Jump to content

Eberspächer , hvilken modell er dette?


Anjuma

Recommended Posts

Jeg har ikke hatt den fra hverandre, men den blåser varm luft til høyre... hvor spredenettet er koplet (forpigg, gulv og vinduer) men det er ikke kjempetrykk. Og i og med at den også blåser til venstre så lurer jeg på om det kan være en monteringsfeil og at den egentlig skal blåse kraftigere ut til ventilene.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Takk Christina II... da fant jeg korrekt skjema :smiley:

Jeg ser at det er 2 innluftkanaler... den ene kalles forbrenninsluft (V) og den andre friskluft (F) (som er den til venstre).

Hva forskjellen er på disse ser jeg ikke, men det er sikkert ment at friskluft skal hente luft utenifra mens forbrenningsludt skal være luft fra kupee.

Og det ser ut for at den kun skal suge der hvor min blåser... Jeg har ikke funnet noen spjell... virker som alle ventilene står pip åpne hele tiden uten at jeg kan velge hvem som skal blåse.
Holder jeg handa foran røret til venstre (F) så øker viftelyden.

 

bilde

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Okay. Det er ikke vesentlig mye støy... Utenom viftestøy. I anvisningen står det at v ikke skal hente luft fra kupee, men det er jo ikke så enkelt å gjøre annerledes i en båt da. For den måtte også være skjermet for regn og snø.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fikk et rart symptom på varmeren i dag. Den starter opp og begynner å varme for så å slå seg av. Jeg kan da skru termostaten ned og opp igjen slik at den klikker, og da starter den på nytt. Slik kan jeg holde på. Jeg hører flammen starter og det blir god varme i eksosen, men før varmen kommer skikkelig i gang ut av dysene så stopper den. Spenningen Inn til varmeren måler jeg til ca 12,4v . Kan dette være for lite? Jeg satte på lading i kveld så jeg får prøve med nyladet batteribank til mandag, men jeg synes det er litt rart hvis dette er årsaken i og med at den tydeligvis begynner å brenne.

BTW... Jeg sjekket innluften på nytt og den suger luft ganske kraftig... Jeg tok altså feil vedr at den blåse der.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Hvilken modell du har skal jeg ikke spekulere i, men jeg fikk omtrent samme symptomer på min D5LC etter at for mange spjeld hadde vært stengt. En Eber-guru hos Vestfold Elektro-Diesel leste ut feilkoder for meg og resatte "hjernen" som krevde gammel DOS-basert programvare. Brenneren gikk etter kort tid i stå igjen, og jeg innså at ca 18 år (tror jeg) i trofast tjeneste fikk være bra. De varer jo ikke evig. Ny D5 med kodeavlesning og resettings muligheter er på plass.

 

Jeg kjenner en båtboer som har hatt store problemer med sin brenner når han skifter til vinterdiesel. Parafin ble løsningen. Masse parafin...gjerne 100%. Det er vistnok ikke anbefalt av produsenten,men det funker, og rådet kom som uoffiselt far en eber-vedlikeholdsmann.

Link to post
Share on other sites

Kan være flammevakten som er tilsotet. Nr. 8 på skissen må vel være flammevakt. Dette er normalt et lite glassvindu, og blir det tilsotet blir ikke flammen registrert. Dermed stopper den å tilføre drivstoff av sikkerhetsmessige grunner.

Store muligheter for at det er nettopp denne, da denne sikkerhetsfunksjonen først trer i kraft etter at brenneren har flamme.

Link to post
Share on other sites

Takk hegra, Flammevakten høres ut som et hot tips. :)

Flere har nevnt stengte spjeld... Jeg kan ikke finne noen spjeld i det hele tatt på mitt anlegg. Det går ett rør ut av varmer som splittes i 3 i en metall kasse som ligger bak skottet. Deretter går det et rør til hver sin dyse. Dysene kan ikke stenges.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket litt mer. Det ser ikke ut for at her er noe glass ift flammevakt. Den sitter rett på metall og føler på temp i metallet.
Men jeg stusser på en ting... brenneren får over 12V inn til enheten, men på glødepluggen måler jeg kun 10.75V. Den måler 5 Ohm.
Kan glødepluggen være "litt" dårlig... at den gløder nok til at brenneren prøver å starte, men at den ikke kommer ordentlig i gang?

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

D 3 L oppstart:

Vifte starter etter ca 5 sek og gløding legges inn. Pumpe starter etter ca 25 sek. og forbrenning starter opp. Når temperatur på varmeveksler passerer koblingspunkt på temperatur sjalter kobles gløding ut og varmer fortsetter å brenne. Dersom denne ikke kobler ut gløding innen ca 3 min., stopper pumpen og varmer går til etterkjøling.

Skjer dette antas det å være feil på temperatur sjalter eller at forbrenningen ikke genererer nok varme.

Evt. dårlig forbrenning kan ha sin årsak i lav brennstoffmengde, bør være ca 6 ml/min(avhengig av spenning), sot/koks i brennkammer eller på sprederkopp, eller defekt brenngitter.

Håper dette kan hjelpe litt på feilsøking.

Ny glødeplugg måler ca 0,6 ohm i kald tilstand.

Link to post
Share on other sites

Oppstart oppleves veldig likt til det du beskriver I.M.S.
Vifte starter opp og pumpa starter litt senere med tikking og jeg ser luftboblene stiger pent og pyntelig... så starter det å ryke i eksos... dette holder på i noen minutter. Eksos begynner bli lunken men det kommer svært lite oppvarmet luft ut ventilene. så stopper vifta samtidig med at gløding kutter. Jeg kommer heller aldri til det punktet hvor jeg kan skru av systemet og etterkøling fortsetter. Uansett når jeg skrur av apparatet så stopper det med en gang.
Ja, jeg vet at glødeplugger normalt skal være under 1 ohm... og siden min måler 5 ohm og spenningen over den kun er 10,7V så ble jeg litt usikker på den. Men den er litt annerledes utformet enn de jeg er vant med fra før.. her er to ledninger til denne... altså både + og -

Irriterende egentlig, i det apparatet har fungert frem til det begynte bli kaldt ute :(
Er litt lysten på å prøve ny glødeplugg, men jeg må nok uansett dissekrere, rense kammer og sjekke tilstanden innvendig. Det er ikke nok utenkelig at den er kokset og sotet slik du skriver.... etter mange års bruk.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke å kjøpe en jalla glødeplugg på ebay.com for 4,- :) Men regner med at det kan være prisforskjell på normale plugger også :) (kjøpte glødeplugger til dieselbilen her om dagen og da skilte det 200,- stk. 199,- kontra 400,-)

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Med den brennstoffkvaliteten vi har i dag, genererer hvert pumpeslag en ørliten "luftboble" i slangen mellom pumpe og brenner grunnet det plutselige undertrykk som oppstår når stempelet i pumpen aktiveres (innblandet gass som blir frigjort). Dersom dette ikke "samler" seg opp i større "luftlommer", har det normalt ikke noen påvirkning på forbrenningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...