FantNo Startet 21.September.2014 Del på Facebook Startet 21.September.2014 har kjøpt meg en scand 25 classic hvor det fulgte med en Volvo Flygmotor AB Båtvarmare 04 D på 3k watt.. men skjer ingen ting når jeg skrur på regulatoren og setter bryteren på 1.. har målt at det er spenning i både regulatoren som er i frontkabinen, og i pluggen som går inn på varmeren.. ingen lyd fra dieselpumpa eller noe tegn til at den vil prøve å starte.. hva bør jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Søg baglæns - kunne være defekt flammevagt/dieselpumpe http://www.kjoeller.com/baadudstyr/baadvarmere/vejledning-for-ardic-varmere/https://baatplassen.no/i/topic/52647-demontering-av-ardic-04d-dieselvarmer/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 men burde ikke en ifte startet eller noe? er null tegn til lyd når jeg trykker på bryteren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øya Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Ring I.M.S i Sandefjord da får du helt sikkert ett greit svar. Alternativt reparerer han eller bytter for deg.tlf 90784056 Han er ekspert på Ardic og har og reservedelslager til disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 1. glødehovedet begynder at antenne. (kommer der exos trenger du mere strøm,,min 12V) 2. ved succes starter pumpe, tik, tok, tik, tok 3. Vifte / blæser starter. obs: Kræver meget spænding i startøjeblikket. Start evt motor / land strøm. Check antal volt ved varmer,,, Der findes også et tip for udluftning af Ardic men den har jeg ikke lige on hand... Anbefaler du prøver tidligere postet guide fra Kjøller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 21.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.September.2014 målte i alle fall 12.5V i pluggen til varmeren. den prøver ikke å antenne engang, ikke noe tik tok fra pumpe heller og ingen vifte som går.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Spørs om det er styringsenheten/kretskortet som har takket for seg. Hør med I.M.S.. Finnes det deler så er det vel bare han som har..... Redigert 21.September.2014 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Kansje denne også har en inngang med startsignal fra f.eks termostat eller annen bryter ? (i tillegg til tilførselspenningen) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 er tre ledere inn i termostaten/bryteren, så jeg skal prøve å laske over fra 12v inn til 12v ut og se om det skjer noe da.. kan jo være bryteren/termostaten som er gåen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 har kjøpt meg en scand 25 classic hvor det fulgte med en Volvo Flygmotor AB Båtvarmare 04 D på 3k watt.. men skjer ingen ting når jeg skrur på regulatoren og setter bryteren på 1.. Kjenner ikke båtvarmeren og hva "setter bryteren på 1." menes. Alle varmere skal startes og stoppes på fullfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 12.5V er godt mulig for lite. Det kan også være kontaktproblem underveis. Hadde en kranglete feilsøking på ein lanterne ein gong der målinger var 12.5v , men ingen lys. Det var skade på kabel, og bare ein kordel igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Right - kabling og sikring er viktig. Er kablet direkte på batteriblokken og er kablerne i ordentlig dimention ? Er der en sikring imellem og er den ok ? En sikring kan være 'half broken',,,,,,,not ? Bryter = 4 skulle give 20 grader i kahytten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 jeg var i båten i helga og skrudde av dekselet på bryteren, lasket sammen leder 1 og 2 (pluss inn og signal ut) og brått så startet vifta i varmeren.. så da var i utgangspunktet bryteren ødelagt. vifta i varmeren gikk en stund, så "giret den opp" og blåste mer, før den sluttet helt. varmeren tente ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 (redigert) Den detekterer ingen flamme, og stenger dermed av etter ca halvannet minutt (husker ikke helt eksakt). At den girer opp som du sier er fordi vifta får litt mer strøm når konklusjonen er tatt, da slutter den nemlig å varme glødepluggen, men vifta går enda en liten stund for å sikre at all evt. røyk/eksos kommer ut. Årsakene kan være flere. Begynn med å måle spenningen direkte på varmepluggen, samt kjenn etter at den blir varm. For stort spenningsfall her medfører at den ikke blir varm nok til å tenne. En annen mulighet er mangel på diesel. Bruk handpumpen du ser bak dekselet, sånn som er på bensinslager til utenbords med løs tank (tror du har slik). Redigert 29.September.