Anjuma Startet 1.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2014 Er det noen som kan fortelle hvilken modell dette er? Og er det korrekt at den skal blåse ut av røret som peker mot venstre? Jeg trodde dette var inn-luft, men den blåser luft både til høyre og venstre. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
jeb Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 På vilken side sitter vifta, varmlufta kommer på motsatt side av vifta. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Jeg har ikke hatt den fra hverandre, men den blåser varm luft til høyre... hvor spredenettet er koplet (forpigg, gulv og vinduer) men det er ikke kjempetrykk. Og i og med at den også blåser til venstre så lurer jeg på om det kan være en monteringsfeil og at den egentlig skal blåse kraftigere ut til ventilene. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Den der lignet veldig på D3L `en min :-) Ser ut til at den er koblet riktig... merkelig at den blåser ut begge veier. Alle spjella er ikke stengt eller ? Redigert 1.Oktober.2014 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Takk Christina II... da fant jeg korrekt skjema Jeg ser at det er 2 innluftkanaler... den ene kalles forbrenninsluft (V) og den andre friskluft (F) (som er den til venstre). Hva forskjellen er på disse ser jeg ikke, men det er sikkert ment at friskluft skal hente luft utenifra mens forbrenningsludt skal være luft fra kupee.Og det ser ut for at den kun skal suge der hvor min blåser... Jeg har ikke funnet noen spjell... virker som alle ventilene står pip åpne hele tiden uten at jeg kan velge hvem som skal blåse.Holder jeg handa foran røret til venstre (F) så øker viftelyden. Redigert 1.Oktober.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 F friskluft er luften som varmes opp og sendes inn i kupeen. Den andre V forbrenningsluft er luft til brenneren.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Aha :) Men ut ifra bildet så ser det jo ut for at lyddemperen egentlig skal stå på v og ikke f. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Christina 3 Svart 1.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 Det stemmer nok at den lyddemperen skal stå der den står :-). I tillegg har du lyddemper på V også....men denne er jo mye mindre . Altså kan du ha på begge.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 1.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2014 (redigert) Okay. Det er ikke vesentlig mye støy... Utenom viftestøy. I anvisningen står det at v ikke skal hente luft fra kupee, men det er jo ikke så enkelt å gjøre annerledes i en båt da. For den måtte også være skjermet for regn og snø. Redigert 1.Oktober.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Fikk et rart symptom på varmeren i dag. Den starter opp og begynner å varme for så å slå seg av. Jeg kan da skru termostaten ned og opp igjen slik at den klikker, og da starter den på nytt. Slik kan jeg holde på. Jeg hører flammen starter og det blir god varme i eksosen, men før varmen kommer skikkelig i gang ut av dysene så stopper den. Spenningen Inn til varmeren måler jeg til ca 12,4v . Kan dette være for lite? Jeg satte på lading i kveld så jeg får prøve med nyladet batteribank til mandag, men jeg synes det er litt rart hvis dette er årsaken i og med at den tydeligvis begynner å brenne. BTW... Jeg sjekket innluften på nytt og den suger luft ganske kraftig... Jeg tok altså feil vedr at den blåse der. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Hvilken modell du har skal jeg ikke spekulere i, men jeg fikk omtrent samme symptomer på min D5LC etter at for mange spjeld hadde vært stengt. En Eber-guru hos Vestfold Elektro-Diesel leste ut feilkoder for meg og resatte "hjernen" som krevde gammel DOS-basert programvare. Brenneren gikk etter kort tid i stå igjen, og jeg innså at ca 18 år (tror jeg) i trofast tjeneste fikk være bra. De varer jo ikke evig. Ny D5 med kodeavlesning og resettings muligheter er på plass. Jeg kjenner en båtboer som har hatt store problemer med sin brenner når han skifter til vinterdiesel. Parafin ble løsningen. Masse parafin...gjerne 100%. Det er vistnok ikke anbefalt av produsenten,men det funker, og rådet kom som uoffiselt far en eber-vedlikeholdsmann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 12.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Kan være flammevakten som er tilsotet. Nr. 8 på skissen må vel være flammevakt. Dette er normalt et lite glassvindu, og blir det tilsotet blir ikke flammen registrert. Dermed stopper den å tilføre drivstoff av sikkerhetsmessige grunner. Store muligheter for at det er nettopp denne, da denne sikkerhetsfunksjonen først trer i kraft etter at brenneren har flamme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 12.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2014 Takk hegra, Flammevakten høres ut som et hot tips. :) Flere har nevnt stengte spjeld... Jeg kan ikke finne noen spjeld i det hele tatt på mitt anlegg. Det går ett rør ut av varmer som splittes i 3 i en metall kasse som ligger bak skottet. Deretter går det et rør til hver sin dyse. Dysene kan ikke stenges. