Jump to content

Båtførerpensum er under revisjon, kom gjerne med innspill


Poseidon

Recommended Posts

Gode båtvenner,

 

nå skjer det som kanskje burde ha skjedd for mange, mange år siden: pensum til båtførerprøven er under revisjon. Sjøfartsdirektoratet har ansatt en ung og effektiv nautiker som er ansvarlig for arbeidet og en del båtskoler i Norge er invitert til å komme med innspill og forslag, basert på de praktiske erfaringene vi har gjort gjennom årene.

 

Noe av det gamle pensum er det temmelig sikkert at forsvinner, som f.eks å "rette opp kurser", dvs drive beregninger basert på misvisning og deviasjon. Det er temmelig uaktuelt for fritidsbåter.

 

Noe av det gamle pensum har behov for modernisering. Bruken av papirsjøkart går tilbake og kartplottere av mange typer overtar. Hvilken innvirkning skal dette ha på pensum - og på spørsmålene til båtførerprøven?

 

Noen mener det må tas inn mer som går på motor og teknologi, mens andre mener at der allerede er for mye av den sorten ....

 

Noen mener at pensum må reduseres, mens andre mener at når båtførerbeviset gir rett til å føre båt opp til 15 meters lengde, med ubegrenset motorkraft og ubegrenset hastighet, da er skadepotensialet så stort at pensumet bør både skjerpes og utvides.

Noen mener at en eller annen praktisk prøve bør være en selvfølgelig del av en båtførerprøve som gir rett til å føre en stor, hurtiggående båt, slik som det f.eks er for en mopedprøve for å kjøre en liten og langsomtgående moped .....

Hva mener dere :confused: :confused: :confused:

Kjør debatt, vi har fortsatt mulighet for å påvirke både pensum og spørsmålene til båtførerprøven :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hva med litt etikk? Tenker da på slikt som å ta hensyn til andre, tenke over konsekvenser av det man gjør - spesielt hvis man har en større båt med potensiale til å pløye opp mye sjø. Nå er det en stund siden jeg tok båtførerbeviset selv, men husker at dette med å ta hensyn til andre ikke var et av hovedtemaene. Jeg kan for eksempel aldri tro uttrykket "hekksjøgeneral" kommer av at folk gjør slikt med vilje. Tror heller det kommer av uvitenhet, hvordan skal de lære å ta hensyn når ingen har fortalt dem om konsekvensene? Gjerne temaer rundt slike ting kunne ført til bedre holdninger på sjøen?

 

Tror fremdeles det er viktig å undervise i bruk av papirkart, men samtidig også vise alle fordelene en plotter har. Selv om man bør ha papirkart ombord kjenner jeg mange som navigerer utelukkende med kartplotter eller nettbrett/telefon.

 

En praktisk prøve (og ikke minst praktisk trening med kyndig veiledning i forkant av prøven) kan gjerne føre til større sikkerhet når folk som ikke har vokst opp i båt skal ta sin første tur alene? Samtidig kan det også være at en praktisk prøve vil avskrekke enkelte fra å ta båtførerprøven, så sånn sett bør den kanskje ikke være alt for vanskelig.

 

Kjekt at Sjøfartsdirektoratet nå viser evne til å evaluere og fornye seg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hva med litt etikk? Tenker da på slikt som å ta hensyn til andre, tenke over konsekvenser av det man gjør - spesielt hvis man har en større båt med potensiale til å pløye opp mye sjø. .....

 

Tror fremdeles det er viktig å undervise i bruk av papirkart, men samtidig også vise alle fordelene en plotter har. ...

 

En praktisk prøve (og ikke minst praktisk trening med kyndig veiledning i forkant av prøven) kan gjerne føre til større sikkerhet når folk som ikke har vokst opp i båt skal ta sin første tur alene? ....

 

Kjekt at Sjøfartsdirektoratet nå viser evne til å evaluere og fornye seg :thumbsup:

 

Flott, dette er gode momenter!

Den med etikk og hensyn ligger saktens inne, men den kan være litt vanskelig å omsette til praktisk handling. For det med hekksjø er jo bare noe som "de andre" driver med ....

