Jump to content

Andy 20, min første båt


Kim Espen

Recommended Posts

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg båt, og på sensommeren ble fristelsen for stor :-) jeg ville ha en relativt stødig å trygg båt, ikke for liten men heller ikke for stor, den måtte også kunne putre rundt,samtidig som jeg ville ha muligheten til og gi gass :-)

 

Valget falt da på en Andy dc20 med Volvo Penta 5.0fi v8 og vp 290dp drev, kan kjøre i "snekke" fart men samtidig ha muligheten til og skli bortover i 40knop, dette var en fin båt/motor/drev kombo for mitt bruk og ønsker :-)

 

Den var vel ikke akkurat strøken ved innkjøp,men dette har da også sammenheng med pris(dvs, jeg følte at prisen var OK iallefall).

Jeg har nå bestillt ny kallesje med litt bedre innvendig plass. har rettet opp bakveggen samt økt takhøyden da den gamle kallesjen var 5-7cm for lav for at jeg kunne stå helt oppreist.har også begynnt litt innvendig, skal legge nytt gulv,lage buesoffa bak,sette inn bord med koppholdere osv. har også tenkt å modifisere "dashbordet" samt montere nye instrumenter,men vi får se hva tiden og lommeboka strekker til :-)

 

Her er noen bilder fra da båten ble kjøpt:

 

 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Kim Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er fremgangsmåten for nytt bunnstoff? denne båten har ikke vært særlig heldig med vedlikeholdet under vannlinja.. jeg har nå begynt å skrape vekk gammelt bunnstoff og slipt med pussemaskin for å få vekk alt, jeg har nå kommet ned på noe som er grønt(vil tro dette er gel coaten?) har også funnet noen flekker og sår der jeg ser glassfiberen(ikke tørre tråder som stikker frem), hvordan gjør jeg dette? vasker grundig med aceton,epoxysparkel,epoxyprimer og så nytt bunnstoff? er endel småsår jeg vil legge sparkel i så den blir glattest mulig under.. men litt usikker på om dette er riktig fremgangsmåte?

Link to post
Share on other sites

index: Da satser jeg på å gjøre det slik jeg beskrev :-)

 

Erik: Takk for det :-) den er bly tung, men det skal til for og få en stabil båt (så langt man kan kalle en 20fot stabil) Sårene er ikke så store,mest riper som går inn til glassfiber, ellers er det bare hakk mindre enn 50 øringene vi hadde ;-)

 

Marida: Det er ikke primer tror jeg, det er et ganske tykt kompakt lag som ligger utenpå glassfiberen.. jeg har slipt og skrapet et grått lag som låg mellom det grønne laget og bunnstoffet, jeg tror det er primeren ;-)

Link to post
Share on other sites

Gel Shield er en tykk primer som fås i grønt og grått. Det skal ligger 3-7 lag, vanlig da å leggen grønn og grå annen hver gang. Kan minne litt om gummi.

 

Det grønne er veldig hardt, litt tykt å ligger rett utenpå flassfiberen iallefall, det var et grått lag utenpå det grønne, og bunnstoff oppå der. Uansett, jeg pusser ikke lenger ned enn til det grønne :-)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt besøk av ei dame som syr kalesjer, stengene ble modifisert,stangfester flyttet for å få den høyden og vinkelen jeg ville ha på kalesjen, så ble en mal av byggeplast laget, der vinduer,glidelåser osv ble tegnet inn. legger inn et par bilder(greier ikke snu dem)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Har også begynt såvidt innvendig i båten,der skal dørk byttes,u sofa skal lages,bord skal monteres å instrumenter skal byttes samt at styrekonsollen skal bygges om. har nok å gjøre frem til sjøsetting 2015 :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for det :smiley: Gjorde seg mye med ny kalesje egentlig :smiley: har drevet litt med skraping/pussing også, men der er det igjen mange timers jobb...jeg lurte lenge på hvordan jeg skulle få pusset den under,men kom frem til at jeg må lage meg ei krybbe som jeg kan flytte frem og tilbake etterhvert :smiley: jeg skal lage ny opplagshenger til båten også, den sombåten står på nå er ikke laget for så tung båt som Andy :worry: kjøpe registrert henger som man kan laste 17-1800kg lovlig på koster myyye mer enn hva jeg er villig til og gi..