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 (redigert) Da har jeg fått sjekket litt mer. Det ser ikke ut for at her er noe glass ift flammevakt. Den sitter rett på metall og føler på temp i metallet.Men jeg stusser på en ting... brenneren får over 12V inn til enheten, men på glødepluggen måler jeg kun 10.75V. Den måler 5 Ohm.Kan glødepluggen være "litt" dårlig... at den gløder nok til at brenneren prøver å starte, men at den ikke kommer ordentlig i gang? Redigert 17.Oktober.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 D 3 L oppstart: Vifte starter etter ca 5 sek og gløding legges inn. Pumpe starter etter ca 25 sek. og forbrenning starter opp. Når temperatur på varmeveksler passerer koblingspunkt på temperatur sjalter kobles gløding ut og varmer fortsetter å brenne. Dersom denne ikke kobler ut gløding innen ca 3 min., stopper pumpen og varmer går til etterkjøling. Skjer dette antas det å være feil på temperatur sjalter eller at forbrenningen ikke genererer nok varme. Evt. dårlig forbrenning kan ha sin årsak i lav brennstoffmengde, bør være ca 6 ml/min(avhengig av spenning), sot/koks i brennkammer eller på sprederkopp, eller defekt brenngitter. Håper dette kan hjelpe litt på feilsøking. Ny glødeplugg måler ca 0,6 ohm i kald tilstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Oppstart oppleves veldig likt til det du beskriver I.M.S.Vifte starter opp og pumpa starter litt senere med tikking og jeg ser luftboblene stiger pent og pyntelig... så starter det å ryke i eksos... dette holder på i noen minutter. Eksos begynner bli lunken men det kommer svært lite oppvarmet luft ut ventilene. så stopper vifta samtidig med at gløding kutter. Jeg kommer heller aldri til det punktet hvor jeg kan skru av systemet og etterkøling fortsetter. Uansett når jeg skrur av apparatet så stopper det med en gang.Ja, jeg vet at glødeplugger normalt skal være under 1 ohm... og siden min måler 5 ohm og spenningen over den kun er 10,7V så ble jeg litt usikker på den. Men den er litt annerledes utformet enn de jeg er vant med fra før.. her er to ledninger til denne... altså både + og - Irriterende egentlig, i det apparatet har fungert frem til det begynte bli kaldt ute :(Er litt lysten på å prøve ny glødeplugg, men jeg må nok uansett dissekrere, rense kammer og sjekke tilstanden innvendig. Det er ikke nok utenkelig at den er kokset og sotet slik du skriver.... etter mange års bruk. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode NeergÃ¥rd Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Eber vannvarmer kjører med redusert spenning på glødeplugg, så det høres i utgangspunktet helt ok ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 18.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Aha... Da får jeg satse på en rengjøring :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Eberspächer varmere med keramisk glødestift (både luft og vann varmere) leverer maks 8V til glødestiften ved 12V anlegg. Dette gjelder ikke varmere med glødespiral i glødepluggen. Dette til orientering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 19.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 I.M.S. - Skal jeg da forvente lik spenning på glødeplugg som inn til brenneren? Og hvor kan man få rimeligste glødeplugg til denne tro? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
Frode NeergÃ¥rd Svart 19.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 Spørs om det var noe annerledes enn jeg tenkte da ja. Men ikke spar penger på denne, du trenger god kvalitet. Kvalitet før besparelse lønner seg altså med andre ord... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anjuma Svart 19.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2014 (redigert) Tenkte ikke å kjøpe en jalla glødeplugg på ebay.com for 4,- :) Men regner med at det kan være prisforskjell på normale plugger også :) (kjøpte glødeplugger til dieselbilen her om dagen og da skilte det 200,- stk. 199,- kontra 400,-) Redigert 19.Oktober.2014 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Spenning til glødeplugg tilnærmet lik tilført spenning minus evt. spenningstap over relekontakter i styrenhet, kabler og kabelsko. Ordinær utsalgspris på glødeplugg fra Eberspächer er kr 401,- ink mva hos forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sigurd Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 ............... Vifte starter opp og pumpa starter litt senere med tikking og jeg ser luftboblene stiger pent og pyntelig............ Luftbobler?? Får ikke start på min heller med luft i systemet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Med den brennstoffkvaliteten vi har i dag, genererer hvert pumpeslag en ørliten "luftboble" i slangen mellom pumpe og brenner grunnet det plutselige undertrykk som oppstår når stempelet i pumpen aktiveres (innblandet gass som blir frigjort). Dersom dette ikke "samler" seg opp i større "luftlommer", har det normalt ikke noen påvirkning på forbrenningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.