Jump to content

Bytte kjølbolter og sjekke/utbedre kjølfestet på Alo 28


tombok

Recommended Posts

Har hatt et ublidt møte med undervannsskjær, det smalt godt og båten "hoppet" over. Ror og fremdrift er ok og det er sannsynligvis kjølen også, det har heller ikke blitt noen lekkasje. Men jeg vet at forrige eier gjorde noe lignende en gang, men kanskje noe kraftigere og har i hele sommer gått og tenkt på noe som ser ut som krakkeleringer i bunn av båten rundt kjølboltene. Bolter og mutre ser også tildels rustne ut og med tanke på at jeg har planer om lengre turer til neste sommer vil jeg nå legge opp båten og utbedre kjølinnfestningen.

Ideen er å lage en krybbe med stropper under båten mellom støttebena, og lage disse teleskopiske slik at båten kan heves opptil 30cm opp fra kjølen. Deretter slipe ned bunnen i kjølpartiet innvendig og utvendig og frese ut de sprekker jeg evt finner slik at disse kan støpes opp på ny.

Tar imot alle tips med takk! -Har f.eks. lyst til å sette inn syrefaste bolter og mutre, er det noen spesiell stålkvalitet som må brukes? Og hva slags moment skal man bruke ved tiltrekking?

Alle tips og innspill er ytterst velkomne, da jeg vil gjøre dette så bra som mulig når jeg først er igang med jobben...

Link to post
Share on other sites

De gjør denslags nærmest rutinemessig i Son (Sonkilen Båthavn). En måte å gjøre det på er å ha en høy krybbe og la kjølen stå på klosser inne i krybben. Så kan man løsne boltene, løfte båten klar av klossene, ta disse vekk og så senke kjølen ned. Viktig å sikre båten fra å velte i krybben når den mister 'kontakt' med kjølen. Dette fikses med lastestropper.

 

Jeg vet ikke hvilken kvalitet det er originalt på boltene til en Alo. Vanlig karbonstål har lett for å holde mer enn 50 år. Hvis du skal skifte til rustfritt, er AISI316 (Ti) og muttere i A4 et minimumskrav. Men vær klar over at AISI316 nok ikke har samme strekkfasthet som karbostål. Mulig du i så fall må opp i ganske kostbare kvaliteter. Så kanskje karbostål uansett er en grei løsning. 'Vanlig jern' jern er slett ikke noe dårlig materiale, heller ikke når det gjelder korrosjon. Det ruster i vei, langsomt og forutsigbart. Er verken utsatt for pitting- eller spenningskorrosjon.

 

Merk at du ikke må bruke gjengestenger for kjølbolter. Det er lett å få lekkasje langs gjengepartiet. Bruk bolter med tilpasset lengde og gjenget i begge ender.

 

NB, jeg vet heller ikke om denne båten har boltlommer i kjølen, eller om man valgte billigversjonen med å gjenge boltene ned i selve kjølmaterialet.

Link to post
Share on other sites

Kanskje karbonstål egentlig er greit Hulda. Om de holder i nye 40 år, så er det sikkert lengre enn jeg lever uansett.

Men kanskje gjengestag kan brukes dersom gjengene i midtpartiet på bolten forsegles med f.eks. epoksy? Ellers kan jeg jo få tak i stav av rett kvalitet og dreie gjenger i hver ende.

 

Ang selve kjølen så vet jeg neimen ikke hvordan det er løst med gjenger i denne. Mener jeg så en tråd en gang fra en som byttet bolter på maken båt, men finner den ikke igjen...

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg vet er den kjølen støpt med boltene stukket ned i støpejernet mens det fremdeles er flytende.

Det var et støperi i Fredrikstad som støpte dem.

Kjølen er satt i limsparkel, så den løsner ikke selv om du løsner boltene.

Ojsann :worry: Det hørtes ut som om det kan bli litt av et prosjekt... Men kanskje det kan være et håp om at boltene allikevel kan løsne hvis de varmes godt opp og kjøles ned igjen? Det bør vel ikke ha skjedd en full sammensveising under støpingen dersom boltene ble satt i kalde? Og hvis partiet som ble dyppet var gjenget kan det kanskje være mulig å få de ut igjen.

Eneste alternativ ellers må vel være å bore opp en dimensjon i kjølen og gjenge nye hull....

Link to post
Share on other sites

De gjør denslags nærmest rutinemessig i Son (Sonkilen Båthavn). En måte å gjøre det på er å ha en høy krybbe og la kjølen stå på klosser inne i krybben. Så kan man løsne boltene, løfte båten klar av klossene, ta disse vekk og så senke kjølen ned. Viktig å sikre båten fra å velte i krybben når den mister 'kontakt' med kjølen. Dette fikses med lastestropper.

.

 

 

Jeg har hatt av kjølen på en Maxi 77.......på det vis som Hulda beskriver...det er nok det enklaste settet

 

båten låg i en høy krybbe....jeg tok bort planken under kjølen så att kjølen hengde fritt.