Men igjen så kan det ha en sammenheng med den praktisk biten, for alle vil lære av å komme inn mot kai med god fart - og så bli kastet rundt omkring av sine egne sjøer :giggle: :giggle: :giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her er noen av spørsmålene i Navigasjon og kartlesing som jeg foreslår at bør legges inn i den nye båtførerprøven:

Noen staker har spiss topp, mens andre har butt topp. Hvilken påstand er riktig:
a) Det er rent tilfeldig og har kun med produksjonsmetoden
b) De grønne er spisse og de røde er butte
c) De røde er spisse og de grønne er butte
d) Gamle staker var butte, mens alle nye staker lages spisse for å hindre at fuglene setter seg på dem

 

De nye «hurtigbåtmerkene» har store tall påmalt og de kan ha rød eller grønn refleks/lys.
Hvilken påstand er riktig:

a) De grønne har partall og inngår i lateralsystemet
b) De røde har partall og inngår i lateralsystemet
c) Både røde og grønne inngår i lateralsystemet. Tallene stiger alltid nordover langs leden.
d) Tallene er tildelt i rekkefølge langs hovedleden og har ingen sammenheng med fargene

 

De nye «hurtigbåtmerkene» har store tall påmalt.
Har disse tallene sammenheng med navigasjonen, i tilfelle hvordan:

a) Ja, tallene viser hvor mange meter avstand man må holde fra merket
b) Ja, tallene viser ledens dybde ganske nær merket
c) Ja, tallene stiger alltid når man kommer inn mot en havn
d) Nei, tallene er hovedsakelig en referanse til internt bruk i Kystverket

 

Hvor på sjøkartet finner vi nautiske mil?
a) I breddeskalaen i høyre og venstre marg
b) I lengdeskalalen oppe og nede i kartet
c) I kompassrosen i kartet
d) I distansemålestokken

 

Du kommer til en lysbøye som viser 6 raske blink, etterfulgt av 2 sek lys og en mørk periode.
Dette gjentas og gjentas. På hvilken side av denne lysbøyen vil du passere?

a) På nordsiden
b) På østsiden
c) På sørsiden
d) På vestsiden

 

Du kommer til en lysbøye som viser 9 raske blink, etterfulgt av en mørk periode.
Dette gjentas og gjentas. På hvilken side av denne lysbøyen vil du passere?

a) På nordsiden
b) På østsiden
c) På sørsiden
d) På vestsiden

 

Du seiler inn mot en lykt, i hvit sektor. På begge sider av den hvite har du fargede sektorer.
Hvilken av påstandene nedenfor er riktig? (kun en)

a) Når jeg er i hvit sektor vil jeg alltid ha grønn på styrbord og rød på babord
b) Når jeg er i hvit sektor vil jeg alltid ha rød sektor på styrbord og grønn på babord.
c) Om sektorene på sidene er røde eller grønne avhenger av om jeg seiler ledens hovedretning
d) Her i Norge har vi ikke noe system for disse sektorfargen, jeg MÅ sjekke med kartet

 

Fargene som brukes på lyssektorer. Kun en av påstandene nedenfor er riktig, hvilken?
a) Det brukes samme system som på land: rød er fare, hvit/gul er tvilsom, grønn ser sikker
b) Det er hvit sektor som er helt sikker. Grønne kan være sandbanker, osv, men rød er fast fjell
c) Hold deg helst i hvit sektor, gå aldri inn i en sektor som er rød, men med forsiktighet i en grønn
d) Rød og grønn sektor er like «farlige», hvit sektor er den «gode», men følg alltid med i kartet!

