Jump to content

Skoleprosjekt - bygging av ti fots båt i kryssfiner


Hakkannen

Recommended Posts

Hei.

 

Har vel egentlig ikke startet noen prosjekttråd her på forumet tidligere, så tenkte gjerne det var på tide nå :wink: Det er alltid noen prosjekter på gang, men dessverre sjelden tid til å dokumentere, noe det må bli en forandring på!.

 

De siste årene har jeg jobbet som lærer på en ungdomsskole. Der underviser jeg hovedsaklig i praktiske fag, men også fag som knytter teori opp mot praksis. I vår spurte rektor ved skolen om jeg var interessert i å starte opp et fag som kalles "arbeidslivstrening". Et fag som skal gå ut på praktisk arbeid, men med et snev av (skjult) teori innebakt i praksisen. En slags forbereding på arbeidslivet. Faget er et alternativ for dem som synes et ekstra språkfag kan bli litt for mye. Et slikt fag kan inneholde mye forskjellig, men forslaget fra rektor om at vi kunne bygge en båt lå absolutt mitt hjerte nærmest. Så lenge gruppestørrelsen ikke ble for stor og vi fikk et dedikert rom å bygge i var jeg giret på oppdraget. En kollega med bakgrunn som bilmekaniker er også med i enkelte av timene. Tidsrammen er på tre timer i uka, så kan bli spennende å se hvor effektivt vi klarer å gjennomføre prosjektet.

 

Har i denne tråden tenkt å legge ut litt bilder, beskrivelser og gangen i et prosjektet. Ved slutten av skoleåret skal båten sjøsettes og testes. Så skal elevene få trekke lodd om hvem som skal få kjøpe båten hvis de er interessert (til kostpris).

Elevene består av ti 8.-klassinger (12-13-åringer) og en 10.-klassing. En blandet gjeng, med overvekt av gutter, men også jenter. Eldstemann har etter alderen god teknisk innsikt og grei peiling på motorer. Han har skrudd motorer i flere år på tross av sin unge alder og vil fungere mer eller mindre som en hjelpelærer for de yngre. De yngre har naturlig nok mindre erfaring, men er lærevillige og positive. En kjekk gjeng :smiley:

 

Ut fra størrelsen på verkstedet, og ikke minst døra (skal helst ha båten ut når den blir ferdig) har vi noen begrensninger. Så jeg satte i gang med å tegne en enkel liten jolle på ti fot som akkurat skal klare å smyges ut døra, på høykant. Forholdsvis flatbunnet, så den planer lett. Jolla skal bygges i kryssfiner og blir en forholdsvis enkel konstruksjon. Mulig med et lite halvdekk med teakstaver i baugen, får se an tiden og om elevene takler utfordringen. Forhåpentligvis er konstruksjonen enkel nok til at elevene klarer utføre mesteparten av arbeidet, under veiledning. Jeg hatt undervist i sløyd i mange år og har dessverre erfart at det kan virke som det er slutt på den tiden ungdommer flest er praktisk anlagt. Heldigvis finnes det unntak, men tenker grundig veiledning og hjelp må til for at båten skal bli ferdig og bli noe elevene kan være stolte av.

bilde

 

Fikk tak i en eldre 8hk Yamaha som vi skal fikse opp og ha bak på jolla. Motoren kom uten fungerende kjøling og ser ut som den har blitt slept etter en bil. Litt arbeid må vi regne med, både teknisk og finish :wink: Vi kjører ukentlig jobbrotasjon, så vi veksler på hvem som driver på med båten og hvem som skrur motor. Så får alle prøvd seg litt på begge deler. Håper og tror dette vil bli en fin erfaring og et kjekt år for elevene :smiley:

bilde

 