 

sen skifte jeg ut 4 kjølbolter mot helgjenget stang med mutterer 2-3mm over plasten.....lossade sen de siste kjølbolterne og trodde att kjølen, skulle komme av seg selv.....men nei da !

 

kjølen satt godt fast i Sikaflexen (i mitt fall)........fikk sage med bagfilblad + kniver....tok ganske lang tid innen

kjølen losset o hengde i de helgjengede stengerne.......sen senket jeg den ned gjenom att skru på muttrene.

 

tils kjølen stod på bakken........sen må du fiksere kjølen godt, den veier jo noe hundre kilo, innen du kan ta bort de helgjengede....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har nettopp snakket med konstruktøren på telefonen, og han kunne fortelle at boltene slett ikke var støpt fast i kjølen. Det var boret hull og gjenget opp. Ang tettemasse så var det brukt noe slags epoksystoff som minnet om tjære, og dette kan nok sitte godt. Men boltene skulle være greie å få ut.

Trivelig kar, Ortang. -og jammen husket han både båten og mannen som hadde kjøpt den ny og hatt den til jeg overtok!

Link to post
Share on other sites

Kanskje karbonstål egentlig er greit Hulda. Om de holder i nye 40 år, så er det sikkert lengre enn jeg lever uansett.

Men kanskje gjengestag kan brukes dersom gjengene i midtpartiet på bolten forsegles med f.eks. epoksy? Ellers kan jeg jo få tak i stav av rett kvalitet og dreie gjenger i hver ende.

 

 

Jeg bare vet av erfaring at en del har fått lekkasjer langs gjengepartiet. Derfor den anbefalingen. Får du det tett med gjengestang, så er det naturligvis greit. Noe som bør veies opp mot å måtte gjøre jobben to ganger om det skulle bli en lekkasje. Greier du å 'hermetisere' innfestingen, så skal det teoretisk ikke bli noen lekkasje inn til boltene. Da vil jo også de boltene som sitter i nå se ut som nye.

 

Og, det har vel vært en revolusjon på tettemiddelfronten i løpet av 40 år. Som skulle tale for bruk av gjengestang?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en type utbedring som sorterer under kategorien altoppslukende, nattesøvnspisende, tærende, tankekjørfremmende og nærmest psykosefremkallende.

 

For oss som har gått løs på gammel seilbåt, uten dyptgående erfaringsbasert kunnskap, så er dette gjenkjennbart.

 

Jeg setter en tier på at kjølbolter var det siste TS tenkte på før han sovnet i går, og det første han tenkte på da han våknet i dag. Han har sannsynligvis tenkt på dette store deler av formiddagen og når han skal lage mat, spise mat og ta oppvasken senere i dag, ja så tenker han på kjølbolter.

 

Noen som kjenner seg igjen ? :)

 

Bilder av byttet av kjølbolter er obligatorisk.

 

Oppmuntrende hilsen fra Ålesund!

 

Hehe

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte ALO"en min våren 2002 i Sandnes og seilte den opp til Nordfjord.Besiktelse fra min side ble nokså overfladisk, men båten skulle jeg ha! Sommeren og vinteren gikk med til diverse elektrisk(mye)og rørlegger arbeid.

Jeg vart stadig plaget med vann heilt ned i hekken og under motoren.Derifra flømde det over det lille lave skottet mellom motorrom og salong. Etter å ha jobbet med dette lenge, mente jeg at jeg hadde kurert det.Årsaken til problemet var vann som flommet over fra renna rundt åpningen under cockpit benkene.Dette ble ordnet med gummilister limt på undersiden på lukene.

 

Båten ble sjøsatt på nytt våren 2003.Problem med vann under salongdork oppstår på nytt,men denne gangen uten oversvømmelse fra motorrommet. Dette vart særlig merkbart på hard kryss,Når jeg ikke fant andre muligheter begynte jeg å mistenke en mulig lekkasje mellom kjøl/skrog og ved boltene.

 

Høsten 2003 ble båten tatt på land.Jeg hadde tilgang til verksted med traverskran og bestemte meg for å ta ned kjølen.Båten ble kjørt på verksted på henger i begynnelsen av juleferien.Den ble løftet med tr.kran og hengende i stroppene ble bukker bygget under skeg og foran kjølen med ca 5cm klaring mellom kjølen og gulvet.En sturdy krib ble sveist opp for å holde kjølen stabil når den løsnet.

 

NÅR den løsnet-det sier mye om jobben,Først brukte jeg kniv,baufilblad og pianostreng for å komme så langt inn som mulig mellom kjøl/skog.Deretter ble alle muttere på kjølboltene fjernet.Kjølen hengte på lim/tetningsmasse som var brukt imellom, den var svart på farge.