 

Noen av de nye merkene som settes opp på norskekysten har en hvit trekant, med tall, refleks og et lysarrangement på toppen. Disse merkene kalles av og til for «HIB», som betyr:
a) Helst Ikke Berør
b) Hastighetsmerke Innenfor Beredskapsområdet
c) Hydrographic Information Boyancy
d) Hurtigbåtmerke, Indirekte Belyst

 

Du kommer en natt med båten og får øye på en stake med to gule refleksbånd.
Hvilken stake kan det være og på hvilken side vil du passere den?

a) Jeg antar det er en badebøye, men ingen bader om natten. Jeg passerer som jeg vil.
b) Jeg antar det er en badebøye og jeg sakker ned til 5 knop og holder god avstand
c) Jeg mener det må være et kardinalmerke øst, og passerer øst for staken
d) Jeg mener det må være et kardinalmerke vest, og passerer vest for staken

 

Du kommer en natt med båten og får øye på en stake med to refleksbånd, gult over blått.
Hvilken stake kan det være og på hvilken side vil du passere den?

a) Det kan egentlig være hva som helst, kanskje fiskeredskap. Jeg passerer med forsiktighet
b) Dette er trolig en markeringsbøye for sjømåling. Jeg passerer med forsiktighet og god utkikk
c) Jeg tar dette for å være et kardinalmerke øst, og passerer øst for staken
d) Jeg tar dette for å være et kardinalmerke sør, og passerer sør for staken.

 

Du kommer en natt med båten og får øye på en stake med to refleksbånd, rødt og blått.
Hvilken stake kan det være og på hvilken side vil du passere den?

a) Det kan egentlig være hva som helst, kanskje fiskeredskap. Jeg passerer med forsiktighet
b) Dette er trolig en markeringsbøye for sjømåling. Jeg passerer med forsiktighet og god utkikk
c) Jeg tar dette for å være et kardinalmerke øst, og passerer øst for staken
d) Jeg tar dette for å være en frittliggende grunne og passerer der det passer meg best.

 

Men det skal trolig legges inn minst 300 forskjellige spørsmål for å sikre spredning og variasjon :confused:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette mener jeg er eksempler på spørsmål som er unyttig å bruke tid på å pugge til en båtførerprøve. For 95% av fritidsflåten vil dette være ting som er glemt lenge før de vil komme til anvendelse.

 

Jeg kjører nesten aldri båt i mørket. Det har skjedd noen få ganger i mine 25 år på sjøen. I de tilfellene det har skjedd har det vært i godt kjent farvann. Slik tror jeg det er for veldig mange.

 

Hvis jeg skulle ut på en nattseilas i ukjent farvann ville jeg selvfølgelig lære meg mer før jeg legger ut på det. En samling av sjømerker/staker i en liten bok hadde også da vært hendig å ha med seg for å slå opp om man er usikker. Å måtte pugge dette til en prøve uten hjelpemidler tror jeg dessverre ikke er noe som oppleves som meningsfullt.

 

Etiske problemstillinger som hakkannen tar opp er jeg enig i det burde brukes en del tid på. Bra at opplæringen revideres :-)

 

Jeg håper også at kursene tar i bruk mye video og animasjoner som gjør det man leser/lærer langt mer håndgripelig og gir sterkere inntrykk. Vise hva som skjer om du ploger med en Baltic 100 meter fra båter som ligger til anker mot en holme. Show, don't tell :-)

 

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Jeg sier bare:

Stakkars den som bare skal ut med sjekta for å fiske litt! Eller den som skal ha en jolle for å kjøre til og fra landstedet sitt. Eller ...

 

Dette tar jo bare av! Jeg synes det er tydelig at det er mange som liker å sette unøvendige og kompliserte regler for andre fordi de er så flinke selv.

 

Jeg mener det kun bør fokuseres på det elementære i sjøveisreglene og det som angår miljø og helt grunnleggende sikkerhet. Fyrsignaler, knuter, kartavstander, ol. anser jeg unødvendig i denne sammenheng. Du kan godt være trygg i båt uten å vite hvor lang en nautisk mil er og det er vel bare de som allerede er eksperter som finner på å gå i mørket etter fyrlykter?

 

Gjør det enkelt! Og glem alt som heter praktisk prøve!

 

Mitt forslag (som neppe går gjennom nåløyet): Dropp hele båtførerprøven og prioriter mer politi på sjøen som kan ta tullingene som uansett ikke repspekterer lover og regler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Flott, dette er gode momenter!