Vi startet med å rydde ut av et gammelt lagerrom i kjelleren på skolen. Vaktmesteren har brukt rommet som verksted tidligere, så det er en god og lang arbeidsbenk der. I tillegg er det en sveisebenk i stål og utslagsvask. Planen er at rommet skal bli til mens året går og vi ser hvordan vi vil ha det i verkstedet. Budsjettet er lavt, men jeg tenker vi satser på tilgivelse, utstyr må vi ha. Tanken er at faget skal bestå og fortsette neste år hvis det viser seg å være vellykket. Til venstre i rommet satte vi opp noen hylleknekter for lister og materialer. Benken til høyre blir som den er og er grei til høvling av materialer og slikt, mens sveisebenken i enden har blitt mekkeavdeling for motoren. Mer utstyr og hyller kommer etter hvert. I tillegg disponerer vi også sløydsalen på skolen enkelte av timene, noe som er greit med tanke på tilgang til høvelbenker og båndsag. Elevene malte deler av gulvet i verkstedet der vi skal tegne båtens linjer og spanteriss i full skala. De har også så vidt begynt på en jigg til å bygge båten oppå. Det var til dels utfordrende for dem å få denne jiggen 100% nøyaktig, så jiggen har blitt bygget og revet et par ganger før de fant ut en god måte å kunne justere jiggen på slik at den ble plan.

bilde

 

Prosessen kommer til å gå sakte men sikkert. Oppdateringene kommer til å komme med ujevne mellomrom, alt etter hvor god framdrift det er. Sånn som nå skal elevene i gang med å skrive avslagstabell ut fra linjetegningen for så å overføre dette i full skala til gulvet. Dette er nøyaktighetsarbeid som kan ta tid. Legger vekt på nøyaktige målinger/arbeid og god arbeidsmoral, hvem vil veil ha en skjev båt og en slakk arbeider? Gjør noen en feil fikser vi det til på et vis, eller gjør det om igjen hvis feilen er såpass stor at det blir vanskelig å jukse ting til på en galant måte. Jeg tenker det er viktig at elevene får prøve seg fram litt på egenhånd i starten, så kan jeg heller komme inn med innspill og eventuell veiledning etter behov. Litt av poenget her synes jeg er at de skal utvikle seg og lære underveis. Men klart, enkelte ting må instrueres, å forstå f.eks. en linjetegning kan være ganske vanskelig fram til de "knekker koden".

Link to post
Share on other sites

Motoren ble ganske kjapt demontert. Alt skal gjennomgås slik at den blir i topp stand når vi er ferdige.

bilde

bilde

 

Demontering av powerhead (om man kan kalle 8hk "power" er vel gjerne et interessant spørsmål..)

bilde

 

Det ene stempelet var litt oppskrapt, men heldigvis var ikke sylindrene mer ripete enn at det går greit å hone dem ifølge vår ekspert. Nye stempelfjører og veivlagre er i bestilling.

bilde

bilde

 

Honing av sylindre. Typisk nok var Biltema tomme for det vanlige honingsutstyret deres, men honingsutstyret for bremsecalipere fikk duge, elevene måtte bare være nøye med vinkelen.

bilde

 

Kjølekanalene var fulle av irr (sladrestråla var helt tett), så en gjennomskylling og oppstaking av disse er påkrevd. Impelleren ble skiftet for noen få år siden, men motoren har nesten ikke svevet siden ifølge tidligere eier. Så en ny impeller må også på plass. Hodet på den ene bolten til kjølekappa/dekselet knakk av, så da må vi fram med sveiseapparatet og sveise på et nytt hode. Tenker en grisepikk blir litt risky med tanke på at aluminiumen rundt er såpass myk. Utvider bolten seg sprekker jo alt, noe vi må prøve å unngå.

bilde

 

Motoren trenger omlakkering da den var godt irret her og der + den må sparkles og slipes for å få vekk skrapene. Elevene har planen klar når det gjelder den nye fargen motoren skal få; rosa med lilla flammer :puke::lol: Kan bli "stilig", men det er deres valg så jeg synes egenlig det er helt topp. Så lenge selve båten blir klassisk i fargevalget skal jeg ikke blande meg for mye :lol: Det skal i alle fall ikke stå på innsatsen når det gjelder pussingen, den gamle lakken forsvinner fort. Så får vi gå finere til verks etter hvert.

