Jump to content

Noen Som har tips ifb båtferie 2015?


Navic II

Recommended Posts

Heisann.

Vi (Jeg,samboer + to barn på hhv 2 og 4 år) driver å planlegger litt sommerferien til neste år.

Nå har det seg sånn at vi begge er veldig glad i båt og sjøliv, selv om ingen av oss er oppfostret som "sjøfolk".

Mine erfaringer er begrenset til sommerferiene fra jeg var guttunge til voksen alder på hytta ved singlefjorden med familien.

dette "paradiset" ble solgt for 10 år siden, og de senere år har vi bodd i svarteste innlandet i Hedmark, og jeg har i svært liten grad hatt noe som helst reelt forhold til båt

annet enn at jeg har hatt noen turer på havnene og drømt meg bort, og sittet mange timer på stranda og misunt alle som cruiser forbi i glisene sine. Tanken min har vært litt at "det er da bortkasta å ha båt når man bor her"

i sommer klarte jeg likevel ikke å motstå lengre, og det endte med kjøp av båt. Leeeenge siden sist, men absolutt lykke! :)

Mjøsa er vakker den, og det er riktig flott å ta en dagstur. men det begrenser seg til nettopp det; dagstur. Mjøsa er stor, men uansett ikke større enn at man er i en times marsjfart fra hjemmehavn. man kommer liksom ikke noe sted, så til normal hverdagsbruk er det helt greit, men nå er det snakk om planlegging av ferien til neste sommer.

vi har kommet frem til at vi vil ha ferien på vannet, og planen er å få fraktet båten til Oslo, og slippe den ut der, for så å ta turen nedover.

vi har tenkt å snu i kristiansand (ta et par dager der for dyreparken etc) på denne turen så har vi foreløpig kommet frem til av vi skal innom Kristiansand, Halden, Larvik/Stavern (kjærringa er derfra) Strømstad,og Singløya (vise barna mine hvor jeg tilbrakte alle mine somre)

så kommer spørsmålet om resten av turen. vi skal jo følge hele fjorden ned, og har 14 dager++ å ta av. er det noen plasser/havner som er litt "must-see" som kan anbefales å sjekke ut nærmere for evt å legge inn i turen? vi har jo relativt små barn som fort kan kjede seg, og relativt liten båt (30 fot) til en familie på 4, så vi må prøve å bryte opp turen i såpass korte intervaller at det blir koselig å være på tur sammen. :) alle forslag og tips i alle former til en slik tur mottaes med takk!

 

Link to post
Share on other sites

Vi planlegger også båtferie neste år og har tenkt å nyte blindleia (Arendal - Lillesand) i litt over 2 uker. Jeg tror, med den runden dere planlegger så ville jeg lagt inn minimum 3 uker for å ha tid til å nyte turen også fremfor å kun konsentrere seg om neste etappe

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Blindleia har jeg sett bilder/videoer av, og det er jo bare idyll på det reneste! kanskje å vurdere!? :) ja, vi kan bruke opp i mot 3 uker og. men må legge inn "døtid" i planen og, med muligheten for hardt vær e.l. som gjør at vi blir liggende en ekstra dag i en havn f.eks. men vi tar det som en tur, så ingen av stedene jeg har nevnt er spikra, bortsett fra Kristiansand. men vi legger opp en plan med hvor vi vil innom, også tar vi det litt som det kommer. :) men det er så mye fint nedover fjorden, så noen tips herfra er en god begynnelse. :)

Link to post
Share on other sites

 

................ Oslo, og slippe den ut der, for så å ta turen nedover.

vi har tenkt å snu i kristiansand (ta et par dager der for dyreparken etc) på denne turen så har vi foreløpig kommet frem til av vi skal innom Kristiansand, Halden, Larvik/Stavern (kjærringa er derfra) Strømstad,og Singløya (vise barna mine hvor jeg tilbrakte alle mine somre)

så kommer spørsmålet om resten av turen. vi skal jo følge hele fjorden ned, og har 14 dager++ å ta av. er det noen plasser/havner som er litt "must-see" som kan anbefales å sjekke ut nærmere for evt å legge inn i turen?

Veldig fin tur dere får neste sommer, men det spørs vel om det blir så mye "resten av turen".

 

Men det mangler ikke på fine steder å reise til på den ruta deres. Hvaler og øyene der omkring er vel naturlig å ta med seg. Kosterøyene er jo også helt nydelig. (Strømstad er jo bare mas.) Så kan det være greit å gå over fra Koster til Nøtterøy, eller til fantastiske Svenner fyr utenfor Stavern. Fra Stavern og nedover gir det seg nesten selv å gå innom Jomfruland/Kragerø, Lyngør og på innsiden av Tromøy.

 

Grimstadskjærgården er neste og må besøkes. Det spesielle med øyene utenfor Grimstad er at her er mye mindre hytter enn alle andre steder da disse øyene ble kjøpt opp av Grimstad byselskap for å hindre bebyggelse og privatisering. Ypperlig for båtliv.

 

Blindleia går du naturligvis igjennom på vei ned til Kristiansand. Idyllisk er det, men de idylliske hyttene begrenser jo båtlivet litt da. Dog er det mange fine steder å ankre opp ved Blindleia også.

 

Men å rekke alt dette på 3 uker? Tja, det går jo, men det blir mye kjøring da.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Du lister opp noen byer, men tenker du hovedsaklig på gjestehavner? For vår del trives vi godt i uthavn. Det er mange fine plasser som er ypperlige med små barn. Jeg kan ta med noen av våre favoritter. Når du skal i Dyreparken er det greiest å ligge i gjestehavna i Kristiansand og ta buss opp.

