Jump to content

Hærverk, blir jeg skuteløs nå?


Zitt

Recommended Posts

Jeg bestemte meg i går å gå løs kalesjen på båten, og gi den en skikkelig vask. Sømmene er også dårlig, og planen var å levere kalesjen inn og få sydd den om.
Med bøtte, utstyr og pågangsmot troppet jeg opp tidlig på dagen, og dro slangen bort til båten. Så viste det seg at jeg ikke hadde verken kost eller svamp i båten. I tillegg satte drittværet inn for fullt, og jeg bestemte meg for å utsette til senere på dagen eller neste dag.
Jeg lot slangen ligge på båten, og tenkte at den har vel ingen bruk for akkurat nå og i tilfelle kunne de bare ta den.
Etter ca 3 timer får jeg denne telefonen fra eier av båthavnen;
- Du må komme ned i havnen! Båten din er full av vann!
Og det var den, vannet sto over motoren og ca 5 cm under dørken.
Det viste seg at noen hadde lagt slangen inn i båten og satt full guffe på. Jeg fikk skremt guttungen ned for å stenge for vanninntak til toalettet, men lensepumpen virket ikke så jeg fikk ikke tømt båten.
Jakten på en lensepumpe gikk dårlig, og jeg var nede i båten igjen etter et par timer. Da hadde vannet steget ca 10 cm, og var nå over dørknivå.
Brannvesenet kom og båten var tom på "no time", og faren var over.
Nå har Gjensidige overtatt, og sørget for frakt til verksted.
Alle fire fortøyningene i båsen var også løsnet, hovedstrømbryter sto på "all" og det var rotet fælt inni båten.
Min teori er at de har prøvd å stjele båten, men ikke klart å få start på den, og da har de like godt tenkt at de kunne ødelegge den.
Jeg er spent på hvor mye saltvann som har kommet inn. Det er vel noe som motoren og det elektriske misliker, og forverrer situasjonen.
Båten er ikke verdt allverdens, men har vært gjennom en ganske omfattende opprustning de siste årene.
Jeg må si jeg er mildt sagt spent på utfallet av dette!

Link to post
Share on other sites

Nei og nei! Dette trengte du ikke nå! Får vondt i magen når jeg leser dette :-(. Nå som du skulle begynne å pusle litt igjen også :-(

Makan til folk som kan finne på å gjøre slikt!

 

Når vannet stod over motoren har det nok kommet saltvann inn fra eksosiden også. Da må vel vannet ha stått langt over dørkene under dekk? Et under at den ikke sank...

 

Nå vet jeg ikke verdien av båten eller omfanget av skadene, men ikke usansynlig den kan bli kondemnert.

Om det skulle gå den veien, så må du bruke forumet for det det er verdt i jakten på neste båt :-)

 

Lykke til og ikke mist motet kjære Wiking :-) det ordner seg alltid til slutt for gode gutter og du er definitivt en av de :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ikke vær så bekymret for meg, jeg klarer meg bra! Jeg har den rare egenskapen at jeg samler på mennesker, ikke på ting!

Okei da, jeg gråter litt nå, men historie blir veldig lett historie og morgendagene er alltid like spennende.

Nå er jeg veldig spent på hva verksted og Gjensidige greier å få til.

Det er hyggelig å tenke båt, men noen ganger kan det bli mye.

Jeg skal holde dere oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Huff :-( Slikt skjer fra tid til annen, det er så lettvint og skadepotensialet er så stort. Bittert, selv om man har god forsikring. :-( Hvilken båthavn er dette, hvordan er det med vakthold og adgangskontroll?

 

Vi må ha medbragt nøkkel/verktøy for å åpne kranene på Oksval, jeg har alltid irritert meg over dette, men det har kanskje en fordel. Skjønt, risikoen for brann er vel større, og da kan det jo være en ubetinget fordel å ha enklest mulig tilgang på vann.

Link to post
Share on other sites

tobixen,

Båthavnen er i nærheten av Halhjem fergekai(ferge til Stord) i Os kommune. Vi må gjennom et låst naust for å komme til bryggene, så de må ha kommet sjøveien.

 

Tiden kommer til å gå sent i helgen, og jeg er veldig spent på rapport fra verkstedet.

I mellomtiden hører jeg på denne låten:

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...