Den med etikk og hensyn ligger saktens inne, men den kan være litt vanskelig å omsette til praktisk handling. For det med hekksjø er jo bare noe som "de andre" driver med ....

 

Når jeg tok båtførerprøven for ca. 15 år siden drev kursholderen fortsatt med overhead og transparenter.

Verden har heldigvis gått videre, så det bør være mulig å vise relevante situasjoner med video-klipp.

Konsekvenser av egen adferd og oppførsel blant andre båtbrukere bør sterkere frem etter mitt syn.

I tett-befolkede områder er det dette som skaper mest "farlige" situasjoner.

 

Jeg holder til i Oslofjorden. Min type båtbruk handler om dagsturer innen nærområdet fra hjemme-havn. Holder meg stort sett innenfor en radius av 10-15 NM fra hjemmehavn.

Navigasjon og særlig navigasjon i mørke blir da lite aktuelt. Ut fra mine observasjoner i nærområdet ligger rundt 90-95% av båtene fortøyd mellom solnedgang og soloppgang. Og de færreste bruker båtene sine i den mørke årstiden.

 

For de fleste i dag handler navigasjon om kartplotter.

Man må kunne lese kartet og forstå symbolene. Det viktigste er å kunne se seg om og bekrefte/avkrefte at man er der kartplotteren påstår.

Og viktigheten av et reservesystem må poengteres, enten ekstra elektronisk kartmaskin eller papirkart og kunne bruke dette.

 

Navigasjon med kart og kompass er etter mitt syn ikke det som det bør legges mest vekt på.

Etter mer enn 50 år i båt i Oslofjorden har jeg til dags dato aldri tatt ut en kompasskurs og styrt etter denne. Navigerer kun ut fra landskap og sjømerker jeg observere rundt meg.

Jeg har heller ikke på disse årene vært under veis når det har vært så mørkt at jeg har vært avhengig av fyrlykter for å kunne navigere.

 

Det jeg ut fra erfaring synes bør belyses bedre er regelverket rundt "holde avveien" og "opprettholde kurs og hastighet".

Her i den avkroken i Oslofjorden hvor jeg holder til er det ofte det å vite hva båtene rundt gjør som er vanskelig.

Særlig om de som etter reglene skal holde av veien virkelig kommer til å gjøre det. (ref. annen tråd her om når er seilbåt seilbåt/motorbåt.)

I hovedsak er det små hurtiggående dagsturbåter her i området som virker å ha mangelfulle kunnskaper.

 

 

På høy tid at det gjøres noe med pensum.

Utfordrende oppgave siden type fartøyer og bruken av disse er mangfoldig.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Praktiske ting må inn. F.eks redning. Hvordan i hel.... får man opp en bevistløs person fra sjøen ? Opplevelse av uventede bølger. Brannslukning og øvelse. En fritidsbåt er overtent på mindre enn 1 minutt etter at brannen e oppdaget. Sjømerker er noe herk, og vanskelig å huske. Men det blir meningsløst med en obligatorisk båtførerprøve uten å ha med dette.

Husker jeg forsøkte en båtførerprøve på nett en gang. Da fikk jeg bl.a. spørsmål om hva "vantet" på en seilbåt er.... Det er fullstendig uinteressant med tanke på å øke sikkerheten blant fritidbåtbrukere.

Link to post
Share on other sites

Kanskje innføre obligatorisk for alle båtførere vil hjelpe også? 40 åringer med sin første båt er tross alt minst like udugelige som 22 åringer med sin første båt..

 

Ellers er jeg enig i at det bør fokuseres mere på normal bruk på dagtid enn nattseilas med navigering etter fyr og refleksmerker på bøyer.. Tviler på at noen uansett husker sånt.

 

Vi fikk besøk i går ca kl 1500.. En kompis hadde vært å tatt båtførerkurs OG eksamen samme dag før kl 1500... Så det er tydeligvis begrenset hvor mye man kan lære også. Når jeg tok kurset brukte vi like lang tid på å lære missvisning, og å flytte paralellforskyveren bortover kartet... Uten at jeg i dag husker så mye av det kurset...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som nevnes skal det fjernes litt av gammeldags avansert navigasjon, og rettes litt mer mot plottere osv.

