Jump to content

Terminering av tynne kabler


REM

Recommended Posts

Når jeg avisolerer tynne signalkabler kan det være så lite kobbertråd i kabelen at jeg flere ganger har opplevd at krimpingen løsner hvis jeg etterpå forsøker å trekke forsiktig i kabelen. Dette tiltross for at jeg benytter "profftang" med låst retur.

Jeg legger den avisolerte tråden tilbake over isoleringen og krimper kabelskoen over både isolasjon og kabel.

Dette gir en tilsynelatende god og solid terminering, men er det akseptabelt? Lurer jeg meg sjøl her?

bilde

bilde

Redigert av REM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avisoler lengre inn på ledningen, og "brett" den så mange ganger du trenger før du tar den inn i klemma. Evt. dra en liten krympestrømpe m/lim etterpå over den røde delen på kabelsko og godt innpå ledningen for ekstra hold. Se om du kan få stripset ledningen i noe for skikkelig strekkavlastning og for all del bruk en skikkelig tang m/moment.

Dårlig løsning med isolasjon inn i klemma.

 

Hilsen Elektriker :-)

Link to post
Share on other sites

Mange elektronikkprodusenter som sliter om man ikke skal lodde i båt.

 

Ikke fåtall loddeforbindelser som befinner seg på seilende skip og fartøyer rundt på verdenshavene, se på alle printkortene inne i alt elektronikkutstyret.

Jo, men komponentene på printkortet flekser i svært liten grad, og lodding her bør ikke være et problem. Værre er det med kabler inn og ut som flekser ved bevegelser som bølgeslag ol. Det har vel vist seg at loddeforbindelser ryker pga. tretthetsbrudd akkurat i overgangen mellom den stive tinnforbindelsen og den fleksible koppertråden.Skikkelig klamring hjelper selvfølgelg

Link to post
Share on other sites

Delar Chiefengeneers uppfattning.

 

Jag har med förkärlek lödat kablar i båtar i minst 30 år och har enbart goda erfarenheter.

 

Aldrig någonsin varit med om att en väl lödad kabelsko på en korrekt strappad kabel har lossnat på grund av skakningar. Jag tror att skakningsproblematiken är vida överdriven, om man undantar kablar som passerar speciellt utsatta ställen som t ex över till motorn så skakar det inte speciellt mycket i båten. Skakningsproblem undviker man dessutom säkrast genom att strappa upp kabeln på båda sidor på den slyng som man gör på kabeln för att överbrygga 'skakstället'. Att där så är möjligt klä kabelstammar med korrugerad kabelslang är ju också 'good practice'.

 

Lödningen har dessutom fördelen att den förhindrar korrosion i kopplingen och lödning i kombination med krympslang är oslagbart för att skarva kabel som man visserligen undviker, men ibland blir tvungen till.

 

Speciellt sådana klena kablar som Du refererar till passar mycket bra för lödning, och även 0,75kvmm och upp till 1,5 kvmm.

 

Sedan blir lödning ett sämre alternativ och grova kablar kan över huvud taget inte lödas med tillfredsställande resultat, bland annat eftersom värmen sprider sig oönskat långt i kopparen och därmed leder bort lödvärmen och förstör isoleringen.

 

Lödning blir dessutom lättare att kvalitetskontrollera än den metoden med dubbelvikt kabelända som Du skriver om.

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg demonterte masser av kabler som var loddet i 1983. Fra 0.75mm2 lampett til 50mm2 batterikabler. Alle var fri for korrosjon og ingen teikn til brudd. Uansett og de er loddet eller klemt i hylse så må kabel klamres så den ikkje henger å gynger.

De gangene eg har brukt kabelsko på så tynne kabler som feks signalkabler til gps, så har eg gjort som Kyst1 skreiv.

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter ebonita og andre her i at lodding av kabelsko kan være fullgodt og gjerne foretrukket. Et godt alternativ som dog er noe tidkrevende er å lodde på tykkere kabel på enden og så terminere denne tykkere kabelen. Dette er vanlig der hvor spesielle plugger brukes og lederne er for små til hylsene i pluggen. Det gir også overlegen strekkavlasting. Ved skjøting av tykk og tynn leder tar du de avisolerte endene og legger parallelt, surrer en enkelt tråd rundt for å holde de stramt sammen og lodder denne. Den tynneste delen blir så bøyd 180 grader tilbake og hele spleisen dekkes med krympestrømpe.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig. Jeg jobbet 17 år i NRK-TV lydservice, og jeg husker en gang vi hadde fått en ny reportasjebuss fra England. Allerede på den første reportasjeturen på Vestlandet måtte den taes ut av drift pga. vakkelkontakter i rekkeklemmene. Alle ledningene der var fortinnet, og da mener jeg ikke hver enkel kordel, men hele "bunten". Tinn er et mykt materiale, og ved ristingen på dårlige veier, løsnet et stort antall ledninger. Men lodding på korrekt måte, - ja det er noe annet. Mange av mine kabelsko for 6mm2 og oppover er uisolerte som jeg først har klemt helt forskriftmessig for så å fortinne. Dermed hindrer en korrosjon mellom sko og kabel. Disse forbindelsene har jeg aldri hatt problemer med.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode metoder her. Ofte er man vel avhengig av å krimpe på en hun kabelsko, da han spadekontakten sitter i bryteren eller hva det er en skal kopple seg opp mot. Disse krimpekontaktene er jo allerede isolert og er vel da vanskelig/umulig å lodde? Dessuten synes de å være galvaniserte, og dette er vel heller ikke det enkleste å lodde?

Skal man lodde må man vel skaffe seg kontakter som er beregnet for lodding? Eller?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker bare kabelsko med krympeplast og smeltelim i båten. Får da en bra strekkavlastning av ledningen mot kabelskoen. Jeg bruker som oftest Biltema sine siden de er enklest å få tak i.

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Kabelkoblinger/Kabelskosortiment-351950/

 

Når jeg skjøter kabler til ekkoloddsvingere lodder jeg som regel, har aldri hatt problemer med dette. Har også svært gode erfaringer profesjonelt med loddeforbindelser for bruk i maritime miljøer.

Link to post
Share on other sites

Disse krimpekontaktene er jo allerede isolert og er vel da vanskelig/umulig å lodde? Dessuten synes de å være galvaniserte, og dette er vel heller ikke det enkleste å lodde?

Skal man lodde må man vel skaffe seg kontakter som er beregnet for lodding? Eller?

 

Den isoleringen du nevner trekker du lett av med en nebbtang. Disse kabelskoene er ikke galvaniserte, de er av fortinnet kobber. Når tinnet har ligget litt i luft blir det grått og ser ut som galvanisering. Rent kobber irrer lett og er mindre egnet. Disse kabelskoene er altså utmerket å lodde på. Hvis du gjør som Lars sier får du en kanon forbindelse. Trekk av plasten med en tang, krymp fast, varm opp med bolten og tilfør litt tinn inne i pressingen. Stopp før tinnet trekker seg videre inn i ledningen, da blir den stiv og isolasjonen smelter. Hvis du i tillegg klipper til en bit krympestrømpe på 20-25 mm får du en utmerket strekkavlastning. At dette skal riste i filler har jeg vondt for å tro. Hvis det rister så mye i skuta di tror jeg du får andre utfordringer lenge før, f.eks. at urtehagen på badeplattformen ramler i vannet :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...