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott prosjekt. Flott at skulen prioriterar å ha ei så pass lita elevgruppe som kan halde på med praktisk læring. Vanlegvis blir elevgruppene i dei nye valfaga ganske store på mange ungdomsskular, grunna økonomi. Blir spennande å sjå framdrifta på dette prosjektet. Det høyrast i alle fall ut til å vere ein kjempeflott ide. Lukke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger :smiley: Ja, det var nok ikke direkte ønskelig fra skolens/ledelsens side at gruppa ble såpass liten, men med større gruppe hadde blitt vanskelig å få satt alle i arbeid. Da måtte vi i såfall hatt et større lokale og bygget to båter, eller flere :wink: Så jeg synes det er flott at ledelsen likevel lar faget få kjøre på med de rammene vi har. Det virker som elevene trives godt med disse avbrekkene i en alt for teoretisk hverdag.

Link to post
Share on other sites

Fantastiskt skoleprosjekt !

Nesten som i gamledager da vi laget både el.gitar og høytalere på sløyden.

 

Egentlig så blir dette også en læretråd for alle som skal skru på en liten påhenger og dere kommer sikkert inn på løsninger med overflatebehandling av finer og helved/verktøybruk og en masse annet nyttig !

 

Lykke til både til lærer og elever !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kjempekult prosjekt! Veldig bra for elevene!

Husker da jeg gikk på ungdomskolen i Stavanger at det var en egen sal for metallsløyd med masse utstyr, men dette fikk vi ikke lov til å bruke.. :headbang: Sikkert ingen som viste hvordan det skulle brukes.. Husker det plaget meg veldig! Den skolen ble forresten revet forrige uke, og tviler på at noen tok vare på det utstyret... :nonod: (Da vet nok alle i Stavanger hvilken skole det var..)

 

Alt for mange elver får ikke gjøre annet praktisk arbeid enn å pusse treklosser, slå inn spiker og lime med trelim i grunnskolen. Håper resten av distriktet ser hva du gjør med klassen.. :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker :smiley: Ja, vi satser på at prosjektet kan bli lærerikt for alle!

 

Dessverre har praktiske fag blitt nedprioritert i mange år ved mange av landets skoler. Hos oss har vi heldigvis fått ha en grei sløydsal, og generell avdeling for kunst og håndverk (tekstil, tegning og kjeramikk). Det var egentlig derfor jeg ble ansatt ved skolen for noen år tilbake, for å bygge opp denne avdelingen. Med bakgrunn som trebåtbygger tror jeg en del løsninger, spesielt på sløyden, ble OK. Men som ved skoler flest har vi alltid en evig kamp mot pengesekken. En del verktøy har blitt kjøpt inn, både av såkalt billigkvalitet og skikkelige ting. Når det gjelder slikt verktøy der ikke toppkvalitet er nødvendig er det gjerne bedre å ha noe utstyr fra Biltema og andre økonomiske alternativer enn å ikke ha utstyret i det hele tatt. I tillegg har skolen fått bruke det elektriske håndverktøyet mitt, under avtalen at skolen holder slitedeler som reimer, lagre og børster. En grei ordning, verktøy er til for å bli brukt :wink:

 

I gamle dager var det metallsløyd ved skolen vår også, men jeg har heller prioritert å bygge opp en skikkelig avdeling for tre, så får det andre komme etter hvert som vi får "lurt" med rektor på at vi trenger mer utstyr :wink: Neida, vi har heldigvis en åpen og god tone om slikt, men klart; skal vi drive skikkelig her trengs det utstyr. Ingen vei utenom. Nå som båtverkstedet er på gang håper jeg å etter hvert få bygget opp en formålstjenlig samling av verktøy. Og så ha litt system på ting slik at ikke verktøy forsvinner underveis. Om en pipe eller to skulle forsvinne tror jeg det er lirt å fylle på snarlig slik at elevene skal slippe frustrasjonen med å mangle verktøy til arbeidet. Som læremesteren min sa; godt verktøy er halve arbeidet. Og han har helt rett :thumbsup:

 

Spesielt når det gjelder overflatebehandlingen av motoren håper jeg det kommer gode forslag her under veis. Tenkte i utgangspunktet epoksybasert sparkel og grunning, for så tokomponent lastebillakk som toppstrøk. Har brukt slikt tidligere på bil med god erfaring, men klart, en påhengs lever et mer utsatt liv enn en bil gjør.

