roaardal Startet 20.September.2014 Del på Facebook Startet 20.September.2014 Jeg har en gh 22 med 87mod yamaha 150hk 2 takt. denne har en propell som har målene 15x17. er ikke dette veldig lite stigning på denne båten? Båten veier ca 1000kg og går veldig lett i plan.. Og er det noen som vet om det er mulig og trimme disse motorene enkelt? Det var noen som nevnte at det var bare å fjerne en plombe for å få 175hk? Setter pris på tips :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 kunne høres ut som lite stigning men stor diameter.. hva slags fart/turtall får du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 20.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2014 Det er litt vanskelig å svare på, jeg har litt problemer med fusking på motoren på full gass, pluss en el feil som gjør at turtelleren ikke er til å stole på. motoren er på verksted nå for å finne problemet. men den høyeste farten jeg har hatt med den er 30knop på gps, denne båten burde vel gå litt fortere med 150hk? Jeg vet at nye gh23 går i 38knop med 150hk. Og den er ca 100 kg tyngre båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 20.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2014 Hva slags propell er i så fall å anbefale? En 87 modell er vel kanskje ikke like sprek lenger som de nye motorene heller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ibizafan Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 gh 22 13 3\4 x 17 fart 37 knop yamaha kjørefakta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Lånte en slik som en kompis hadde, dog med 175 hk Yamaha 2-takter. Gjorde 42-43 nysmurt, 40 knop en stund uti sesongen. Er en til slik her ute, med F300, den gjør på maks 52,7 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 20.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2014 Ibizafan: så jeg har muligens for stor diameter? Jeg får teste litt når motoren går skikkelig igjen. Hvor fant du de kjørefakta forresten? Gbrae : jeg tar gjerne imot noen bilder hvis du har d av de båtene? Ser d er en til salgs på finn nå med 300hk, han sier 60 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 20.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2014 Ibizafan: så jeg har muligens for stor diameter? Jeg får teste litt når motoren går skikkelig igjen. Hvor fant du de kjørefakta forresten? Gbrae : jeg tar gjerne imot noen bilder hvis du har d av de båtene? Ser d er en til salgs på finn nå med 300hk, han sier 60 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 15" diameter er mye ( for en relativt lett båt med 150hk), selv med 2.0 utveksling. Bør gi bra skyv om du beregner å ha mye vekt i båten. Det vil gi deg teoretisk 34-35 knop ved 5500rpm som er max rpm ved full gass (anbefalt for Vmax 150) med en propell med 17" stigning. Men jeg ville tro at noe mindre dia ville være positivt og du bør vel da gå for propeller med mye areal, grunnet noe mer saktegåene propell. Type Enertia og Laser II, Turbo 1 og lignende. Kanskje også en mindre dia 4 blad vil fungere godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Jeg er litt uerfaren i dette propell språket :-p så hva mener du med at det er en sakte gående propell? Er det utveksling du tenker på da, eller at diameteren er annerledes? Hva er stigningen på de propellene du nevner? Sånn som båten går nå så omtrent "hopper" den opp i plan uten engang å løfte baugen litt, men det gjør meg ingenting å slite litt med å få den i plan hvis jeg har mulighet til å se en toppfart nærmere 40knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hei Mercury har en propellgenerator som har hjulpet meg en del, se på denne og legg inn de data du mener har på båten, svaret du få mener jeg vil ligge innenfor "skiva". Link https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/selector/#/step-one Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Får ikke 60 knop på en sånn med 300 hk. Nesten ingen forskjell fra F250 til F300, tror det var 2 knop ifølge eier. Annonseknop skal du ikke legge sånn vekt på. Kjenner annonsøren av den, bor borti høgget. Kan spørre hva den egentlig gjør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Takk for hjelpen, men den generatoren