Jump to content

Ser sjeldent Volvo Penta D5A-B TA nevnt.. Flere brukere der ute?


Svaap

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Volvo Penta D5A-B TA (4 syl, 160 HK common rail motor)

Denne er visstnok en god maskin. Saktegående - max 2300 rpm. Har 580Nm dreiemoment allerede ved 1500rpm.

 

Ser sjeldent (faktisk ikke sett) denne nevnt på båtplassen.

Er den lite brukt?

Er det lite trøbbel som er årsaken?

 

Motoren er basert på Deutz blokk.

 

 

 

Synspunkter/kommentarer?

 

Hilsen

Ole

Link to post
Share on other sites

Med Common Rail (CR) så er der en brennstoffpumpe som leverer et konstant høyt trykk. Åpning til brennstoffventilene skjer elektronisk via en solenoidventil.

 

Når pumpe-elementet står i selve brennstoffventilen, så kalles den gjerne en injector. Injectoren er mekanisk operert av en kamdrevet vippearm og pådraget er styrt via en index-arm som styrer vridningen på pumpe-plungeren i injectoren. Slike injectorer er ofte å se på Caterpillar og Detroit motorer.

 

:smiley:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Da er det sikkert ikke det heller, tenker jeg. Slik informasjon blir vel ikke skrevet mellom linjene heller.....

 

Vel vel.... Ut over det så kunne det vært fint å få innspill på erfaringer som finnes på disse motorene. Jeg sitter med et veldig solid inntrykk av maskinen, og vil gjerne høre andres opplevelser..

Link to post
Share on other sites

Det er dette volvo kaller "unit pumps" og fungerer som pumpedyse system men pumpen sitter ikke i selve injektorene. Denne har forøvrig ingen som helst "slektskap" til volvo pentas D4/6 motorer som er rene marinemotorer. D5 er nok ikke mye brukt i fritidsbåter, kanskje mest til genset?

http://pie.volvopenta.com/ViewFileFrame.aspx?n=221281&r=2013-10-03-15-41-49&t=PDF1P&a=47704644&p=T416&d=Product%20Bulletins&s=401659〈=nb-NO

Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt riktig at commonrail har konstant høyt trykk. Trykket reguleres ift turtallet vha en servoventil inne i høyttrykkspumpen. Trykket i injektorene på en pumpedysemotor er også høyt, det kan i prinsippet være like høyt som i en cr-motor. Noen pumpedysemotorer har elektrisk styring av injektorene på lik linje med commonrail. Det er egentlig utslippskravene som styrer hvilken teknologi som benyttes. Commonrail er mest brukt på småmotorer. Vet ikke om det går an å få en pumpedysemotor ned på så lave utslippsverdier som commonrail.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei,

 

Jeg er veldig fornøyd med motoren.

Bruker båten hele året, og den starter alltid med en gang.

 

Det er veldig behagelig å ha såpass krefter allerede ved 1500 rpm. Kan gi såpass vinger at jeg har skroghastighet allerede ved moderat turtall.

 

Skal på slipp neste uke, og skal ha ut akslingen (og dermed også reverseringen), noe jeg egentlig ikke ser frem til.

Jeg har en lekkasje i pakkboksen (West mekan), og må skifte en simmering i den forbindelse.

 

 

 

Legger inn et par bilder av reversering

 

 

 

bilde

 

 

Opp-ned for sikkerhets skyld...

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 2 år senere...

Vi har nylig byttet ut en Volvo Penta D5A- B- TA på fergen Kolbjørn, den gamle er erstattet med en av samme merke og samme størrelse...max turtall er 1900 rpm.

Den gamle hadde nær 50 k driftstimer og uten noen større problemer.. Driftsikker,.økonomisk og effektivt. fantastisk motor😉

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...