Jump to content

Volvo Penta MD11C, vinterkonservering etter opptak?


krishna

Recommended Posts

Jeg syns det er greiest å bytte av olje og oljefilter mens båten ligger på sjøen. Årsaken er at da får man kjørt motoren varm, slik at olja blir mest mulig lettflytende, og dermed er lettest å tappe/pumpe ut.

 

Når det gjelder gjennomskylling av saltvannskretsen med ferskvann og etterfølgende frostvæskeblanding, så kan du i prinsippet gjøre dette etter opptak. Ulempen er jo at det gjerne blir mye vann-/frostvæskesøl på opplagsplassen av slikt. Jeg gjør derfor dette mens jeg ligger og venter ved opptaksbrygga.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har aldri tatt ut impelleren etter at motoren er konservert for vinteren på noen av mine mine fire Yanmar motorene jeg har hatt i mitt eie. Har vel heller ikke stått noe om dette i noen motor/vedlikeholds manual, som jeg kan huske. Dette er vel heller ikke noe som blir praktisert på de forskjellige verksted, etc, som driver med slikt.

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren uheldigvis skulle være sjøvannskjølt må den først gjennomspyles i kjølesystemet med ferskvann. Sørge for at drainventiler nederst i sylindre og manifold åpnes slik at bunnfall spyles ut. Er drain tette så må du stake opp med ståltråd. Koble av slangen ved sjøvannsventilen og ved eksosbendet og forlenge eller sett på lengre slanger og putt disse ned ei ei bøtte eller kanne med en 50/50 blanding frostvæske/vann slik at du får laget en loop. Start opp og la blandingen sirkulere gjennom motoren til termostaten åpner. Avslutte med å binde opp slangene slik at det blir stående frostvæske i motoren gjennom hele motoren. Står en sjøvannskjølt motor tørr så ber du om trøbbel.

 

Ferskvannskjøling er bra og spesiellt da med utvendig kjølerør. Sjøvannskjøling er ensbetydende med trøbbel før eller siden. Sjøvannskjøling er billig i utgangspunktet og anbefales ofte av dem som selger og reparerer motorer da disse vet at det genererer salg og arbeid i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Start opp og la blandingen sirkulere gjennom motoren til termostaten åpner. Avslutte med å binde opp slangene slik at det blir stående frostvæske i motoren gjennom hele motoren. Står en sjøvannskjølt motor tørr så ber du om trøbbel.

 

Er vell ingen termostat på sjøvannsiden, så ingen poeng å kjøre den varm?
Link to post
Share on other sites

Beklager "jørn" en sjøvannskjølt motor har nok termostaten på sjøvannssiden ja. På en ferskvannskjølt motor holder det kun å kjøre gjennom litt frostvæskeblanding uten varmkjøring. Her er heller ikke nødvendig å la systemet stå oppfylt med frostvæske om vinteren da det her kun er snakk om frostsikring og ikke det at man må hindre danning av rust og scale.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...