 

Båten skal etter planen dekkes med duk/epoksy utvendig for så lakkeres med lastebillakk (polyuretanlakk/"topcoat" fra vår alles kjære Biltema). Denne lakken blir forholdsvis slitesterk. Epoksy og duk gir en annen stivhet og hindrer vanninntrengning i større grad enn oljebasert maling. En annen ting er at kyssfiner tar i mot impregnering kun til en viss grad på grunn av limsjiktene mellom fineren, derfor tenker jeg det er bedre å sørge for at ikke fukt kommer til med et tett sperrelag på utsiden. Og så er det ikke til å skyve under en krakk at duk og epoksy dekker over eventuelle unøyaktige sammenføyninger, dermed blir båten tett. Noe som kan være en fordel for den eleven som vinner lotteriet i slutten av året :giggle: Hadde båten blitt bygget med vanlige bord i heltre hadde vi nok valgt en mer tradisjonell impregnering ala Owatrol D1 og maling eller klarlakk på topp, alt etter ønske om utseende.

 

I dag hadde vi "terrori" (populært kallenavn for alt som er kjedelig) om hvordan en linjetetning er oppbygd. Relativt tungt stoff, elevene er tross alt ganske unge og det virket som de syntes dette var noe vanskelig å forstå seg på. Vi må nok ta for oss deler av forståelsen i små doser underveis. Når de får bedre kjennskap til tegningen, spesielt spanterisset, håper jeg de vil innse hvordan tegningen kan være til hjelp under byggeprosessen. Alt man trenger vite om form og mål kan man måle seg til ut fra tegningen, noe som kommer godt med når spantemalene skal lages.

 

Så på onsdag skal vi tegne opp hjelpelinjene på gulvet (konstruksjonsvannlinja og de andre vannlinjene, senterlinjene, vertikalene og spantene sett fra siden. Når alle disse er på plass blir det lettere å tegne inn spantene for så å lage disse. Tenker kanskje vi skal tegne inn to til tre spanter om gangen for så å lage spantemalene til disse. Variasjon i arbeidet er viktig i den alderen, og så går det gjerne mer eller mindre av seg selv når det gjelder de siste spantemalene.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekt at prosjektet faller i smak :smiley:

 

I dag fortsatte noen av elevene å pusse av lakk på motoren.

bilde

 

Ser de sannsynligvis kommer til å slipe fram til de går på videregående hvis vi skal fortsette med sandpapir, så nå skal jeg en tur innom Biltema og få tak i fin blåsesand. Blir noe lettere å komme til i krinker og kroker da. Blåsingen må utføres forsiktig så det ikke blir groper og ujevnheter, men vi prøver oss litt fram på et lite synlig sted, med tykt gods.

bilde

 

Stempelet og veivakslingen som ligger på benken til høyre i bildet er fra en firehester og har blitt brukt til å vise hvordan veiv og stempel er bygd opp (hvis noen skulle reagere på hvorfor det bare ligger og slenger på en støvete benk :wink:)

bilde

 

Det tar tid å være nøyaktig!

bilde

 

Tre av elevene tegnet opp vannlinjene og senterlinja til spanterisset. Forrige gang måtte vi male over på grunn av at de var slurvete med hvordan de holdt pennen, i dag gikk det bedre. Så på fredag blir det vertikalene til spanterisset og så begynner vi å tegne spanter. Det er vanskelig å la være å gå oppå der vi har malt, så fra nå av er det av med skoene for dem som jobber med tegningen. I alle fall fram til vi får laget spantemalene, da er det ikke like nøye lengre.

bilde

 