 

Om noen har informasjon om båten jeg har så hadde det vært fint :smiley: vet det er en halv-fabrikat på 20.5fot, men der stopper det.. hehe.. :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tja.. hva skal jeg si...?? Virker som jeg sovnet fra hele båtprosjektet.. :-P men neida, ting går bare ikke så fort som jeg vil da jeg nå har gått på skole 1 år, med lommebok der etter.. :-/ fikk sommeren 2015 kjøpt med en skikkelig opplagshenger, det ble en trial rite henger fra USA, den har gått i California før den kom til Norge.kjøpte også 2 110ah batterier slik at vi kan høre på musikk og ha kjølebag i drift da vi har ankret opp for å nyte solen og bade :-) fikk også skrapet og slipt hele båten under sommeren 2015, det var mildt sagt en He...... jobb..!!! brukte til sammen 14 dager under båten.. det ble skrapt,slipt,skrapt og slipt.. ALDRI MER..!! båten fikk så x antall lag med epoxyprimer før den fikk nytt bunnstoff. jeg fikk også fjernet gammel dørk osv. la nye plater i dørk og laget u sofa. så da er det vel slik båten står i dag.. den venter nå på et gulvbelegg eller noe annet fint som tåler noe vann. har barn som elsker tube,vannski samt å bade fra båten, så må ha det med i beregningen :-) legger ut litt bilder etterhvert :-) Ha en GOD SOMMER :-D

Link to post
Share on other sites

Syntes kalesjen ble veldig bra. Den utgjør en god del på båtens utseende i helhet. Samtidig som noen (meg blant annet) tenker praktisk også. Du har funnet en flott løsning på dette, og båten ser veldig bra ut. Gleder meg til flere bilder av det du har gjort innvendig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

bilde

Her er hengeren så ble kjøpt inn. en megen solid å stødig henger! dog ikke med Norske skilt.

bilde

Båten ble heist opp for å settes over på den nye hengeren.. jeg var mildt sagt skeptisk, men det gikk helt smertefritt.. noen ganger må man bare stole på andre :pray:

bilde

Her er båten rygget trygt på plass hjemme, nå er det sliping av bunnstoff som gjelder  :thumbsdown:

bilde

Hengeren dratt unna å båten satt på "bukker" for lettere tilgjengelighet under båten  :thumbsup:

bilde

Noen som skjønner hvorfor ny henger sto høyt på prioriteringslisten?  :eek:  :lipseal:

bilde

ENDELIG..!! :sailing:  :flag:  

 

bilde

Her har vi lagt til på Hamar. en fin dag å spise kebab på  :thumbsup:

bilde

Morro for ungene også  :cool:

bilde

Vannski og tube var to sikre vinnere  :jollyroger:

 

Trodde jeg hadde bilde av båten der den sto ferdig stoffet osv, men fant det ikke igjen i farten! regner med at det blir flere bilder etterhvert  :thumbsup:

Redigert av Kim Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jo--and

Takk! ja, jeg la vekt på det praktiske da jeg skulle få laget ny kalesj. veldig irriterende å lage ny kalesj uten å utnytte plassen og uten mulighet for å stå uten å skalle  :smiley:  jeg er på ingen måte ferdig innvendig. men det blir gjort mer nå frem mot sjøsetting, båten skal lakkeres fra fenderlista og ned til vannlinje før den skal sjøsettes også.. masse å gjøre, så regner ikke med å få gjort alt jeg vil denne sesongen heller.. hehe..  :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Like etter sjøsetting. Jeg skulle så svært lakkere båten opp til fenderlista før sjøsetting i år, men det gikk visst ikke slik i år heller.. har vært hos en salmaker i dag og forhørt meg om skumplast til å lage sofaputer av.. det blir neste prosjekt ?

 

bilde

 

bilde

Redigert av Kim Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...