Jump to content

Princess 40 og propellstøy


Elise

Recommended Posts

Jeg har en slik båt, og har akkurat det samme. Trodde det var akslingen eller lining som var problemet, men etter at en mekaniker var ombord og lyttet, har vi konstatert at det er propellstøy. Forsvinner ved 1200 rpm og bare på babord motor. Skal ha av begge propeller til våren for å få Skjerdens Mekaniske til å ta en overhaling av dem.Mistenker at det finnes noen groper som skaper ulyden.

Redigert av Ludde (see edit history)

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Det er ofte dette oppstår om propellen er butt der hvor vannet slipper vingen, dette ordnes vanligvis ved å slipe bladene spisse på lavtrykksiden. Dette hjalp lite på en av de jeg har vært med å prøvd, mulig det kan være tæring som gjør det.

Det som også er rart at det skjer bare på babord propeller..

Redigert av Elise (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Singing propeller (Googla!) är ett ganska vanligt fenomen som beror på självsvängning vid vissa /ofta låga/ varvtal på propellern.

 

bilde

 

Tror inte att P40 är utsatt mer än andra, och kan nog vara på både SB och BB sida.

Jag har haft det på nuvarande båt, men även på en tidigare Nimbus 3000.

Kan åtgärdas ganska enkelt genom att man gör en liten fas på bakkanten av bladen med t ex en vinkelslip. Man får prova sig fram.

 

 

 

Men sedan är det en annan tråkigare möjlighet och det är att det är sjungande ljud i ZF-IRM220A växeln som sitter monterad på dessa motorer.

Det kan bero på pitting-skador på kugghjulen och det har jag oxå haft på min båt på BB sida. Inträffade vid just det varvtalsområde som Elise nämner.

Här är en bild från KG Knutsson som demonterade växeln för reparation.

 

bilde

 

BB sida är möjligen mer utsatt eftersom rotationsriktningen där reverseras i backslaget vid gång framåt vilket innebär att det är ett extra par kugghjul som är engagerade vid drift.

Generalagenten påstod att det var olönsamt att reparera så jag fick skaffa ett nytt gear.

Hittade ett nytt som låg i låda hos Azimutåterförsäljaren i Girona i Spanien. Sek 25000:- fritt levererat var väl antagligen billigt, men sura pengar ändå...

 

bilde

 

Skönt att bli av med oljudet i alla fall.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt klart kokt och billigast att börja med att slipa för att åtgärda ev propellersjung.

 

Dock inte säker på att det är så lätt att höra skillnaden genom att lyssna på växeln.

 

Jag har en videosnutt där man hör både propellersjung och ljud från växellådan, men jag kommer inte på hur man laddar upp video till Baatplassen.

Några tips?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Försvann till 90% efter det att jag bytat BB gear.

 

Tidigare så undvek jag att köra 900 - 1100 rpm, men efter byte av växel så är det inget jag tänker på.

 

Men även den nya BB växeln har en svag tendens till motsvarande ljud (det som man hör vid 1100rpm) men det är nog något som kommer med växelkonstruktionen, och inget man störs av.

 

Vid 900 rpm så hör man på klippet ett annat ljud som kommer av propellersjung. Det går att 'slipa' bort.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en P 40 som du vet og den har en liten aning av den lyden, men desidert den med minst lyd av de jeg har kjørt.

Har snakket med KGK som har ZF i Norge, de sier at dette ikke er noe kjent problem. Han nevner at det muligens kan skyldes manglende vedlikehold i form av oljeskift og rengjøring av sil. I silen kan det evt avdekkes om det er drevslitasje på gang. Sjekket du silen på din kasse med ulyd?

Link to post
Share on other sites

Har snakket med KGK som har ZF i Norge, de sier at dette ikke er noe kjent problem. Han nevner at det muligens kan skyldes manglende vedlikehold i form av oljeskift og rengjøring av sil. I silen kan det evt avdekkes om det er drevslitasje på gang. Sjekket du silen på din kasse med ulyd?

 

Hehe - ja det är väl standardsvaret att det inte är något känt problem...

 

Jag byter olja årligen och brukar kolla silen men har aldrig hittat något där.

 

Nog inget Du skall oroa Dig för.

 

Ludde: Hørte på lyden i filmen din Ebonita og det er ikke samme som hos meg, så jeg har fortsatt tro på propellstøy, heldigvis.

 

Det var ju bra Ludde, det är det billigaste!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BB sida är möjligen mer utsatt eftersom rotationsriktningen där reverseras i backslaget vid gång framåt vilket innebär att det är ett extra par kugghjul som är engagerade vid drift.

 

 

Försvann till 90% efter det att jag bytat BB gear.

 

....

 

Vid 900 rpm så hör man på klippet ett annat ljud som kommer av propellersjung. Det går att 'slipa' bort.

 

 

Ebonita, du skriver at "syngelyden" ved ca 900 rpm har en annen karakteristikk enn den lyden som opptrer ved 1100 rpm, noe som kan indikere at det kommer av en annen mekanisme.

 

Opplysningene du kommer med får meg til å lure på om problemet kan være vibrasjoner i båten som skyldes propellens bladfrekvens. Dette kan gi en surrelyd i et visst turtallsområde. Syngelyden fra propellen skyldes at propellbladene settes i svingning, og det kan skje ved et annet turtall.

 

En tredje mulighet er interferens mellom propellfrekvens og motorfrekvens. Pittingsskadene på tannhjulene på gearkassa kan nesten tyde på det. Hvilken utveksling har du på gearkassene, og har styrbord og babord kasse akkurat samme utveksling? Du sier jo at det er et par tannhjul til i inngrep på babord kasse, men det er vel bare omsetningstannhjul som bibeholder utvekslingen? Hvis ikke kan en slik interferens kanskje være en forklaring på at dette merkes på babord.

Link to post
Share on other sites

Morning Komodo,

 

Tja, här är det nog ganska fritt fram för gissningar! Men jag har ju haft propellersjung förut och för mitt öra så låter det ljud med lite högre frekvens som man hör vid 900 rpm som ganska typiskt propellersjung. Och det ljud som hörs vid 1100 rpm försvann som sagt till största delen när jag bytade växel.

 

Utväxlingen i dessa ZF-IRM 220A backslag är 2,04:1 i båda rotationsriktningarna. Teorin att det i revers normalt gående BB backslaget skulle vara mer benäget att ge problem lanserades f ö av verkmästaren på KGK när jag hade skickat dit backslaget för renovering.

 

Och visst dyker tanken på interferens-fenomen upp i huvudet.

 

Men som sagt genom byte av backslag och slipning på propellern så har minst 90% försvunnit, dvs jag tänker inte på det längre och kan köra på /de för mig attraktiva/ varvtalen runt 1000RPM utan problem.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...