Jump to content

Skal du fiske hummer i år?


Mastiff

Recommended Posts

Da er det to dager igjen, og klokka 08 (eller kanskje 3-4 timer senere, hvis værmeldingen har rett...) er jeg klar. Hvor mange er det som skal fiske hummer, med hva slags utstyr og agn, i hvilket område og hvor lenge?

 

Jeg har seks vestlandsteiner fra OK Marine som jeg trekker med teinehaler/kraftblokk til 2500 kroner fra Nettbåt (prøvd på krabbefiske i sommer, funker utmerket!) og skal prøve med surnede, kløyvde laksehoder (og noen torskehoder), surnet kattemat med tunfisk fra Europris (ufattelig billig) og OK Marines egenutviklede pellets. Jeg fisker rundt Skjernøya i Mandal og har tenkt å være på hytta og fiske i tre uker. Gleder meg! I fjor ble det bare én lovlig hummer (jeg følger reglene 100 % av hensyn til bestanden og mener å huske at jeg hev ut to unermåls og en rognhummer, men jeg er ikke helt sikker der), men en god del deilige krabber. Men da brukte jeg de lette billigteinene fra Europris og Biltema, og de ligger antakeligvis ikke stille nok på bunnen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, skal fiske hummer, og ser fram til det! Blir å jobbe halv dag onsdag og fredag, og fikk gode nyheter i dag, vi kunne avspasere hele torsdagen :thumbsup:

 

Blir agnet med saltet sild som har ligget lenge og vel i tønna, og som nå har ligget i sjøen og godgjort seg siden torsdag. Muligens ispedd et krabbestø etter hvert.

 

Teiner blir en miks av skotteteiner fra 9 til 16 kg, samt 2 gamle gode fisketeiner av tre som jeg har fått hummer i tidligere.

Link to post
Share on other sites

ags88, snålt. Her på Sørlandet er det som regel den første tiden en får noe.

 

Søringen, flaks for deg, da! Selv er jeg min egen sjef, og jeg lar meg ikke få mer fri enn så jeg akkurat rekker å sette og trekke teinene... :giggle: Hogger du krabber du får i hummerteina over på midten og legger dem løst i teina, eller hvordan gjør du med det?

Link to post
Share on other sites

Pratet med en bekjent her om dagen som også var veldig busy, var ikke helt klar enda til fisket, men tok ikke det så tungt, han pleide også få mer hummer litt uti fiskeperioden. Jeg har pleid å få noen første par ukene, men så kan det bli ganske så "dødt" et par uker før det igjen har tatt seg noe opp i slutten av oktober.

 

Hvis legger i krabbe, har jeg pleid å knuse de over ripa, rive av klør og så legge skall og fotstø i agnposen. Noen mener dette hjelper til å "skremme" bort krabbe, men også at hummeren liker krabbelukta. Begynner først kun med sild, så ser jeg litt an på resultater / mengde krabbe om skal prøve med knust krabbe i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Får se hva jeg gjør, da. Hvis det er tamt i starten, kan jeg finne på å dra hjem en tur for å pusse opp det nye rommet datteren min på 17 skal ha (tror ikke hun ville bli så lei seg for det...) og så ta en langhelg i slutten av måneden i stedenfor. Sånn type onsdag til mandag-langhelg! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kan jo være greit det og, ja. :wink:

 

Men statistisk sett (fangstrapporter som Havforskningen i Flødevigen samler inn fra utvalgte hummerfiskere langs kysten), er det klart størst fangster første dag og deretter går det jevnt og ganske raskt nedover. Var på et foredrag der de viste kurve for dette. Så første par ukene synes jeg er viktig å få med seg.

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir iallfall dem. Spørsmålet er om jeg skal dra hjem igjen lørdag 11. (har en avtale med Monty Python-opptak fra NRK for noen uker siden, brødrene mine og noen øl på fredagen :cheers: ) og så komme ned igjen den 16. Søndag kan jeg uansett ikke trekke, så hvis jeg bare lar teinene stå på lørdag til torsdag, er det jo spennende å se om det er noe der. Men mye avhenger av været. Når det gjelder regn og kraftig vind, er jeg absolutt ikke den siste viking! :wflag:

Link to post
Share on other sites

Var en lokal erfaren hummerfisker som nevnte dette med fullmåne for meg i fjor. Har laget meg en fiskelogg i Excel der jeg noterer ned dato, hva fått (eller tomt), hvor fått, dybde teine har stått på, type teine. La derfor også inn når det var fullmåne. Men da var det tomt i teinene gitt! :giggle: Ellers prater jo de gamle mye om vindretninger etc (hvordan måkene flyr og hvor de lander osv. :lol: )

Link to post
Share on other sites

Sild fiskes ofte om vinteren (januar / februar rundt her), makrell fra tidlig sommer og utover høsten. Hvis du ikke bruker salt for å konservere fisken, vil den starte å råtne etter kort tid (få dager). Dvs at den går helt i oppløsning, makk vil formere seg, og vil lukte slik at det ikke er til å ha verken under tak eller åpen himmel...

 

Salter du fisken, beholder du konsistensen (fasthet), unngår ren råte og insekter (forutsatt lokk på) og du kan selv regulere grad av ønsket surhet på agnet etter hvor lang tid i forveien du tar agnet opp av salt-tønna.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge lar du fisken ligge og surne etter salting da Søringen?

Lar du den ligge i romtemperatur på land, eller i vannet?

Har saltet litt makrell, men er usikker på videre "prosedyre"

 

Vi tar ut sild av salttønna, og legger den ut i sjøen i en rustfri trommel fra en gammel vaskemaskin, eller i en plast-dunk med huller i. I år ble silda lagt til vannes torsdag i forrige uke, så blir 6 dager før brukes da. Ellers blir det vel helst en 4 - 5 dager i sjøen sånn videre i hummerfisket.

Link to post
Share on other sites

Tror hummeren spiser det meste av det den kommer over. Kan vel tenkes at surnet agn sprer mer "godlukt" i vannet enn ferskt agn, men fisker du på de rette plassene (der det er hummer) er nok mulighetene for besøk i teina allikevel gode.

 

Se etter områder med stein-ur, "leopard-bunn" (stein / tang og tare / litt sand) og i bunn av skråninger.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt, er iallfall at hummeren spiser absolutt alt, men at den også spiser ting som får krabbemagene til å velte seg! Derfor brukes det surnet agn. Jeg vet om folk her som også sverger til fersk makrell og påstår at de får like mye på det (krabbene er vel mest glade i torsk, sei og lyr), men de fleste satser surnet bergylt eller makrell. Lite sild akkurat i Mandals-området.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...