Jump to content

Går det bra å kutte ut ladeluftkjøleren på en Yanmar 4 LH DTE


Brumm

Recommended Posts

En intercooler til Yanmar 4 LH DTE 165 hk fra 1993 koster flesk i Norge. Ca 25 000 kroner sier verkstedet!

Mein Gott sier jeg. Hva er det med dette landet og prisen på varer...

Jeg er i ferd med å sjekke pris i utlandet, og har sendt ut div forespørsler til US og Polen bl a. (Takker i den forbindelse for evt andres tips om billigere Yanmar butikker utenlands.)

 

Men så slo det meg at hvorfor ikke bare kutte ut hele intercooleren. Hva skjer da? Litt mindre effekt så klart. Men skader det motoren?

 

Ideen fikk jeg forøvrig av verkstedet som nå feilsøker for et røyk i eksos problem, og som i den forbindelse koblet sjøvannskjølingen utenom intercoolern,

slik at den ble bortkoblet rett og slett. Etter min mening gikk motoren likevel helt greit under prøvekjøring, og jeg ville sannsynligvis ikke savnet de ekstra kreftene intercooleren gir. Jeg går nesten aldri med høyere turtall enn 2800, (topp turtall for denne motoren er 3300.)

 

Men som sagt, motoren gikk kjempebra likevel uten intercooler og det var lett å få opp et turtall på 2800. Prøvde ikke å gasse på mer egentlig, men fikk følelsen av at det var mer å hente ved mer gasspådrag.

 

Tror dere at dette vil skade motoren? Dyser, dieselpumpe, kjøling etc er kanskje tilpasset denne motoren som har ladeluftkjøler?? LH serien fra 1993 hadde fire forskjellige effektuttak: 110,140,170 og 220 hk. Alle hadde den samme 3,5 liers blokka, men alle hadde forskjellig utstyr Min er på 170 hk.

 

Kjempesnilt hvis noen har noen kompetente uttalelser.

Link to post
Share on other sites

Er ikke det en dårlig plan, å begynne og kutte ut deler etterhvert som de ikke fungerer lengre?

 

Et par-tre fakta her gjeldende utgaven 4 LH-DTE (utgaven med ladeluftkjøler) sammenliknet med utgaven uten ladeluftkjøler (4 LG-TE) :

 

1. Din modell har et lavere kompresjonsforhold enn samme utgave av motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

2. Din modell har en annen innsprøytningspumpe og annen timing for innsprøytning enn motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

3. DIn modell har et høyere åpningstrykk for dysene enn motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

4. Din modell har en annen turbolader enn motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

 

Hadde ikke giddet å begynne eksperimentering med noe slikt nei. Hold utstyret iorden som det var levert fra fabrikken er nå mitt råd.

 

Det kan jo komme en dag der du skal selge dette også, og en som kan finne på å gjøre noe slikt med motoren kan også finne må mye rart av andre fiksfakserier i båten ville jeg definitivt tenkt som kjøper.

Link to post
Share on other sites

25 000,- var nå en grusom pris,det er det ingen tvil om.

 

Men hva er galt med den du har?skulle klart å reparere mye rart for under 25 000,- skulle jeg tro.

 

Og "eksprementere" med å kutte ut cooleren går antagelig bra,men du får ett problem (les veridtap) den dagen du skal selge,og det blir neppe under 25 000,-,så da er du jo på en måte like langt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er enig i at det høres litt riski ut når jeg leser Chiefengineer´s liste over forskjeller på LH modellene. Men Liberty her mener likevel at jeg kan kjøre motoren uten intercooler.

Flere som mener det?

 

Jeg er iferd med å få den trykkprøvd. Den er forøvrig lukket, med et lokk bare, så registeret kan visst ikke taes ut. Og da går det kanskje ikke an å reparere et hull der?

 

Men fy fader folkens - 25 000 kroner for en intercooler! Og jeg som er så blakk.....

