Jump to content

Skal kjøpe nye forbruksbatterier - Hva er det beste kjøpet?


BingoBonzo

Recommended Posts

Skal bytte ut forbruksbanken i båten og ønsker derfor din hjelp til å gjøre et godt kjøp.

 

Har en egen kasse for batteriene i motorrommet og har plass til to store batterier. Ønsker tilsvarende
hvor jeg kan parallellkoble to stk. batterier. Det er naturlig nok varmt i motorrommet, noe som må hensytas,
men kassen er godt utstyrt med god luftning direkte til friluft.

 

Har i dag 400Ah totalt, men ønsker gjerne mer, kanskje 600ah (men fortsatt kun to stk batterier mtp plass).

 

Har en Cristec 40A lader og et startbatteri type Banner SHD 635 44 koblet til denne laderen fra før.
(Er klar over tommelfingerregel med 10% lader av total kapasitet, ikke la det være et hinder nå)

 

Kriteriene for valg er som alltid super kvalitet til lavest mulig pris :smiley:

 

Trenger derfor tips fra deg til hvilke batterier som gir mest bang-for-the-bucks!

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Byttet ut og utvidet forbruksbanken i år med Haze gelebatterier fra Gylling Teknikk og er storfornøyd. Satt inn 3 x 230 Ah. Om det er det beste kjøpet eller ikke, skal jeg ikke si. Dyre, men gode.

Høy hvilespenning (opp mot 13,1v) og lav voltdropp ved konstant lav belastning (5-20A) som vi ofte har i en fritidsbåt.

Har stilt laderen slik at floatspenning er 13,35v for og ikke rissikere uttørking.

 

En kompis med nye 35 Sport satt akkurat inn 2 x160Ah Haze som erstattet 1x160Ah bly/ syre som var standard. Det er vel samme båt som din.

De går ned i batteriboksen side ved side med et nødskrik. Blir kilt på plass. Flytter man ut startbatteriet av kassa og gjør om kablingen litt hadde det vært mulig å få 4x160Ah der om det ikke påvirker sideveis balanse i båten for mye.

 

Vi fant også ut at baugpropellbatteriet kun får lading fra motor via skilledioden og er skilt fra forbruksbanken. Kompis har tenkt å sette inn et så stort Haze han får plass til fremme og paralellkoble mot forbruksbanken med en bro over uttak 2 og 3 på skilledioden.

Bare et tips, men sjekk i så fall nøye at oppsettet og uttak på dioden er likt hos deg.

 

Se http://www.gylling.no/produkter/batterier/haze-marine-batterier.shtml?meny=0;divmeny=0

 

Han synes forøvrig den er litt tung opp i plan med D6 370 og full dieseltank. Husket du postet noe av det samme, så tipset han om tråden din. Vi fikk bare 3420rpm når vi var ute og prøvde forleden og båten er ikke ordentlig innflyttet engang. Må nok ned en størelse eller to på propellen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Henger meg på her siden jeg tror jeg må bytte til våren. Batteriene som alle er blybatterier er orginale og fulgte båten som ny 2008. Jeg har tre soner:

1: foran står et batteri som mater baugpropell og ankervinsj.

2: forbruksbanken består av tre stk 100 A batterier og dekker alt annet forbruk.

3: motorbatteriet forer D6 og ankervinsj bak.

Alle tre sonene har en egen batterilader.

 

Vurderer Exide Sønnak. AMG foran og til motor. Gel til forbruk. De har fabrikkutsalg i Brobekkveien i Oslo. Tenker å stappe inn så mange batterier som mulig.

 

Lytter gjerne til andres erfaring her.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Må bytte forbruksbanken jeg og... Etter kun 2 eller 3 sesonger med 2x150Ah agm. Tror de har tatt kvelden pga dårlig tilpasset lading, spesielt fra dynamo. Vurderer å gå "tilbake" til bly/syre; 4 stk Trojan T105 6v celler i serie/parallell, blir 450Ah timer til ca 5 båtlapper.

