Jump to content

Ardic 04D varmer får spenning, men ingen ting skjer


FantNo

Recommended Posts

har kjøpt meg en scand 25 classic hvor det fulgte med en Volvo Flygmotor AB Båtvarmare 04 D på 3k watt..


men skjer ingen ting når jeg skrur på regulatoren og setter bryteren på 1..


har målt at det er spenning i både regulatoren som er i frontkabinen, og i pluggen som går inn på varmeren..


ingen lyd fra dieselpumpa eller noe tegn til at den vil prøve å starte..


hva bør jeg gjøre?


Link to post
Share on other sites

1. glødehovedet begynder at antenne. (kommer der exos trenger du mere strøm,,min 12V)

2. ved succes starter pumpe, tik, tok, tik, tok

3. Vifte / blæser starter.

 

obs: Kræver meget spænding i startøjeblikket. Start evt motor / land strøm.

Check antal volt ved varmer,,,

Der findes også et tip for udluftning af Ardic men den har jeg ikke lige on hand...

Anbefaler du prøver tidligere postet guide fra Kjøller

Link to post
Share on other sites

 

har kjøpt meg en scand 25 classic hvor det fulgte med en Volvo Flygmotor AB Båtvarmare 04 D på 3k watt..

men skjer ingen ting når jeg skrur på regulatoren og setter bryteren på 1..

Kjenner ikke båtvarmeren og hva "setter bryteren på 1." menes.

Alle varmere skal startes og stoppes på fullfart.

Link to post
Share on other sites

jeg var i båten i helga og skrudde av dekselet på bryteren, lasket sammen leder 1 og 2 (pluss inn og signal ut) og brått så startet vifta i varmeren..

så da var i utgangspunktet bryteren ødelagt.

vifta i varmeren gikk en stund, så "giret den opp" og blåste mer, før den sluttet helt.

varmeren tente ikke.

Link to post
Share on other sites

Den detekterer ingen flamme, og stenger dermed av etter ca halvannet minutt (husker ikke helt eksakt). At den girer opp som du sier er fordi vifta får litt mer strøm når konklusjonen er tatt, da slutter den nemlig å varme glødepluggen, men vifta går enda en liten stund for å sikre at all evt. røyk/eksos kommer ut.

 

Årsakene kan være flere. Begynn med å måle spenningen direkte på varmepluggen, samt kjenn etter at den blir varm. For stort spenningsfall her medfører at den ikke blir varm nok til å tenne. En annen mulighet er mangel på diesel. Bruk handpumpen du ser bak dekselet, sånn som er på bensinslager til utenbords med løs tank (tror du har slik).

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56747/varmer.jpg

 

prøver å legge ved bilde av varmeren her (hvis det går)

har sett på den dieselpumpa og klemt ett par ganger på den men det var for noen uker siden og ikke nå når jeg plutselig fikk den til å starte.

litt usikker på hvem av ledningene her som er til gløderen, så håper dere kunne fortalt det ved å se på bildet :)

Link to post
Share on other sites

En stund siden jeg har vært bak dekselet nå, men jeg er 99% sikker på at glødepluggen er den til venstre, den med to ledere og rød plast over en av dem - til venstre (og litt under) for flammevakten som er den med to blå ledningene. Du må måle på disse (altså de på glødepluggen) mens oppvarmingen pågår. Legger du fingeren mellom/ved "mutteren" rundt glødepulggen og godset den er festet til, så skal du kjenne god varme når du varmer opp.

 

Når det gjelder dieseltilførselen, så skal du (antakelig) høre noen små klikk med litt ujevne mellomrom under oppvarmingsfasen. Det er når pumpa "slår". Hjelp da til med å trykke på håndpumpen "en gang i blant", så er du sikker (pumpa skal bli ganske så hard). Mht. oppvarmingen - når den er litt lei - så kjører jeg oppvarming i ca 30 sekunder, slår så av - og på igjen. Da starter oppvarmingen i helt ny syklus - og jeg har altså oppnådd 30 sek. lenger oppvarming enn normalt før den forsøker å tenne.

 

Er det lenge siden sist jeg har brukt den, så hender det også at jeg må gjenta prosedyren en gang - noen ganger to. Å ha motoren i gang føler jeg også er til det bedre, da er spenningen litt høyere.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan du godt - men da du vel,,,, køler ferskvandet med saltvand vil saltvands (impeller) pumpen køre rundt tør,, og det har den ikke godt af,,,med mindre du skifter impeller hvert år. Frakmenter af impeller i systemet er heller ikke ønskeligt.

Du bør gennemskylle saltvands siden med ferskvand som en del af vinterkonserveringen anyways.

Altså: Du føder impellerpumpen med ferskvand fra en spand og starter motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å mistenke at det er pumpa/tilførsel. Startet den tre ganger nå og den tredje gangen tok jeg på varmepluggen og den var greit varm! Den håndpumpa til dieselen er veldig hard og jeg tror pumpa sitter dønn (derav hard pumpe) hører ikke noe tilfeldige tikk eller noe tegn fra dieselpumpa. Er det håpløst å få tak i? Eller hva tenker dere rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Hvis gummibelgen(trykkutjevner) er hard og ikke lar seg klemme sammen når det er spenning på magnetventil, kan dysen på innløp til magnetventil være tett, magnetventil åpner ikke eller er tett, eller insprutningsrør inn i brenner er tett.

Ta av slangen inn på magnetventil og sett spenning på pumpe. Går pumpen og "pøser" ut brennstoff, pumpe ok. Skru ut dyse i slangenippel på magnetventil og kontroller denne. Dyse åpen, sett slange tilbake, løs insprutningsrør fra magnetventil, sett spenning på pumpe og magnetventil, drypper det brennstoff ut av magnetventil, insprutningsrør tett.

Dette er vanskelig å få åpnet igjen og må ant. byttes. Reservedeler finnes.

Link to post
Share on other sites

Så er det slut med min ARDIC 041D, Viftemotor er gåt amok og den lyder nu værre end et tandlægebor.

Den funker dog og,,,fin varme :-)

Pålidelige kilde melder ny viftemotor ikke går at anskaffe, gælder iøvrigt også dieselpumpen.

En ny Eberbørge Airtronic D4 installeres under weekenden,,,,,,

Uden at dette skal være en annonce er der nu åbnet muligder for stuper til evt reparation for dem det kunne interessere. Dieselpumpe, elektronikdel & kontrolpanel + ekstra gløderør. Holder alarm på tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...