En vesentlig ting å få litt kunnskap om er hvordan GPS, Glonas, Galileo virker. Ikke i form av frekvenser og teknologi en glemmer med en gang.

Men hvor høy nøyaktigheten er, og hvor dårlig den kan være på de forskjellige. Samt at plotteren tegner ikke alltid båten akkurat der den er i virkeligheten er. For kartbasen kan være forskjøvet i forhold til posisjonen (en kan oppleve at posisjonen vises som om en er på land osv.) Noen plottere har en treg oppdateringfrekvens, eller har etterslep.

 

Har sett flere ganger at folk durer midt i sundet, selv om det er tydelig merket i kartbasen at det er grunt på ene siden langt ut. Det forteller meg at mange kjører etter ikonet på plotteren (som kanskje viser at de er godt opp på den siden det er dypt), men ser ikke opp av skjermen og rundt seg for å sameligne det de ser med kartbasen, og justerer seg deretter.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Før "de" går videre håper jeg det gjøres en grundig vurdering av Hva og Hvorfor vi skal ha en båtførerprøve.

Å komme med en liste over ting det er lurt å kunne og en liste som er unødvendig er ikke så nyttig om det ikke er definert hva prøven skal teste.

I beste fall er målet å få bedre, sikrere og tryggere båtførere, da hadde det kanskje vært best å kun ha en praktisk prøve?

I verste fall er målet å unngå at det "er fritt fram på sjøen", da er det bare å fylle på med spørsmål om alt fra antall fot på en nautisk mil, via legeringer for offeranoder, til hvilke bølgelengder som godtas som "grønn lanterne" og fargetemperatur for ankerlanterne...

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så på spørsmålene som ble nevnt av TS, og lurte mest på hva hensikten er. En båtførerprøve skal etter hva jeg har forstått lære uerfarne båtførere å bli trygge på sjøen. Kunnskap om avansert navigering er noe 90% av båtfolket aldri vil komme til å trenge og av de resterende 10% som trenger det vil de fleste ta et skikkelig kurs.

 

Sørg heller for at de som tar en båtførerprøve forstår hvor utfordrende navigering i ukjent farvann og om natten er så de ikke utsetter seg selv og andre for unødig fare. Å følge leia ved hjelp av plotter eller sjøkart på dagtid med god sikt klarer alle etter litt trening.

 

Fart, hekkbølger, passering og møte med andre båter, mann over bord og bruk av sjøkart/plotter burde vel være prioritert.

Link to post
Share on other sites

Dette med fart, hensyn, hekksjø og passeringsavstand, er helt klart ting som mange ikke har forstått, og burde være mere fokus på.

En annen ting som jeg synes man kunne innføre, er at når man avlegger eksamen til båtførerprøven som 14 åring, kunne man få en båtførerprøven "light" , frem til 16 år, som tillater feks fart opp til 20 kn, evt litt større motor. Dette er ofte gutter som er oppvokst på sjøen, og har kunnskaper og båtvett som langt overgår en fersk 50 åring.

Synes forøvrig ikke det som er av navigasjon i dag går under avansert, men heller som et nødvendig minimum av basiskunnskap.Greit å ikke være helt blank når teknikken svikter.

Link to post
Share on other sites

Mange takk for gode innspill!
Her er litt av hvert som både jeg og andre bør tenke over ....

 

Jeg har sans for innspillene som går på holdninger, ta mer hensyn, være obs på hekksjø, osv. Også tankene som kommer frem om sikkerhet på sjøen og hva skal man gjøre i en krisesituasjon, er viktig å legge vekt på. Da må nevnes at det gamle båtførerpensumet har et omfattende kapittel om dette, noe som trolig opprettholdes, men det er uvisst hvor mye tid som brukes i opplæringen .....