Tegning av senterlinja til spanterisset. Har bare vanlige små snekkervinkler liggende, så vi fikk bruk for litt matteteori da vi skulle få senterlinja i vinkel i forhold til vannlinjene. Vi målte oss ut 40cm på konstruksjonsvannlinja (på begge sider av der senterlinja skulle tegnes). Lagde så til en stor passer som vi brukte til å konstruere en normal til konstruksjonsvannlinja (fra nå av "KVL", for enkelthets skyld) og fikk dermed senterlinja i nøyaktig 90-graders vinkel (kan se litt av buene til konstrueringen øverst på bildet).

bilde

 

Jiggen ble også ferdig skrudd sammen i dag, så skal vi plassere den, slette den (få den helt bein og i vater) og feste den til underlaget med monteringslim så den står stødig. Vil ikke borre i gulvet, da er monteringslim greit. I tillegg er det enkelt å fjerne jiggen når båten blir ferdig.

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ting går seint men trutt framover med prosjektet. Det å måle opp nøyaktig fra en tegning i skala 1:5 og så markere dette i full størrelse kan være en utfordring :yesnod: Men etter hvert har et par av elevene forstått litt mer hvordan og hvor man måler for de forskjellige spantene og at målet ganske enkelt skal ganges med fem. Alle mål går ut fra KVL og CL (senterlinja), de andre linjene er der kun for å dobbeltsjekke og som hjelpelinjer underveis. Her har litt av spanterissene kommet ned på tegningen på gulvet. De tegner foreløpig med vanlig penn, men skal senere gå over med vannfast tusj slik at det går an å få vasket gulvet uten å ødelegge tegningen.

bilde

 

Den eldste av elevene hadde et sandblåsingsapparat stående som han tok med seg. Dette fungerer slik at det er en støvsuger som suger til seg sanden og returnerer denne tilbake til "tanken" der sanden på nytt kan suges opp og brukes. Alt dette skjer samtidig, et kjekt apparat hvis vi får det til å virke skikkelig :thumbsup: Dessverre viser det seg at den klassiske "Hansen-koblingene" på sandblåserapparatet ikke fungerer skikkelig med koblingen på trykkluftsslangen. Vi fikk ikke til å få en tett kobling siden slangen løsnet fra pistolen hele tiden. Skrudde av koblingen på pistolen og tok den med meg i en butikk for å sjekke opp mot slangene der. Kan virke som det er litt forskjell på disse koblingene ja.. De dyre trykkluftsslangene i butikken fungerte veldig bra med den gamle koblingen, mens billigslangene ikke satt bedre fast enn at jeg klarte rykke dem av for hånd. Samtidig (måtte jo teste litt) fungerte ikke de dyre slangene skikkelig mot det billige trykkluftsutstyret i butikken. Nesten så man kan tro det var helt forskjellige systemer, selv om de tilsynelatende var like koblinger. Så enden på visa var at vi enten må få tak i en kobling av typen billig og skru på pistolen eller en dyrere slange (som gjerne ikke fungerer bra på den billige kompressoren) :rolleyes:

bilde

bilde

 

Jiggen er nå rimelig i vater. Det ble en liten utfordring å få den i vater alle veier for guttene som tok på seg jobben. En ting å få den rett på tvers av lengden, men så skulle den sannelig være i vater på langs også! Som sees på bildet går den en sprekk på langs i gulvet under jiggen. Gulvet er verken jevnt eller i nærheten av å være vannrett, så litt tenking måtte til da jiggen vippet over sprekken og var vanskelig å få stabil. Etter en del måling og justering med kiler begynner de nå å bli fornøyd. Vi tenkte i utgangspunktet å lime jiggen fast, men kom fram til at vi borrer i betonggulvet likevel og fester jiggen med jernvinkler. Lettere å eventuelt justere jiggen i etterkant, uten å måtte høvle så mye.

