Jump to content

Kad42 vil ikke over 1900 RPM


3rik

Recommended Posts

Var ute å luftet båten idag etter lang tids ligge. Motor starter og går fint helt opp til nøyaktig 1900 rpm. Der blir den uansett hvor mye jeg gir på. Det er ingen fusking i det hele tatt. Jeg skiftet dieselfilter men samme feil.

 

Jeg har byttet tilførselsslanger og instrumenter. Slangene er av samme dim som tidligere, med det er mulig fittings struper mer enn tidligere.

Instrumentene er skiftet fra originale til wema (KUS). De fungerer helt fint og turteller er kalibrert på turtall mellom 800-1200, regner med det er noenlune på turtall over dette og.

 

Gammel turteller hadde to signalkabler, en direkte til w-terminal på dynamo(merket S- på gammel turteller) og den andre som er merket S+ på turteller. Jeg har kun benyttet kabel som går til W-terminal. Hvilken funksjon har den andre? Iht elskjema går den til pin 13 på men finner den ikke igjen videre.

Link to post
Share on other sites

Gro på propell var det ja, da ristet det voldsomt. Men dykket selv under og rengjorde den tidligere i dag.:)

 

GEHU, det kan nok være årsaken ja. Lå ikke merke til noe mer exos enn normalt, men så var det ganske mørkt. Må sjekke turbo i morgen!

Vil den altså kutte tvert på et gitt turtall, dersom dette er årsaken? Ville trodd den vandret litt i turtall..

Link to post
Share on other sites

Lettere å ta av røret på innsugssiden av turbo og kjenne med fingrene om den roterer fritt.

Som andre sier er det ikke uvanlig at turboer, spes på drevinstallasjoner setter seg etter lengre tids stillestående, samt at de lettere kan ruste i huset rundt eksosturbinen da saltvannet står og oser noen cm unna.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har vel ett system med at kompressor starter først rundt 1700rpm, så kommer turbo rundt 2200-2300 rpm. Virker på meg som at turboen din sitter ja. Sjekk at den går rundt ved innsugningen. Om den sitter er det ikke noen katastrofe og behøver ikke bety ødelagt turbo. Skjedde på den ene av mine motorer for to sesonger siden, vinterlagringen gjorde at det satt. Brukte QMI og fikk fint løst det opp, fungerer ennå fint. Den var etter lagring i vinter noen sekunder tregere enn motor 2 på å komme i gang første gangen jeg gikk i plan, etter det alt fungert toppers.

Riktig som SAP sier at det kan ruste litt rundt der eller også sotavfall kan være med på tette igjen for turboviften, det som hadde skjedd på min. Men jeg har en løsning hvor pustefilteret sitter rett ved luftfilteret, slik at både luft og oljedamp blir sugd inn i filteret og videre til turboen (41B).

Link to post
Share on other sites

kan være at turbo blader sitter i belegg eksos der turbo blader rotere eksos utgang. ta av på motsatt side og dre rundt der, hvis ikke klare dette,, bruk en nøkkel forsiktig og dreie endel rundt . Turbo belegg på eksos siden trekker til seg fuktighet når står lang tid, og utvide seg , låser blad fast. QMI er bra løsning og bruke uansett , behandle motor, gear,og drivstoff

Link to post
Share on other sites

Det var turbo som var årsaken ja. Tok først av på innsugsiden, dusjet godt med wd40 men fikk bare rikket den litt. Tok da av på eksossiden og sprayet godt inni der og lot det kose seg litt. Fikk etterhvert løs og snurret rundt for hånd til det ikke var mer motstand. Den satt seg fast igjen på påfølgende prøvetur, men fikk den løs igjen. Motor kom seg fint opp til 3300-3400 rpm. Mistenker derfor at turbo ikke gir det trykket den skal lenger. En annen ting jeg la merke til nå var at kompressor ikke slo inn. Alle reimer er stram nok. Ser den drar kompressor rundt på WOT men det er nok friksjonen som gjør.

 

Noen ideer?

 

takk for svar sålangt

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er det gunstig med så liten klaring som mulig på turbinbladene men hvis det bremser turboturtallet er det ikke bra. For å vite om turboen er i orden må du vite hva turbotrykket er. Trykket er proporsjonalt med turboturtallet. Det kan være lavt pga tett eksosutløp eller tett luftfilter. Det kan også komme av at motoren ikke får nok diesel. Tett filter, luft i systemet, trange slanger m.m kan være grunnen. Fikk ikke helt med meg om kompressoren kobler inn når den skal, du skriver at den går på wot?

Link to post
Share on other sites

Kompressor kobler ikke inn i det hele tatt, men den går sakte rundt ved WOT og det tror jeg skyldes friksjon. Alle reimer ble byttet i fjor, så de er ok. Er det bare 12V inn kompressor trenger for å koble inn klutsj? Slik jeg har forstått de har kompressor egen giver for turteller, som går via et rele. Noe av dette kan jo svikte. Håper ihvertfall det, har ikke lyst å kjøpe ny kompressor

Link to post
Share on other sites

Kompressoren kobles inn med en elektromagnetisk clutch likt som på en AC pumpe. Du kan måle med multimeter på kontakten til clutchen om den får spenning, isåfall er det utslitt clutch. Vet ikke om den lar seg reparere men den kan byttes. Jeg mener du skal kunne se på clutchen at den kobler inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...