ble jeg ikke helt klok på, med riktig propell fikk jeg 47 knop toppfart på 2800rpm ? :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Gbraen: ingen forskjell fra 250-300? Med riktig propell skal den vel uansett gå en del bedre vel? Eller klarer ikke båten mer? Mer enn 250hk er vel uansett ikke noe lurt på den båten? Jeg vet ikke hva de tåler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Nei, det var visst lite og ingenting. Eieren er entusiast og har heis og har optimalisert denne pakken, så han vet hva han driver med. Tror 250 er maks jeg ville gått for hvis det var interessant. Går med F300 også tydeligvis men det er vel i grenseland. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Ok. Men hvis jeg får båten opp av sjøen så minst mulig er nær vannet så er d vel bare farten på propellen som bestemmer farta? Og en 300hk orker jo en vassere propell enn en 250hk, i mine øyne burde d jo gått fortere da, men da må vel alt optimaliseres som du sier ja. Er d akterspeilet som ikke tåler så stor motor, eller er d rett og slett at den båten ikke er bygd for sånn fart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 de fleste skrog vil etterhvert komme til et punkt mtp. fart hvor man ikke får særlig økt uttelling av mer motorkraft. Når dette skroget ble konstruert var jo 220hk største modell i Yamaha sortimentet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Sant det, det var vel 225 eller 250hk jeg ser etter hvis jeg ikke får noe orden på motoren min. Men er det noen som vet noe om man kan fjerne en plombe på min motor så den blir 175hk? Det var noen som nevnte at 150 og 175 er akkurat samme motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Jeg er litt uerfaren i dette propell språket :-p så hva mener du med at det er en sakte gående propell? Er det utveksling du tenker på da, eller at diameteren er annerledes? Hva er stigningen på de propellene du nevner? Sånn som båten går nå så omtrent "hopper" den opp i plan uten engang å løfte baugen litt, men det gjør meg ingenting å slite litt med å få den i plan hvis jeg har mulighet til å se en toppfart nærmere 40knop? Saktegående; du har 2,0:1 utveksling og kun 5500rpm som WOT som ikke er høyt maks turtall. Sammenlignet med noen motorer av samme hk har du en propell som går noe saktere rundt enn andre. Store saktegående propeller er like effektive som små hurtiggående - dvs at en stor diemeter som i tillegg skal gå fort rundt kan gi stor motstand i forhold til det skyvet den gir. De propellene jeg nevner kommer i en rekke ulike stigninger.Turbo1 feks får du fra 13-25" stigning. Med en mer saktegående propell mener jeg at designelementer som feks cupping (spretthopp/bue) ved enden av propellbladene får mindre effekt ved lavere turtall. Så du bør ha stort blad areal for å få maks effekt/fart. Det betyr også at å løfte/montere motoren høyt vil gi deg mindre effekt enn for en del andre motorer. Sannsynligvis. Men propeller er prøving og atter prøving, men noen slike "regler" eller sannsynlige elementer å se etter er viktig for helt løsrevet fra fysikker er dette ikke. 40 knop: aner ikke, men høres optimistisk ut. GH23 er testet med F150 til 38 knop. Frisk motor og nye hester... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Ok, man lærer noe nytt hver dag :-) Men da burde jeg mest sannsynlig gå for bittelitt mer vridning, eller eventuelt 4 blader da, hvis jeg forstår korrekt. gh 23 er jo en ekstra fot lang og veier litt mer, men med ny motor ja. Men klarer jeg et sted mellom 35 og 40 så er jeg fornøyd mtp hvor gammel motor jeg har Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Er du sikker på at den er lengre mhp hvor langt skroget faktisk er? At det ikke kun er marketing. Og at den er tyngre? Den står som 6,85 m lang og 1100 kg tørrvekt. Hva har du? Redigert 21.September.2014 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Det kan godt hende, ekspertene sier at de har brukt samme skroget, jeg veit ikke åssen de måler lengde om dagen, men den nye har jo støpt badeplattform, så det kan hende de ekstra centimeterne ligger der? Jeg har blitt fortalt at min er 670 og veier 850kg u/motor Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.