Andre forslag mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

Ser ut som gode batterier, og godt priset også, men det koster jo med kvalitet. Ja, 34/35 sport er helt like i skrog/dimensjoner såvidt jeg har sett. Ja ser fra mine egne mål av kassa at det kan gå med et nødskrik å få de to 160Ah batteriene nedi. Det hadde jo forsåvidt være en god fit. Tenker med en gang at 320 Ah er for lite (og mye mindre enn de 400Ah på AGM) jeg hadde tidligere. Men hadde de billigste AGM'ene som var å oppdrive og det oppklarer sikkert noe at de nå begynner å skrante og jeg må bytte.



 

Vi fant også ut at baugpropellbatteriet kun får lading fra motor via skilledioden og er skilt fra forbruksbanken. Kompis har tenkt å sette inn et så stort Haze han får plass til fremme og paralellkoble mot forbruksbanken med en bro over uttak 2 og 3 på skilledioden.

Bare et tips, men sjekk i så fall nøye at oppsettet og uttak på dioden er likt hos deg.



Du ser min ladeseparator på bildet nedenfor, er ikke sikker på hva som er koblet hvor i forhold lading på denne enheten.

Jeg har byttet ut standard baugproppel-batteri med et Odyssey PC2150 (CCA1150) og lagt opp 95mm kabler.

(lang tråd på dette et annet sted på forumet, si i fra hvis jeg skal grave frem)

 

Når det gjelder ladingen så går jeg rundt og tror at baugpropellen min lades via en egen Cristec CPS lader??

Denne laderen er i tilegg til den store Cristec CPS3 og sitter oppe til venstre når du kikker inn i luken innerst i stikkabinen.

Hva lader den hvis den ikke lader baugpropbatteri?

 

wp_20140921_005.jpg

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Han synes forøvrig den er litt tung opp i plan med D6 370 og full dieseltank. Husket du postet noe av det samme, så tipset han om tråden din. Vi fikk bare 3420rpm når vi var ute og prøvde forleden og båten er ikke ordentlig innflyttet engang. Må nok ned en størelse eller to på propellen.

 

Du kommer ned bare en størrelse, det sitter G3 der i dag og det minste VP tilbyr er G2. Ja, den er tung å få i plan fullastet, det hjelper litt med full trimtabs og trimme drev maks inn, men det er en tung båt med det minste motoralternativet. Vi sparer service/diesel kostnader i bytte mot tregere planing.

 

Jeg har planer om å bytte til G2 propeller til neste sesong.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Må bytte forbruksbanken jeg og... Etter kun 2 eller 3 sesonger med 2x150Ah agm. Tror de har tatt kvelden pga dårlig tilpasset lading, spesielt fra dynamo. Vurderer å gå "tilbake" til bly/syre; 4 stk Trojan T105 6v celler i serie/parallell, blir 450Ah timer til ca 5 båtlapper.

Andre forslag mottas med stor takk!

 

Disse Trojanerne virket interessant og det begynner jo å bli en del snillere pris enn for Haze. Enesten ulempen er vel at man må etterfylle med vann. PS: Hvor ofte bør man etterfylle vann?

 

Hvor får du kjøpt disse til den prisen?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hold oss oppdatert BB, svært aktuell problemstilling for mange, meg inkludert.

 

En refleksjon jeg gjør meg, etter å tilbakelagt mitt første år i en viss amerikanskprodusert el-bil, er at uansett løsning så framstå alle batteriløsningene til båt som nærmest antikvariske. Men det må vi vel bare leve med, båtmarkedet er i den store sammenhengen mikroskopisk. Tunge investeringer i nye innovative batteriløsninger lar seg rett og slett ikke regne hjem.

Link to post
Share on other sites

Her er det vel kun snakk om volum vil jeg tro. Det finnes jo mer moderne batterier ala det som benyttes i elbilene, men kosten er jo pt som du sier litt over "normalt" budsjett. Tar nok noen år til før disse moderne teknologiene har en spiselig pris, så for min del blir det "rimelige" deep cycle bly batterier denne gangen, så gleder jeg meg til å bytte til noe helt annet om 3-5 år.