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant! Denne tråden leses med stor interesse av mange, ikke minst av meg som fikk NG i sløyd fordi jeg aldri hadde tålmodighet til å "høvle beint". Hadde vi fått en utfordring som denne, hvor elevene får direkte syn for hvordan teori og praksis henger sammen, så hadde kanskje en treneva teoretiker som meg fått mer interesse for det rent praktiske! Så om tilbakemeldingene ikke kommer på hvert av dine innlegg, så skal du vite at vi nok er mange som leser denne tråden med interesse, ispedt misunnelse for elevene dine. Keep up the good work!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Takk for gode ord :smiley: Ja, det er tanken det at de skal få se litt sammenhenger og at se at teori og praksis kan gå hånd i hånd. Denne uka er det høstferie, så da blir det heller labert med oppdateringer. Men så langt vi er kommet nå er fire eller fem spanterissene kommet opp i fullskala på gulvet og fikk tak i en trykkluftsslange som passer til sandblåsingsutstyret, så regner med sandblåsingen av påhengsen kommer i gang på mandag.

Link to post
Share on other sites

Et fantastisk flott prosjekt, nesten så det fortjener en pris!

Du kan hilse ungdommene fra meg og si at den viktigheten av nøyaktighet de nå lærer, kommer de til å ha glede av resten av livet, både i jobbsammenheng og privat. Jeg selv er utdannet gravør, jeg vet det.

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Enig, nøyaktighet kommer alltid godt med, også på andre felt enn båtbygging! Det er sikkert og visst :smiley:

 

Arbeidet går sakte men sikkert framover. Denne uka har vi rotert arbeidsoppgavene igjen, så nå er det en ny lita gruppe som måler og tegner spanterisset ut i stor skala. I dag oppdaget vi at forrige ukes tegnegruppe har målt feil et par plasser. Forsåvidt ikke vanskelig å skjønne, det blir mye linjer å holde styr på :giggle: KVL og "chine" forveksles til stadig, selv om de har litt forskjellige vinkler. Så timen i dag gikk til litt ny oppmåling og retting av det fra forrige uke. Håper og tror at de nå har forstått at de viktigste strekene i livet heter CL og KVL! Kjenner jo litt på at jeg begynner å bli noe "annig" (utålmodig) på at vi skal bli ferdig med spanterissene nå og komme i gang og produsere spantemalene, men likevel; det viktigste er at vi tar ting i deres tempo og at de lærer og forstår hva vi holder på med. Og ikke minst at de synes dette er kjekt arbeid :smiley:

bilde

 

Et par andre elever har denne uka som oppgave å få ordnet litt i selve verkstedet, det begynte å skli ut litt nå. Mye rot. Få litt orden, systematisere verktøyet og alt det andre vi bruker. Slike plastkasser fra IKEA brukes vanligvis til bokkasser i klasserommene, men de fungerer også fint til å få litt system i sakene. Verktøy, sikkerhetsutstyr, tegneutstyr, osv. blir plassert i egne kasser.

bilde

 

Jiggen er nå ferdig skrudd fast og helt i vater. LItt småsletting med høvel i endene må til neste time, men så er den klar. Kilene står fremdeles under beina, men er hugget av så ikke folk skal sparke borti dem. I tillegg er beina skrudd fast i gulvet med jernvinkler, tenker det må være stødig nok.

bilde

 

Har hatt litt plunder med sandblåsingsutstyret. Først fikk vi ikke trykkluftsslangen til å feste seg skikkelig til nippelen på sandblåsepistolen. Ny og bedre slange fungerte bedre. Så gikk selve sandblåsingen greit, men for noe graps! Oppsugingsfunksjonen fungerte ikke skikkelig. Det viste seg at det var en pakning under lokket som var kommet skjeivt ut, med denne på plass fungerte ting langt bedre.

bilde

 

Ser at kompressoren nok er litt for svak, den klarer ikke bygge opp nok trykk til at effektiv blåsing fungerer. Får bare tatt mindre områder om gangen. Så enden på den visa blir vel at flater fremdeles tas med slipepapir, mens hulrom og inni hjørner og slikt sandblåses. Vi har ikke råd til en større kompressor i denne omgang.

bilde

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Tenker du på sandblåsingspistolen? Det vet jeg ikke, må måle. Sandblåsing er ikke noe jeg har særlig erfaring med fra tidligere. Forrige gang jeg brukte lignende utstyr lånte jeg noe profft der alt utstyret kom i en "pakkeløsning" der ting passet sammen. Mens utstyret vi bruker her er noe gammelt han eldste eleven hadde stående. Gjerne dysa kan skiftes ut til en som passer bedre til kompressoren? Kompressoren er en "Home Work" med rundt 30-liters tank. Fikk den av en kamerat som hadde en for mye stående, så da ble det til at jeg tok den med på jobb til å bruke til spikerpistol, stiftemaskin og lakkering. Har holdt fint til slikt arbeid, men når det gjelder sandblåsing virker den som sagt noe svak :wink:

 

Har også vurdert kjemisk fjerning av lakken, men synes ikke det er så greit å bruke med tanke på HMS i forhold til elevene..