- Videre østover fra Kristiansand er det fint på Stokken rett øst for byen.

- På utsida av Randøya finner du en flott vik innenfor Randholmen, pass bare på å gå vest for skjæret på vei inn.

- Videre østover har vi flere ganger vært i Nilen i Blindleia. Her har vi funnet oss godt til rette på begge sider av sundet mellom Øygholmen og Kalvøya. Det er strand på Kalvøysida og en lang, grunn bukt på Kalvøya som passer bra.

- Videre utenfor Lillesand har vi tenkt å prøve Hestholmen. Det ser flott ut der, men vi har ikke prøvd ennå.

- Utenfor Grimstad har du Kalven på Ytre Maløya. Hampholmen har også noen fine plasser. Sommerens beste dag hadde vi der.

. Valøyene utenfor Grimstad har vi ikke fått prøvd ennå, men forhåpentilgvis neste år.

- Utenfor Arendal: Merdø og Gjesøya. Hovekilen er lun og god om det blåser litt. Ikke så mye strender, men de finnes.

- Furøya og Hestholmen utenfor Tvedestrand er også flotte.

 

Dette er ikke en komplett liste og lenger øst har vi ikke kommet oss, så her må andre komme med innspill. Kan også legge til at Grimstad gjestehavn kan anbefales. Det er den eneste plassen vi har opplevd at betjeningen står klar for å hjelpe.

Link to post
Share on other sites

Se her ja! kjempemessig med sånne tips. :) For å svare på Spørsmålet ditt tilplan, så prøver vi å legge oss i uthavn så ofte vi kan (hvis jeg får styre) , men om det meldes møkkavær og/eller mye vind så søker vi oss nok til en gjestehavn. uansett så er byene som er nevnt ment litt for bunkring, og en liten sight-seeing med cafe-besøk etc, men vi trenger ikke nødvendigvis ligge i gjestehavnene over lengre tid. alt avhenger litt av været, og hva vi føler at vi ønsker å få ut av akkurat den dagen. den ene dagen kan det være greit med en gjestehavn med tilgang på skikkelig dusj (kun badeplattform-dusj på balja) og et sted å spise/drikke litt og ellers titte litt. en annen dag kan det være mest behagelig å legge seg for anker i ei vik e.l. og bade og kose seg litt for seg selv. barna får vel være med å styre litt av dette sånn dag-dag. men uansett veldig greit å få litt innspill på steder andre som har litt mer fartstid i disse områdene kan anbefale å legge til i ruten. tips til bra gjestehavner, uthavner og ellers plasser som bare er flotte å passere er gull verdt. kjøretiden er jo også en del av kosen dersom man kjører riktig rute kontra å jage på maks-fart fra sted til sted. da blir jo selve båtturen mer en "transport" enn en fin tur, og vi ønsker jo at det skal være kos både under kjøring, og der vi stopper. :) moro å kjøre fort, men det blir bare masete og bråkete etter en stund. ;) Kjenner at det stresser meg litt at jeg kun har en motor da, med min flaks så knekker vi vel en propell eller noe før vi passerer drøbak, så blir det en fin ferie, hengende som en dupp bak Redningskøyta. ;) men skal jeg tenke sånn så blir det vel ikke noe kos uansett, så vi krysser fingra for at dette går bra. (kan jo ha med ekstra propell-sett just-in-case og)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Begynner å tenke litt på sommerferie . Når og hvor skal man reise? Tror det blir svenskekysten. Problemet er at det er folk og båter nær sagt over alt. Det er snart ikke mulig å finne ei lun vik for seg selv uten hekkbølger ,joggeskobåter og rap musikk. "Delingsøkonomien"har inntatt båtfolket og bilder, posisjoner og uthavner utenfor E-6 deles i vilden sky. (Les Ais) Gjestehavnene er et kaos uten like og minner om campinglivet en båtmann ikke ønsker seg. Det beste sommerværet er statistisk fra 22 juli. Ut i august begynner det så smått å bli høst, mørket siger og båtfolket har reist hjem. Hva anbefales ?

Link to post
Share on other sites

Begynner å tenke litt på sommerferie . Når og hvor skal man reise? Tror det blir svenskekysten. Problemet er at det er folk og båter nær sagt over alt. Det er snart ikke mulig å finne ei lun vik for seg selv uten hekkbølger ,joggeskobåter og rap musikk. "Delingsøkonomien"har inntatt båtfolket og bilder, posisjoner og uthavner utenfor E-6 deles i vilden sky. (Les Ais) Gjestehavnene er et kaos uten like og minner om campinglivet en båtmann ikke ønsker seg. Det beste sommerværet er statistisk fra 22 juli. Ut i august begynner det så smått å bli høst, mørket siger og båtfolket har reist hjem. Hva anbefales ?

 

Når problemet ditt er at det er folk og båtar over alt, bør du sjå litt meir på Norgeskartet. Her finn du  noko som heiter norskeskysten. Her er det ufatteleg mykje plass. Ingen i Europa har noko tilsvarande.  Her kan du feriere i kø, og du kan feriere litt fredeleg.  Som sagt, ufatteleg mykje å velje i, og for einkvar smak.

 

Link to post
Share on other sites

Har kun 3 uker ferie, men norskekysten kunne vært morsomt. Har trålet sørlandet men det minner mye om en innsjø med knott, mygg og mye skau.

 

Da er det Vestlandet, med en labyrint av øyer og fjorder, eller videre nordover til Helgelandskysten, men det blir vel litt drøyt på 3 uker..

 

Men deler av Vestlandet går greit...det rekker du..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...