Jump to content

Volvo Penta TMD 30, Rust i kjølesystemet.


C2CV

Recommended Posts

Jeg har akkurat kjøpt en båt med Volvo Penta TMD 30 innenborde diesel fra 1986. Motoren går fint og var pent brukt, sa selgeren, av et elder ektepar som hadde eid båten siden den var ny. Tok av lokket til ekspansjonstanken, og vannet i tanken var temmelig rustbrunt. Kan dette være tegn på at varmeveksleren lekker saltvann inn i båten, eller er det bare at frostvæska ikke er skiftet på mange år? Hører gjerne fra dere orakler da jeg er helt fersk på denne motoren. Hva bør jeg gjøre med dette?

 

Ønsker også å skifte olje på motoren, for den var rimelig svart. Er det noen som har erfaring med Biltemas utstyr for å sugen oljen ut av bunnpanmna på denne motoren?

 

Hilsen C2CV

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen på forumet !

Om frostvæska i freskvannskjølinga ikke har vært byttet på mange år, vil den nok får rustfarge etterhvert. Denne kjølevæska tapper du og heller på ny grønn Volvo Penta frostvæske. Det bør gjøres uansett etter noen år. Jeg tror ikke du har lekkasje i varmeveksleren, for da ville det har rendt fra påfyllingslokket (ventil i det). Dette ville du merket om det er vann i dørk eksempelvis.. Du har en tappeskrue litt nede på blokka bak for drenering av frostvæska.

Bruker selv Biltema sin oljesuger, både på den jeg har nå, og min forrige TAMD30.

NB. Volvo Penta har faset ut varmeveksleren til TMD30/TAMD30 fra sitt delesortiment, så om denne er, eller blir ødelagt, må du nok ut på bruktmarkedet. Derfor valgte jeg å skifte frostvæske hvert annet år på min, så denne var så ren som mulig. Tips bare. Lykke til med ny båt !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Forsøkte å fjern rustvannet på kjølesystemet på følgende måte:

1) Radiatorrens ble oppløst i rent vann og tømt på godt drenert kjølesystem. Kjørte ca 1 time etterpå og sto over natta.

2) Tømte systemet - det kom mye guffe ut. Brunt som kakao.

3) Løste opp to blokker maskinoppvaskmiddel (kjøkkenoppvaskmaskinmiddel) og tømte det på og fylte opp. Kjørte en time og tømte hele systemet.

4) Skylte gjennom 2 ganger med rent vann og motoren på godt turtall.

5) tømte systemet og tilsatte 4 liter konsentrert frostvæske og resten vann. Totalt ca 12 liter.

 

Håper dette er tilstrekkelig i vinter.

 

MB

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har riktig mengde frostvæske på motoren, og den er godt utblandet, så holder det fint over vinteren.

Følg litt med til neste år, og sjekk for sikkerhetsskyld at det ikke kommer salt i kjølevannet ditt, men som nevnt ovenfor er det helt vanlig at det blir litt rust i det lukkede systemet når kjølevannet ikke skiftes på noen år.

Link to post
Share on other sites

Tycker Du att det finns skäl att byta oavsett?

 

Den ser da veldig fin og grønn ut, så det er sikkert ingenting i veien med den.

Jeg har også sett biler hvor det ikke utført noe service på flere tiår, og hvor både kjølevann og olje ser helt fint ut.

 

Volvo anbefaler bytte av kjøleveske hvert annet år for den grønne, og utvidet til hvert fjerde år for den gule kjølevæsken.

Så vidt jeg har forstått opp gjennom årene, så blir aldri glycol, altså konsentrert kjølevæske, gammel, og den holder tilnærmet evig. Den fordamper heller ikke.

Dersom den blandes med destillert vann og forsegles, så holder den også tilnærmet evig, men kjølevæske blir dårligere og mister noen av egenskapene sine dersom den utsettes for luft og diverse urenheter over tid, og jeg ville definitivt brukt noen hundrelapper på ny kjølevæske ved neste service dersom den er 15 år gammel.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rustbeskyttelsen avtar med årene. Min far måtte betale dyrt for den lærdommen, og skifter ofte nå. Volvo selger også et pulver å tilsette dersom frostvæskeinnholdet er svakt (sydlige breddegrader) for å opprettholde rustbeskyttelsen.

 

4 liter frostvæske og 8 liter vann: da skal ikke båten stå veldig kaldt på land..... Byttet selv i helgen og fylte på ca 45-50 prosent Volvo grønn, hvilket ble til et par og tredve minusgrader iflg meteret. Skiftet nå etter 5 år som var intervallet iflg mekanikeren som gjorde det sist, men det er visst for sjeldent etter nåværende anbefaling.

 

Frostvæsken kan faktisk tynnes/fordampes under de riktige temperaturbetingelsene. Undersøkte dette for noen år siden og tok tid å få svaret. Hadde for lavt frysepunkt på en motor uten at det skyldes uttynning eller lekkasjer, men trykklokket holdt ikke på trykket, og godsakene kunne under visse forhold fordampe i følge ekspertisen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Funker sikkert, men den røde er laget for motorer med aluminiumsdetaljer, som min Yanmar. Volvoen er vel i støpejern og den grønne VP/Blåtind G48-væska har visstnok bedre korrosjons-additiver. I om med at varmeveksler er vanskelig å få tak i, ville jeg holdt meg til den grønne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...