Jump to content

Langtur fra Østlandet til Møre/Trøndelag i vinter?


midnat

Recommended Posts

Godtfolk!

 

Har en kamerat som bor i Oslo, og som har en solid svenskbygget seilbåt. Båten har en nyere motor og er godt vedlikeholdt teknisk. Han skal muligens studere til våren, og det semesteret skal han kun skrive oppgave. En idé vi begge har luftet er muligheten for å kombinere dette semesteret med å bo i seilbåten og seile etappevis oppover kysten til Møre eller Trøndelag, fortrinnsvis i februar/mars/april. Båten er godt utstyrt med bl.a. dieselvarmer, og er godt isolert.

 

Har noen av dere foretatt en lignende reise på vinteren langs kysten?

 

Noen av spørsmålene vi gjerne skulle hatt noen innspill på er:

- Finnes det gjestehavner med muligheter for strøm på vinteren?

- Hvordan vil dusjmulighetene være på anleggene langs kysten i vintermånedene?

- Er det overkommelig å legge igjen båten noen uker i gjestehavner?

- Lar det seg gjøre med tanke på værforholdene å håndtere en seilbåt alene over de havstrekk en nødvendigvis må passere?

 

Har dere andre innspill og kommentarer så kom gjerne med dem.

Link to post
Share on other sites

Skal han seile alene, eller skal dere være 2 ombord ?

 

Etter min lille erfaring, som består i å ta en båt fra Haugesund til Grimstad i februar/mars, der strekningen Egersund-Grimstad ble tatt alene, og Grimstad-Trondheim nå på sensommeren med 2 andre, så vil jeg si at det ikke er noe problem. Det forutsetter at dere er båtvant, og har mulighet for å la båten ligge en uke eller 3 mens det blåser som verst.

Regner med at det er mulig å finne brukbare steder langs kysten å ligge. Dusj-mulighet i gjestehavner er kanskje verre, vann bør være mulig å få tak i rundt omkring. Regner med det er mulig å få hjelp til det her på båtplassen, spesielt om dere er flinke til å poste oppdateringer underveis.

Selv lot jeg båten ligge en uke på Bokn, og halvannen uke i Egersund på vei hjem i vinter/våres. Det var dårlig med vann begge steder, så vidt jeg husker. Det er kanskje lettere om dere er der i ukedagene, når det er folk tilstede på forskjellige marinaer.

Link to post
Share on other sites

Det er den vakreste tiden langs kysten. Mange dager på den tiden med speilblankt hav. Ser ikke noen problemer hvis dere har tid til å vente ved dårlig vær. Noen etapper alene i finvær burde heller ikke være noe problem.

For å forlate båten må kanskje båten frostsikres med varme eller tappe ned ferskvann, saltvann, dass mm.

Hvis dere har med 20-30 meter slange er det alltids en forretning, bryggeanlegg eller noen som bor ved sjøen som synes det er trivelig å gi bort litt vann vinterstid.

 

I byene finner du hoteller som lar deg dusje i spa-avdelingen el for en 50-lapp når de hører at du er i nød.

Havnevaktene i de kommersielle havnene har dusj og er lette å spørre hvis man seiler vinterstid.

 

God tur!

Redigert av mons (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har dere fortsatt planer om å seile båten nordover i løpet av vinteren? Jeg planlegger samme turen, med start fra Storsand (rett over Drøbaksundet) 14. Mars i en 39' seilbåt. Skal noe lengre (Bodø), og håper å gjøre unna turen på 12-14 dager såfremt vi ikke blir liggende værfaste over flere dager.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...