Jump to content

Vinterlagring på vannet


Torchrist71

Recommended Posts

Har ligget ute hele året i 5 år nå, med to ulike båter og det har vært helt problemfritt.

Det har selvsagt variert disse årene fra helt mild vinter til tidenes kuldevinter, fra isfritt til innefrosset.

Noen vintre snøfattig og andre svært snørike.

Man må følge med , akkurat som om båten ligger på land et sted og, koste litt snø eller bare sjekke innom en gang i uka

for å se at alt er bra.

Man kan og gjerne alliere seg med andre i samme båthavn slik at man kan sjekke for hverandre når man er der.

Så er jo den store fordelen at når våren kommer, tidlig eller sent, så kan man dra ut akkurat når det passer, for båten ligger

jo der klar til bruk.

Kan anbefales.....

Link to post
Share on other sites

Har selv en Scand Baltic HT 2004 modell. Har hatt den liggende ute siden 2011. Ikke noe problem. Har Thermalvifter på økomodus på, sørger for jevn luftsirkulasjon og tørre kabiner. Har puter, sengetøy og alt i båten året igjennom. I motorrommet (blender luftinntak med skumgummi når båten ikke er i bruk) har jeg varmerør 80 watt, har også GPS sender som jeg kan sjekke temp med via mobilen. Tømmer vanntankene for sikkerhets skyld på vinteren. Bruker båten hele året (ligger i Oslofjorden). I og med at båten har HT, er det ikke noe problem med snø på den lille kalesjen (har sommer og vinterkalesje). Båter som ligger i vannet på vinteren får i tillegg gratis varme fra sjøen. Båter i opplag på land blir like kalde som omgivelsestemperaturen, båter i sjøen har stort sett plussgrader i skroget. Dykker under båten jevnlig og sjekker skroget og skifter anoder ved behov da. Båter tåler både snø og vann. :-)

Link to post
Share on other sites

Har selv en Scand Baltic HT 2004 modell. Har hatt den liggende ute siden 2011. Ikke noe problem. Har Thermalvifter på økomodus på, sørger for jevn luftsirkulasjon og tørre kabiner. Har puter, sengetøy og alt i båten året igjennom. I motorrommet (blender luftinntak med skumgummi når båten ikke er i bruk) har jeg varmerør 80 watt, har også GPS sender som jeg kan sjekke temp med via mobilen. Tømmer vanntankene for sikkerhets skyld på vinteren. Bruker båten hele året (ligger i Oslofjorden). I og med at båten har HT, er det ikke noe problem med snø på den lille kalesjen (har sommer og vinterkalesje). Båter som ligger i vannet på vinteren får i tillegg gratis varme fra sjøen. Båter i opplag på land blir like kalde som omgivelsestemperaturen, båter i sjøen har stort sett plussgrader i skroget. Dykker under båten jevnlig og sjekker skroget og skifter anoder ved behov da. Båter tåler både snø og vann. :-)

Dykker.

 

Har nettopp kjøpt en Thermal-vifteovn. Forstår det som om det ikke er termostat på den. Har du den på øko og laveste hastighet kontinuerlig gjennom vinteren eller høyere hastighet?

Link to post
Share on other sites

Hei! :smiley:

Jeg vurderer også å la båten ligge ute i vinter. Jeg har lenge tenkt på muligheten, og lurer på å gjøre alvor av å prøve i år.

Bør man uansett vinterkoservere motoren, eller kan den godt ligge som ellers hele vinteren bare det alltid er plussgrader i motorrommet?

Så lurer jeg på: Dere som har prøvd dette flere år; Har dere båten ute fordi dere alltid bruker den også en del på vinteren, eller har dere den liggende ute fordi det er det beste for båten og enklere i forhold til opplag, presenningstativ, innpakking osv.

Link to post
Share on other sites

Så lenge det er plussgrader i motor rommet så er ikke dette noe problem, jeg vinterkonserverer ikke motorene annet enn at jeg sjekker at kjøleveska i det lukkede systemet er ok, drenerer diesel :thumbsup: tanken for evt vann, skifter Dieselfilter etc. Jeg kjører varm motorene med jevne mellomrom vinteren gjennom når det er plussgrader i lufta. Har en vifteovn stående og surre nedi der på lav temp og hastighet( en slik keramisk ovn som stopper når den velter etc). Blender luft inntakene,. Samme med kabiner en liten vifteovn sirkulerer lufta og det er faktisk bedre inneklima på vinteren enn på sommeren. Båter trives best på sjøen. :thumbsup:

 

Når dette er sagt så har jeg båten opp av vannet en gang i året for evt smøring, sink og service på drev.