Slag på kjølen hjelpte ikke, den ville ikke løsne så nå laget jeg noen 30 cm lange eikekiler,heilt spiss i den eine enden og kanske 5-6 cm bredde. Desse bli drevet imellom skrog/kjøl der jeg hadde klart å lage en liten slisse tidligere.Litt etter litt begynt den å løsne.Endelig... etter to dagers slit datt den ned på gulvet,med tetningsmassen fremdeles strukket mellom begge flatene,denne ble skjært vekk og båten løftet tilbake på hengeren.

 

Boltene bli løsnet frå kjølen (måtte bruke varme).Det vart 12stk 16mm R/F316 pinnebolter på enten 100 eller 120mm lengder.Da jeg driver med sveising og stålarbeid, fikk jeg desse røntgen undersøkt og dei var OK.

Kjølen ble sandblåst og primet med det samme.

 

Når kjølen skulle monteres tilbake,ble alle boltene unntat to, sett på plass.På 2 bolthull som var godt fremkommelige i salongen, ble det brukt korte gjengestag for å forenkle styring på starten, desse ble påført mutter og strammet etterhvert som skroget ble satt ned på kjølen.Kjølen var tidligere påført tetningsmasse, jeg husker ikke hvilken,men jeg mener det var et Sikaflex produkt.

 

Moment som ble brukt på boltene i kjølen husker jeg ikke,men det finner du ut ifrå tabellen,men husk å bruke moment som gjelder det svakeste materialet,i mitt tilfelle rustfritt. Invendige muttere mot skroget, ble det ikke brukt moment på, berre tetta skikkelig til.

 

Når alt dette var ferdig, ble overgang kjølen-skrog ute fuget for å få en fin overgang.

 

Total arbeidstid 6 dager.

 

Lykke til :nonod: .

Link to post
Share on other sites

Det var en alvorlig prosess Storken :O

Jeg var en tur i båten i dag, og det har ikke kommet inn en dråpe vann den siste uka. "Vanninntrengningen" stoppet helt da jeg fikk tømt drikkevannstanken som er av blæretypen helt, så den fikk seg nok en strekk den ikke hadde godt av i bråstoppen.

Jeg har jo heller ikke sett noen forandringer under dørken etter smellen, det som ser ut som mulige småskader har vært der fra før. Det blir nok til at jeg pusser ned overflaten mellom boltene for å se hvordan det ser ut, og utsiden av skroget skal uansett pusses ned. -Så får jeg se hvordan det ser ut når det er gjort.

Konstruktøren husket både båten og tidligere eier, og han var skråsikker på at boltene var skrudd ned i gjengede hull så det skal gå an å få dem ut om nødvendig. Dog fikk jeg litt inntrykk av at han syntes grunnstøtingen min var litt bagatellmessig og kanskje ikke egentlig noen grunn til bekymring.

Så jeg begynner å helle litt mot å pusse ned å se etter sprekker før jeg begynner å løsne kjølen... :pray:

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke lekker, og du ikke har krakelering i bakkant av kjølen utvendig, ikke skade i forkant av kjølen utvendig. Heller ikke sprekker i bunnstokker, bunnplate etc. innvendig, så ville det å plukke av kjøllen sittet meget langt inne for mitt vedkommende.

Enig med Hulda......lekker det ikke og inge synlige skader......så hadde ikke jeg tatt av kjølen.

 

nå her jeg ikke noen erfaring av Alo, annet enn jeg vart ombord en gang!

 

men skulle tro att du har noen form av forsterkning rundt kjølinfestningen

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

i siste innleg jeg skrive om ALO"en sa jeg der er 12stk kjøl bolter,beklager dette er feil.der er 14 stk bolter.

 

Apropos bunn stokker,det finnes ikke på Alo 28,Der er 2stk tver gaende skott,den eine i etterkant forpigge den andre 60cm lengre aft i akterkant toilet.Begge disse er stoypt til skrog sidene og avslutes ca 6-7cm over kjolen? disse har ingen mission som forsterkning av kjøl innfesting.

 

Dei einest form for bunnstokk ligge i framkant av motoren dette er ca60-70cm aft om bakerste kjølbolt.

 

På sty.bd side er der salong benker.og på b.b side salong benker som går over i bysse innrednig.På begge sidene er disse stoypt til skrog sidene men med ingen forbindelse med kjølsvin og derfor gi ingen struktural avstivning.

Link to post
Share on other sites

Det er lenger siden jeg gjørde jobben.Men i likket med lengde på boltene er ikke jeg helt sikkert,jeg fundert da om det var innstoypt ein stål plate pga.mangel på bunn stokker.

Jeg tror det var 4-5cm.Det er dumt men jeg tok ikke bilder underveis,Jeg jobbet alene og hadde mye enn nok å tenke på.Jeg husker jeg stusset lite gran om at kjøl svin var ikke tjukkere.

Beklager jeg kan ikke hjelpe deg mye på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...