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56747/varmer.jpg prøver å legge ved bilde av varmeren her (hvis det går) har sett på den dieselpumpa og klemt ett par ganger på den men det var for noen uker siden og ikke nå når jeg plutselig fikk den til å starte. litt usikker på hvem av ledningene her som er til gløderen, så håper dere kunne fortalt det ved å se på bildet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 (redigert) En stund siden jeg har vært bak dekselet nå, men jeg er 99% sikker på at glødepluggen er den til venstre, den med to ledere og rød plast over en av dem - til venstre (og litt under) for flammevakten som er den med to blå ledningene. Du må måle på disse (altså de på glødepluggen) mens oppvarmingen pågår. Legger du fingeren mellom/ved "mutteren" rundt glødepulggen og godset den er festet til, så skal du kjenne god varme når du varmer opp. Når det gjelder dieseltilførselen, så skal du (antakelig) høre noen små klikk med litt ujevne mellomrom under oppvarmingsfasen. Det er når pumpa "slår". Hjelp da til med å trykke på håndpumpen "en gang i blant", så er du sikker (pumpa skal bli ganske så hard). Mht. oppvarmingen - når den er litt lei - så kjører jeg oppvarming i ca 30 sekunder, slår så av - og på igjen. Da starter oppvarmingen i helt ny syklus - og jeg har altså oppnådd 30 sek. lenger oppvarming enn normalt før den forsøker å tenne. Er det lenge siden sist jeg har brukt den, så hender det også at jeg må gjenta prosedyren en gang - noen ganger to. Å ha motoren i gang føler jeg også er til det bedre, da er spenningen litt høyere. Redigert 29.September.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 ok, takker :) tok opp båten min nå om lørdagen. motoren er ferskvann kjølt, hvordan er det å la den gå litt på tomgang når den er oppe? (for å få dynamoen til å levere) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 29.September.2014 Del på Facebook Svart 29.September.2014 Det kan du godt - men da du vel,,,, køler ferskvandet med saltvand vil saltvands (impeller) pumpen køre rundt tør,, og det har den ikke godt af,,,med mindre du skifter impeller hvert år. Frakmenter af impeller i systemet er heller ikke ønskeligt. Du bør gennemskylle saltvands siden med ferskvand som en del af vinterkonserveringen anyways. Altså: Du føder impellerpumpen med ferskvand fra en spand og starter motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 29.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2014 ja, skal kjøre igjennom frostvæske i systemet. slik at den blir klar for en kald vinter :) jeg får heller koble til batterilader og prøve da, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 2.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2014 Ardic 04-D er levert med 5 forskjellige styrenheter, 3716536, 3711689, 3711054, 3711675 og 3713488 i 12V utførelse. Hvilken har du ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
softice Svart 3.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Mellem de to grønne ledninger er der en overtemp kontakt. Har du prøvet at trykke den sorte knap ind? Med sejler hilsen Jan Redigert 3.Oktober.2014 av softice (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FantNo Svart 5.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Jeg begynner å mistenke at det er pumpa/tilførsel. Startet den tre ganger nå og den tredje gangen tok jeg på varmepluggen og den var greit varm! Den håndpumpa til dieselen er veldig hard og jeg tror pumpa sitter dønn (derav hard pumpe) hører ikke noe tilfeldige tikk eller noe tegn fra dieselpumpa. Er det håpløst å få tak i? Eller hva tenker dere rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 5.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2014 Fik skiftet pumpe for 5-6 år siden, så det går. En opringning til Kjøller Tlf: + (45) 35 82 95 00 og du har svaret,,,, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Hvis gummibelgen(trykkutjevner) er hard og ikke lar seg klemme sammen når det er spenning på magnetventil, kan dysen på innløp til magnetventil være tett, magnetventil åpner ikke eller er tett, eller insprutningsrør inn i brenner er tett. Ta av slangen inn på magnetventil og sett spenning på pumpe. Går pumpen og "pøser" ut brennstoff, pumpe ok. Skru ut dyse i slangenippel på magnetventil og kontroller denne. Dyse åpen, sett slange tilbake, løs insprutningsrør fra magnetventil, sett spenning på pumpe og magnetventil, drypper det brennstoff ut av magnetventil, insprutningsrør tett. Dette er vanskelig å få åpnet igjen og må ant. byttes. Reservedeler finnes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Så er det slut med min ARDIC 041D, Viftemotor er gåt amok og den lyder nu værre end et tandlægebor. Den funker dog og,,,fin varme :-) Pålidelige kilde melder ny viftemotor ikke går at anskaffe, gælder iøvrigt også dieselpumpen. En ny Eberbørge Airtronic D4 installeres under weekenden,,,,,, Uden at dette skal være en annonce er der nu åbnet muligder for stuper til evt reparation for dem det kunne interessere. Dieselpumpe, elektronikdel & kontrolpanel + ekstra gløderør. Holder alarm på tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.