Også innspillene om mer praktisk opplæring og eventuelt en praktisk prøve er noe som jeg ser viktigheten av. Det er ikke lenger slik at "alle nordmenn er født i en båt, med ski på bena". Det er på tide å innse at håndtering av båt faktisk er noe som man kan og bør lære, delvis ved systematisk opplæring og enda mer gjennom øvelse, øvelse, øvelse. Det er her jeg stadig vekk kommer tilbake til min sammenligning med opplæring og prøve for mopedførerbeviset.

Men det vi må ha klart for oss er at dette grunnleggende båtførerbeviset rett til å føre en fritidsbåt opp til 15 meters lengde, med ubegrenset motorstyrke og ubegrenset hastighet. Ikke nok med det, beviset gir rett til å føre denne båten året rundt, under alle mulige værforhold - også i stummende mørke.

Når jeg ser hvilke motforestillinger som enkelte bringer til torgs mht å lære seg den sikkerheten som ligger i helt grunnleggende nattseilas, da blir jeg ærlig talt noe betenkt. Den første tanken som slår meg er at man kanskje bør ha to forskjellige båtførerbevis: ett som dagens - og ett som gjelder kun i dagslys og fint vær.

 

Dette blir ekstra ille når vi ser det eksemplet som kommer frem ovenfor: en som hadde fullført båtførerkurset og avlagt båtførerprøven i løpet av en dag og var ferdig før kl 15. Da har man garantert ikke fått anledning til å gå i dybden av pensum, dette kan kun dreie seg om rent eksamenspugg av de spørsmålene som arrangøren vet at kommer til båtførerprøven. Dette er noe som alle i bransjen vet at foregår. Dessverre, dessverre!

 

Men kom gjerne med flere tanker. Jeg arbeider med dette i dypeste alvor, med et oppriktig ønske om at de som tar båtførerkurs osv skal kunne si til seg selv: "Dette var virkelig bra, her lærte jeg mye nyttig. Nå har jeg bedre forutsetninger enn før for å ivareta sikkerheten for meg og min familie!"

Ja, jeg vet at det er et amibisiøst mål, men jeg har også hatt gleden av å motta svært mange gode tilbakemeldinger i løpet av de over 20 årene jeg har holdt på med dette :thumbsup:

Ha en fortsatt fin og sikker båtsesong!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den første tanken som slår meg er at man kanskje bør ha to forskjellige båtførerbevis: ett som dagens - og ett som gjelder kun i dagslys og fint vær.

Blir nesten som å å kunne velge å ta lappen for biler med automatgir og manuell gir :wink: Men ja, en differensiert båtførerprøve kan være en god tanke. Hvis en lightversjon av den vanlige båtførerprøven kan føre til at flere tar den er gjerne det en god ting! Tenker da på dem som vanligvis ville latt være, som f.eks. enkelte ektefeller (ikke for å tråkke på noen her, men kjenner til flere tilfeller der kun mannen har tatt båtførerbeviset og kona har latt være, noe jeg finner trist med tanke på sikkerheten ombord). Så får folk prøvd seg litt på sjøen på dagtid, blir bitt av basillen og finner snart ut når det nærmer seg kvelden om de har behov for å utvide lightversjonen sin eller ikke.
Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvilke motforestillinger som enkelte bringer til torgs mht å lære seg den sikkerheten som ligger i helt grunnleggende nattseilas, da blir jeg ærlig talt noe betenkt.

Du må ikke misforstå og tro at "vi med motforestillinger" mot pugging av lysmerker og blinking mener at det er uviktig dersom man skal føre båt om natten. Jeg hadde også vært betenkt hvis de som kjører båt om natten ikke vet hva fyr og lykter betyr. Men jeg tror ikke det er tilfellet. De fleste som bedriver nattseilas har kunnskap om dette.

 

De som skal lage en ny båtførerprøve må i første omgang finne ut hvem elevene er og deres bruksmønster. Hvis 98% av båtførerne kun vil bruke båten når det er lyst så vil pugging av type "6 blink og 2 sek lys"-spørsmål være helt meningsløst. Det er klart at noe kunnskap skal man ha om fyr/lykter, men ikke så inngående som du antyder med dine spørsmål over.

