Jump to content

propell på gh 22 med Yamaha 150hk 2takt?


roaardal

Recommended Posts

Jeg har en gh 22 med 87mod yamaha 150hk 2 takt.

denne har en propell som har målene 15x17.

er ikke dette veldig lite stigning på denne båten?

Båten veier ca 1000kg og går veldig lett i plan..

 

Og er det noen som vet om det er mulig og trimme disse motorene enkelt?

Det var noen som nevnte at det var bare å fjerne en plombe for å få 175hk?

 

Setter pris på tips :-)

Link to post
Share on other sites

Det er litt vanskelig å svare på, jeg har litt problemer med fusking på motoren på full gass, pluss en el feil som gjør at turtelleren ikke er til å stole på.

motoren er på verksted nå for å finne problemet.

men den høyeste farten jeg har hatt med den er 30knop på gps, denne båten burde vel gå litt fortere med 150hk?

Jeg vet at nye gh23 går i 38knop med 150hk. Og den er ca 100 kg tyngre båt

Link to post
Share on other sites

15" diameter er mye ( for en relativt lett båt med 150hk), selv med 2.0 utveksling. Bør gi bra skyv om du beregner å ha mye vekt i båten.

 

Det vil gi deg teoretisk 34-35 knop ved 5500rpm som er max rpm ved full gass (anbefalt for Vmax 150) med en propell med 17" stigning.

 

Men jeg ville tro at noe mindre dia ville være positivt og du bør vel da gå for propeller med mye areal, grunnet noe mer saktegåene propell. Type Enertia og Laser II, Turbo 1 og lignende. Kanskje også en mindre dia 4 blad vil fungere godt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt uerfaren i dette propell språket :-p så hva mener du med at det er en sakte gående propell? Er det utveksling du tenker på da, eller at diameteren er annerledes?

Hva er stigningen på de propellene du nevner?

Sånn som båten går nå så omtrent "hopper" den opp i plan uten engang å løfte baugen litt, men det gjør meg ingenting å slite litt med å få den i plan hvis jeg har mulighet til å se en toppfart nærmere 40knop?

Link to post
Share on other sites

Ok. Men hvis jeg får båten opp av sjøen så minst mulig er nær vannet så er d vel bare farten på propellen som bestemmer farta? Og en 300hk orker jo en vassere propell enn en 250hk, i mine øyne burde d jo gått fortere da, men da må vel alt optimaliseres som du sier ja.

 

Er d akterspeilet som ikke tåler så stor motor, eller er d rett og slett at den båten ikke er bygd for sånn fart?

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt uerfaren i dette propell språket :-p så hva mener du med at det er en sakte gående propell? Er det utveksling du tenker på da, eller at diameteren er annerledes?

Hva er stigningen på de propellene du nevner?

Sånn som båten går nå så omtrent "hopper" den opp i plan uten engang å løfte baugen litt, men det gjør meg ingenting å slite litt med å få den i plan hvis jeg har mulighet til å se en toppfart nærmere 40knop?

Saktegående; du har 2,0:1 utveksling og kun 5500rpm som WOT som ikke er høyt maks turtall. Sammenlignet med noen motorer av samme hk har du en propell som går noe saktere rundt enn andre. Store saktegående propeller er like effektive som små hurtiggående - dvs at en stor diemeter som i tillegg skal gå fort rundt kan gi stor motstand i forhold til det skyvet den gir.

 

De propellene jeg nevner kommer i en rekke ulike stigninger.Turbo1 feks får du fra 13-25" stigning.

 

Med en mer saktegående propell mener jeg at designelementer som feks cupping (spretthopp/bue) ved enden av propellbladene får mindre effekt ved lavere turtall. Så du bør ha stort blad areal for å få maks effekt/fart. Det betyr også at å løfte/montere motoren høyt vil gi deg mindre effekt enn for en del andre motorer. Sannsynligvis. Men propeller er prøving og atter prøving, men noen slike "regler" eller sannsynlige elementer å se etter er viktig for helt løsrevet fra fysikker er dette ikke.

 

40 knop: aner ikke, men høres optimistisk ut. GH23 er testet med F150 til 38 knop. Frisk motor og nye hester...

Link to post
Share on other sites

Ok, man lærer noe nytt hver dag :-)

Men da burde jeg mest sannsynlig gå for bittelitt mer vridning, eller eventuelt 4 blader da, hvis jeg forstår korrekt.

gh 23 er jo en ekstra fot lang og veier litt mer, men med ny motor ja.

Men klarer jeg et sted mellom 35 og 40 så er jeg fornøyd mtp hvor gammel motor jeg har

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...