Link to post
Share on other sites

En refleksjon jeg gjør meg, etter å tilbakelagt mitt første år i en viss amerikanskprodusert el-bil, er at uansett løsning så framstå alle batteriløsningene til båt som nærmest antikvariske. Men det må vi vel bare leve med, båtmarkedet er i den store sammenhengen mikroskopisk. Tunge investeringer i nye innovative batteriløsninger lar seg rett og slett ikke regne hjem.

http://www.baatwiki.no/wiki/Batteri/anskaffelse#Alternative_batterityper - relativt tynt foreløbig, men det har blitt hevdet at LiFePo4 er konkurransedyktig på pris allerede den dag i dag. Det største problemet er vel at båtmarkedet er veldig konservativt. (Se f.eks. på anker - jeg synes det virker hevet over enhver tvil at Rocna og tilsvarende moderne anker er langt bedre enn Bruce-anker, men jeg tror det aller meste av anker som blir solgt i dag er bruce eller tilsvarende "gamle" teknologier.

Link to post
Share on other sites

Ellers tror jeg at bruksmønster kan ha så enormt mye mer å si for batterilevetid enn hva slags fabrikat batteriet er av, at det blir vanskelig å basere batterivalget på anbefalninger basert på anekdotiske bevis.

 

Sist jeg gjorde "meta-research" på dette var det rimelig åpenbart at gammeldagse, åpne, ventilerte, etterfyllbare blybatterier fortsatt er rimelig uslåelige på pris/ytelse, vel og merke dersom man har kapasitet og evne til å ta vare på batteriene, og dersom man ikke krenger (seil)båten så mye at batterisyra finner veien ut (det er et sjeldent problem, men likefult et observert problem for enkelte).

 

LiFePO4 er en god del dyrere enn blybatterier, men når man tar i betraktning at 90% av påstemplet kapasitet kan anvendes (mot 50% for blybatteri) blir det kanskje ikke så dyrt allikevel. I tillegg får man presset langt mer energi ifht volum og vekt (tror jeg?) på LiFePO4 sammenlignet med blybatteri. Det er også vedlikeholdsfritt og lekkasjesikkert.

Link to post
Share on other sites

Var innom båten i dag, hadde kjøpt med meg 1L med batterivann for å være på den sikre siden da jeg etter denne tråden tilblivelse fant ut at jeg hadde et bly-batteri (startbatteri) med behov for kjærlighet og vedlikehold.

 

Og bra var det! Batteriet (referert i post #1 i tråden) slukte alt vannet, fikk fylt opp 100% på 4 av 6 celler, de siste to måtte klare seg med 80% i denne omgang. Nivået var heldigvis kun rett over minimum, tror dermed at jeg har forhindret at det har blitt noen skader. Startbatteriet har gått for lut og ikke-noe-vann i tre sesonger og ser ut til å være klar for neste år.

 

Fant denne siden hos Trojan: http://www.trojanbattery.com/tech-support/battery-maintenance/ og synes at denne gir en MEGET god og enkel oppskrift til hvordan man skal ta vare på batteriene sine!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Samme var tilfelle hos meg.... Skal passe litt bedre på batteriene i fremtiden. Hadde en lang prat med Jørg også angående lading. Innser at feil float spenning nok har tatt rotta på AGM'ene mine. Ny lader med lav nok float spenning skal avskaffes!

Kjøpte 4 stk Trojan T-125 batterier i går som skal utgjøre ny forbruksbank. Montering til helgen er planlagt. Får da 480Ah på samme plass som før var 300Ah AGM.

