Jump to content

kjøpe utenbordsmotor (4-t) som har vært under vann. Er det lurt?


MMM

Recommended Posts

Hei, hei

 

Noen av dere som har erfaringer eller meninger med kjøp av motor som har vært under vann? Disse motorene er jo selvsagt mye billigere, men er det lurt? Motoren har vist blitt tatt 1. hjelp på av verksted, men fortsatt, er det en god ide? har lest at 2 taktere ofte klarer seg fint men at 4 taktere ofte for etterskader (senskader eller hva det nå heter) og at elektronikken ikke klarer seg....

på forhånd, takk for svar! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Du har jo oppsummert godt sjøl, salt er noe av det verste for alt av lager, pasninger, koblinger og elektronikk forøvrig. Hva som er ment med førstehjelp og hvor raskt den ble utført etter dykket er meget avgjørende for hvor store sjansen motoren har til å overleve uten å spise opp hele lommeboka. Du bør demontere alt, pusse og smøre, vaske inn og utsider av alle mulige områder, og selv da kan du ha oversett noe som gir deg motorhavari etterhvert.

Prisen er selvfølgelig avgjørende for om det er verdt det, opp mot prisen for en my en. En liten motor burde kastes. En stor motor kan det være mer hensiktsmessig å gi en sjanse.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du spør oss, dvs meg, svaret er etter min mening - det er IKKE lurt å kjøpe en motor som har vært under sjøvann, problemene vil etter hvert stå i kø. Spørsmålet er hvor lang tid lå den i vann og hvor lang tid gikk det før den ble lagt i ferskvann. Hvor mye ble plukket sundt og smurt opp og eventuelt byttet komponenter. Injektorer f.eks tåler ikke vann i det hele tatt, lager like så, elektronik - tja hvilken feilkode kommer opp.... Hva med instrumentering, var dette også under vann?

 

Nei - aldri....

Link to post
Share on other sites

Hvis prisen er såpass lav at motoren evt. kan selges i deler for tilnærmet kostpris så kan det jo være forsvarlig, hvis man ellers liker å mekke litt og slikt.

Girhus og enkelte andre komponenter som er ment å tåle saltvann har jo alltids en viss verdi... i tilfelle at motoren skulle vise seg håpløs i ettertid.

Forøvrig blir det vel sånn ca 50/50 gambling på om det blir få eller mange problemer etterhvert pga. saltvannet, avhengig av hvor god bergningsjobb som ble gjort da uhellet var ute.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Størrelse på motor bør vel ha noe å si, man kan overleve tapet av kjøpesum på en 4 hk, mens risikoen blir betydelig større om motoren er på 300 hk.

 

Risikoen er avhengig av mange ting, går ut fra at det er saltvann den har vært i:

 

Var motoren i gang når den druknet?

Har den ligget på grunn sandbunn i uvær slik at den kan ha vært full av sand innvendig. Vanlig at slike drukning skjer når baten ligger i havn og det blir uvær. Masse regn og store bølger.

Hvor lenge har den vært under vann?

Hvor lenge var den på land før den ble lagt i ferskvann?

I det hele tatt, hva innebærer den "1. hjelpen" verkstedet gjorde. Antar at de har satt opp en liste.

 

Om du forteller mer om disse tingene er det enklere å gi noe svar.

Link to post
Share on other sites

Det må kunne påregnes at alt av det elektriske anlegget på motoren må skiftes etterhvert, ryker EMM modulen (hjernen) så må vi kalkulere med (kommer an på merke og størrelse på motor), en plass i mellom 20-50000 kr i ny modul.

 

Druknet motor kjøpes veldig billig, enkelt og greit sagt.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tok og tittet på en delekatalog som Ravn`s har i nettbutikken sin , og såg på hva en ECM/EMM koster på

en 200 Verado sekser, (samme motor som jeg har). Det var den nette sum av 57450 NOK inklusive mva.

 

På en 250 hk koster den over 72000 NOK , så det er heftige priser vi snakker om "Teerex".

Men vi kan selvølgelig finne brukte ECM moduler på Ebay til en brøkdel av prisen, men folk skal være klar over at det kan bli svært dyrt å reparere motorer som har vært under vann, så konklusjonen er ,vær forsiktig med kjøp av slike motorer.

Link to post
Share on other sites

Har vært med å redde en 30 hesters Tohatsu 4-takter 2 ganger. Etter det har den vært under vann en 3dje gang.

Forsikringsselskapet avskrev motoren etter første dukkert.

 

Problemene i etterkant har vært dårlig rele på tilt, samt problemer med starteren. Jeg har hatt starteren i biter en gang og gjort den ren/smurt den opp, og den virket uten problemer. Etter den badet siste gang ble den dessverre stående en stund før den skylt i ferskvann og smurt opp/byttet olje på. Det var i fjor eller forfjor. Den starter fortsatt greit, Jeg husker ikke om de har byttet starteren.

 

Skulle jeg kjøpt den motoren, ville jeg ikke gitt mye for den.

Link to post
Share on other sites

Koster omkring +/- $5.000 for Verado 6-syl PCM her http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/250%20VERADO%20(4-STROKE)(6%20CYL.)/0P520553%20%26%20Up/Electrical%20Box%20Components/parts.html

Altså ca kr 32.000 + mva, det er jo litt det også kan man si.

Heldigvis noe rimeligere til de fleste andre motormerker/modeller.

De prisene Ravns garage isåfall har er jo helt hinsides, de også ;-)

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...