Jump to content

Bruke eksosbånd som varmebeskyttelse til risere ?


Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Er nå så godt i gang med å skru på Detroiten min at jeg fikk lyst til å skifte ut varmebeskyttelsen på risere og turbo. Disse går i oppløsning og støver. Til turboen har jeg fått bestillt en uorginal men til risere koster disse 2000,- pr stk noe jeg syns blir mye. :blush:

Dette er en link til slik det er i dag. Snurper sammen i bakant med ståltråd. Dette blir jo ikke helt tett og "lufter" ut kondens ?

 

http://dieselpro.com/detroit-diesel-parts/6v53-engine-turbo/turbos/riser-blanket-for-detroit-diesel-right-bank.html#.VB_26pSSzWQ

 

Lurte på om jeg skulle bruke slik eksosbandasje og snurre rundt noen vendinger men dette blir jo helt tett.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-79450/

 

 

Er det fare for at det vil ruste i filler for meg ? Er det en grunn til at det er åpning bak i de originale ?

 

(Skjønner at det må være en åpning for å få de på :smiley:

og at det blir varmt og tørt når motor går men hva med når den står til lagring mellom turer og om vinteren ? )

 

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke akkurat beste sort. Jeg har brukt endel slik varmeisolasjonsduk/bånd på diverse turboer, grenrør og eksosanlegg/katalysatorer. Min erfaring er at selv ved bruk av dyre produkter er det dårlig holdbarhet. Det duger i racing fordi det blir skiftet ut ofte. Det finnes andre produkter som egner seg bedre, på jetmotorer bruker vi ofte plater av korrugerte tynne rustfrie plater som er sømsveiset i sandwich med glassfiberduk imellom. Disse kan lett formes og tåler svært mye. En enklere variant er å kun bruke rustfritt som formes og evt sveises til ønsket form og monteres med ca en cm avstand til f.eks. turbo. Noen steder brukes titan men det er et dårlig materiale, nikkellegeringer er vel så bra. Hvis temperaturen ikke er for høy er aluminium meget anvendelig til varmeskjold, særlig magnesiumlegert som er meget korrosjonsbestandig. Strålevarmen blir absorbert og lett avgitt til passerende luftlag så man unngår at omliggende områder blir for varme.

Link to post
Share on other sites

Christina II.

 

Den "bleien" du har linket til (Riser blanket), er en tradisjonell termisk isolering av eksosapplikasjoner - levert originalt. Disse har sine svakheter i valg av materiale, ved at de har mekanisk svært lite bestandige sjikt på varm side. I dette tilfellet er jeg 98% sikker på at det er en silicaduk som ligger innerst. Silicaduken tåler høye temperaturer, men har svært liten mekanisk styrke - man kan faktisk rive fibre bare ved å rive neglen på tvers av duken.

 

Erfaringsmessig så brukes det metallforsterket silicaduk på varm side (eller en kjemisk behandlet glasfiberduk) + høytemperatur isolasjonsmateriale (f.eks Insulfrax eller Isofrax - begge AES fibre) i tillegg til en glassfiberduk som er coatet med silikon på kald side. Da vil man kunne holde et godt renhold, og begrense faren for at potensielt brennbare substanser kan legge seg på isolasjonsjakken.

 

Jakken skal ha god overlapp i skjøten for å unngå såkalte "hot-spots". Det holder med en slik på feil sted, og du har en potensielt farlig situasjon!

 

Glassfiberbånd er ikke etter min mening en god løsning - du er jo ute etter å holde temperaturen på kald side nede - det finnes krav til max-temperaturer i yrkessammenheng (maritimt), og disse bør vi også etterleve på privatflåten. Brann er brann...

Du må introdusere et isolerende materiale for at dette skal bli en god løsning.

 

Den enkleste (og billigste) løsningen (som egentlig ikke er særlig god), er å bruke et bånd av AES-fibre (f.eks 25mm hvis det er en hurtiggående turboladet motor), og surrre dette rundt området som skal isoleres. Det blir sjeldent noe særlig god løsning på sikt, men velger du denne løsningen så er det en fordel å kle tauet med en aluminiumsfoliert glassfibertape på utsiden.

 

 

Lykke til!

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Tusen takk dere.

Det er som du sier Svaap ....dårlig mekanisk styrke i innerlag. Dette er bare huller og smuldret opp til støv. Blir mye smuss, støv og dritt.....

 

Tja hva gjør jeg.....har jo skjønt at den løsningen med sånn eksosbandasje ikke er noen god løsning. Det skal bare brukes til riserene (røra fra manifold opp til turbo) til selve turboen har jeg bestilt ferdig.

Begynne å bøye til noe plåt føles ikke mye fristendes......

Link to post
Share on other sites

Du er veldig nærme utblåsningen fra sylindrene - varmen er høy.