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn synes elevene det er kjekt å fjerne lakken på motoren, dette er noe jeg aldri tror jeg kommer til å fatte og forstå :wink:

bilde

 

Etter mye dobbeltsjekking av den store tegningen ble vi i dag (endelig) ferdige med spanterissene. Har merket at engasjementet for selve tegningen har falt i det siste, så det ble jubel og glede da jeg fortalte at vi nå kan begynne å lage spantemaler neste uke :smiley: De to siste spantene, eller den aller siste er jo forsåvidt akterspeilet, har buede sider. Jeg gikk gjennom og jeg viste dem litt hvordan få en fin bue med ei kvistfri rei (trelist av furu, dimmensjonert etter hvor krapp og jevn bue den skal kunne brukes til). Selvfølgelig må det også her kontrollmåles langs alle vannlinjene så ikke buen ble for liten eller for stor i forhold til originaltegningen. Dessverre er ikke betonggulvet særlig velegnet til å spikre i for å holde reia på på plass, men mange hender til å trykke den ned på de rette punktene hjelper også. Vi har snakket litt om dette med å bruke øyene og se linjer. For enkelte er det utfordrende å se forskjell på en fin og en stygg linje/bue, så derfor får de med best "øyemål" oppgaven å sikte langs reia når vi skal tegne/lage buer. Så diskuterer vi litt hva som må til for at en linje skal være fin eller ikke.

bilde

Link to post
Share on other sites

Tenker du på sandblåsingspistolen? Det vet jeg ikke, må måle. Sandblåsing er ikke noe jeg har særlig erfaring med fra tidligere. Forrige gang jeg brukte lignende utstyr lånte jeg noe profft der alt utstyret kom i en "pakkeløsning" der ting passet sammen. Mens utstyret vi bruker her er noe gammelt han eldste eleven hadde stående. Gjerne dysa kan skiftes ut til en som passer bedre til kompressoren? Kompressoren er en "Home Work" med rundt 30-liters tank. Fikk den av en kamerat som hadde en for mye stående, så da ble det til at jeg tok den med på jobb til å bruke til spikerpistol, stiftemaskin og lakkering. Har holdt fint til slikt arbeid, men når det gjelder sandblåsing virker den som sagt noe svak :wink:

 

Har også vurdert kjemisk fjerning av lakken, men synes ikke det er så greit å bruke med tanke på HMS i forhold til elevene..

Ta deg en prat med et firma som driver med sandblåsing, og fortell om prosjektet, kanskje dere får låne noe egnet utstyr. Om ikke annet får dere vite om hvor eventuelt uegnet utstyret deres er. Størrelse på dyseåpningen, såkalt fritt avgitt luftmengde på kompressoren og type sand er viktig.

Det kunne vært kjekt å høre om elevenes oppfatning av dette prosjektet. Har du tipset dem om Båtplassen og denne tråden?

Jeg har selv drevet en håndverkbedrift i mange år, og hatt mange ungdommer ansatt. Hadde en elev med erfaring fra et fag som dette ønsket jobb hos meg, hadde jeg ansatt hun/han på flekken.

Keep up the good work, Hakkannen, kjekt å følge dere!

Link to post
Share on other sites

Et flott skoleprosjekt dere er i gang med. Anntar at elevene er som ungdummer flest, utolmodig med å komme videre i prosjektet. De får en flott lærdom der små skritt og delmål av gangen gir et produkt til slutt som de kan være stolte av. Som wiking 26 sier, keep up the good work. :-)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...