Lurer dog på en ting i forbindelse med montering; bør man benytte syrefaste bolter på polsko? Ser jo at det er nevnt flere steder at disse leder strøm dårlig. Selvsagt er da kontaktflater viktig, men er det noe å hente på å få tak i andre typer bolter, og hvor får man i tilfelle det? Kjøpte batterier med "UT" terminaler, dvs kombinert vanlig pol med hull gjennom for bolt. Tenkte å skru kabelskoene rett på polene sideveier med bolter, men et usikker på om det er lurt da å benytte rustfritt eller syrefaste bolter.. Råd og tips mottas med stor takk!

Link to post
Share on other sites

 

 

Fant denne siden hos Trojan: http://www.trojanbattery.com/tech-support/battery-maintenance/ og synes at denne gir en MEGET god og enkel oppskrift til hvordan man skal ta vare på batteriene sine!

 

Denne var grei.

 

Kikker litt på Trojaner batteriene og de ser greie ut.. Selv vurderer jeg 2 stk 150Ah timers 12V batteri, siden de har ett mål som passer i min kasse.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Samme var tilfelle hos meg.... Skal passe litt bedre på batteriene i fremtiden. Hadde en lang prat med Jørg også angående lading. Innser at feil float spenning nok har tatt rotta på AGM'ene mine. Ny lader med lav nok float spenning skal avskaffes!

Hvordan finner man og justerer riktig floatspenning? Hvor vesentlig er dette for å unngå krøll med dyre batterier og hvilke batterier er utsatt?

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke for Hvermansen å endre ladekarakteristikken på ladere. Men dyrere ladere har innstillinger for forskjellige batterityper.. AGM/GEL/Blysyre og de har vel forskjellig karakteristikk .. Selv har jeg en bryter som veksler mellom GEL og bly syre på laderen.. uten at jeg vet mer om hva dette innebærer..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan finner man og justerer riktig floatspenning? Hvor vesentlig er dette for å unngå krøll med dyre batterier og hvilke batterier er utsatt?

 

Les databladet til batteriene og laderen(e) din! Her fant jeg for min del mismatch mellom float spenning som anbefales av batteriprodusenten og hva laderen kunne levere/stilles inn på.

Har nå kjøpt meg ny lader på Maritim (Nordic Power Lader 3-Steg 50A 12V http://manson.com.hk/getfile/index/action/product/name/524d0e820eb36.pdf). Denne har float ladespenning justerbar ned til 13.2V, noe som er det som anbefales av Trojan for T-125 batteriene (åpne bly/syre) http://www.trojanbatteryre.com/PDF/datasheets/T125_TrojanRE_Data_Sheets.pdf Valgte å prioritere dette fremfor høyeste anbefalte spenning på absorbasjonsfasen, da båten for det meste står koblet til landstrøm. Har med dette oppsettet absorbsjonsfase på 14.4 som er innenfor anbefalt 14.1-14.8. Vet at jeg da ikke får like rask opplading av batteriene, men de blir hvertfall ikke "langstekt", slik som de gamle ble.. Ikke den mest fancy laderen, hadde egentlig mer lyst på en Sterling lader, men denne hadde float på 13.3. Vet ikke om den 0.1V har veldig mye å si, men nå er jeg vertfall innenfor produsentens klare anbefaling.

Redigert av VirtualMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er lading fra motor som tar livet av batteriene så skal en jaggu meg gå mye for motor og gjerne dagevis i strekk.. De som ligger med landstrøm gjør gjerne det hele tiden når man ikke er ute med båten.. Da kan det bli både dager, uker og måneder i verste fall..

 

Ser man på en bil, så tar ikke batteriene skade av turer på både 2 og 8 timer i strekk, eller 15.. og det svært ofte.. der holder ett batteri gjerne 7-10år uten problemer og uten noen sofistikert laderegulator..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om en har agm med behov for under 13.8 volt så vil dynamoen være hard med batteriet da den lader med 14.noe (biler ligger gjerne på 14.4 og det vil jeg tro gjelder båtmotorer også) som vil være ugunstig for disse. Om en

Har bare en ladekilde på motordrift, og en ladekilde på nettstrøm bør en også har bare en type batterier. Dog vil blysyre være dårlig mtp store utvandringen ift en del andre varianter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...