 

Det siste alternativet jeg nevner vil holde lenge. Tykkelsen på båndet kan beregnes ut ifra temperaturer du har på eksosen din.

 

-Er det Rema 1000 eller Rimi som sier: 'Det enkleste er ofte det beste'?

 

 

Hva er det du har bestilt til turboene? Samme original-løsning som du linket til?

Hadde jeg i såfall vurdert å avbestille, og heller bruke ca 1500,- på en skikkelig løsning som jeg skisserte.

Skulle det brenne så sitter du i allefall igjen med jakken :-) (sier jeg som mistet 3 stk båter i brann....)

Link to post
Share on other sites

Det jeg har bestilt til turbo`n er en universal til T6 turbo som jeg tror vil passe.....ser ut som den originalløsningen ja :-)

Dette er beregnet til turbo`er og regner da med at denne vil bli bra.

 

Tror jeg bare prøver på den ene siden jeg og ser hvordan det blir i sammenligning til den andre først..... Får rulle på et par-tre lag og teipe aluteip rundt på utsiden :-)

Link to post
Share on other sites

Denne er mest sannsynlig også bestykket med silicaduk på varm side. Pulver etter en stund - dessverre..

Det finne silicaduker som har større strekkstyrke, men disse koster opp til flere skjorter pr kvm.

 

Man skulle gjerne tro at originaldeler er gode, men det gjelder dessverre ikke som en universell regel :-)

 

 

...Et par-tre lag med hva da? Glassfiberbånd fra Biltema?

Jeg ser at de skilter med temperaturklassifisering på 800gr C og korttidseksponering på 1300 gr C.

Skulle likt å sett den testen - og ikke minst testrapporten...

 

Er generelt for Biltema og deres brede, billige sortiment, men slike produkter og såpass viktige applikasjoner ville jeg ikke tatt snarveier på!

 

Bruk heller et høytemperatur rep, da får du redusert temperatuen vesentlig mer på kald side. Utfordringen blir at du ikke klarer å lage en homogen dekning med surret rep, men det blir nok bedre enn bandasje uansett.

Link to post
Share on other sites

Innenfor silicaduken har de garantert lagt et lag med isolasjonsmateriale. Så lenge dette holdes intakt så går det nok fint.

Det er ofte endel vibrasjoner i slike applikasjoner - derfor en metallforsterket duk innerst mot varm side.

 

Isolasjonen vil også isolere mot kuldebro når motor ikke er i bruk. Tror du ikke skal bekymre deg om kondens/rust på en isolert komponent.

Link to post
Share on other sites

Tror heller ikke du behøver å bekymre deg om rust fra utsiden. Så lenge det ikke renner vann fra et eller annet sted ned på utstyret når det ikke er i bruk. Hulda er utstyrt med en GM V8 uten turbo. Jeg har en rørstump mellom hver eksosmanifold bak til eksosbokser. Dette systemet er ikke vannkjølt. På rørsumpene som kommer ut av den vannkjølte manifolden har jeg surret rundt eksosbandasje kjøpt hos Aarnes i Sarpsborg. Disse bandasjene har vel sittet der borti 10 år, de har vært plukket av og surret på igjen et par ganger. Jeg vet ikke temperaturen på eksosen min, men det blir ikke tatt ut så mye energi av motoren i forhold til hva den kan levere.

 

Ellers så har jeg jobbet med vedlikehold på større motorer med turbo, slik som Cat, MAN etc. Disse termiske beskyttelsesbekledningene kan være et problem, som de andre beskriver. Veldig ofte skiftet vi dem ut når vi hadde reparasjoner på eksossystemene. Og det drysset såpass at vi måtte bruke støvmasker for å overleve. På disse jobbene ble det stort sett benyttet materiell levert fra motorleverandør.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå surret 3 runder med eksosbandasje og avsluttet en runde med aluteip. Ble bra det....ingen strålevarme men den blir varm da.

 

Men : Tanken slo meg plutselig når jeg stod i garasjen å tittet på isolasjonen jeg kjøpte til varmerøra til dieselvarmeren min..... Kanskje jeg i tillegg rett å slett kunne ta denne rundt på utsiden ?

Link to post
Share on other sites

Ser ut som vanlig glava med trekk rundt....

Dette er jo beregnet for varme så jeg får prøve....

Det er vel det samme som dem bruker rundt eksosrøret på dieselvarmeren vil jeg tro....

Tenker jeg tar en tur jeg og sjekker etterpå hvordan det ser ut.....kommer jo ikke i direkte kontakt med eksosrøret da....

 

Leste litt datablad nå og det står jo at glava er ubrennbart. Kan gi fra seg noen gasser over 175 grader første gang og har smeltetemp over 600 grader. Kan ikke skjønne annet enn at dette må bli veldig bra ?

Redigert av Christina II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...