Jangul Startet 20.September.2014 Del på Facebook Startet 20.September.2014 Noen som skjønner noe av denne koblingen? har 3 hovedstrømbrytere...bruker jeg den til venstre fungerer alt...ingenting fungerer ved bruk av de 2 andre sånn jeg kunne skjønne....har da også 3 batterier skal legge inn bedre bilder fra pc"n:( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lmsafg Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Den i midten kobler sammen de ved siden av. F eks startbatteri på ene siden, forbruksbank på andre. Og hvis startbatteriet har blitt tappet ned kan man koble sammen med forbruksbanken for å få startet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 20.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2014 Ok...men når jeg ikke skrudde på den til venstre men 1 av de andre funket ingen ting.Skjønner ikke dette....mener att hvis jeg ligger i uthavn så skrur jeg av den til venstre for å spare startbatteriet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Normalt sett skal den i midten vere av. Den til venstre som du sier er mest sansynlig til din forbruksbank, så da må den til høyre gå til starting av motoren. Om du har vært så uheldig å for eksempel tappet tomt startbatteriet, så slår du på den midterste bryteren slik at du kan bruke din forbruksbank til å starte motoren med. Dette svaret er kun rett hvis du har to dynamoer. Om du har bare en dynamo, så skal den midterste bryteren være påslått når motoren går, så slår du den av når du ligger i uthavn slik at du ikkje tapper startbatteriet når du ikkje bruker motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 For å gjøre deg litt mere kjent med systemet ditt så ville jeg funnet ut hvor kablene gikk og merket dem. Etter det så måler du hvordan spenningen forandrer seg når du bruker bryterne Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Ok...men når jeg ikke skrudde på den til venstre men 1 av de andre funket ingen ting.Skjønner ikke dette....mener att hvis jeg ligger i uthavn så skrur jeg av den til venstre for å spare startbatteriet... Når du sier ingen ting skjer. Er du helt sikker? Jeg vil tro at den ene vil gi støm til startmotoren. Jeg har 4 stk brytere, og jeg slo på en og en, og gikk rundt i båten og trykket på knapper, da fant jeg hva som gikk til hva, og satt på merkelapp på bryterne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Forklaringen til "bellen" ovenfor er trolig riktig. I så fall går de tre tykke, røde kablene til de tre batteriene, og den svarte ledningen på bryteren til høyre til startmotoren. Da forsyner du alle forbrukerne fra forbruksbatteriet med bryteren til venstre, og fra startbatteriet med midtbryteren. Men hvis bryteren til venstre er av, får du heller ikke ladet forbruksbatteriet. Det er en bryter til, under de tre på rekke. Funksjonen til denne er umulig å si ut fra bildet. Hvis du finner ut hvor de kablene går, kan vi sikkert hjelpe deg. Du kan også måle spenningen på alle batteriene med og uten motoren i gang. Da vil du se hvilke batterier som lades. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Bryter nr 4 ( den underste) er til baugproppelen så den har jeg kontroll på:) får måle litt og merke ledninger:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stormwatch Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Bryter til venstre er mellom forbruksbatteri og forbruk. (all de tynne kablene) Bryter til høyre er mellom startbatteri og starter. Den tykke svarte kabelen som sitter her er sannsynligvis fra dynamoen, da er den alltid koblet til startbatteriet. Den midtre bryteren kobler start og forbruk sammen så begge banker blir ladet. Forutsatt at den venstre bryteren står i lukket posisjon. Redigert 21.September.2014 av Stormwatch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Tusen takk for alle svar:)) ble klokere og skal ned i båten og sjekke snart.synd båten er i Tønsberg (vallø) og jeg i Oslo.Gleder meg til neste sesong:)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 Når du sier ingen ting skjer. Er du helt sikker? Jeg vil tro at den ene vil gi støm til startmotoren. Jeg har 4 stk brytere, og jeg slo på en og en, og gikk rundt i båten og trykket på knapper, da fant jeg hva som gikk til hva, og satt på merkelapp på bryterne.det var det eneste jeg ikke sjekket...om motoren startet fordi jeg hadde konservert den:) men blir stadig klokere!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Mulig denne skissen hjelper litt, basert på det de fleste andre her har svart. Her er bryter i midten slått av, mens høyre og venstre er på. De to forbruks batteriene er alltid koblet sammen. Det som er viktig er og finne ut hvordan lading fra dynamo skjer. Det er ikke utenkelig at du har skillerele eller skillediode og da er bryter i midten nesten overflødig, og brukes bare om startbatteri er flatt. Har du verken skillerele eller diode så må bryter i midten slås på når motor har startet slik at alle batteri blir ladet. Regner med at båten er ny for deg, så en prat med tidligere eier hadde nok hjulpet deg. Hva du enn gjør for og finne ut av dette, så ikke slå av hovedbryter til startbatteri mens motor er i gang. Da ryker dynamoen om den er koblet til startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 snakket med tidligere eier og han hadde ikke mye info om dette...han skrudde alltid på alle 3 bryterene ved bruk av båten.må kartlegge hvilken kabel som er koblet hvor og hva den går til.tusen takk for skissen din!! Skal ta med alle gode råd ned i båten og lage en egen skisse så poste denne:) er veldig mye god hjelp å få her!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Ikke mye å lure på dette såvidt jeg kan se. Ut fra dim på kabler må den til høyre være til start og den til venstre til forbruk. Og den midterste til sammenkopling. Enkelt og greit. Spørsmåmet er hvordan ladingen er koplet, om den går gjennom skillediode/rele eller om du er avhengig av å skru på mellombryteren for å få lading. Følg ledningene fra dynamoen, og se om det er en boks et sted som skiller ladingen. Hvis ikke må alle tre brytere stå på under gange for at alt skal lades. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Jori Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Enig med deg. Men kabelfarvene er skrekk og gru. Skal bare røde + kabler til hovedstrømbryterne, de svarte signaliserer -. Jeg ville surret rød teip rundt svarte kabler, må jeg bruke det og ikke røde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jangul Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Enig med deg. Men kabelfarvene er skrekk og gru. Skal bare røde + kabler til hovedstrømbryterne, de svarte signaliserer -. Jeg ville surret rød teip rundt svarte kabler, må jeg bruke det og ikke røde. Er også enig..må nok merke de eller trekke om med røde kabler...vil uansett gå igjennom og legge opp nytt...er mye spaghetti tror jeg.Men hvor sitter sikringene? så oppunder rattkonsollen men kunne ikke se noe,men de er nok der bare jeg som ikke så de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.