Link to post
Share on other sites

Motoren tar neppe skade av å koble ut intercoleren, så lenge den ikke ryker svart når du kjører i marsfart. Får du svart røyk ved marsfart så får den ikke luft nok og eksostemperaturen kan bli for høy.

 

En annen ting er jo om ikke det burde være mulig å reparere intercoleren til en fornuftig pris.

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne kutte ut ladeluftkjøler, men da bør du justere maksimalpådrag til anslagsvis 60-70% av det du hadde som maksimalt pådrag da kjøleren var inntakt.

 

En god tommelfingerregel er at "en grad opp på luften gir 5 grader ut på eksosen"

 

Et tenkt eksempel:

 

Ved normal maks belastning og inntakt ladeluftkjøler så er temperaturen på ladelufta 40 grader og utløp eksos 500 grader.

 

Ved utkuttet ladeluftkjøler og maks belastning er ladeluften 80 grader og eksostemperaturen 500 + (80-40)X5 = 700 grader, altså temmelig hett i sylindrene og toppen !

 

Så kan man begynne å stille spørsmål med motorens sylinder/stempel/ventiler/toppbolter/kjøling/ og turbinblader samt øvrige av eksosanlegget. Vil materialene tåle temperaturen? Hva med smørefilm sylindre/stempler?

 

Det er nå min mening om den saken!

 

Men det ville vært intressant å lese om dine erfaringer om du kutter ut ladeluftkjøler og freser avgårde med samme maksbelastning!

 

Iallefall, Lykke til uansett hva din avgjørelse blir !

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Et par-tre fakta her gjeldende utgaven 4 LH-DTE (utgaven med ladeluftkjøler) sammenliknet med utgaven uten ladeluftkjøler (4 LG-TE) :

 

1. Din modell har et lavere kompresjonsforhold enn samme utgave av motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

2. Din modell har en annen innsprøytningspumpe og annen timing for innsprøytning enn motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

3. DIn modell har et høyere åpningstrykk for dysene enn motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

4. Din modell har en annen turbolader enn motoren levert som originalt uten ladeluftkjøler.

 

Er det virkelig riktig som du sier Chief at det er så store forskjeller på 4 LH-DTE (165 hk) og 4 LHA (144 hk) som jeg har uten intercooler?

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke selv under "Specifications", side 3:

 

http://svkarenm.webs.com/YANMAR_4LH_operation%20manual.pdf

 

Her finner du alle tekniske data for de fire variantene som eksisterer av 4LH motoren. Den første i rubrikken er den som originalt er levert uten ladeluftkjøler. De andre har kjøler.

 

Det er en gjenganger at mange dessverre tror at flere motorer i samme serie har kun "en komponent" som skiller den fra de større eller mindre versjonene, f.eks. Volvo D-6 serien som tildels inneholder store ulikeheter hardwaremessig mellom de forskjellige versjonene. Enkelte tror man bare kan kjøpe en chip så har en D6-310 blitt til en D6-435.

 

Men dette er helt feil når man begynner å studere detaljene. Husk at disse motorene er ikke konstruert i en garasje med beslutninger tatt over en kopp kaffe. Komponentvalgene har gjennomgått en nøye engineering og langvarig testing i motorlaboratoriumene før de er sluppet ut i salg der bl.a. utslippskrav, alle termiske forhold som må vurderes gjennom livslengden er tatt i betraktning og designendringene er utført for å imøtekomme ulikhetene deretter.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo sjekke selv under "Specifications", side 3:

 

http://svkarenm.webs.com/YANMAR_4LH_operation%20manual.pdf

 

Her finner du alle tekniske data for de fire variantene som eksisterer av 4LH motoren. Den første i rubrikken er den som originalt er levert uten ladeluftkjøler. De andre har kjøler.

 

Ser det nå ja. Det var mer forskjeller enn jeg trodde. Takk for at du veileder oss med et lys på den mørke vei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...