Jump to content

Ramin 30 Touring nettopp kjøpt!


blue moon

Recommended Posts

bilde

Illustrasjonsbilde, min er helt hvit, uten hardtop, teak og anker i front .

 

Hatt en kjempe sesong med min Skilsø 750cc, en god båt som ikke har bydd på noen problemer,

men mye vil tydelgvis ha mer.

Står fortsatt uten salg på min finn.no annonse, selvom det er den peneste av de jeg har sett og mye båt for pengene.

Er derfor litt galskap å kjøpe ny, men klarte altså ikke la være når muligheten bøy seg.

 

Så hva falt jeg for ved denne ikke altfor kjente båten?

 

* Yanmar (222Hk) med aksel, toppfart på 27knop er mer enn nok.

* Stor badeplattform, to stoler bak med "morra kaffen" er ikke feil.

* Dørluke til badeplattform, veldig praktisk.

* L-sofa, som på et blunk kan gjøres til U-sofa om en trenger ennå mer sitteplass,

* Byssa uta.

* Mye skapplass/stuverom.

* God omtale http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/prøvekjøring-ramin-30-touring

 

Det gjenstår bare å vente på værgudene fra Lørdag og få den fra Grimstad til Langesund og ny sesong etter det :)

Link to post
Share on other sites

Takker, det litt morsomme er at min mor og gubben likte båttypen så godt at de slo til på en brukt de også, på samme dag!

Her blir det tvillingbåter sammen neste sesong ;) Kjekt å dele erfaringer osv, med samme båt.

De har samme motor som deg worry, 184hk. Er den identisk med min bare ikke tatt ut like mye hk?

Husker det var en her inn som kjøpe en med Yanmar 290hk fra Båtmeglern, noen vet hva han kaller seg her inne? Vet det er en 6´r..

Link to post
Share on other sites

Gratulerer og velkommen i klubben. Jeg kjøpte den med 290 Yanmar i juni og er veldig fornøyd. Har kjørt ca 100 t nå og har ikke hatt problemer med båten. Sett bort fra Lenco trimplan som jeg monterte etter kjøpe. Men de har jeg fått byttet, to ganger, pga av ukjent feil med hjernen til flapsene.

 

Det jeg liker med den er at jeg kan bruke hele fartsregisteret i motsetting til min gamle Agder 8000 som satte seg vel mye på rompa i mellomregisteret. Med flaps er jeg nede i 2700 omd på 20 knop og har hatt den i 29.5 med litt last. Har litt stor propell så den skal jeg sende til Winrace for litt justering. Mangler 250 omdr. Snakket med båtbygger og de hadde den i nesten 31 knop da den var ny.

 

Har byttet ut setene ute med grå niroxx samt kjøpt ny kalesje fra Hansen Protection. Fikk lagd meg en solseng i tillegg til den på ac taket. Da fyller den U sofaen og får da en seng på 120x220 eller noe slikt. Fikk ikke kalesjen før i aug så da sparer keg den til neste år. Ettermonterte nasa batteriovervåker og byttet stereo samt byttet begge for ruksbatteriene til 2x120 ah. Lå ute natt til fredag med tent ankerlanterna, kjøleskap som surret og gikk samt dieselvarmeren gikk hele natta og hadde femdeles 80 % igjen om formiddagen. Håper å ha den ute til minus gradene kommer.

Link to post
Share on other sites

Der var du ja! Annonsa til båten din er fortsatt sporbar. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=43807169

Kan tenke meg det gjorde seg med niroxx mot den skyen som er på bildene. Bare å legge inn bilder i tråden om du vil.

Jeg har marineblått stoff ute, får heller være flink å bruke håndkler mot saltvann og solkrem i putene..

Ja jeg har mulighet å bytte til et kortere bordben og få en solseng i hele sofaen som deg, har du løsningen med å dra ut ekstra sitteplassen fra veggen på styrbord? Jeg har 06modell, forskjellen her som jeg kan se er at denne plassen er en løs putebenk jeg må plassere eller fjerne, kan ikke dyttes inn i veggen

samt at vask og kok er i samme høyde i byssa.

Agder 8000 ja, en båt jeg siklet etter for en stund tilbake, men fant vel ut at den ble for liten. Godt å høre at sjøegenskapene er bedre her!

Link to post
Share on other sites

bilde

bilde

 

Hadde en flott tur hjem fra Grimstad idag, helt frem til Rognsfjorden. Der blåste det 15ms, fikk testet båten kan en si.

Bestått med glans, bare morro bortsett fra at baugthruster for første gang bestemte seg for å ikke virke. Dette fant vi ut før vi reiste,

noen tips her? Sikringen er hel og strømmen på, den reagerer ingen veier.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer og vel blåst ( bokstavlig talt..) Var vel litt ruskete utenfor Lyngør-Portør regner jeg med.. Da er det bare å bruke skuta og krype rundt å bli kjent. Dessverre ingen tips an baugpropellen.. Har du og bryteren på gasshendelen? Kanskje den bør ettersees litt?

 

Lå i båten i helga og fikk instalert ny hjerne til flapsene. Godt å ha mulighet til å trimme forskipet ned i motsjø så det ikke slår så mye. Glemte å ta bilder av niroxx setene og batteriovervåkeren. Tar det neste gang.

Link to post
Share on other sites

ang. Baugpropell. Hvis du hører motor på denne går, men ikke noe effekt er det mulig at inv. Sikkerhetsplint har røket. nb. Dette gjelder hvis det er sleipingene propell. reservesplint er festet på plastdekselet til motor. Enkel å bytte. Hvis ikke motor går ville jeg sjekket hovedkablene inn til motor, hvis dette er ok. Demontere hurtigkobling på styrestrøm fremme ved propeller. Måle deg frem til hvem kabel det er 12v på. Koble denne sammen med en av de andre (en til styrbord og en tlbabord).

Link to post
Share on other sites

Imponert over sjøegenskapene til båten, Lyngør - Portør var ruskete, men ingenting i forhold til den berykta Rognsfjorden, vi gikk på utsida skjæregg og rett inn leia til Langesund. Flapsene var gull å ha, vi tilta baugen litt opp for å bryte bølgene bedre dette fungerte veldig bra samtidig som skråget også buer litt opp fremme. Godt du har fått orden på dine Hekkbølgen.

 

Takk for det Frissy, den har veldig gode planløsninger. Ser for meg jeg får mye glede av porten og den store plattformen bak.

 

Jeg har brytern på gasshendelen ja, kanskje jeg må demontere å sjekke her, motor går ikke, det er helt tyst.

Splint, jording eller noe i propellen? Jeg får sjekke mer i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...