 

På samme måte må man finne ut om båtførere bruker Papirkart eller plotter/iPad/iPhone. Hvis 90% aldri bruker papirkart, men digitale kart, så burde navigerinsopplæringen fokusere på digitale kart og utfordringer/problemer/bruk av dette. Men da må man ha kunnskap om hva folk bruker i båt. Ikke anta noe eller være for "konservativ" og holde på at papirkart er best og tryggest. Det hjelper ikke å predikere dette om det ikke er relevant for de som hører på.

 

Mitt råd er at dere først finner ut hva opplæringsbehovet er og lager en prøve etter det. Da tror jeg at nattseilas kommer langt ned på lista over matnyttig kunnskap for en som tar båtførerprøven. Og det må vel være målet? At kurset gir mest mulig nyttig opplæring for flest mulig.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

La ss nå slippe flere klasser på båtsertifikat også, det er jo helt håpløst

Dyrt blir det også

 

Praktisk prøve, jo det er sikkert fint, men hva slags båter skal dette gjennomføres med? Jolle, snekke, cabincruiser, speedbåt ?

Får ihvertfall satse på av vi som allerede har lappen, så vil den også gjelde for evt forandringer som kommer

Link to post
Share on other sites

 

Når jeg ser hvilke motforestillinger som enkelte bringer til torgs mht å lære seg den sikkerheten som ligger i helt grunnleggende nattseilas, da blir jeg ærlig talt noe betenkt. Den første tanken som slår meg er at man kanskje bør ha to forskjellige båtførerbevis: ett som dagens - og ett som gjelder kun i dagslys og fint vær.

 

Det er ikke snakk om å fjerne nattseillas eller sjømerker fra pensum, men å vektlegge hva som skal prioriteres i undervisning.

Og for å få frem hva som skal/bør vektlegges må "kundenes" behov kartlegges.

Bare ut fra hvor i landet vi er bosatt vil behov for kunnskap variere.

Det er en stor forskjell på å reise ut en vinterdag nordpå i mørketiden, en solblank sommerdag på sørlandet eller ut mellom hurtig-ferger og cruiseskip i turistsesongen på vestlandet.

 

Med den økte båt-tettheten vi har hatt de siste 10-20 årene er samhandling mellom båtførere like viktig som navigasjon.

Greit å ta hensyn til at i hvert fall på østlandet og sørlandet er de fleste båtene fortsatt under 25 fot, benyttes til dagsturer og at en stor andel av disse har marsjfart på +/- 20 knop.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke snakk om å fjerne nattseillas eller sjømerker fra pensum, men å vektlegge hva som skal prioriteres i undervisning.

Og for å få frem hva som skal/bør vektlegges må "kundenes" behov kartlegges.

Bare ut fra hvor i landet vi er bosatt vil behov for kunnskap variere.

Det er en stor forskjell på å reise ut en vinterdag nordpå i mørketiden, en solblank sommerdag på sørlandet eller ut mellom hurtig-ferger og cruiseskip i turistsesongen på vestlandet.

 

Kundenes behov?? og geografisk bosatt?

 

Hva om en flytter på seg da? Skal båtførerbeviset kun være gyldig i ett gitt geografisk område, på en viss tid av døgnet og en viss tid av året. . jeg som trodde vi hadde mer enn nok byråkrati.. Det for være grenser for idioti..

 

Det som imidlertid trengs er nok en modernisering av dagens pensum spesielt innen navigasjon slik at det reflekterer mer dagens navigasjonshjelpemidler. Dog bør det fortsatt være krev til å kunne lese og forstå et sjøkart, samt hvor man finner informasjonen i kartet som en kan nyttiggjøre seg.. Dagens båtfører prøve er enkel om man innehar litt sunt sjøvett og gidder å bruke noen timer på å sette seg inn regleverk og bruken av dette.. og noe light utgave ser ikke jeg behovet for.. En må kunne stille krav om et minimum av kunnskaper og forståelse av lover og regler, etikette, sikkerhet og navigasjon..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...