Og til spørsmålet om hvorfor, tja si det. Langt til opplagsplass, kjekt å ha båten ute, kan jo bruke den som hytte året gjennom da. Trenger ikke kjøre så langt for å ha det trivelig i båt. Blir litt mere helårshobby for min del da.

Redigert av monte carlo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten ligger ute hele året, men det er selsagt litt avhengig av kulda når sesongen avsluttes.

i 2013 så pakket vi sammen i midten av November og konserverte motor.

Vi bruker ikke dekksstativ i den forblåste havna vår, men dekker båten med presenning som festes med

tau som går under kjølen på båten. Det løsner aldri.

Vanntanker, og ferskvannsopplegget må og tømmes og blåses igjennom. Til slutt er det å kjøre

igjennom frostvæske i septik systemet og tank. Husk å stenge alle skroggjennomføringer.

I 2014 var sesongen igang igjen i midten av Mars.

Det er jo deilig å kunne bruke båten når været er så bra som det var i våres, uten å tenke på hvordan man skal

få båten ut og sjøsatt.

Landsetting i år var fra 6.6 til 8.6 for stoffing, anoder, vask og polering.

Sånn gjør nå vi det ihvertfall...

Link to post
Share on other sites

Har også en Baltic liggende ute hele vinteren, men har den fordelen at Stavanger er isfritt om vinteren. Hadde sist vinter kun en Maeco avfukter i vasken i framkabinen. Tok ikke sjansen på å la ting ligge i akterkabinen og tok hjem alle dyner, la madrassen fra akterkabinen fram. Det gikk fint. Har i år fått tak i en Sandstrøm avfukter som skal stå på badet bak. Da kan jeg la alle madrasser, dyner og puter ligge. Merket godt at det var tørrere under kalesjen når avfukteren stod i framkabinen, så dette tror jeg blir så bra med to avfuktere at putene fra hagemøblene hadde hatt det bedre i båten enn hjemme på loftet. I tillegg tapper jeg av vann. Snø og is var det i praksis ikke noe av.

Link to post
Share on other sites

Takk for inspirerende svar! :smiley: Går nok mot at jeg for første gang lar båten ligge ute vinteren over.

I det momanget kan kanskje komme noen mindre intelligente spørsmål fra en donkeyboy på området: Når båten ligger ute er jo en av fordelene at man får startet opp motoren med jevne mellomrom. Kan det gjøres også med flere kuldegrader i luften (selvfølgelig +grader inne i båten! :smiley: ) Tenker på f.eks tykk olje og lang tid før olja sendes rundt i systemet.

Link to post
Share on other sites

Takker også for mange og inspirerende svar. Det blir nok opplag på sjøen i vinter for første gang. Det største argumentet for min del er å komme seg ut på vannet når våren melder sin anmarsj istedenfor å irritere seg over at man må vente på den som ligger foran deg eller vente på kranføreren?. Jeg ser det er litt delte meninger om det å kjøre frostveske igjennom motorene, jeg kommer nok til å gjøre det med tanke på korosjon i eksosbend varmeveksler osv. Eller er det kanskje ikke nødvendig? Kommer nok også til å vaske og polere overbygget før vinteren også. Ser uansett frem til å få erfart dette også

Mvh Tor

Link to post
Share on other sites

Har hatt båtene mine vinterlagret i sjøen i boblehavn i over 20 år nå. Det er det beste for båten, og det er det enkleste. Litt varmerør på strategiske steder ved pumper og i motorrom, så er båten sikret. Den tar mye varme fra vannet, så det er slett ikke nødvendig med varme på hele tiden. Så tas båten opp år om annet (to til fem år) når den er grodd en del. Sparer mye på det når jeg slipper å løfte den opp hvert år. Båten har det selvfølgelig også bedre i sitt rette element. I vannet har den støtte overalt i undervannsskroget, på land ville den hvile sine 23 tonn på kjølen og på noen sidestøtter, og være utsatt for å kunne velte når vinden drar i riggen. Å rigge ned er helt uaktuelt, det blir for omfattende og tungt med en grov mast på 24 meter med tilhørende 10 og 12 mm wire i stag og vant. Når den ligger i vannet kan den ikke velte selv om riggen er oppe.

 

Å overvintre i vannet har bare fordeler etter mitt skjønn. Har aldri funnet noe negativt med det.

Link to post
Share on other sites

Gode fortøyninger er viktig. Strekkfisker på alle fortøyninger, og fortøye stramt. Da vil båten ligge mest mulig i ro og ikke danse og belaste tauene når den drar tilbake. Jeg kjørte doble fortøyninger ++ i år. Ligger litt utsatt til, så når det var opp i 25 m/sek var jeg glad jeg hadde fortøyd bra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...