakninga gikk merka jeg det med at motoren veksla mellom å gå jevnt og fint og så gå veldig ujevnt og være på nippet til å dø (bare så du veit det og)

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...