Jump to content

Hvor lang er en fot?


Birchwood 320

Recommended Posts

Motordoktoren,

 

Du fikk meg til å tenke på den gangen i ungdommen som jeg gikk på apoteket for å kjøpe "en skvett glyserin". Damen bak disken spurte om det skulle være en stor eller liten skvett. Dermed ble selvfølgelig mitt svar: "Nei den skal ikke være hverken stor eller liten, jeg skal ha en passelig skvett glyserin".

 

Hun viste meg 2-3 tomflasker og spurte hvilken som ville være "passelig"  -  og dermed var ablegøyene slutt :smiley:

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

c

Det tryggeste er nok å spesifisere hva slags tomme man refererer fot til. Standard i dag er nok 1 " = 25,4 mm.

 

Det samme gjelder for hestekrefter også. Den engelsk (HP) er noe større enn den metriske (HK), men jeg skal ikke avlede diskusjonen.

 

Konklusjonen på ovenstående er at hvis vi vil sikre oss mot misforståelser, bør vi holde oss til det internasjonale målesystemet (SI) med meter og Watt.

Jeg vet at det forskjell mellom en britisk mile og en amerikask mile, men at det skulle være forskjell mellom en britisk HK og den metirske HK var nytt for meg!  :flag: Du skulle tilfeldig vis vite hvor mange KW det skulle være i en britisk HK?:confused:
Link to post
Share on other sites

Motordoktoren,

Du fikk meg til å tenke på den gangen i ungdommen som jeg gikk på apoteket for å kjøpe "en skvett glyserin". Damen bak disken spurte om det skulle være en stor eller liten skvett. Dermed ble selvfølgelig mitt svar: "Nei den skal ikke være hverken stor eller liten, jeg skal ha en passelig skvett glyserin".

Hun viste meg 2-3 tomflasker og spurte hvilken som ville være "passelig"  -  og dermed var ablegøyene slutt :flag:

mvh

Poseidon

Neste gang kan du jo spørre om "bare lite gran". Gran er faktisk en veldig liten enhet på bare 60.8 mg  :lol:

 

ps: ved neste Anker dramm tenk da på, at et anker er ganske mange liter. Anker er på ca 38,75 liter. Så vær forsiktig med å by bort en anker dramm,  :confused:  det er ikke sikkert at vedkommende tåler så mye :lol:

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har betalt opplagsplass til en båt, prisen er beregnet etter hvor mange fot båten er. Min fot, og han som leide ut opplagsplass var ikke den samme, jeg gadd ikke å krangle på hvor stor en fot er siden han var skråsikker, og leier ut opplagsplass til mange andre båteiere. Båtens lengde er 6,9 meter, det ville være interessant å vite hvor mange fot dere mener båten er. Prisforskjellen på hans fot og min var 400 kr.

Link to post
Share on other sites

:smash:

I de tidligste tider var en tomme like lang som hele tommelen, men i lov av 1824 ble en tomme bestemt til å være 2,614 cm. En norsk fot ble samtidig bestemt å være 31,374 cm. Måleenhetene har aldri blitt internasjonalt standardisert.

Babylonerne var de som fant opp at vi kunne måle i fot. 1 fot var ikke det samme i verden. I 1824 bestemte man i Norge at 1 fot skulle være 31,374 cm. Når man måler båter, er en fot 30,48 cm.

Link to post
Share on other sites

Når man måler båter, er en fot 30,48 cm.

<{POST_SNAPBACK}>

....og det har den vært helt siden 1875. Da innførte Norge, i likhet med andre store sjøfartsnasjoner, et standardisert system for beregning av tonnasje som britene hadde implementert i sin "The British Merchant Shipping Act 1854".

 

Før den tid var fartøyenes drektighet oppgitt i et virvar av forskjellige typer lester, fortrinnsvis kommerselester og dimensjonene oppgitt med forskjellig definisjon av "foten", alt beregnet og målt på grunnlag av den enkelte flaggstats definisjon av foten. Den varierte fra 286 - 314 mm.

 

Det var behov for en mengde mer eller mindre vedtatte omregningsregler som naturlig nok skapte mye unødvendig "støy" ved internasjonal skipsfart. Et ensartet system som britene lanserte i 1854 hadde vært ønsket i lengre tid.

 

Den norske foten, eller andre enn den engelske for den saks skyld, har således ikke "satt sin fot" om bord i noe norsk fartøy etter 1875. Unntaksvis kan nok en båtbygger som bygde mindre båter til lokalt bruk i en avsides bygd, ha fortsatt med sine tradisjonelle føtter. Skjønt grensen for måleplikt fra 1875 lå på bruttotonnasje lik 4 registertonn, og det var ikke store båten. Som kjent er grensen for måleplikt i dag skroglengde lik 15 m, en vesentlig økning fra 4 brt uansett hvor smekkert skroget måtte være.

Redigert av Røylen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her må man bare skjære igjennom og og holde seg til norsk fot, ellers blir alt bare tull!

1-en fot er 31,374cm. Eldste kjente måleenhet, men da ikke i nåtidens størrelse.

Sitat:

Den N.fot ble i lov av 28/7 1824 fastsatt til 12/38 av lengden av den pendel som på 45`N ved havets

overflate og i lufttomt rom gjør én svingning pr. sekund, dvs 1 fot=31,374 cm.

 

Åhh, om alt i denne verden var like forståelig og greit da, gitt!!! :crazy:

Redigert av bløggern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er det 30,0 eller 30,6 eller 33 eller 33,3. Ser eksempel på båter det det skiller 2 cm på en båt som er 29 fot kontra en som er 32 fot. Det spiller forsåvidt ingen rolle, det blir uansett antall cm. o.a. som blir av betydning. Det er kun nyskjerigheten som er satt i sving.

Kom igjen den som har svar.

Link to post
Share on other sites

Er det 30,0 eller 30,6 eller 33 eller 33,3.  Ser eksempel på båter det det skiller 2 cm på en båt som er 29 fot kontra en som er 32 fot.  Det spiller forsåvidt ingen rolle, det blir uansett antall cm. o.a. som blir av betydning.  Det er kun nyskjerigheten som er satt i sving. 

Kom igjen den som har svar.

<{POST_SNAPBACK}>

304,8mm

30,48cm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...